Svårt med täcket

Faith

Trådstartare
I stallet där jag har min häst så finns en häst (delar hage med min) som är väldigt svår att hantera när man ska ta på täcket. Jag har funderat över det här ett tag. Ska man vara bestämd för att hon testar eller försiktig ifall det är så att hon i grunden bara är rädd?
Hon är lite sur annars också men absolut inte i samma grad som med just täcket. Jag har försökt med alla små tricks jag har, men nu börjar jag få slut på idéer.
Jag har sett att folk hanterar detta genom att bli arg, slå till henne då hon sparkar mot dem, bits eller liknande. Och jag tror absolut inte det är lösningen.
Vad tror ni är anledningen och vad kan man göra, när man bara håller på med hästen någon gång i veckan?
 
Sv: Svårt med täcket

Bitas och sparkas får hon väl inte oavsett vad man gör?!

Hur fungerar det med ägaren?

Be ägaren om hjälp att komma till rätta med beteendet om den inte har problem.
 
Sv: Svårt med täcket

I stallet där jag har min häst så finns en häst (delar hage med min) som är väldigt svår att hantera när man ska ta på täcket. Jag har funderat över det här ett tag. Ska man vara bestämd för att hon testar eller försiktig ifall det är så att hon i grunden bara är rädd?
Hon är lite sur annars också men absolut inte i samma grad som med just täcket. Jag har försökt med alla små tricks jag har, men nu börjar jag få slut på idéer.
Jag har sett att folk hanterar detta genom att bli arg, slå till henne då hon sparkar mot dem, bits eller liknande. Och jag tror absolut inte det är lösningen.
Vad tror ni är anledningen och vad kan man göra, när man bara håller på med hästen någon gång i veckan?

Fast om häste är sur sparkar eller hugger emot en när man ska på med täcke så förtjänar den ett hugg tillbaka eller annan skarp tillrättavisning enligt mig i alla fall.

Jag har också ett sto med humör som gärna testar att hytta mot en om det inte passar och det tolereras inte! MEN däremot så blir det mycket berömm efteråt OM hon biter ihop och låter mig fixa det jag skulle utan dessa tendenser.

Så mitt råd skulle vara att prata med ägaren (det är ju trots allt denne som borde bestämma hur man ska möta beteendet)
Vara rak med att inga sparkar och hugg accepteras och berömma mycket då det går åt rätt håll.
 
Sv: Svårt med täcket

Min fråga är ju då :Hur gör du när du tar på hästen täcket??

Många som jag sett gör så att de tar tag i täckets främre del och SVINGAR upp täcket på hästen. Täcket blir då ett stort fladdrande monster i mantelform. En hel del hästar tycker det är obehagligt.
Jag vet inte hur du gör när du lägger på täcket, men jag gör som så att jag tar täcket på armen, framifrån ända bak på täcket. Jag drar alltså ihop täcket som ett dragspel framifrån och bak och lägger på det en bit framför manken, ungefär som man lägger på en sadel, knäpper bogspännena och drar sedan bak täcket och slätar ut det. Jag tror att flera andra gör så oxå, för att det är ett lugnare och smidigare sätt, men jag har sett såå många flaxa upp täcket så hästen blir vettskrämd av det. Kan det vara något sånt som gör att hästen är svår med täckeshantering?? Hoppas du hittar en lösning. :)
 
Sv: Svårt med täcket

Sätta på grimma och sätta fast den i boxen medans man sätter på täcket, och som den innan mej skrev sätt på täcket enl "dragspelsmodellen" om den nu reagerar på att man "slänger" på täcket...
 
Sv: Svårt med täcket

Det kan ju vara så att hästen är kittlig eller att täcket skaver. Jag skulle bundit upp hästen o varit flrsiktig när jag lägger på täcket. Hugg i luften skulle jag ignorera men om hästen skulle försöka sparka eller bita mig skulle jag säga ifrån. Efter att täcket är på skulle jag berömma och kanske ge en godisbit. Om täcket skaver på manken kan man fodra det med fårskinn.
 
Sv: Svårt med täcket

Jag skulle känna i genom ryggen så hon inte har ont o sen kolla hur täcket sitter :)
 
Sv: Svårt med täcket

Jag lägger på täcket försiktigt:)
Likadant med ägaren, och hon säger själv att det bara är att vara bestämd.
Så täcket kommer alltid på om man binder fast henne och ser upp för hugg, sparkar och att bli klämd mot väggen.
Men jag vet inte om jag ser det som en bra metod. Jag har inte problem med att få på täcket, man får vara snabb och listig.
Men det känns inte som att allt står rätt till när en häst hållet på sådär?
 
Sv: Svårt med täcket

En del hästar är väldigt känsliga när de fäller. Då brukar det bli bättre om man ger B-vitamin. Sedan har ju hästar bra minne, har det en gång varit obehagligt med täcke, sadel osv. sitter gärna reaktionerna i ett bra tag efteråt.
 
Sv: Svårt med täcket

mitt sto är en surkärring i box,hon lägger öronen slickade bakåt och surar. Dock inget sparkande.
Men tar jag ut henne utanför boxen är det inget problem alls, då är hon nöjd.Mitt sto är väldigt revirtänkande när det gäller box man ska inte springa där för mycket när hon är inne.

Kanske att ta ut henne i gången skulle vara en grej eller gör hon lika dant? Kanske förvirrar henne lite....
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 887
Senast: Mabuse
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 160
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp