svart eller brun sadel?

SoNo

Trådstartare
Jag ska snart köpa mig en sensation sadel men vilken färg?
Jag har kommit in på brunt då hästen är vit black.

Kan inte bestämma mig, mest för att de jag pratat med säger att bruna sadlar fortare ser mer slitna ut, stämmer det?

Nån som har chokladbrun sensation sadel som har lust att lägga ut bild?

Sv: svart eller brun sadel?

Ja jag har ju haft både svarta och en brun sadel, den var kanonfin men jag gillar ändå svar. I övrigt tycker jag att svart passar även på din häst, jag tror jag vet vilken du har fått hem.

Jag ska snart köpa mig en sensation sadel men vilken färg?
Jag har kommit in på brunt då hästen är vit black.

Kan inte bestämma mig, mest för att de jag pratat med säger att bruna sadlar fortare ser mer slitna ut, stämmer det?

Nån som har chokladbrun sensation sadel som har lust att lägga ut bild?

Jag väntar på min chokladbruna Sensation :love:

Jag har inte fått hem nån ännu, blir beställning av nån typ i veckan

Tycker mig se att bruna sadlar går lite billigare på begagnatmarknaden. Men jag kan ha fel :) Brunt är dock väldigt snyggt.

Jag föredrar brunt framför svart alla dagar i veckan!

Tycker det är vackert och man ser hur det åldras och är mer levande :love:

Men visst alla hästar passar inte i brunt och det är lite krångligare att hitta stigläder å träns osv om man vill att det ska vara exakt samma nyans (själv tycker jag inte det gör något med mindre nyansskillnader), svart är ju svart liksom och enklare men sååå mycket tråkigare.

har inte HT en brun hybrid just nu till salu.
har för mej att de är dyrare att beställa iallafall. så om det är en hybrid du skall ha så slå till nu när den är till normalpris :)

Tycker mig se att bruna sadlar går lite billigare på begagnatmarknaden. Men jag kan ha fel :) Brunt är dock väldigt snyggt.

Det är också därför som TS själv var inne på, att sadeln åldras mycket snabbare när de är i brunt än svart. Varför vet jag inte, men så är det. Därför tycker jag att svart är enklare, dels därför att den ser ut att vara i bra skick om den sköts väl trots lite ålder samt det är enklare att hitta övrig utrustning såsom sadelgjordar, stigläder träns osv.

Det är också därför som TS själv var inne på, att sadeln åldras mycket snabbare när de är i brunt än svart. Varför vet jag inte, men så är det. Därför tycker jag att svart är enklare, dels därför att den ser ut att vara i bra skick om den sköts väl trots lite ålder samt det är enklare att hitta övrig utrustning såsom sadelgjordar, stigläder träns osv.

Fast jag kan tänka mig att det också handlar om matchningsaspekten. Jag skulle inte köpa brunt medvetet för jag orkar inte hålla på att byta ut mitt övriga svarta läder mot brunt samt att hitta likande nyans på brunt som på sadeln.

Svart är färgat läder. Brunt är ofta naturläder och det kan vara därför det ser ut slitas fortare eftersom det inte behandlats som svart läder. Vi hästmännsikor måste snart börja tänka på miljön när vi köper utrustning till våra hästar och bli mer miljömedvetna. Idag är ju garv och krom förbjudet?? hoppas jag i alla fall och att lädret till träns mm är av mer miljötänkande än förut. Det betyder bara att vi mste lära oss sköta lädret bättre för att det skall hålla.

Njae sadeln i sig åldras ju inte fortare för att den är brun än svart om de sköts likvärdigt.
Men svart som alltid är bra på att dölja skavanker, det är enklare att putsa upp och man kan ge sadeln en omgång med narvsvärta så ser sadeln ut som ny igen.

Brunt läder får ju färgskiftningar för att ytan är obehandlad medan den svarta är målad men det betyder ju inte på något sätt att den är mer sliten.

Destå ljusare ett läder är (obs pratar såklart om ofärgat läder nu) destå högre krav ställer det på kvalitén eftersom det då inte behandlas som ett svart läder gör.
Så därför är det nästan uteslutande mkt bättre kvalité på brunt läder än svart läder som är färgat.
Men det finns även brunfärgat läder och ja har man behövt färga lädret är det sämre kvalité helt enkelt.

Jag köpte en tvåfärgad brun Sensation Hybrid hösten -09 och den är precis lika fin fortfarande.
Jag röstar absolut på brun och då gärna tvåfärgad eftersom jag tycker att det är jättefint. Svart är så tråkigt.
Tyvärr kan jag inte lägga ut bild eftersom pixbox ligger nere och jag har inte orkat ta tag i någon annanstans att lägga upp bilder.

Senast ändrad:

Just det, då åldras den snabbare på ytan. En brun sadel ser mer sliten ut än sin jämngamla i svart inköpta samtidigt och fått samma behandling.:D

Går liksom inte att komma ifrån, har ju provat själv och den bruna blev mer sliten än den svarta trots att den inte användes lika mycket heller.

Så om man ska gå på färg så är svart bäst men ska man gå på kvalité så är brunt bäst? ;)

Så om man ska gå på färg så är svart bäst men ska man gå på kvalité så är brunt bäst? ;)

Njae det beror ju på hur man ser det ;)

Jag tycker att brunt är snyggast, framförallt när det börjar bli välanvänt och det syns :)

Svart är stelt och tråkigt, men enkelt så det är ju en smaksak vad gäller färgen.

När det gäller kvalitén så är brunt ofärgat läder generellt bäst ja :)

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 734
  • Artikel Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
2 069
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, jag är verkligen inge bra på sånthär. Jag vet inte hur jag ska hantera situationen. Jag känner mig som en kaviartub med locket på...
Svar
8
· Visningar
1 693
Senast: cassiopeja
·
Utrustning Min nya häst kommer nästa vecka och jag måste hitta en sadel till henne. Hon är en liten Islandshäst, 130 cm i mankhöjd, överbyggd med...
Svar
2
· Visningar
1 289
Senast: Aleel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix