Svårt rida med tränsbett?

Sv: Svårt rida med tränsbett?

och jag har tyvärr ingen förståelse för vissa AR-ryttares fixering vid bettet.

Fixering vid bettet tycker jag inte att man ska ha. Sedan att vissa har det är en annan femma.
Men det tycker jag folk har oavsett disciplin.

Jag har faktiskt ännu inte sett någon som klarar av att hantera ett så skarpt bett. Jag är också otroligt trött på att man rättfärdigar användandet av skarpa bett genom att skylla på att det är handen som gör skarpheten.

Det var iof tråkigt att du ännu inte sett någon som kan hantera det.
Skylla och skylla...det är ju rena sanningen. Har man inte en välskolad hand kan man inte rida bra oavsett bett.

du som har sådan järnkoll på mekanik borde väl t.ex. veta vad hävstångsverkan är?

Jo och det är också en av fördelarna med stången NÄR man kommer dit man ska (= mot samling).

Jag ska berätta ett exempel som förekommer på en närliggande ridskola med en AR-inspirerad ridskolechef:

Med tanke på att det inte finns någon som ännu driver en AR ridskola i Sverige som har tränat AR länge nog att göra det anser jag inte att det hör till diskussionen. Vad folk gör som inte "kan" (inte har tränat något länge nog) kan man inte utgå från bara vara besviken över.

Du tycker kanske att detta är bra undervisning och ridning i god AR-anda?

Som jag sa ovan...vissa folk vill bara tjäna pengar på saker som i grunden är bra, men de behöver inte kunna det för det, som det ju är i detta fallet. Bara det tränaren säger (om h*n sagt det) räcker för att se att den personen inte borde undervisa oavsett disciplin.
Sedan om en person utger sig för att vara duktig har inget med saken att göra...personen behöver inte vara duktig för det eller ens ha tränat AR. Tyvärr finns det flertalet som utger sig för att lära ut AR, men som aldrig ens gjort mer än att möjligtvis öppnat en bok om ämnet.

Har svårt att tro att man får hästen rakriktad genom att hela tiden böja.
Och sånt kan man inte heller övertyga någon om utan måste upplevas.

Dessutom handlar det om böjning av hela hästkroppen, som du skriver, men tyvärr går många AR-hästar med böjd hals och en kraftigt utskjutande ytterbog. Det blir inte mycket arbete av det... Och inte lär ett stångbett hjälpa upp det hela.

Om en häst ännu inte kan böja sig jämn genom kroppen alt. ryttaren inte kan rida hästen så hör inte ett stångbett hemma där för då ska man inte ha börjat med några samlande rörelser ännu.

Till sist: schwung kommer när rygg och bakben arbetar, det ska man inte behöva vara GP-ryttare för att klara av.

Nej, men man måste ha en följsam hand, sits m.m för att hästen ska kunna röra sig med schwung. Minsta lilal spänning tar ofta bort allt vad schwung heter. Lite beroende på hurdan hästen är givetvis.
Och det tar tid att lära sig.

I första svaret var jag på alltmänt dåligt humör den dagen (därav tonen) riktigt så "bitchig" brukar jag inte vara. :angel:

Nu satt jag och läste igenom det jag skrivit ovan och det låter nästan likadant. Är dock inte tanken så jag hoppas att det inte uppfattas på det sättet.

Senast ändrad av en moderator:

evis skrev:
Fast jag tänker så här -
Det är väl svårt att rida på vilket bett man än har?
Det går inte att mäta "svårighet" tycker jag. Allt beror på ryttaren, på hästen, på ekipaget tillsammans och på situationen. Att något blir "lätt" är i min värld aldrig fel, om man ser till helheten och inte bara en enskild del. Och betänker att allting förändras, utvecklas och att nya svårigheter dyker upp och byter ut gamla.

Håller jag helt med om! :bow:

evis skrev:
Jo man kan rida sin häst S-formad, jag vill nästan påstå att de flesta ryttare rider hästen S-formad i mer eller mindre grad - på grund av vår egen snedhet. Men det kanske är magstarkt, och beror på hur petig man ska vara. De små viktskillnader i sidled som man kan känna - till exempel att hästen kanske tränger lite inåt i ena varvet och utåt i andra, på volt, brukar bero på sådan här S-form...

Angående skänkelvikning - så ska man göra den som TR menar, så kommer hästen bli S-formad automatiskt. Fast man kan ju tolka TR olika, och jag kan ha tolkat fel. Hästen ska vara rak i skänkelvikningen men ställd i nacken - omöjligt i min värld, när en häst ställer i nacken kommer det hända saker längs med ryggraden ända bak till svansen. De flesta hästar jag ser som går "raka" i kroppen i skänkelvikning har avancerad S-form i kroppen :o

(man behöver nog inte rida skänkelvikningar så, men jag tror grejen med rak och ställd häst är som bäddat för missförstånd mellan häst och ryttare)

Jag tycker att du har helt rätt, :) och även här vill jag ploppa upp och mena att tyskarna ser lite annorulnda på detta med ställning ( något som har fallit bort i överförandet av Dressyren till Sverige)

Ställd är enligt det tyska sättet något som hästen är längs hel ryggkotpelaren
Hänvisar återigen till bilderna i Müseler.

jag tycker att det är fullkomligt omöjligt att rida en korrekt skänkelvikning utan denna ställning:crazy:

Också intressant att du pratar om sekundär scolios - vilket är just det jag lider av och orsaken till att jag har svårt att få över hsäten på yttertygeln i galopp åt höger (tråden på Dressyr) samt har haft svårt att utföra skänkelvikning undna för höger skänkel.

Det har tagit lång tid att få muskler och leder att acceptera att rotera/böja åt andra hållet än vad de är vana vid - och att orka hålla balansen där efter ett långt liv i rännstenen med det ena benet.

Hm intressant lär du dig om detta på din kurs?

Yossarian skrev:
Men om man ställer hästen i nacken, böjer det sig inte åt samma håll då? Eller menar du att resten böjer sig motsatt? (Försöker få ihop ett S!)

Sen har jag en följdfråga apropå den här lite ändå OT-diskussionen. Jag har aldrig förstått meningen med att ställa hästen utåt på volt. Det borde ju leda till en S-formad häst-om den nu böjer sig korrekt?

Just det - det man vill få ut - kan man lösa på bättre sätt tycker jag

Kontraställning har jag ej heller förstått meningen med :D
Fast vet man vad man gör kan man förstås rida på en volt till vänster med högerböjd häst - men det är en helt annan grej än att ställa hästen åt något annat håll än den är "böjd" till.

Jag tror skänkelvikning måste ridas, som Susan menar tror jag, med en tanke på att det som händer i nacken påverkar hela ryggraden och bäckenet. Dvs insidan (den sida hästen är ställd = böjd åt) ska vara jämn, precis som i all böjning. Då är det ingen omöjlighet att flytta hästen åt motsatta hållet på ett bra sätt. Till exempel att flytta hästen sidvärtes ut från en volt med precis samma böjning som på volten = skänkelvikning.

Det blir dock svårt om man vill rida hästen helt rak men ändå ställd (det går inte :D), och sitter och rider utifrån den utgångspunkten - oftast med en skänkel som verkar ganska kraftigt ganska långt bak och tvingar hästen att vika sej åt andra hållet i bäckenet (skjuta ifrån snett utåt med "inre" bak - inre utifrån ställningen i nacken - och räta ut sina höfter i varje steg).

Susan skrev:
Jag tycker att du har helt rätt, :) och även här vill jag ploppa upp och mena att tyskarna ser lite annorulnda på detta med ställning ( något som har fallit bort i överförandet av Dressyren till Sverige)
Mycket intressant. Svenska TR är ju jättebra egentligen men det där med skänkelvikningen sätter griller i mitt huvud (nu hittar jag inte ens mitt TR, så jag svär inte att jag kan ha tolkat helt fel).

Susan skrev:
Ställd är enligt det tyska sättet något som hästen är längs hel ryggkotpelaren
Hänvisar återigen till bilderna i Müseler.
Ja Müseler är bra!

Susan skrev:
jag tycker att det är fullkomligt omöjligt att rida en korrekt skänkelvikning utan denna ställning:crazy:
Du är inte ensam :)

Susan skrev:
Hm intressant lär du dig om detta på din kurs?
Har bara snuddat skolios på basmedicinkurs, ingen fördjupning alls (ännu), tyvärr!

Fast i TR står det att hästen ska vara ställd i nacken och rak i bålen (kanske en underlig kombination som sagt), hästen ska vara NÄRA parallell med långsidan MEN framdelen ska vara tydligt ledande. När framdelen är tydligt ledande så kommer det ju att innebära att bakdelen, i en korrekt utförd skänkelvikning, alltid kommer att vara något efter framdelen. Det man ska sträva efter är att få bakdelen så lite efter som möjligt och med bibehållen schwung.
Men, om hästen är ställd från rörelseriktningen, precis som den ska, men ryttaren lyckas "putta" över bakdelen så att denna leder istället för framdelen, kommer hästen att bli att S-formad. Rätt tänkt?

Jepp precis, men det har egentligen ingenting med hur bakdelen går i förhållande till framdelen när det gäller "spåren". S-formen kan finnas där även om framdelen ÄR ledande - det beror så mycket på hur ryttaren sitter/inverkar och tillåter hästen fram i den innersida som finns.

Jag har också ridit min äldsta häst väldigt mycket med kandar (pga hennes motvilja mot tränsbett) och håller tyglarna likartat Kyra, dvs tyglarna korsar inte varann. Detta är för att jag tycker att jag får bättre kontroll och inte börjar inverka med stångtygeln ovetandes.

Det jag vill ha sagt är att som ”vanlig” dressyrryttare får man lära sig att hantera stången mycket varsamt och istället inverka med bridongen, man använder inte enbart stången. Man tror heller inte att stången är en ”gyllene” väg mot förlängd överlinje, utan man lägger vikt på att inverka rätt med säte och skänkel, en stabil sits är en förutsättning. Sedan finns det ju alltid avarter bland ryttare… Det finns hästar som rids med mer stång –än bridongverkan vilket avslöjas genom en alltför kort nacke och allmän vantrivsel hos hästen. Sedan kan man fundera när man ser många ryttares något ”mysko” sitsar, det har tyvärr blivit ganska vanligt med hängsits, ryttarna kniper med överskänkeln och kommer inte riktigt ned i sadeln.

Jag har kanske generaliserat lite grann, förlåt i så fall.

En fråga: har via tidigare nämnda underliga tränare fått höra att kandar är BARA stångbettet, det som man alltid kallat kandar skulle vara ett kombinationsbetsel. Detta skulle komma från BB. Stämmer detta? Ville bara kolla så att vi pratar om samma sak när vi nämner kandar.

Jag är väl inte kunnigast, men kan ju svara. Jag har fattat det så att man (BB mfl) kallar bara stång för blankt kandar. Kandar, det är det vanliga, stång och bridong. Kanske också kapson och stång?

Som jag uppfattat det från dessa trådar så förekommer det att barockryttare rider med enbart stång eller anvåänder stången för tidigt, innan sitsen-inverkan på formen finns där. Det skulle då vara mindre duktiga tränare eller mindre seriösa elever. Jag vet inte alls hur förekommande det är, ser rätt lite "barockekipage" IRL.

Susan skrev:
Just det - det man vill få ut - kan man lösa på bättre sätt tycker jag

Förklara vad du menar är du snäll? Jag har fått instruktionen att ställa utåt på volt (inte av ARtränare) men aldrig nån förklaring...

Jag kan lägga mig i lite...som vanligt. :o

Blankt kandar är enbart stång. Vissa säger blankt kandar andra stång, medan andra använder båda begreppen för samma sak (jag gör själv det).
Det vanligaste inom AR skulle jag tro är att man kombinerar stång och kapson när man vill ha en kombinationsbestling.
Man anser ofta att de flesta hästar inte har plats för två bett i munnen därav använder de flesta kapsonen istället för bridongen.

Det har varit ett svep med tränare som frälst sig i stången och använder enbart den (inte i kombination med något annat) och lär ut det till sina elever alldeles för tidigt och det lät säkerligen fortsätta.
Dock om man ser till vad som sägs inom den Akademiska Ridkonsten (om man t.ex. läser igenom Bents böcker) så ska man kunna rida hästen helt från sitsen (böjning, ställning, flytta åt olika håll m.m) innan man rider på blank stång.
Innan dess (när man börjar med mer samlande övningar) så rider man på en kombinationsbetsling av stång och kapson eller stång och bridong. Och innan det, när man har en häst som räknas som unghäst/nybörjare/inte så långt utbildad, rider man enbart på tränsbett/kapson eller liknande för att få den ställande effekten och lite lätt uppresande.

Själv föredrar jag att se de flesta rida på stång och kapson när man kommit så långt. Enbart stång är väldigt ostabilt och kräver att häst och ryttare kommit en bra bit.

När jag talar om kandar menar jag dubbel betsling alltså bridong och stångbett. Stångbett kan ibland kallas "blankt" kandar, det är nog där missförståndet ligger.

ops där såg jag ditt inlägg Spider

Yossarian skrev:
Förklara vad du menar är du snäll? Jag har fått instruktionen att ställa utåt på volt (inte av ARtränare) men aldrig nån förklaring...
Jag kan tänka mig att man vill flera saker

att hästen skall ta stöd
korta yttersidan

jag är mer intresserad av vad som gör att hästen inte tar stöd på yttertygeln i ryttarens sits vilket ofta är roten till det 'onda'

mvh sus

Orsaken till att man säger att stången länger överlinjen ligger i att den inte enbart inverkar på lanerna.
Det är en sanning med modifikation. Sitter man och drar i stången så är det givet att den inverkar bakåt.
Tanken är mer att man får mer framåt-nedåt tänk med den när man tar en lätt förhållning och lättar sakta framåt med handen, mer än man får av ett tränsbett.

Om man ser på tränsbettet så har den enbart inverkan på lanerna, vilket då blir att ryttarens impulser enbart verkar bakåt (vid en förhållning). När man släpper sakta framåt ska givetvis hästen följa handen.

Med stången så inverkar den också på lanerna, men också till viss del i nacken och på kindkedjegropen. Inverkan i nacken innebär (när hästen lärt sig att svara på stången korrekt) att den sänker nacken något. Inverkan i kindkedjegropen gör att hästen tar fram näsan lite.
Just den impulsen gör att man lättare får hästen att följa handen nedåt-framåt = länga överlinjen.

Men givetvis måste en häst läras att gå korrekt på en stång och en ryttare måste lära sig att använda den korrekt. Inkorrekt använd är den lika illa som det är att rida på ett tränsbett inkorrekt. :crazy:

Hm...var den förklaringen till någon nytta?

Ja, särskilt om man lägger till Ann_A's förklaring utifrån mekanik och hävstänger
Det - den länger - är den övre delen av halsen i och med att hästen viker in näsan för att få eftergift.
Den påverkar därmed inte hela överlinjen

Nej det kan den ju omöjligt göra, men den påverkar nacke och nederdel av nosen. Så givetvis måste man ju också ha med sitsen.

Hm...fast det med att vika in näsan ska man helst undvika. Man får vara såpass lätt i handen att man inte får den reaktionen mer än någon kort sekund (som inte ska synas). Det ska mer vara som att hästen ger en eftergift för handen och sedan lättar framåt.

Men kommer en del brukar det vara enklare att få med nästa del o.s.v

Spider84 skrev:
Nej det kan den ju omöjligt göra, men den påverkar nacke och nederdel av nosen. Så givetvis måste man ju också ha med sitsen.

Men i så fall, vad ska man med stången till? Det heter ju alltid annars att huvudets placering inte spelar någon roll?

Apropå länga framåt neråt, handlar det inte bara om hur man lär in det? Du lär hästen att söka kontakt med handen, och det borde den väl rimligare vilja göra med ett bett utan hävstång?

Liknande trådar

Ridning Ska försöka att inte bli för långrandig nu. Har ridit mer eller mindre aktivt sedan jag var 11 år gammal och är idag i trettioårsåldern...
Svar
7
· Visningar
2 015
Senast: Nepenthe
·
Ridning Jag har tränat för en, bland AR-kretsar, känd och hyllad tränare i kanske 3 år nu. Jag sökte upp denna tränare för jag ville lära mig...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 422
Senast: Totola
·
  • Låst
Ridning Vad är Klassisk Ridkonst? Klassisk Dressyr Klassisk Dressyr är ingen alternativ ridstil - utan den Klassiska dressyren står bara...
Svar
4
· Visningar
9 997
Senast: Immer
·
Dressyr En utav mina medryttarhästar är en ganska känslig dam som alltid gärna har gått med nacken jättehögt o kröker jättefint på nacken, men...
Svar
14
· Visningar
2 153
Senast: lizan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka