Jag brukar galopera 3-4 km men det beror ju på hur bra kondition hästen har. Ungefär 600 meters intervaller. Skrittpauser i mellan. Men det får ju anpassas efter hästens kondition. Annars kan man ju intervall träna med tidtagning. 2 minuter skritt 2 minuter galopp*5 brukar vara lagom att börja med.
Alla hästar är ju olika, själv är jag en sådan som inte rider mer än ett pass i padocken i veckan, men ett eller två till på olika ängar eller våran gräsmatta.
kanske hästen behöver mer varierad tränining, förutom galoppträningen så ut och klättra, gymnastikhoppa, tömkör m.m. Det får ofta upp motivationen på hästen. in tumregel är att aldrig rida mer än 2 likadana pass i veckan.
Nu är det ju faktiskt inte min häst. (Men så jäkla jobbigt att förklara hela tiden) men jag började rida henne i september. Då hade hon enligt ägaren varit seg hela tiden sen hon sattes i gång ett år tidigare. Hon var fruktansvärt jobbig att få fram i början. Den första kvarten när jag red dressyr ängnades endast åt att få bort känslan av att rida med handbromsen dragen. Hon försökte tom stanna! Men sen gav jag mig ut och galoperade några gånger, la om träningsschemat och vips har man fått en tok-häst.
Men hon har sådant temperament skillanden är att det går fortare att flyga av nu än förut.
Sen vill jag ju ha dom sådanna också.
Men tänk över träningsschemat och försök hitta motivationen. sen är det ju så att med hästar som inte kommit så långt så tar det tid för dom att släppa loss. Elá behöver fortfarande en halvtimmas ridning innan hon är riktigt loss, även om hon numera har framåtbjudningen från början. Man kan helt enkelt inte kräva att outbildade hästar kan använda sina kroppar ultimat i början av passet, det måste få ta ett tag. Framåtbjudningen därimot ska självklart finnas där!
lycka till!