Svårt att trava

E

Eriiika

Jag har svårt för att få min islandshäst i trav. Han tycker det är jobbigt och försöker smita undan genom att antingen tölta eller galloppera. Har någon tips på hur jag kan träna honom?
Han behöver även förbättra sin kondition.

Kanske ska tillägga att han har spatt så jag kan inte rida för hårt heller.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Svårt att trava

Kanske om du travar över bommar? Du behöver ju inte göra det hela ridpasset om du inte ska rida så hårt... Men jag tror att det är ett bra "hjälpmedel", eller trava i djup snö eller vatten kanske? :)
Hur travar han vid longering? Kan ju vara bra att träna från marken oxå.
Lycka till!

Min ena isis är precis likadan, och kunde inte trava när vi flyttade honom till ett nytt stall, han travade endast i vattenpölar, två-tre steg sen blev det klockren grisepass :devil:
Så det blev longering 2-3 ggr/vecka. Både lös, i lina och över bommar. Det funkade perfekt och nu har han mycket bra balans i traven & kan trava på stora som små volter i form :)
Tömkörning är också ett bra tips!

Jag använder mig av pessoa (stavning?) sele vid longering för att förbättra traven.
En sån kan du köpa på granngården för ca 300.
Det är ett snällt hjälpmedel, med en lina som du sätter mellan frambena upp genom bettringarna till longergjorden och bakom bakbenen.
Så går hästen upp med huvudet så ökar trycket på bakbenen. Det svåra är att spänna in lagom, men hellre för löst än för hårt anser jag.

Senast ändrad av en moderator:

Balans och styrkeproblem. Tömkörning helt klart bäst. Låt hästen hitta balans och bygga sig stark utan ryttare som inverkar och stör. Låt hästen gå i låg form i början för att efter ett par månaders träning höja formen i traven. Över bommar är också bra. Lösgörande övningar såsom öppna och skänkelvikningar.
Lycka till och ha tålamod, ge din häst tid så kommer det nog lossna. :)

Skrittarbete för att träna honom på att sätta bakbenen under sig och höja ryggen.
Mag stärkande övningar i skritt som öppna på volt och 4-kantsvolt.

Jag använder mig av god ridning.
För alla förbättringar och mot alla problem.
Fungerar i alla lägen!

jag skulle föreslå att du provar med inspänningstyglar. där du longerar hästen med sådanda. på så sätt kan du passa på att träna hästen till att gå i form i trav, utan att slå upp i tölt eller galopp. funkar väldigt bra faktiskt!

Kanske ska tillägga att han har spatt så jag kan inte rida för hårt heller.

Men strunta i traven då!

En spatthäst får man rida med stor känsla för vad den får ont av eller inte.

Att ha tåriktad skoning och hitta en självbärig men ganska lång form i tölt brukar vara skonsammast mot haserna.

Jag skulle inte rekommendera att tvinga in traven med hjälp av hjälpmedel etc. Svävmomentet kanske gör ONT ?

Fast ibland kan det vara bättre med andra former av träning, t ex tömkörning tycker jag.
Det beror ju också på vad man är bäst på.

Hej! Ja tycker att dom tipsen du fått från alla andra är super :) bommar, lång låg form,,, lösgjörande arb e alltid bra,,,,men ja funderar över,, tömkörning,, OM man behärskar den konsten så e det överlägset ,, men det är mke svårt,, men om du känner att du kan så e det super,,, har precis köpt en unghäst 3,5år o han tycker tölten är en strålande gångart:d (jättebra iof) men ja använder mig av en bom o kommer att öka på antalet bommar succesivt i rundvolten där hittar han sin balans,,, (lös) vad ja märkte va att han till slut hitta en mke fin o elastisk trav i en trevlig form,, steg för steg,, genom att ibland snubbla o nästa gång lärt sig o fick en supertrav,,,, testa oxå strecha o massera,,(löser de flesta problem,, för en låst gångart är en spänning i kroppen!! Lycka till// :banana:

Kanske ska tillägga att han har spatt så jag kan inte rida för hårt heller.[/QUOTE]

Om han har spatt så kanske inte det är bra att träna trav eftersom han har ont av att trava. Min häst slutade trava när hon fick spatt, så om inte din häst travar fritt i hagen ska du inte försöka med några inspänningstyglar för att få hästen att trava. Det kan göra ont!
Låt hästen läka och sen om han börjar trava i hagen kan man försöka få trav med ryttare. Om hästen travar i hagen utan problem så använd bomar och högt gräs för att få trav när du rider. Inte inspänningstyglar!

(jag är C-tränare och B-instruktör)

jag skulle föreslå att du provar med inspänningstyglar. där du longerar hästen med sådanda. på så sätt kan du passa på att träna hästen till att gå i form i trav, utan att slå upp i tölt eller galopp. funkar väldigt bra faktiskt!

Inspänningstyglar - vad får du fram av det??

Form kommer när hästen lär sej bära sej själv utan något som tvingar in hästen i s k form.

O så har den här hästen spatt..... Då är nog inspänningstyglar det sista den behöver.

Heej. min isis ville inte heller trava så mycket när vi köpte henne. enda stället hon trava var typ bara i långsiderna på en paddock. .
Har du prövat att ta en galopp ena långsidan sen så tar du ner henne. Så fick jag typ hålla på med min häst.:):)

En isis som ja brukar rida ibland har samma problem. Ett sätt är att trava över bommar och så kan man ju longera.

Min isis som var väldigt grisepassig när vi köpte honom, fick vi ställa oss upp i lätt sits och ge längre tyglar åt och säga traaava :angel: den förra ägaren hade gjort så innan, men det kanske är svårt om hästen inte alls är van vid det knepet, risken är nog att den kanske börjar galoppera då ^^ Men det var de som funkade för min isis...

Haha, tänk om man kunde ha såna problem ;) Islänningen jag rider är tvärtom, hon bryter sig alltid ut tölten och så blir det trav :smirk:

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 558
Senast: Raderad medlem 149793
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 059
Hästhantering Jag behöver lite tips för att slimma en knubbig ponny! Nu är det så att ponnyn i stallet är på tok för det, nästan en 9:a på hullskalan...
2
Svar
30
· Visningar
1 942
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 776
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka