Svårt hitta traven

S

susekl

Har svårt att hitta traven på en passtaktig häst jag rider på ridskolan, det är ingen ridskola nu på sommaren men jag rider honom ibland. Hyr honom och rider själv i paddocken. Använder massor av lösgörande arbete men lyckas inte riktigt ändå. (Och ridläraren intygar att han har travat mindre och mindre under våren också). Ska nog testa bomövningar också, men vad finns det mer för knep att ta till?

Sv: Svårt hitta traven

Det finns så många anledningar; smärta eller spänningar t ex. Om allt sånt är utrett - travar hästen i hage, eller under longering? I så fall så funkar det ju naturligt, så då får man kolla på övriga faktorer.

Passar utrustningen? Ger jag rätt hjälper?
Är de lättare att trava ute i terräng och på mera ojämn mark?
Funkar signalsystemet och hästen förstår vad man vill (det kan ju bli lite "avtrubbat" med många olika ryttare som gör lite olika saker)? Om det är trubbels här, så kanske inte ens lösgörande övningar funkar så bra att de faktiskt lösgör?

Om hästen töltar, går det att fatta trav ifrån tölt? Nedtagningar från galoppen? osv. Går det att fatta trav direkt ur en öppna?

Man får helt enkelt börja nysta lite.

Tack för ditt svar! Nej, några fel på hästen rent fysiskt är det inte, inte heller med utrustningen. Det är en ridskola som är mycket noga med sånt, de tar hand om sina hästar väl och det var därför jag valde den. Är det någon häst som inte trivs med att gå där eller inte fungerar i verksamheten längre så säljs den till en privatryttare.

Lösgörande övningar fungerar bra på honom, det märkte jag när jag red dressyr på en kurs med honom i förra veckan. Då gjorde vi skänkelvikning, bogen in, öppna och massa andra saker och han blev lösgjord och tölten fungerade väldigt bra, däremot inte traven. Inte heller igår när jag red honom.

Ska prova det du skrev om att fatta trav från öppna eller från tölt, det har jag inte provat. Får väl testa lite olika saker helt enkelt och vara lite kreativ och prata mer med min ridlärare om det.

susekl skrev:
Har svårt att hitta traven på en passtaktig häst jag rider på ridskolan, det är ingen ridskola nu på sommaren men jag rider honom ibland. Hyr honom och rider själv i paddocken. Använder massor av lösgörande arbete men lyckas inte riktigt ändå. (Och ridläraren intygar att han har travat mindre och mindre under våren också). Ska nog testa bomövningar också, men vad finns det mer för knep att ta till?

Min förra häst (som nu är ute på foder) hade ingen trav för ett tag sen (sommaren -05) och det enda jag och våran medryttare gjorde var att longera, longera & longera, det funkade superbra och idag är det inga som helst problem med traven. :D

Har hästen alltid haft svårt för traven, eller har det kommit nu? Hur går det att longera över bommar eller rida över bommar? Och som sagt, travar den i hagen?

Om den travar i hagen vet jag inte, däremot har den alltid haft svårt för traven och det har blivit svårare att hitta den. Över bommar brukar det gå bra när jag har ridit på lektion, jag har även fått honom att trava bra vid vissa lektioner utan bommar, jag har aldrig sett honom longeras så det kan jag inte uttala mig om men det kan jag fråga nästa gång.

Prova att rida ut mkt, på grusvägar och i terrängen. Många passaktiga hästar har väldigt dålig balans i trav och då blir en ridbana alldeles för svår att trava på iochmed hörnen.

Känner själv en häst som knappt kan trava, ska tilläggas att han har spatt och gått på turridning och därför är ganska nerriden. Han travar inte i hagen och definitivt inte på en bana.
Det enda som funkar med honom är att tjoa ut i naturen, se till att han länger halsen och får "dammsugarhållning", driva och ha lätt sits, och sen störa så lite som möjligt.

Försök inte sitta ner i traven i början, inte heller få honom "på tygel" etc.

Min 13åriga f.d. turridningshäst travade inte alls när jag köpte honom.

pröva att longera honom, travar han då?
longera över bommar kan också hjälpa.
när du rider, så försök först jobba på liten volt i skritt för att mjuka upp. d.v.s VÄLDIGT liten volt, så det blir lite jobbigt för han. sen låter du han fortsätta ut på rakt spår samtidigt som du ger lösa tyglar ställer dig upp, lutar lite framåt o smackar.
om han då börjar tölta / grisepassa, så sakta ner, o börja om igen.
mycket beröm när han sen travar ett par steg, sakta av o låt han vila. försök få han att ta fler o fler travsteg varje gång...

Detta funkade på min häst, som nu har fått 5,5 för traven, och helst tar traven om han får välja.
Lycka till!!!:D

hej . ja rider en häst som har ganska svårt för traven antagligen blir det pass eller nån faslig blandning .. det ja gör är att ja rider den som en "unghäst" länger tyglarna (mycket) driver BARA med vaderna .. å det ska inte vara klent med vaderna "vill du trava" det ska liksom va "nu ska vi trava" liksom action:P inte segigt:P om inte det går .. så liksom släpper du tyglarna så du håller längst ut .. (hästen brukar ju oftast följa fyrkants spåret. Driv driv driv! Tills hjan kommer in i traven . liksomeefter ett tag när tyglarna är så långa så kommer de in i traven. annars lägger du dig på en liten volt.. och lägger fram 2-3 bommar .. de kan ju inte passa över bommarna å inte så ofta tölta .. som om du rdriver över de fattar det trav! Ä:D l ycka till

Håller med najsan...

Prova att komma i grisepass, eller vad h*n nu gör, och SLÄPP och DRIV i en kurva. Hästen blir förhoppningsvis förvånad och börjar trava. Om den inte gör det börjar den galoppera. Prova då i nästa kurva men var lite mjukare i drivningen och hela "chock-intrycket" Du ska verkligen släppa, låt hästen få sträcka ut sig jääätelååångt... :)

Eller om du är på tungt underlag, bara släpp, luta dig frammåt och driv. Efter ett tag blir det för tungt att grisepassa och då kommer traven:) Hoppas din häst inte har alltför bra muskler dådå:rofl:

Släpp inte tyglarna helt då jag skriver släpp:p

Önskar dej Lycka till :)

Sen ville han bara trava min pålle när han kom på knepet. Nu får jag be om tölt i stället, och ryggen blev mycket finare sen jag började kunna trava. Man känner orenheter bättre i traven än i tölten.
Jag antar att min bara töltats eftersom han ansågs vara en töltmaskin, men alla gångarter ska tränas anser jag.

Jo, precis. Om man använder alla gångarterna+klättring+dressyr och ev. cavaletti/hoppning osv. Musklar man dom väldigt bra. Och dessutom får man en häst som kan alla 4/5 gångarterna rent! (förhoppningsvis:p )

susekl skrev:
Ska nog testa bomövningar också, men vad finns det mer för knep att ta till?
Ut i skogen med er! :) Trava på skogsstigar brukar funka bättre än på vägar. Det ska vara lite "terräng". I början får du nog strunta i så mycket tygelkontakt, det viktiga är ju att det blir TRAV och inget annat.

ang skrev:
Har hästen alltid haft svårt för traven, eller har det kommit nu? Hur går det att longera över bommar eller rida över bommar? Och som sagt, travar den i hagen?

Vet inte om du frågar mig, men ja, han har alltid haft svårt för traven. Det går alldeles utmärkt att rida & longera över bommar. Ja, han travar i hagen :)

Jag frågade susekl, det syns vilket inlägg man svarar på om du tittar uppe i högra hörnet på respektive inlägg. Då kan man också öppna inlägget som svaret avser. :idea:

Tack för alla svar, har fått en del nya idéer som jag ska pröva!

ang skrev:
Jag frågade susekl, det syns vilket inlägg man svarar på om du tittar uppe i högra hörnet på respektive inlägg. Då kan man också öppna inlägget som svaret avser. :idea:

Ahaa :idea: tack :p

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
854
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 146
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 067
Senast: __sofia__
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är så jävla mycket som är sjukt och konstigt och äckligt i denhär världen. Och det är så jävla svårt att veta vad man ska tro på och...
2
Svar
35
· Visningar
2 089
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar