svårt i vänster varv

S

seem

Jag har en 4 årig ponny, som jag börjat träna volter och skänklar med, hon går jätte bra i höger varv, men då man går i vänster varv fungerar halva volten bra sedan vänder hon framdelen utåt och snäddar. ibland är det nästan så att hon försöker rusa iväg. jag kräver inte mkt av henne än, så jag tycker inte att hon borde göra det för att det är jobbigt för henne.
nån som kan hjälpa mej?

Sv: svårt i vänster varv

Testa att rida i en stor åttvolt för då byter du ju varv hela tiden. Det är lätt att försöka för mkt om det inte känns bra i ett visst varv och då blir det oftast ännu mer spänningar och sämre resultat.
Tänkt på att den bara är 4 år så rid på stora volter och inte för länge. Bäst är att rida ut ofta och hitta "dressyr ställen" ute i naturen som tex att kryssa lite mellan några träd. :)

Det kan ju vara något som inte är riktigt rätt också, hade ett liknande problem som avhjälptes av kotknackaren..

jo, vi brukar öva ganska mkt i skogen runt träd och så :)
men tack för tipset :D

hej! testa rid lite höger öppna i vänster varv, både rakt fram och på volt. när hon har släppt lite i högersidan där då kan du ställa om.
prova!

mvh michaela

Liknande trådar

Träning Utbildning av ponny. Jag har nyligen köpt ett 6-årigt russ som inte gjort så mycket hittills. Han är snäll och min dotter kan rida...
Svar
14
· Visningar
859
Senast: TinyWiny
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 765
Senast: Johanna1988
·
Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 884
Senast: banani
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 661
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka