Sv: Svårlastad häst - tips
Amen
Jag har hört många, många säga att hästen inte är rädd utan bara dum. Väl där har hittills ingen häst INTE varit rädd. Däremot ser inte ägaren det.
Varför skulle hästen bli dum just vid lastning om den inte tyckte det var otäckt?
Det är ju inte ansträngande att skritta uppför en liten ramp in i en låda.
Varför skulle den ha så bråttom ut om den var trygg i trailern?
Jag frågar inte för att vara otrevlig. Utan för att väcka eftertanke.
Den kanske inte är panikslagen. Men jag gissar på att den inte känner sig heltrygg i lådan.
Och jag gissar på att du försöker hålla emot då hästen backar eller att du försöker dra in. De reser sig bara för att gå emot sas. Alltså måste du gett ngt att gå emot.
Jag stänger aldrig innan hästen är kvar av sig själv i trailern. De är inte redo för det då i min värld.
Man tycker att man rider in steg för steg och ger det tid.
Lastning är så fokuserat på målet för många. Så oavsett om man själv kan lastträna(precis som man bör ha kunskap nog att utbilda/rida in) så ska man klara målet jävlar i mig på en gång. Så fort hästen är i trailern ska man drämma igen. Det är som att dra på en sadel, hoppa upp och hålla i sig. Det KAN gå bra. Hästen kan också få panik eller gå i försvar etc..
Ska man lasta bör man ha lina. Jag har helst rep. Det ger skönare känsla och bättre grepp än longerlina. Sen orkar man inte hålla emot om en häst vräker sig upp eller bak.
Är man lite smart/rutinerad triggar man inte flykten mer än man kan möta upp.
Håller man emot då de kastar sig triggar man ännu mer flykt.
Det finns olika sätt att träna halvskarpt läge. Så hästen lär sig att följa och inte gå emot tryck. Så slipper man gå i battle i lastning.
Och så använder man sig av friktion och upprepning mer än helstopp en gång.
Det ger lugnare hästar och färre skador på dem, oss och andra.
Amen