Svårt att bita av (marsvin)

Kilauea

Trådstartare
Ett av mina marsvin (som blir 4 år i april) har plötsligt fått svårt att bita av saker. Märkte det igår kväll när jag delade ut den vanliga kvällsmoroten. Hon slickade mest på den och sen försökte hon bita av tuggor, men det gick inte :confused: .
Hackade upp lite morötter i små bitar och då gick det bra, kindtänderna fungerar tydligen utmärkt till att tugga med.
Hon äter hö och pellets fortfarande, men kan inte bita av. Inte ens äppelskalet på äppelbitarna i morse kunde hon bita igenom.

Nån som har nån idé om vad det kan vara?
Hon har alltid haft bra bett, kan det ändras efter flera år? (Har aldrig hört talas om det)
Bettet såg helt normalt ut när jag kollade igår kväll.

Sv: Svårt att bita av (marsvin)

Det är tydligen vanligt att gnagare som kommit lite till åren får bettproblem. Vanligtvis är det frågan om tänder som blir för långa eller växer snett.

Veterinären kan slipa/kapa tänderna, så det är nog bara för dig att göra ett besök där.

Man kan försöka förebygga förväxta tänder hos sina inomhuslevande gnagare genom att vara frikostig med att ge grenar att gnaga på.
I naturligt tillstånd slipar ju såna här små gynnare sina gaddar betydligt mer än vad de ofta har tillfälle att göra i fångenskap, just genom att de gnager mycket mer på grenar och rötter och sånt.

Lycka till med lillgrisen!

*knapplån*

Vilken sorts grenar kan man ge dem att gnaga på?
Alla sorter?

De man ska undvika är tall, en och gran. Men helst ska de ha grenar från fruktträd. Men alla sorters lövträd går bra.

:bow: :bow: :bow: :bow:

Tack - säger Z3:an som genast ska sätta sågen i körsbärsträdet :D !

Är det inte smartare att först besöka veterinären och sen kapa grenar ?? Om nu inte marsvinet kan gnaga ens på en morot, hur tror du då den ska kunna gnaga på grenar ?

moster_punk skrev:
Det är tydligen vanligt att gnagare som kommit lite till åren får bettproblem. Vanligtvis är det frågan om tänder som blir för långa eller växer snett.

Veterinären kan slipa/kapa tänderna, så det är nog bara för dig att göra ett besök där.

Man kan försöka förebygga förväxta tänder hos sina inomhuslevande gnagare genom att vara frikostig med att ge grenar att gnaga på.
I naturligt tillstånd slipar ju såna här små gynnare sina gaddar betydligt mer än vad de ofta har tillfälle att göra i fångenskap, just genom att de gnager mycket mer på grenar och rötter och sånt.

Lycka till med lillgrisen!

Ett litet problem... Marsvin är inte gnagare...........

Jag har upptäckt vad felet är.
En av hennes nedre tänder är lös :( . Ser också att den övre på motsvarande sida redan börjar växa för långt....
Blir till att ta en tur till farbror veterinären och se vad han kan göra.
Håll tummarna för min lilla tjej!

Om det bara är framtänderna så är det ju knappst dödligt.. det värsta som kan hända är väl att du får klippa tänderna på svinet resten av dess liv.. men det är inte så svårt :smirk:

"Marsvin är inga gnagare!
De är närmare släkt med sälar, apor och hästar än med råttor och möss. Detta har forskare vid Lunds universitet uptäckt då de, tillsammans med italienska kollegor, undersökt generna i så kallat mitokondrie-DNA från 15 olika däggdjur.
De äkta gnagarna, så som råttor och möss, gick sina egna vägar för ca 100 miljoner år sedan. Marsvinets förfäder däremot, följde samma linje som hovdjur, valar, rovdjur och vi människor själva ingår i. Att marsvinen är så lika råttor och möss beror endast på att de antagit ett likartat levnadssätt.
Ur Hallandsposten 960626 /TT"

http://home7.swipnet.se/~w-77537/marsvin.htm

Modig_Korn skrev:
Om det bara är framtänderna så är det ju knappst dödligt.. det värsta som kan hända är väl att du får klippa tänderna på svinet resten av dess liv.. men det är inte så svårt :smirk:
Tänkte mer på vad man gör åt en lös tand. Klipper man ner den? Hur är det med pulpan i tänderna på marsvin egentligen? Hundar och katter kan ju vara jättekänsliga om de slagit av en tand även om det bara är en liten bit....
Att dra en tand kan ju göra ont och man kan ju inte direkt säga till ett litet "svin" att sitta stilla en liten stund.
Jaja, allt visar sig väl med tiden...Men man blir så nervös när det gäller ens egna djur :crazy: .

Kontakta veterinär så ska du se att det kommer att gå bra!
Klart att vi håller tummarna för din lilla "gris" :love: !

Ingen aning, det där är det enda som står där också.

Har för mig också, men kan ha fel, att alla gnagare kan klättra och det kan inte marsvin.

Gnagare använder händerna som hjälpmedel när de äter.. Gnagare har i regel gula tänder och många av de om inte alla äter någon form av animalisk föda. Gnagarnas ungar föds i regel nakna och blinda.

Marsvin är mer som hästar som sagt. De har vita tänder, helt grönsaksätare förutom vid fösel av ungar :crazy: De föder ungar som är redo att springa iväg direkt. De har inget speciellt bo heller utan föder upp sina ungar direkt på marken..

Så var det ja, det var ju tassarna att äta med jag tänkte på först ju :D Men blandade ihop med klättringen:D

Väldigt intressant, men är det så att detta ännu bara är en teori eller har de blivit placerade i en annan grupp än gnagare. (Eftersom det lätt blir missförstånd på detta forum så vill jag bara klargöra att jag är uppriktigt intresserad av detta och inte av att sätta dit någon)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Det fortsätter att mala tankar om ensamhet i min skalle till och från. Ibland ramlar jag ner i en liten grop och allt känns eländigt...
Svar
2
· Visningar
707
Senast: cassiopeja
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 234
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 828
Hundhälsa Jag har en Chihuahua hane på 3 år som för tre mån sedan genomgick en större operation när han fick urinstenar som inte gick att spola...
2
Svar
24
· Visningar
5 826
Senast: nilie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar