Sv: Svårt att nå upp till skolans mål
Min äldsta gosse, nu tio år hade jätteproblem med skrivning, läsning och matte.
Jag var på skolan om det redan i sexårs, då jag såg vissa signaler på detta. Är nog lite vaksam då maken + 2 bröder till mig har diagnosticerad dyslexi. De tester som gjordes i skolan visade på att han låg illa till.
Jag krävde utredning men råkade ut för än det ena än det andra. precis som någon tidigare skrev att nu är det snart terminsslut, sommarlov, höst lov u name it. Första orsaken var att men gör ingen läs och skrivutredning förrän tidigast i 2an.
Antalet timmar vi tragglat, för att inte tala de timmar vi fått tjata för att han öht skulle ta fram boken -som han ofta glömt osv. har jag ingen räkning på, men alldeles för många timmar kan jag lugnt säga.
På läs och skrivutredningen framkom att han inte har dyslexi, men är intelligentare än genomsnittet för åldern. MEN i samma stund som ena utredaren funderade på varför pojken fått en "remiss" till dem så uppdagades problemet, det låser sig i läsningen, orden hoppar, han börjar gråta eller bli arg och ser inte vad det står.
Vi satt en förmiddag och fick titta på alla tester och resultat och diskutera med psykologen och läs/skrivpedagogen.
Han behövde träning, utan press och att det är en mognadssak. Han kan inte forma bokstävernas ljudande till ord. Trots detta har han varit duktig på att höra orden -om ni fattar.
Sedan hade vi och pedagog, psykolog samt lärare och specialassistent möte förra läsåret där de redovisade för det vi redan fått höra.
En månad senare när vi är på utvecklingssamtal så skäller specialläraren på sonen att han kan om han bara vill och han är lat. jag blev vansinnig och sa en mindre vänlig harang utan svordomar. Sedan avslutades mötet.
Nu i onsdags var det så dags för nytt utvecklingssamtal. Med ny klasslärare men samma speciallärare. Sonen har börjat visa mer framsteg men lästa ord per minut är ca 30 lägre än vad som är riktvärdet för åldern. hade förbättrat sig med ett ord snabbare än förra läsåret.
Jisses, inte ett otrevligt ord sa hon.... De t o m sa att vi inte ska traggla så mycket med läxor hemma, för det hjälper inte sonen.
Vi har hela tiden hävdat gentemot lärarna att vi är nöjda om han kan läsa, räkna och skriva på godkändnivå, att vi inte har avsikt att pressa honom. Helt plötsligt är de på våran linje och det märks. För nu börjar han tycka engelska är roligt och han klarade både geografi och matteprov med godkänt förra veckan.
Gira
-stolt mamma.
ps. jag skällde ut rektorn för två år sedan, då var det ett väldigt tjat där man försökte lägga över hela bördan på oss föräldrar. Jag sa tydligt att med fyra barn, 30 hästar och två heltidsarbetande samt där till studerande föräldrar så kan vi inte lägga mer än ca en timme om dagen för regelrätt läsning då vi vill ha fri tid med barnen också innan sängdax. SAMT att det faktiskt är skolans uppgift att lära barnen läsa, inte vi föräldrars. *s* sa också lite syrligt att han kommer ha våra fyra barn samtidigt i olika klasser så han får dras med oss lääänge.
Har fått en ursäkt något senare där han höll med om att ansvaret låg på dem och att de inte kunde kräva mer av oss än de gjorde.