Svårt hålla hull under konvalescenstid

Zandrah

Trådstartare
Det finns ju så många människor med idéer här på Buke så varför inte posta en tråd och få lite råd.

Jag har en travare som är tanig av naturen och har alltid haft svårt att hålla hullet, delvis på grund av att han är så smal över ryggen.
Nu är han konvalescent (vi försöker komma till rätta med ryggen) och han äter liksom inte så mycket hö.
På grund av att han är korsförlamningshäst så kan jag heller inte ge honom så mycket kraftfoder. Har fått rådet att inte ge nåt alls, men lite får han, av ett stärkelsefattigt foder med hög energihalt.
Tyvärr ser han ju för jävlig ut nu. :crazy:
Han kommer dessutom att vara konvalescent ett tag tror vi.

Går det över huvud taget att komma till bukt med det just under denna perioden? Jag vill ju INTE att han ska drabbas av någon korsis igen.
När han väl kommer i form igen är det inga problem, för då kan jag ju ge honom mycket mat igen.

Sv: Svårt hålla hull under konvalescenstid

vad är det för stärkelsefattigt energirikt kraftfoder han får nu?
Stora mängder lucern, betfor, olja och foderjäst hade kanske varit något?

Jag är dock osäker på hur sockret i betforen påverkar en korsförlamningshäst, men de är ju inte stärkelse som ifrån korn och havre...

Han får Hippo pro action, det är även det han äter när han tävlar.

Funderade också på lucern, men jag är osäker på hur han kan äta det. Han har även problem med tänderna och har haft foderstrupsförstoppning en gång (allvarlig). Mycket problem med den där herren.... ;) Men lucernet är så "smått" liksom, fast man kan ju blöta det med....men jag vet inte heller hur det påverkar en korsförlamningshäst?

lucern kan du blötlägga! Om du köper pelletsena. Jag blandar alltid med betfor för att det inte är så gott att bara äta som det är. Lucernpellets brukar innehålla tillsatt melass men frågan är ju om det är negativt eller inte ang. korsförlamning? Jag själv tror inte att det är någon större fara.

Om du börjar med betfor och lägger på lite lucern åt gången så han äter det. Blandar du mycket lucern på en gång så kanske han inte vill äta innan han vant sig vid smaken.

Lucern är ett grovfoder :) och du kan ge stora mängder utan att det ger negativa effekter som kraftfoder kan.

Ja, jag har gett lucern åt min andra häst. Då gav jag hackat strå men fick lov att blöta den med eftersom hästen gillade det så mkt så han fortare än vad som var bra.

Ja, alltså anledningen till att jag inte gett lucern till den smala hästen är för att höet i sig hade ok proteinvärden, men det kanske inte gör så mkt om det blir överskott på protein under konvalescensen?

Betfor gillar han, det brukar jag också ge, men sen jag ställde av honom för vilan så slutade jag med allt på veterinärs inrådan.

om hästen är tunn och faller ur under vilan så kan du ösa på med mat. Men inte med sådant han blir sjuk av.

om hästen är tunn och faller ur under vilan så kan du ösa på med mat. Men inte med sådant han blir sjuk av.

Det är ju det jag inte kan.... tyvärr.
Hö öser jag på med, det har han obegränsat, men det måste till kraft för att han ska lägga på sig mer. Sist han var konvalescent gav jag honom mer kraft än han "egentligen" skulle ha (det var innan jag fick reda på att han var korsförlamningshäst) för att han skulle tjocka på sig. Det resulterade i en korsis.

Nu har jag visserligen bytt kraftfoder ,men det är ju fortfarande väldigt osäkert vad det är som orsakar korsis, så jag vågar helt enkelt inte chansa.
Men som sagt, lucern kan jag nog testa!

jag menade att ösa på det han kan äta :) lucern lite betfor olja och foderjäst. Proteinöverskott är bra om han ska gå upp i vikt.

Det är inte alls säkert att det är bra med proteinöverskott om de ska gå upp i vikt, det går åt energi att ta hand om proteinöverskottet! Det kan göra att man inte får någon större effekt av mer foder!

proteinet kommer ju i det här fallet ifrån grovfoder, och hon måste ju ha överskott på både energi och protein för att hästen ska gå upp i vikt.
Nu fanns det ju inte så många alternativ när hästen inte kan äta vilket foder som helst heller.

Kvarnbyfoders vitafor derby innehåller 7,6% stärkelse. Vete ingår annars inget spannmål. Jag har ingen erfarenhet av korsförlamning men det kanske fungerar.
Kolla även över natrium och magnesium intaget. Viktigt för musklerna.
// Linda

Det kan mycket väl vara så att man bara ska ha överskott av energi för att få upp hullet! Antar att du tänker kvot eftersom du anser att det ska vara överskott av både energi och protein, men det blir helt fel många gånger.

En häst i lågt hull (fattas underhudsfett) men normal muskulatur ska man fodra med dess proteinbehov och ligga över behovet när det gäller energi. (Kvoten blir under 6 smp rp/MJ)

Behover att protein och mineraler är ganska lika mellan olika hästtyper / kg kroppsvikt, medans det är ett betydligt större spann när det gäller behovet av energi.

En fet häst hamnar däremot högt i kvot om man ska försöka att få ner den i vikt, eftersom energiintaget ska minskas, den har inte mindre behov av protein och mineraler bara för att den ska gå ner i vikt.

Jag kan rekommendera PC-horse för uträkning av foderstater, där kan man reglera energiintaget om man vill ha ner och upp vikten, alla andra näringsämnen förutom energin förändras inte utan beräknas efter kroppsvikt och träningsintensitet!

Kanske du skulle prova med solrosfrön? Inte enbart såklart men som en del av fodergivan. Innehåller mycket fett, verkar vara oerhört smakligt och jag tror inte det innehåller så mycket stärkelse. Jag har bara haft positiv respons på det.

Kruxet med såna här hästar är ju delvis att de inte verkar intresserade av att äta särskilt mycket mat. Och då framförallt hö som de egentligen skulle må bäst av. Lucern är ju självskrivet men många ratar det tyvärr.

Kvarnbyfoders vitafor derby innehåller 7,6% stärkelse. Vete ingår annars inget spannmål. Jag har ingen erfarenhet av korsförlamning men det kanske fungerar.
// Linda

Avviker från tråden och frågar dig Linda (Mahlmt), som jag antar håller på med distans av din avatar att döma, använder du Vitafor Derby själv och har positiva erfarenheter av det?

den här hästen var smal över ryggen och har problem med ryggen om jag fattat det rätt? Sen under konvalecens riskerar den att tappa mer muskler så överskottet av protein från grovfoder och hösilage ser jag inte hur det skulle vara ett problem.

// Linda

Han får extra tillskott av magnesium och natrium.
Vad gäller Kvarnby så är problemet här där jag bor att det knappt går att få tag i nåt annat än Kraffts. Till och med Hippo, som jag ger nu, måste jag beställa långt nedifrån landet.
Men jag gissar på att Kvarnbys derby är lite samma som Pro active....

Tack för tipset!

Kanske du skulle prova med solrosfrön? Inte enbart såklart men som en del av fodergivan. Innehåller mycket fett, verkar vara oerhört smakligt och jag tror inte det innehåller så mycket stärkelse. Jag har bara haft positiv respons på det.

Kruxet med såna här hästar är ju delvis att de inte verkar intresserade av att äta särskilt mycket mat. Och då framförallt hö som de egentligen skulle må bäst av. Lucern är ju självskrivet men många ratar det tyvärr.

Tack för tipset!

Hästen i fråga har väldigt god aptit vad gäller kraftfoder, det kan han äta hur mycket som helst. Men grovfodret är det värre med, även om det varierar kraftigt från dag till dag. Han har ju dessutom lite problem med tänder/mun så kanske är det det som spökar.

Lucern är lite för proteinrikt för att eg. passa med kosten, men just nu när hästen är konvalescent kanske det passar?
Det är ju just nu problemen är som värst, och har jag otur kommer hästen vara det ett tag...
Lucern är ingen fara för korsförlamningshästar då? Jag vet ju att det är ett grovfoder, men....

den här hästen var smal över ryggen och har problem med ryggen om jag fattat det rätt? Sen under konvalecens riskerar den att tappa mer muskler så överskottet av protein från grovfoder och hösilage ser jag inte hur det skulle vara ett problem.

Han är smal över ryggen och det är ju delvis det som gör att han inte KAN bli tjockare. Han har problem med bakkärran som gör att han inte kan jobba riktigt rätt vilket gör att han har svårt att fylla i ryggen just nu. Och som du säger, så tappar han ju en del nu när han varit konvalescent i omgångar....
Det är en svår kille det där.
Jag vet inte om jag bara ska skita i allt vad värden heter och ge honom lucern i den mängd han vill äta?
Men jag vill ju inte riskera att han ska bli dålig eller att det ska bli FÖR mkt av något istället....

Jag hade inte denna häst specifikt i tanken utan mer allmänt med tänket om proteinöverskott!

Kvarnbyfoder levererar hem över hela landet om man beställer en viss mängd, om det går att komma fram med stor lastbil!

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 221
Senast: QueenLilith
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 952
Hästvård Har en gammal häst här hemma.... Jag märkte att han började tugga höbollar som han spottade ut samt att han började sträcka på halsen...
2
Svar
25
· Visningar
2 911
Senast: Lepidus
·
Katthälsa Min katt är överviktig. Min plan var att utesluta torrfodret helt och enbart ge blötmat, men jag har märkt de senaste dagarna att katten...
Svar
10
· Visningar
2 001
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix