Svårstartad motor????

Gilette

Trådstartare
Min häst har svårtstartad motor eller svåruppvärmd motor eller vad man ska kalla det. Med andra ord är hon väldigt seg i början och om man inte får igång motorn på henne, och efter ett tag (bl a efter mkt galopp) så kommer motorn igång och hon blir pigg och får framåtbjudning.
Problemet är att det tar rätt lång tid innan hon kommer igång, och sen dröjer det inte länge innan hon blir trött bland annat pga att det krävs mkt galopp för att få igång motorn.
Några tips på hur man snabbare ska få igång henne?
mer mat kanske?
tacksam för svar!

Sv: Svårstartad motor????

Min häst var likadan. Det första jag gjorde var att ge mig ut och galopera ordentligt ett par gånger. Verkligen galopera! Låta hästen sträcka ut långa sträckor! Fungerar på många hästar.

Annars kommer det förmodligen bli bättre och bättre ju längre hästen kommer i sin utbildning. Många hästar, speciellt de som är outbildade eller har kroppen imot sig tar lång tid på sig innan de kommer igång. Mat tycker inte jag är någon idé. Är hästen fin i hull så ska det inte behövas. Fodrar man en häst pigg på havre får man ofta inte framåtbjudning utan bara en häst som springer.

Lycka till!

När du kontrollerar att grundhjälperna fungerar i början, så nöj dig inte med en respons, alltså att hon "bara" går fram ur halten, utan om du lägger till skänkeln så ska hon piggt och tydligt trampa iväg. Gör hon inte det, så när du ska fram ur nästa halt, fatta galopp! Få henne att bli lite förvånad så att hon måste vara uppmärksam på vad du vill. Tänk också på (det kanske du redan gör) att när du kollar av gasen i början, när du gör det i en halt med lång eftergift (ingen kontakt med munnen alls) så måste du få en ganska stor reaktion eftersom reaktionen kommer att hämmas automatiskt när tygeln sträcks. Gör likadant mitt i ridpasset om du känner att hon segnar till, gör en halt, galoppera ur! Lycka till.

Rumpnissen skrev:
Min häst var likadan. Det första jag gjorde var att ge mig ut och galopera ordentligt ett par gånger. Verkligen galopera! Låta hästen sträcka ut långa sträckor! Fungerar på många hästar.

Annars kommer det förmodligen bli bättre och bättre ju längre hästen kommer i sin utbildning. Många hästar, speciellt de som är outbildade eller har kroppen imot sig tar lång tid på sig innan de kommer igång. Mat tycker inte jag är någon idé. Är hästen fin i hull så ska det inte behövas. Fodrar man en häst pigg på havre får man ofta inte framåtbjudning utan bara en häst som springer.

Lycka till!

Ut och galoppera har jag funderat på men frågan är om den håller sig pigg sen när man kommer in i ridhuset? för när jag rider ute är hon ju pigg redan efter en liten galopp.

På min funkade det hur bra som helst. Ut och galopera 2 gånger i veckan, och rid inte mer än 2 pass dressyr.

Lyd också PathOfClovers råd. Nöj dig inte med att hän går framåt uan ordentligt. Så du får fånga upp när du vill komma i rätt takt och tempo! :idea:

Skritta länge först och börja sedan galoppera i raskt tempo på halvlång tygel och i lätt sits. Det brukar sätta igång både kropp och hjärna.

Gångartsväxlingar brukar väcka min kuse. Skritt-trav-skritt-galopp etc. Då vaknar hon till o tycker det är kul. Inte så tröttande heller.

Rumpnissen skrev:
På min funkade det hur bra som helst. Ut och galopera 2 gånger i veckan, och rid inte mer än 2 pass dressyr.

Lyd också PathOfClovers råd. Nöj dig inte med att hän går framåt uan ordentligt. Så du får fånga upp när du vill komma i rätt takt och tempo! :idea:

ska man inte galoppera innan dressyrpasset´? trodde de va de hon menade:s
Var din häst också svårstartad?

Nejnej, inte innan dressyrpasset utan de andra dagarna. Ofta räcker det. Min gick från att vara seg som en kossa till att... ja, nu får jag longera henne en kvart varje gång innan jag rider henne. ;) Så du kan ju stämma av lite, så det blir för mycket som det blev med min. :idea:

Omväxlande ridning är a och o för att behålla framåtbjudningen, traggla inte för mycket på banan det kan få vilken häst som helst att bli seg!

Rumpnissen skrev:
Nejnej, inte innan dressyrpasset utan de andra dagarna. Ofta räcker det. Min gick från att vara seg som en kossa till att... ja, nu får jag longera henne en kvart varje gång innan jag rider henne. ;) Så du kan ju stämma av lite, så det blir för mycket som det blev med min. :idea:

Omväxlande ridning är a och o för att behålla framåtbjudningen, traggla inte för mycket på banan det kan få vilken häst som helst att bli seg!

Jaha! hur mkt ska man galoppera de andra dagarna??
Jag brukar galoppera lagom mkt när jag rider ut de andra dagarna och hon är ändå alltid seg i början när jag rider dressyr. Jag rider två dressyrpass inomhus i veckan samt ett kortare ute på en äng.
resten rider jag ute.
Var din häst seg hela tiden förut eller bara i början ?

Jag brukar galopera 3-4 km men det beror ju på hur bra kondition hästen har. Ungefär 600 meters intervaller. Skrittpauser i mellan. Men det får ju anpassas efter hästens kondition. Annars kan man ju intervall träna med tidtagning. 2 minuter skritt 2 minuter galopp*5 brukar vara lagom att börja med.

Alla hästar är ju olika, själv är jag en sådan som inte rider mer än ett pass i padocken i veckan, men ett eller två till på olika ängar eller våran gräsmatta. :angel: kanske hästen behöver mer varierad tränining, förutom galoppträningen så ut och klättra, gymnastikhoppa, tömkör m.m. Det får ofta upp motivationen på hästen. in tumregel är att aldrig rida mer än 2 likadana pass i veckan.

Nu är det ju faktiskt inte min häst. (Men så jäkla jobbigt att förklara hela tiden) men jag började rida henne i september. Då hade hon enligt ägaren varit seg hela tiden sen hon sattes i gång ett år tidigare. Hon var fruktansvärt jobbig att få fram i början. Den första kvarten när jag red dressyr ängnades endast åt att få bort känslan av att rida med handbromsen dragen. Hon försökte tom stanna! Men sen gav jag mig ut och galoperade några gånger, la om träningsschemat och vips har man fått en tok-häst. :D Men hon har sådant temperament skillanden är att det går fortare att flyga av nu än förut. :rofl: Sen vill jag ju ha dom sådanna också.

Men tänk över träningsschemat och försök hitta motivationen. sen är det ju så att med hästar som inte kommit så långt så tar det tid för dom att släppa loss. Elá behöver fortfarande en halvtimmas ridning innan hon är riktigt loss, även om hon numera har framåtbjudningen från början. Man kan helt enkelt inte kräva att outbildade hästar kan använda sina kroppar ultimat i början av passet, det måste få ta ett tag. Framåtbjudningen därimot ska självklart finnas där!

lycka till!

Rumpnissen skrev:
Jag brukar galopera 3-4 km men det beror ju på hur bra kondition hästen har. Ungefär 600 meters intervaller. Skrittpauser i mellan. Men det får ju anpassas efter hästens kondition. Annars kan man ju intervall träna med tidtagning. 2 minuter skritt 2 minuter galopp*5 brukar vara lagom att börja med.

Alla hästar är ju olika, själv är jag en sådan som inte rider mer än ett pass i padocken i veckan, men ett eller två till på olika ängar eller våran gräsmatta. :angel: kanske hästen behöver mer varierad tränining, förutom galoppträningen så ut och klättra, gymnastikhoppa, tömkör m.m. Det får ofta upp motivationen på hästen. in tumregel är att aldrig rida mer än 2 likadana pass i veckan.

Nu är det ju faktiskt inte min häst. (Men så jäkla jobbigt att förklara hela tiden) men jag började rida henne i september. Då hade hon enligt ägaren varit seg hela tiden sen hon sattes i gång ett år tidigare. Hon var fruktansvärt jobbig att få fram i början. Den första kvarten när jag red dressyr ängnades endast åt att få bort känslan av att rida med handbromsen dragen. Hon försökte tom stanna! Men sen gav jag mig ut och galoperade några gånger, la om träningsschemat och vips har man fått en tok-häst. :D Men hon har sådant temperament skillanden är att det går fortare att flyga av nu än förut. :rofl: Sen vill jag ju ha dom sådanna också.

Men tänk över träningsschemat och försök hitta motivationen. sen är det ju så att med hästar som inte kommit så långt så tar det tid för dom att släppa loss. Elá behöver fortfarande en halvtimmas ridning innan hon är riktigt loss, även om hon numera har framåtbjudningen från början. Man kan helt enkelt inte kräva att outbildade hästar kan använda sina kroppar ultimat i början av passet, det måste få ta ett tag. Framåtbjudningen därimot ska självklart finnas där!

lycka till!

okej! tack för tipsen! men bir dom inte bara trötta av att galoppera så där mkt?
Vad kan man mer göra för att variera träningen?:S
min häst är inte outbildad, hon är snarare väldigt välutbildad,
men hon slipper gärna undan om hon kommer åt. :S

Gilette skrev:
okej! tack för tipsen! men bir dom inte bara trötta av att galoppera så där mkt?
Vad kan man mer göra för att variera träningen?:S
min häst är inte outbildad, hon är snarare väldigt välutbildad,
men hon slipper gärna undan om hon kommer åt. :S

Klart dom blir trötta men de får upp flåset och konditionen av det samt att dom ofta får upp ångan vid annan träning. Men naturligtvis får man anpassa det till hästen, den måste ju självklart orka. Men de flesta hästar jag rider har väldigt bra kondition så därför utgår jag från det.

Som jag sa tömkörning, hoppning, rid barbacka, skrittrundor, köra om hon är inkörd. Finns massor man kan göra!

Vad jag förstått tävlar du på LC-LB nivå med 60% (rätta mig om jag har fel) och då tycker jag att hästen är i början av sin utbildning.

Rumpnissen skrev:
Klart dom blir trötta men de får upp flåset och konditionen av det samt att dom ofta får upp ångan vid annan träning. Men naturligtvis får man anpassa det till hästen, den måste ju självklart orka. Men de flesta hästar jag rider har väldigt bra kondition så därför utgår jag från det.

Som jag sa tömkörning, hoppning, rid barbacka, skrittrundor, köra om hon är inkörd. Finns massor man kan göra!

Vad jag förstått tävlar du på LC-LB nivå med 60% (rätta mig om jag har fel) och då tycker jag att hästen är i början av sin utbildning.

Okej!, ja hon verkar inte ha särskilt bra kondition, blir snabbt trött vid dressyträning och flåsar redan i första galoppen!:S

Men bara för att jag tävlar på LC-LB nivå så behöver ju inte det betyda att hästen är i början av sin utbildning. Det är snarare jag som är det. jag har bara haft hästen i fyra månader, och har bara tävlat två gånger i hela mitt liv, hästen däremot är mer utbildad än så...

Gilette skrev:
Okej!, ja hon verkar inte ha särskilt bra kondition, blir snabbt trött vid dressyträning och flåsar redan i första galoppen!:S

Men bara för att jag tävlar på LC-LB nivå så behöver ju inte det betyda att hästen är i början av sin utbildning. Det är snarare jag som är det. jag har bara haft hästen i fyra månader, och har bara tävlat två gånger i hela mitt liv, hästen däremot är mer utbildad än så...

Okej! Men har hästen lite dålig kondition och dessutom rids i den lägre skalan av grundridningen så är det ändå inte så konstigt att det tar lång tid innan den kommer igenom. Min gamla ponny behöver numera ca en halvtimmas ridning innan hon kommer helt igenom, trots att hon gått på elit nivå. :idea:

Rumpnissen skrev:
Okej! Men har hästen lite dålig kondition och dessutom rids i den lägre skalan av grundridningen så är det ändå inte så konstigt att det tar lång tid innan den kommer igenom. Min gamla ponny behöver numera ca en halvtimmas ridning innan hon kommer helt igenom, trots att hon gått på elit nivå. :idea:

okej, blir dom sega innan dom har kommit igenom???
de värsta e att då hiner hon bli trött, innan hon kommit igång. Hur ska ja göra så att hon får bättre kondition?

Min ponny - som precis har kommit igång igen efter att ha stått i ett halvår pga skada, har inte världens bästa kondition men det tar ungefär 30 minuter för henne att komma igenom och sätta sig på baken. När hon är i bra form och kondition tar det ungefär hälften av tiden.

Men vi gör mycket övergångar galopp - skritt - galopp för att hon ska lyssna. Vilket gör så att hon börjar lyssna med och mer och då blir hon lyhörd för skänkel och säte, vilket leder till att hon sätter mer på bakdelen och blir pigg och frammåt.

På min ponny upplever jag att det är så att i början är hon seg och ovillig för att hon inte har kommit igång i hela kroppen än, men när hon har blivit genomjobbad och mjuk så är hon mycket mer frammåt.

Om du har möjlighet till att rida fram extra tidigt så skulle det nog vara bra! Förr, när jag tävlade ridskolehäst tävlade jag en krumelur som var som din häst, jag red fram typ en, en och en halv timme före jag skulle in på banan och då blev han jätteframåt, tuggade på bettet, gick ner på tygeln och var hur duktig som helst! :bump:

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 524
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 054
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 748
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 129
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III