Svårt att bita av (marsvin)

Sv: Svårt att bita av (marsvin)

Det bidde ju ett litet besök till veterinären....Ögonen höll på att ploppa ur, så rädd var stackarn (marsvinet alltså, inte veterinären) - mina tjejer är inte direkt de modigaste marsvin.

Tanden var av så den plockade bort, snabbt och smärtfritt verkade det som. Sen klipptes motsvarande tand i överkäken eftersom den börjat växa för långt.
Blir till att klippa med jämna mellanrum nu tills tanden är framme igen och det är så gott som hela tanden som fattas så det lär ta ett tag. Förmodligen blir det till att fortsätta hacka maten så länge!

Det går väldigt fort för tänder att växa ut hos marsvin.
Mina hannar har under ihopsättning med andra hannar fått tänder som gått av i överkäken. Det är så att när man biter i lång päls så får man räkna med att släpper man inte i tid (när den andra hannen förskräkt hoppar undan) går tänderna sönder om man är marsvin :D
På marsvin med normal tandväxt så spelar det heller normalt ingen roll om det bara är ena tanden som går av för det går så fort för den andra att växa ner att det inte genererar bettfel.

Bra (engelsk) sida med information om brutna tänder hos marsvin:
http://www.guinealynx.info/teeth_broken.html
Det finns också annan bra information på dom sidorna när det gäller marsvin och sjukdomstillstånd odyl.

Enligt artikeln så har ju Mitokondriellt DNA kollats och det är samma sätt som man kollat upp släktskap när det gäller vad hundar och varg tex.
Lunds univeristitet har detta gjorts enligt artikeln och egentligen borde man väl kunna få ut någon kopia av rapporten.
Själv vet jag inte riktigt hur man söker eller får fram sådant eftersom jag inte tagit reda på det än. Kanske borde göra det nu.
Stämmer det att Mitokondriellt DNA talar för att marsvin är mer besläktad med säl, häst osv än gnagare så är det ju så att det gentligen är fel att ha den i undergruppen gnagare. Fast vem orkar det arbete som krävs för att ändra.
Huruvida artikeln talar sanning eller ej är jag inte helt säker men ser man till marsvinets levnadssätt, hur det är med ungar osv låter det inte helt orimligt.
Men som sagt var jag har inte läst den rapporten.

Orkar inte riktigt sätta mig in i det här just nu.. Men bildvisning kan jag bjuda på...

T014542A.gif

Hästens släktträd, Eohippus:

eohippus.jpg

Ngt större än ett marsvin.. Det som kom att bli ett marsvin dock
Det djur som nog liknar Eohippus mest just nu är nog

mara1.jpg

Maran eller Cavy som den också heter..

Marsvin i nutid:
im000062_orig_SE.jpg

Det första du ska göra är att ta marsvinet till veterinären och se vad det är.
Se också till att den inte blir för mager. Mitt marsvin dog av att den hade ett medfött fel som gjorde att hans kindtänder satt fel. Pga det kunde han inte äta och hans framtänder blev för långa. Vi tog honom till veterinären som snabbt fixade det men efter 2-3 månader kom det tillbaka. Då var han så mager så att han inte tålde sövningen och dog.:cry:
Mellan dom två gångerna så gav vi han mosade hö"bollar"* blandat med vatten och lite(!) salt och socker i medicin sprutor.

*Hårt packat hö. För dom som är höallergiska men har marsvin/gnagare. Fungerar jättebra eftersom att samtidigt som djuret får hö så slipas tänderna ner.

Om du läser mer i tråden så ser du att jag varit iväg till veterinären med marsvinet.
Hon har dessutom inte haft problem med att äta i sig, bara bitarna är tillräckligt små. Hö och pellets äter hon utan problem, frukten och grönsakerna hackar jag tills hon kan bita av ordentligt igen.

Tråkigt att höra att ditt marsvin inte klarade sig!

Vad skönt att det gick bra!
Nu får du pyssla om den lilla lurviga :love: och hacka maten åt henne ett tag!

Tack!
Man blir ibland rätt orolig som djurägare, även om det inte är befogat. Men de är ju ens små älsklingar :love: :D!

Mitt ena marsvin som jag hade hon tappade ena framtanden i överkäken och fick aldrig någon ny (det var hela tanden som försvann) men hon slipade båda i nedre käken med bara en övertand :) hon kunde äta hela morötter och sådant :) Lycka till med din lille gris :)

Kaniner är inte gnagare, de är hardjur.

"Kaninen har till skillnad från gnagare två par övre framtänder, den ena precis bakom den andra. Därför klassas de inte som gnagare utan hardjur, Lagamorpha, som betyder "djur av kaninlik form"." Det finns idag 80 raser av lagomorphs fördelade i två familjer. Inhemska populationer finns på alla kontinenter förutom Australia och Antarktis.

Lagomorphs klassades tom 1912 som gnagare, då man insåg att de båda grupperna är olika på flera sätt. Dels är tänderna men också att deras penis innehåller inte ett ben, som hos gnagare och de äter sin blindtarmsavföring. Så lagomorphs och gnagare är inte mer släkt med varandra än andra däggdjur.
"
http://web.telia.com/~u31129515/avel & kanin/k.allmant.htm

Lite mer: http://www.nrm.se/utstallningarcosm...urochgnagare.4.18fc9baff6275048180004423.html

Senast ändrad:

men kan du sätta namn på vad de är?

Ger vårat lilla marsvin lite små grenar från äppleträd ibland att gnaga på. Är detta hel knasigt eller kan vi fortsätta, då han älskar det ? :)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Det fortsätter att mala tankar om ensamhet i min skalle till och från. Ibland ramlar jag ner i en liten grop och allt känns eländigt...
Svar
2
· Visningar
707
Senast: cassiopeja
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 234
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 828
Hundhälsa Jag har en Chihuahua hane på 3 år som för tre mån sedan genomgick en större operation när han fick urinstenar som inte gick att spola...
2
Svar
24
· Visningar
5 826
Senast: nilie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar