Sv: Svårt att somna för natten - hur gör ni?
Adam har oxå haft några sådana nätter av och till, jag tror på att göra som du, inte göra för stor affär av det och göra det som funkar, vagga, vagna, sjunga, ligga bredvid och få barnet tryggt.
Nu somnar Adam själv i sin säng, vi nattar honom och går ut ur rummet. Vi brukar få gå in ett par- tre ggr för att lägga honom tillrätta igen men sen somnar han själv. Blir han ledsen går vi in direkt, han ska inte ligga o skrika. Visar han bara missnöje däremot(hörs en tydlig skillnad) så är vi inte lika snabba med att gå in, oftast lugnar han sej själv då.
Adam sover inte hela natten och första gången han vaknar efter att vi lagt oss (han sover dock längre o längre, nu brukar han vakna första gången vid 00-01 ca) så tar jag upp honom i vår säng, vi tycker om att sova tillsammans alla tre.
Numer spelar det ingen roll om det är jag eller sambon som nattar, vi brukar turas om att gå in om det behövs oxå, men i början när sambon skulle ta över mer när amningen inte behövdes längre så hände det att han o bäbis uppenbarade sej utanför ridplanen när jag var i stallet o red. Då ville Adam absolut inte somna utan sin mamma så pappa fick vackert sätta sej i bilen o köra bäbis till mamma o boobis
(har ingen mottagning på mobilen i stallet...)
Har vi gäster en kväll (grillkvällarna börjar bli många nu
) så händer det att Adam vaknar eller inte kan somna, då får han somna i vagnen ute med oss eller så får han vara med en stund, han somnar när han blir trött.Som en groda på mamma eller pappas bröstkorg somnar han gott trots konversation o skratt. Det måste ju vara tryggare det än att bli lämnad själv i en säng om man absolut inte vill. För oss är det oxå mycket mer behagligt att han somnar famnen så vi kan umgås med vänner istället för att springa in o ut i hans rum om han inte vill somna.