Sv: Svårt ta emot tips från folk som inte har barn?
Jag tycker du verkar vara en klok barnlös person!
Spännande med alla svar! Bra diskussion
Det är ju inte meningen att tråden ska utvecklas för eller emot diverse metoder men det handlade om en metod för att få barn att somna på egen hand som går ut på att man ignorerar barnets skrik och gråt. Barnet i fråga somnade utan problem om föräldrarna vaggade sängen men det ville de inte fortsätta med. Barnet är 7 månader gammalt.
Mitt svar var ungefär "Jag tycker inte alls om metoden, förstår inte hur någon kan vilja utsätta sitt barn för så mycket onödig stress. Barn skriker av en anledning, inte för att vara dumma".
Det är ju trots allt välkänt att barn i ung ålder skriker och gråter för att det är det de har tillhands för att få kontakt med sin vårdnadshavare, de skriker för att de behöver vårdnadshavaren av olika anledningar. Människan (och andra arter) är skapt för att reagera på barngråt med tröstande och skyddande beteende (alltså att plocka upp barnet och se vad som är fel). Barn som får snabb respons och vet att vårdnadshavaren alltid finns där blir trygga individer medan de stackare som får ligga och skrika lär sig att man inte kan lita på föräldrarna.
Jag kan inte för mitt liv förstå varför någon vill förstöra ett barns trygghet bara för att de inte orkar vagga barnet till sömns.
Långt men samtidigt kraftigt förenklat svar kring hela frågan
Jag tycker du verkar vara en klok barnlös person!