Svårt rida med tränsbett?

Sv: Svårt rida med tränsbett?

Givetvis spelar huvudets placering roll, men man ska inte rida en häst framifrån och bak, utan bakifrån och fram.

Ställer man hästens huvud åt ett håll kommer automatisk höften åt det hållet också, med förutsättningen att hästen är oförstörd och ryttaren inte stör med sin sits. Tar hästen huvudet nedåt så längs överlinjen (om näsan går framåt), tar hästen huvudet uppåt med ett bakåt tänk så kortas överlinjen.

Jo visst handlar det om hur man lär in det. Hästen ska följa handen oavsett bett (eller bettlöst) så lättar man framåt-nedåt så ska hästen gå med ditåt.
Det jag försöker komma fram till är att stångbettet i sin konstruktion underlättare detta ytterliggare, om den används korrekt.

tänkte på det idag.
Det anses (bortsett från AR) kretsar att det inte går att lära hästen att gå fram till handen söka betett på en stång just eftersom hästen måste vika in näsan för att få eftergift från stången.

Nån (kanske här ) tipsade om en annan fattning på kanderet, jag bytte plats på tyglarna - gjorde susen

susan :D

Solis skrev:
håller tyglarna likartat Kyra, dvs tyglarna korsar inte varann. Detta är för att jag tycker att jag får bättre kontroll och inte börjar inverka med stångtygeln ovetandes.

Det jag vill ha sagt är att som ”vanlig” dressyrryttare får man lära sig att hantera stången mycket varsamt och istället inverka med bridongen, man använder inte enbart stången. Man tror heller inte att stången är en ”gyllene” väg mot förlängd överlinje,
.

Tack Solis :bow:

jag är med dig
Stången gör inget med överlinjen - lär bara hästen att vika in näsan, men en del - oavsett inriktning - tycekr ju att det är snyggt:crazy:

Hmm, brukar gå in och kolla här ibland om det skrivs något intelligent...

Undrar bara på en sak vad det gäller denna tråd.

Vad är det som är så ortoligt stötande och fult med att vissa AR ryttare vill lära sig att rida på bara stången? Jag bara undrar? Stången gör hästen precis lika lite illa eller mycket beroende på vilken hand ryttaren har det kommer ni ju fram till titt som tätt. So whats the big deal???

Omman nu som AR ryttare är intresserad i den historiska utbildningen av hästen så är det att rida på kapson och stång en del av utbildningen av häst och ryttare. Det kan väl få vara så. Ska det behöva diskuteras mer om det. Vi är väl inte mer djurplågar för det eller??

Jag har i många år varit till Torbjörn lundströ med min häst och den har inte haft några skador av stångbettet och då är hästen inriden med stång och kapson och går numera bara på stången.

Fattar bara inte den negativa inställningen till ridningen på stången för de som vill utöva det.:confused:

Solis skrev:
Ja, det är så jag menar med "ostkrok".

Men, hur åstadkoms en S-form? Har svårt att tänka mig det, kanske om hästen är förböjd och dessutom lägger huvudet på sned i rörelseriktningen? Tycker den skulle gå av på mitten då, hm...

Det var just huvud som saknas på tagentbord, jag tänkte den blev för mycket förböjd och lägger huvudet för mycket på sned - jag försökte hitta något tecken som fick med nosvinkel, över nackvinkel och neder nackvinkel - alltså jag tänkte i punkter från nos till bakände - det blir ju inte ett runt S som så, utan rakare mer sådana punktvinklar utifrån lederna jag försökte göra med / och \

` (`= nos - typ :-)
/ (nacke
\ (bogvinklar
/ (mitten)
\ (baken)

det var väldans svårt att "rita" med tangentbordet

typ den ställande inverkan på blank stång blev för stark

det var en hypotes bara jag fick angående placera huvudet var man ville att det blev för lätt att få den för böjd då just i skänkelvikning så att det hela blev lite mer det stuket som jag försökte exemplifiera

jag har som sagt aldrig provat att rida på stång, eller kapson - så det var bara en hypotestanke - jag får prova hypotesen någon gång :-)

Liknande trådar

Ridning Ska försöka att inte bli för långrandig nu. Har ridit mer eller mindre aktivt sedan jag var 11 år gammal och är idag i trettioårsåldern...
Svar
7
· Visningar
2 014
Senast: Nepenthe
·
Ridning Jag har tränat för en, bland AR-kretsar, känd och hyllad tränare i kanske 3 år nu. Jag sökte upp denna tränare för jag ville lära mig...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 422
Senast: Totola
·
  • Låst
Ridning Vad är Klassisk Ridkonst? Klassisk Dressyr Klassisk Dressyr är ingen alternativ ridstil - utan den Klassiska dressyren står bara...
Svar
4
· Visningar
9 995
Senast: Immer
·
Dressyr En utav mina medryttarhästar är en ganska känslig dam som alltid gärna har gått med nacken jättehögt o kröker jättefint på nacken, men...
Svar
14
· Visningar
2 143
Senast: lizan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka