Svårt hålla hull under konvalescenstid

Sv: Svårt hålla hull under konvalescenstid

Avviker från tråden och frågar dig Linda (Mahlmt), som jag antar håller på med distans av din avatar att döma, använder du Vitafor Derby själv och har positiva erfarenheter av det?

Ja, på en het häst som inte fixar havre eller betfor. Vet att Derby innehåller betfibrer men det går ändå.
Han fick fång 2007 så jag vill helst ha ett spannmålsfritt foder och han vill ha något i krubban. Hösilaget är proteinrikt så lusern är inget alternativ.
½kg Derby + 1dl olja får han så det är inga stora mängder.
// Linda

Råvaror i Hippo Pro Action:
Melasserad betmassa
Vetekli
Havre
Havrekli
Veg fettsyror
Gräsmjöl
Melass
Sojamjöl
Sojaolja
Mineraler & Vitaminer
Jäst

Råvaror i Vitafor Derby:
Melasserad betmassa
Sojaskal
Linfrökaka
Vete
Vetekli
Lucernmjöl
Melass
Rapsolja
Druvsocker
Inga tillsatser av mineraler & vitaminer

Vad innehåller det?
Hippos värden och råvaruinnehåll är ju omöjligt att hitta.
// Linda

Energi 12.7 MJ
Råprotein 11%
Smbrt råprt 85g
Råfett 14%
Stärkelse 10%
Växttråd 12%

Låg stärkelsehalt men samtidigt mycket energi och råfett, så det känns som att det passar oss finfint. Hoppas jag iaf!
Jästen ska dessutom ha en positiv inverkan på magen.

http://djuronatur.se/?p=30705&m=4265

Och så innehållsdeklaration häst

Då tror jag nog det fodret jag ger nu är det som passar oss bäst eftersom det även innehåller vitaminer och mineraler, samt jäst.
Men bra att veta att Kvarnby levererar!

Fast mineraler och vitaminer får man ändå via råvarorna.
// Linda

// Linda

Precis!
Fördelen med ett foder utan tillsatser av spårämnen och vitaminer är att det är lättare att kombinera med olika slags foder!
Man behöver tex inte oroa sig för att det blir för mycket selen om man vill lägga till ett kilo Vitafor Derby för hullets skull utöver den ordinarie foderstaten!

// Linda

Ja, fast jag ger helst ett foder med extra såna med tanke på att jag har en korsförlamningshäst. Det är viktigt att en sån häst får i sig tillräckligt av E-vit, selen, natrium, kalcium och magnesium så innehåller fodret mer av en del vitaminer är det bara bra.
Jag ger visserligen extra tillskott av magnesium och E-vitamin.

Främsta anledningen till att jag valt det foder jag valt är ändå stärkelsenivån eftersom man ska undvika snabba kolhydrater i den mån man kan om man har en sån känslig häst. Så för mig går stärkelsenivå + energinivå som första grej när jag väljer foder. :)

Tilläggas kan att jag självklart alltid utgår från höets värden.

okej. Jag har hört lite olika, senaste tiden har jag läst några artiklar där tester gjorts om proteinöverskott påverkar hästen och prestation. Vad de kom fram till var i princip att det inte påverkade särskilt mycket och att kom det ifrån grovfoder så var det ok.

Jag tror personligen att hästar hanterar proteinöverskott olika bra/dåligt. De försök som är gjorda är vad jag vet inte gjorda på hästar som tävlar när försöken gjordes, utan endast i träning och jag tror inte man kan jämföra det fullt ut.

Vet att när jag jobbade i Frankrike under sommarmeetinget på Cagnes Sur Mer (Franska rivieran). De tränarna som hade erfarenhet gav absolut inget lucernhö under meetinget där i värmen, som de annars delvis gjorde, de hade lärt sig att hästarna inte klarade både värme och mycket protein.

Den tränaren jag jobbades hos gav en del lucernhö och hästarna presterade dåligt utan någon annan förklaring. Sen om det var onödigt mycket protein som gjorde det vet jag inte!

Läs gärna HelenaHandbergs inlägg i denna tråd http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=794651&highlight=igge

okej. Jag har hört lite olika, senaste tiden har jag läst några artiklar där tester gjorts om proteinöverskott påverkar hästen och prestation. Vad de kom fram till var i princip att det inte påverkade särskilt mycket och att kom det ifrån grovfoder så var det ok.

Pratar vi om en tävlingshäst i full kondition då? Var det såna hästar som var med i de undersökningarna? För en fritidshäst som inte har så höga krav på sig påverkas inte nämnvärt av att få för mycket protein, men ska hästen tävla så märks det!

Någon här nämnde också att det krävs energi för att bryta ner protein.

Såg du programmet "Hjälp på traven" som gick i våras/somras? Det var mycket intressant! Det går att kika på i efterhand på atglive tror jag.
Hur som helst så var det en av tränarna där som gav sin häst alldeles för mycket protein (alltså höet var för proteinrikt). Han fick då hjälp av Roger Walmann samt en foderexpert som påtalade att han gav hästen för mkt protein och att det gjorde att hästarna inte fick samma ork (eller speed). Det tycker jag låter logiskt?

Ja man får nog utgå från individ till individ. Svårt att ta en studie med endast 6 hästar som ett klart resultat. Dock kanske vissa hästar klarar av det bättre än andra. Det märks nog ganska snabbt om man ser till sin egen häst, som man ju själv känner bäst. :)

Protein och högpresterande hästar är en lite komplicerad fråga. Å ena sidan är protein extremt viktigt för en högpresterande häst. Det är inte bara muskeluppbyggnad som kräver protein. Protein behövs för nästan allting, för benstommen, brosk, ledkapslar, ligament, senor och det “bindemedel” som sammanbinder kroppens olika vävnader. Hovar, hud och päls består av upp mot 90% protein. Hemoglobin och många enzymer och hormoner är proteiner. Listan kan göras lång!

Å andra sidan kan ett proteinöverskott ha negativa effekter för en högpresterande häst.

Det är exakt samma problem med ett proteinöverskott som med en foderstat med hög fetthalt. Det leder till lägre laktat. Lägre laktat innebär ett lägre utnyttjande av kolhydrater som energikälla (glukosmetabolismen hämmas). Det kanske inte orsakar något större problem för en häst som inte rids så hårt men för en häst som ska prestera maximalt och är beroende av anaerobisk metabolism kan det ha stora negativa konsekvenser.

Det är dock egentligen inte protein i sig själv utan snarare vissa aminosyror som är problemet och dessutom är det helt avgörande när hästen utfodras.

Hur höga fetthalter skulle vara skadligt för hästen?

Så då är tex. Hippo pro action med sina 14% råfett, rent skadligt för hästen menar du?
Det är ju ett foder som är framtaget för tävlingshästar men innehåller endast 9% stärkelse.
Jag ger detta till min häst eftersom han har haft problem med korsförlamningar. Det är en tävlingshäst.
Så om han får detta foder kan jag anse det vara direkt nedbrytande? Eftersom det innehåller mer fett än den mängd Natasja hänvisade till att du nämnt i en annan tråd.

Innehåll Hippo pro Action:
Energi MJ 12.7
Råprotein 11
Smbrt råpr 85
Råfett 14%
Stärkelse 9%
Växttråd 12%

Bra eller dåligt tävlingsfoder? Ska tilläggas också att min häst har svårt att hålla hullet samtidigt som det är en häst med benägenhet för korsis, vilket är anledningen till att jag valt detta foder till honom.

Ah, okej. Isåfall borde det nog inte vara någon fara då han får mycket hö och inte så mycket andra fetter tillsatt. :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 221
Senast: QueenLilith
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 952
Hästvård Har en gammal häst här hemma.... Jag märkte att han började tugga höbollar som han spottade ut samt att han började sträcka på halsen...
2
Svar
25
· Visningar
2 911
Senast: Lepidus
·
Katthälsa Min katt är överviktig. Min plan var att utesluta torrfodret helt och enbart ge blötmat, men jag har märkt de senaste dagarna att katten...
Svar
10
· Visningar
2 001
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix