Svårt rida med tränsbett?

Sv: Svårt rida med tränsbett?

*lån*

inte läst allt nu men..att länge överlinjen har väl endå inte med bettet att göra?
man kanske kan placera huvet lite mer vart man vill med stångbett men man måste ju endå rida lika mycke som med ett vanligt tränsbett väl?

Solis skrev:
Om man skulle få be om en lite trevligare attityd från dig!

Jag kan mer om mekanik än vad du anar....

Anledningen till mitt inlägg var att man lätt kunde få intrycket av ett tidigare inlägg att det inte skulle gå att rida högt utbildade hästar på tränsbett.
Högt utbildade dressyrhästar rids för övrigt inte på stångbett. För min del skulle jag aldrig ens komma på tanken att sätta ett stångbett på någon av mina hästar, det är ett bett som hör hemma på körhästar där man inte kan påverka med sin egen kropp.
Att tro att stångbettet länger ut överlinjen på hästen är att stoppa huvudet i sanden. Det är RYTTARENS INVERKAN (säte, skänkel) som ändrar hästens form.

Jag anser att det är ännu svårare att utbilda en körhäst att gå bra på stångbett än en ridhäst, just för att man inte kan påverka med sin kropp på samma sätt.

Dessutom skulle jag vilja påpåeka att de flesta högt utbildade hästar rids på stångbett eftersom kandar är obligatoriskt från medelsvår klass och uppåt. Vill man tävla måste man alltså lära sig att behärska stången. Och jo, jag anser att den hjälper till att länga ut hästens överlinje - men den gör inte hela jobbet.

KL hugger sista

Ett bett är inte skarpare än den _sits_ som det är förankrat i.

Ett stångbett är flera gånger skarpare än ett tränsbett.

De flesta ryttare har inte en helt oberoende sits, därför inverkar bettet oftare än det är meningen.
Dessutom ofta på ett ganska kraftfullt vis.

Om bettet inverkar för kraftigt så gapar hästen

Jag har kört både par och enbet på stång det är lättare än att rida på stång - eftersom man då sitter i en vagn med stöd för benen samt med ryggstöd, och därför inte är beroende av sin egen balans .

Rider jag på kandar så kan jag anpassa tygellängden så att jag inverkar med bridongen. Jag behöver inte använda stången.

Jag skulle också vilja veta HUR det anses gå till att länga överlinjen, och hur LÅNGT man anser överlinjen gå.

Jag ber om ursäkt Yossarian, det var inte dig jag riktade mitt inlägg till utan till Spider och Solis som lyckas med bedriften att bara tala om för varandra hur oehört okunnig den andra är vilket inte är ett speciellt konstruktivt sätt att föra en diskussion.

Det som ställer till det är den egna prestigen, om man kan släppa på den blir det mycket lättare att lära sig av andra. För man lär sig även av dom som tycker precis tvärt emot en själv - om man bara vågar.

Ursäkta, Jegra, stubinen är ganska kort. Ouppfostrade och barnsliga kommentarer av typen "du är så blablabla" eller "lär dig blablabla innan du yttrar dig" får tyvärr mina horn att växa ut. Det är ganska otrevligt när en del personer försöker framhäva sig själva genom att "hacka" på någon annan, dessutom på folk man inte känner överhuvudtaget. Jag tycker att man ska bemöta varandra med respekt. Att ha olika åsikter är en annan sak.

Ja, kandar är obligatoriskt från medelsvår och uppåt, MEN det är bridongbettet man rider på inte stångbettet. Har sett hästar vars ryttare börjar inverka mer på stången än bridongen och det är ingen trevlig syn. Dessa hästar har en förmåga att korta ihop nacken för mycket samt visa en rent allmän vantrivsel. Överlinjen längs definitivt inte.

Jag skulle, precis som några andra här, vilja veta HUR stångbettet skulle länga överlinjen?

Är det försvarbart att låta nybörjare sitta med stångbett?

Solis skrev:
Ja, kandar är obligatoriskt från medelsvår och uppåt, MEN det är bridongbettet man rider på inte stångbettet. Har sett hästar vars ryttare börjar inverka mer på stången än bridongen och det är ingen trevlig syn. Dessa hästar har en förmåga att korta ihop nacken för mycket samt visa en rent allmän vantrivsel. Överlinjen längs definitivt inte.

har du tittar på kort från tävlingar?? om du ser på TV ex så håller "alla" med även sträckt (inverkande) stångtygel...
... eller menar du att det är meningen att det inte ska vara så, eller tycker du att det är en otrevlig syn?

Jag har tittat bl.a. på TV, men även i verkligheten och har inte upplevt det du har. Visst finns det de som har inverkan på stångtyglen, men påfallande många har den huvudsakliga inverkan på bridongbettet.
Menar du att de du sett har sträckt tygel eller stram tygel. Med stram menar jag inverkande och med sträckt egentligen bara att den inte hänger. Usch, nu blev det "flummigt" igen...
Har du sett hur hästen reagerar på inverkan av stångbettet?
Jag menar dels att man ska hantera stången med yttersta varsamhet, dels att det är en väldigt otrevlig syn (och framför allt otrevligt för hästen!).

Uddatyp skrev:
*lån*

inte läst allt nu men..att länge överlinjen har väl endå inte med bettet att göra?
man kanske kan placera huvet lite mer vart man vill med stångbett men man måste ju endå rida lika mycke som med ett vanligt tränsbett väl?

om man kan placera huvudet var man vill enklare än med tränsbett - blir en skänkelvikning automatiskt bättre då?

Att rida skänkelvinkning är det bästa jag vet, kors och tvärs över allt, och jag kan få för mig att göra framdels- och bakdelsvändningar mitt ute i smala spåren i skogen - driver och håller ihop gör jag samtidigt med benen och skänklarna, för det skall ju gå framåt också, utan att den *hänger* på tyglarna. Tyglarna vill jag gärna bara försöka använda så att de inte skall gå över den lätta ställningen, hållande, så de inte blir fööör böjda och går snett med fram- och bakänden. Spö eller sporrar rider jag inte alls med, vill försöka få till det bra utan sådant.

Har aldrig ridit på stång, men fick en känsla av att den kan lätt knäppa av dem i nacken, så det lätt blir S-kroppsform i skänkelvinkningen (typ *5 punkts-vikning*) - stämmer det?

Fast man kanske inte skall göra skänkelvinkningar i AR, så då kanske det inte har någon betydelse?

confused :confused:

Jag älskar också skänkelvikningaar, men jag är ju en vanlig "förhatlig" dressyrryttare.
En fråga: hur kan hästen bli S-formad i skänkelvikning? "Ostkroksform" förekommer, men tror aldrig jag sett S-form.

Solis skrev:
Jag älskar också skänkelvikningaar, men jag är ju en vanlig "förhatlig" dressyrryttare.
En fråga: hur kan hästen bli S-formad i skänkelvikning? "Ostkroksform" förekommer, men tror aldrig jag sett S-form.

Jag tänkte den kanske blir S-formad på stång i skänkelvikning?

/
\
/
\

typ :-) inte rätt saker på tangent bordet att försöka rita med

svårt att rita en ostbåge också

)

alternativt

(

var det så du menade med ostkroksform?

Ja, det är så jag menar med "ostkrok".

Men, hur åstadkoms en S-form? Har svårt att tänka mig det, kanske om hästen är förböjd och dessutom lägger huvudet på sned i rörelseriktningen? Tycker den skulle gå av på mitten då, hm...

En del hästar är S-formade uppifrån sett bara för att de måste kompensera en snedhet med en annan. En obalans med en annan. (om det så är något de har på egen hand eller något som kommer från ryttaren)

Jämför skolios för människor. En vänsterskolios ger högervridning någon annanstans.

Många hästar är formade typ
\
/
\
/

Dvs halskotpelaren till vänster, bogen "högerroterad" (lägre, tyngre, putar ut med högerbogen), bullar ut med magen på vänstersida - för sin rygg mer till vänster, och är framåtdragen i vänstersidan av länden vilket gör att rumpan pekar åt höger (har inget med vilka spår den går med bakbenen).
Brytningspunkter där hästar är som rörligast - mellan sista halskota och första bröstkota, sista bröstkota och första ländkota och sista ländkota och korsbenet.

Den har inte gått av men den är verkligen supersned..... Men jag vet inte om det skulle ha med stång o skänkelvikning att göra direkt. Så här kan man se hästar som ser ut i alla rörelser på alla möjliga bett...

Senast ändrad:

För att knyta an till min skolios-förklaring som kanske inte lät så vettig - men om du har två olika långa ben och har skolios på grund av det (det är sekundär skolios). Är vänsterbenet längre än högerbenet kommer du få en högerskolios i ländryggen eller långt ner i bröstryggen. Kroppen kompenserar detta problem genom att du får en motsvarande sväng till vänster i övre bröstryggen.
Så här (tänk att detta bara är bröstrygg+ländrygg);

(
)

eller

\
/

Mycket enkelt förklarat kanske, det finns säkert tusen mer aspekter att ta hänsyn till - men principen är densamma med S-form...

Ack ja. Det är svårt att rida, och det är svårt att prata (skriva) om ridning.

Det är så mycket ska och måste och Så Är Det. Jag tror det klarnat lite även om jag inte helt är med på varför stången skulle vara det ultimata, det slutliga steget sas.

Tack för en bra förklaring! Tror att jag hänger med, har själv en liten skolios.

Men, då frågar jag mig: har denna S-form någonting med skänkelvikning att göra? En häst med denna snedhet ser ju ut så i kroppen och inte beroende på en viss rörelse. Men det kanske inte var så PAC menade?
Jag förstår inte riktigt hur man skulle kunna rida en häst S-formad i skänkelvikning, alltså om man utgår från att hästen inte redan har en snedhet i kroppen.
Har jag rört till det, eller förstår någon min fundering?

Jag som har ridit min häst ganska mycket på kandar måste få kommentera lite här... Har man kandartygeln olös är det väldigt svårt att inte få en inverkan på den. Jag skulle vilja påstå att är den sträckt är den i kontakt med hästens mun och således inverkar den. Hur man håller kanartygeln har också en viss skillnad. Kyra tex håller (ofta när jag sett henne på bild) sin tygel så att den inte korsar över bridong tygeln. På detta sätt kan hon få snabbare verkan på kandartygeln och det borde ju vara konstigt om hon höll den så utan att vilja använda den.

Kandaret/stången har en funktion som man vill använda - men jag kan hålla med om att när man väl är redo för att rida på kandar eller stångbett bör man vara så långt kommen att man inte behöver dessa bett för att tex länga överlinjen.

Jo man kan rida sin häst S-formad, jag vill nästan påstå att de flesta ryttare rider hästen S-formad i mer eller mindre grad - på grund av vår egen snedhet. Men det kanske är magstarkt, och beror på hur petig man ska vara. De små viktskillnader i sidled som man kan känna - till exempel att hästen kanske tränger lite inåt i ena varvet och utåt i andra, på volt, brukar bero på sådan här S-form...

Angående skänkelvikning - så ska man göra den som TR menar, så kommer hästen bli S-formad automatiskt. Fast man kan ju tolka TR olika, och jag kan ha tolkat fel. Hästen ska vara rak i skänkelvikningen men ställd i nacken - omöjligt i min värld, när en häst ställer i nacken kommer det hända saker längs med ryggraden ända bak till svansen. De flesta hästar jag ser som går "raka" i kroppen i skänkelvikning har avancerad S-form i kroppen :o

(man behöver nog inte rida skänkelvikningar så, men jag tror grejen med rak och ställd häst är som bäddat för missförstånd mellan häst och ryttare)

Skulle det vara vettigare att rida en rak (nåja, "rak" kanske?) skänkelvikning? Ur logisk-pedagogisk synvinkel?

evis skrev:
Hästen ska vara rak i skänkelvikningen men ställd i nacken - omöjligt i min värld, när en häst ställer i nacken kommer det hända saker längs med ryggraden ända bak till svansen. De flesta hästar jag ser som går "raka" i kroppen i skänkelvikning har avancerad S-form i kroppen :o

Men om man ställer hästen i nacken, böjer det sig inte åt samma håll då? Eller menar du att resten böjer sig motsatt? (Försöker få ihop ett S!)

Sen har jag en följdfråga apropå den här lite ändå OT-diskussionen. Jag har aldrig förstått meningen med att ställa hästen utåt på volt. Det borde ju leda till en S-formad häst-om den nu böjer sig korrekt?

Liknande trådar

Ridning Ska försöka att inte bli för långrandig nu. Har ridit mer eller mindre aktivt sedan jag var 11 år gammal och är idag i trettioårsåldern...
Svar
7
· Visningar
2 014
Senast: Nepenthe
·
Ridning Jag har tränat för en, bland AR-kretsar, känd och hyllad tränare i kanske 3 år nu. Jag sökte upp denna tränare för jag ville lära mig...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 422
Senast: Totola
·
  • Låst
Ridning Vad är Klassisk Ridkonst? Klassisk Dressyr Klassisk Dressyr är ingen alternativ ridstil - utan den Klassiska dressyren står bara...
Svar
4
· Visningar
9 995
Senast: Immer
·
Dressyr En utav mina medryttarhästar är en ganska känslig dam som alltid gärna har gått med nacken jättehögt o kröker jättefint på nacken, men...
Svar
14
· Visningar
2 143
Senast: lizan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka