Svårt med bett!

P

Panikie

Jag som många anndra tycker det är svårt det här med vad eller vilket bett man ska rida sin häst på.

Jag varvar mellan många olika bett och nosgrimmor.

Nu vill jag ha hjälp från er att tipsa om bett som är lite skarpare - lite mer hävstång, som passar bra på heta/pigga hästar som gärna blir väldigt starka.

Jag har en yngre häst som är väldigt fin och lätt att rida. Hon är lydig och gör det mesta av det man ber henne av.

Det enda problem vi har är att hon är så väldans stark, och det blir till ett problem i galoppen.

Så det enda jag vill ha tips på nu är olika bett eller om ni vet en bra hemsida eller likande med bett och hur dom fungerar? :)

Sv: Svårt med bett!

Jag tycker stångbettmed kedja är bra! mildt i hästens mun men tar man tag i dom för att dom är för starka så får man hävstångseffekt. Köpte idag ett kimblewick på hööks. Med rak stång, tror det kommer bli jätte bra. Kedjan ska ska sitta ordentligt inte för löst då rör dig bettet fel i munnen...
finns ju även många pessoalovers, det är ju oxå bra på vissa
lycka till

Jag tycker stångbettmed kedja är bra! mildt i hästens mun men tar man tag i dom för att dom är för starka så får man hävstångseffekt. Köpte idag ett kimblewick på hööks. Med rak stång, tror det kommer bli jätte bra. Kedjan ska ska sitta ordentligt inte för löst då rör dig bettet fel i munnen...
finns ju även många pessoalovers, det är ju oxå bra på vissa
lycka till

tack så mkt för svar :)

kimblewick red jag ett tag på min d-ponny, dock fick jag känslan av att det var lite för skarpt, jag jag tycker som du att raka bett är bäst, har ett rakt gummi pellam som jag testat med ibland, men skulle även vilja ha något annat. Pessoa har jag men tycker det är så svårt att få hästarna att gå i en "äkta" form.

Min dam blir också lite stark ibland, med sin hingst nacke till hals. :crazy:

Jag ska strax ut och pröva att kombinera ett rakt bett med ett tredelat. (Såg tipset av Zara). Kan ta lite kort, så ska jag berätta hur det gick. :D

Min dam blir också lite stark ibland, med sin hingst nacke till hals. :crazy:

Jag ska strax ut och pröva att kombinera ett rakt bett med ett tredelat. (Såg tipset av Zara). Kan ta lite kort, så ska jag berätta hur det gick. :D

jah tack, det vore snällt :D

Det gick förvånansvärts bra.

Har haft svårt att hitta ett bett som passar till henne.
Själva bettet känndes inte skarpare, men det blev en betydlig skillnad eftersom att hon inte fick någon chans att kunna bita fast sig och hänga i handen. Och på så sätt känndes hon inte lika stark.

Värt att prova !

Så här ser det ut

Det var ju inte så dyrt :D Kanske skulle pröva det endå..

Ja det med bett är svårt.

Kom bara och tänka på att du har väl en fyraåring? Är det den som är stark och som du vill byta bett på?

Ja det med bett är svårt.

Kom bara och tänka på att du har väl en fyraåring? Är det den som är stark och som du vill byta bett på?

jag har flera, men 4 åringen är en av dom som jag har blivit rekommenderad att rida med ett lite skarpare bett under en period.

det är just därför jag inte vill ha ett super skarp bett, eftersom det ska bäras av en 4 åring.

Det gick förvånansvärts bra.

Har haft svårt att hitta ett bett som passar till henne.
Själva bettet känndes inte skarpare, men det blev en betydlig skillnad eftersom att hon inte fick någon chans att kunna bita fast sig och hänga i handen. Och på så sätt känndes hon inte lika stark.

Värt att prova !

Så här ser det ut

sitter båda bett ringarna fast i samma tygel? :9 det ser riktigt bra ut, kanske är värt att prova.

Eftersom det är en 4åring så vill man ju inte ha för skarpt bett på dem. Vanlig stång eller tre delat funkar inte?

:pJa precis, sitter fast i samma tygel. Men enbart det "vanliga" bettet sitter fast i sidostycket.

Värt att prova, bettet är inte så dyrt hellet i fall att det inte skulle fungera.

Vet inte om detta är att rekomendera på en unghäst.

Men så här gjorde jag med min 4-åring när hon var stark i hoppningen.

Red under 3veckor på ett kombinationsbett, sånt med äpplesmak och flätat läder över nosryggen från h**ks.

När jag kände att hon var lydig på det bytte jag tillbaka till vanligt tränsbett och engelsk nosgrimma och nu fungerar det bra. Endast om jag rider ut och vet att vi ska hoppa terränghinder så plockar jag fram kombinationsbettet.

Det funkade bra för oss. Som liten period för att bryta mönstret.

Vet inte om detta är att rekomendera på en unghäst.

Men så här gjorde jag med min 4-åring när hon var stark i hoppningen.

Red under 3veckor på ett kombinationsbett, sånt med äpplesmak och flätat läder över nosryggen från h**ks.

När jag kände att hon var lydig på det bytte jag tillbaka till vanligt tränsbett och engelsk nosgrimma och nu fungerar det bra. Endast om jag rider ut och vet att vi ska hoppa terränghinder så plockar jag fram kombinationsbettet.

Det funkade bra för oss. Som liten period för att bryta mönstret.

tack för svar! :) det är lite spå där jag känner för min 4 -åring också, jag vill inte ha ett skarpt bett att rida jämt på, nu rider jag henne på 3-delat och rakt gummibett, det går jätte bra när jag rider i skritt, trav och under självaste galoppen, men hon är ursinigt stark när man väl ska bromsa, eller föröska korta ihop galoppen, därför vill jag nu under en period ha något skarpare bett att varva med för att hästen min ska få lite respekt.

Jag tycker det är bättre att rida på lite skarpare bett en att behöva sitta och dra i hästen. :)

Eftersom det är en 4åring så vill man ju inte ha för skarpt bett på dem. Vanlig stång eller tre delat funkar inte?

varken stång eller 3-delat är så skarpa bett, känns som att jag har testat det mesta. Hon har väldigt mycket fullblod i sig så det blir att sitta på en galning med stark mun och extrem vilja. Skulle va så skönt med något i hennes mun som är lagom skarpt och som jag bara behöver krama om tygeln för att hon ska lugna sig.

Hon trivdes bra med det, fick ryck av tex. pelham och hon berättar tydligt om hon inte tycker om ett bett.
Red endast på det i hoppningen under 3veckor, det blev 4pass allt som allt samtliga för tränare för att bryta mönstret. Nu rids hon som sagt enbart på tränsbett och det fungerar jättebra med mjuka hjälper.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
965
Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 044
Senast: Sesca
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 326
Senast: lirco11
·
Utrustning Under alla år har jag varit väldigt och fullständigt övertygad om att alla hästar kan/bör/ska gå på vanliga enkla bett. Nu har jag två...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 223
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar