Svårlastad häst - tips

Sv: Svårlastad häst - tips

Jag har hört många, många säga att hästen inte är rädd utan bara dum. Väl där har hittills ingen häst INTE varit rädd. Däremot ser inte ägaren det.

Varför skulle hästen bli dum just vid lastning om den inte tyckte det var otäckt?
Det är ju inte ansträngande att skritta uppför en liten ramp in i en låda.

Varför skulle den ha så bråttom ut om den var trygg i trailern?

Jag frågar inte för att vara otrevlig. Utan för att väcka eftertanke. :)

Den kanske inte är panikslagen. Men jag gissar på att den inte känner sig heltrygg i lådan.
Och jag gissar på att du försöker hålla emot då hästen backar eller att du försöker dra in. De reser sig bara för att gå emot sas. Alltså måste du gett ngt att gå emot.

Jag stänger aldrig innan hästen är kvar av sig själv i trailern. De är inte redo för det då i min värld.
Man tycker att man rider in steg för steg och ger det tid.
Lastning är så fokuserat på målet för många. Så oavsett om man själv kan lastträna(precis som man bör ha kunskap nog att utbilda/rida in) så ska man klara målet jävlar i mig på en gång. Så fort hästen är i trailern ska man drämma igen. Det är som att dra på en sadel, hoppa upp och hålla i sig. Det KAN gå bra. Hästen kan också få panik eller gå i försvar etc..

Ska man lasta bör man ha lina. Jag har helst rep. Det ger skönare känsla och bättre grepp än longerlina. Sen orkar man inte hålla emot om en häst vräker sig upp eller bak.
Är man lite smart/rutinerad triggar man inte flykten mer än man kan möta upp.
Håller man emot då de kastar sig triggar man ännu mer flykt.

Det finns olika sätt att träna halvskarpt läge. Så hästen lär sig att följa och inte gå emot tryck. Så slipper man gå i battle i lastning.
Och så använder man sig av friktion och upprepning mer än helstopp en gång.
Det ger lugnare hästar och färre skador på dem, oss och andra.

Amen
:bow::bow::bow:
 
Sv: Svårlastad häst - tips

Min häst var inte överdrivet nöjd med lastningen (men inte fullt så stora protester som din gör) men han går nu att skicka in i släpet själv.
Jag hade lasthjälp när han var som värst men löste problemet på egen hand.

Tre knep använde jag mig av.

1. Använd longerlina.
Gå före hästen in, under bommen och ut på andra sidan mellanväggen.
Håll kvar i linan så att något håller emot om hästen börjar backa. Man kan lätt klappa till lite på rumpan och smacka på framåt också.
Stäng bom och baklucka.
Gå fram och byt longerlina mot transportgrimskaft.

2.Använd longerlina.
Gå fram och lägg linan om bommen och ut och ställ dig vid sidan om släpet.
Skicka in hästen och använd linan för att hålla huvudet åt rätt håll.
Stäng bom och baklucka.

Detta använde jag i kombination med metod 3.

Fäst longerlinan på släpet och lägg bakom rumpan på hästen.
Använd linan till att stänga vägen bakåt.
Stäng bommen och ta loss longerlinan precis innan du fäster baklämmen.

När min visade oönskat beteende så som stegring eller att slänga sig bakåt så var det bara att smacka på framåt.
Ut på gårdsplanen på en volt men framåt, framåt, framåt!!
Efter ett tag var det inte så roligt att protestera längre ;)
 
Sv: Svårlastad häst - tips

Hon har aldrig bråttom ut. Har hon kommit in så går hon lugnt ut. Däremot skulle hon inte stå kvar om jag går före och sen ska gå bak och stänga, helt enkelt för att på de fem sekunder det tar för mig att hinna bak blir hon så uttråkad att hon traskar ut igen (återigen lugnt).

Jag håller aldrig emot om hon börjar backa. Reser sig gör hon ändå. Har ju inte direkt ngn chans att hålla emot så är ju meningslöst. Utan hon står på rampen, frustar till och reser sig. Så jag ger henne inget anledning att resa sig, hon bara gör det ändå.



Jag lastar också min häst själv, för att lära honom stå kvar när jag gick ut för att stänga bakom så satte jag upp ett hönät och la lite kraftfoder ovanpå så han hade lite att tugga på, alternativt hängde upp krubban så han kunde äta :)
 
Sv: Svårlastad häst - tips

Brukar man inte binda den fram innan man går ut och stänger baktill? Om det inte är en häst med speciella problem som gör att den inte kan bindas fast borde väl det vara det simplaste.
 
Sv: Svårlastad häst - tips

Brukar man inte binda den fram innan man går ut och stänger baktill? Om det inte är en häst med speciella problem som gör att den inte kan bindas fast borde väl det vara det simplaste.

Aldrig binda fast innan det är stängt bakom hästen.
 
Sv: Svårlastad häst - tips

Men varför i hela fridens namn börja med att hästen ska gå in ensam, med dig kvar utanför, om det nu är problem med lastningen? Varför inte följa med hästen in i släpet och se till att någon annan stänger bakom tills lastningen fungerar bra? I min värld är det att be om bekymmer om man börjar på detta vis. Sen är också min erfarenhet att det inte är alla hästar som fungerar med att släppa in själva i släpet, utan vissa vill att man går in före dem genom hela livet.
Jag vägrar vara så principfast att jag ska tvinga in alla hästar i samma tratt, att alla "ska" kunna göra likadant bara för att det är enklast för mig.

Det är inte alls ovanligt att hästar tycker det är läskigt med ramp, oavsett om de har gått in med step-up innan eller inte. Min första som tyckte det var läskigt med rampen reagerade på att släpet gungade när han klev på rampen. Där hjälpte det att fälla ner stödbenen, så lärde han sig att gå in.

tillägg - du skrev att du alltid lastar själv. Kanske läge att se till att ha medhjälpare ett tag tills problemet löst sig. Jag vet att det inte alltid är så lätt att lösa, men ibland måste man göra på ett annat sätt än man skulle vilja för att knyta upp knutarna.

Skriver under på varenda ord!
 
Sv: Svårlastad häst - tips

Varför? Vi har alltid bundit och jag kan inte se att det skulle vara något problem om det är en häst som kan stå uppbunden.
 
Sv: Svårlastad häst - tips

Därför att om hästen börjar backa så kan det gå riktigt illa om den får panik. Både häst, transport och människor kan gå sönder ordentligt. Även den snällaste och mest väluppfostrade häst kan ställa till det.

Däremot kan man vira grimskaftet något varv runt bommen. Då blir det lite motstånd om hästen backar men skulle hästen ta i lite så följer grimskaftet med.
 
Sv: Svårlastad häst - tips

Men å andra sidan en häst som inte sitter fast fram och börjar backa när man fäller upp lämmen är inte heller kul, och de små bommar som sitter bak lär inte hålla om en lös häst slänger sig bakåt.
 
Sv: Svårlastad häst - tips

Dom "små bommarna" håller tillbaka rätt så mycket häst. Ffa för att dom märker att det tar stopp där bak.
Är det riktig panik så knäcker dom grimma och transportgrimskaft långt före dom knäcker bommarna.

Att fästa hästen innan det är stängt bakom är en enorm säkerhetsrisk.
Skulle hästen få för sig att backa (oavsett hur van den än är) så kan den skada sig allvarligt om den sliter sig loss.
Dessutom får du omaket med en lös häst som springer omkring utan grimma.

Jag hade en medhjälpare med på tävling (jag åker ofta själv) som skulle göra i ordning hästen till mig när jag gick banan.
Hon öppnade bakluckan först och eftersom han inte var van vid det så försökte han backa.
Bommen höll emot. Det gjorde grimskaftet med men lädergrimman small av.
Hästen stod kvar i transporten och ingen skada var skedd förutom att jag fick laga grimman sen.
 
Sv: Svårlastad häst - tips

En lös häst i transporten kan få för sig att försöka komma ut fram eller vända sig och det är också ganska riskabelt. Jag tycker en riktigt bunden häst som är van vid att stå uppbunden borde vara det säkraste, men är den inte van är det såklart en annan sak.
 
Sv: Svårlastad häst - tips

jag håller med. Min betedde sig liknande som din ts, inte så grova protester att jag skadat mig men liknande tendenser. Henne fick jag gå med in länge och måste fortfarande göra ibland när hon inte åkt på länge. Det händer även fortfarande att vi går in och hon backar ut någon gång eller 2 men gång 3 stannar hon inne så jag hinner runt och stänga. såna dagar går hon inte in själv. Bra dagar kan jag släppa in henne utanför men hon kan även då behöva känna att hon kan backa några gånger innan det är läge att stänga bommen.

det som funkade för mig var att börja med att på marken flytta ett ben i taget för dressyrspö (och i förlängningen min hand) vilket gjorde det betydligt enklare i kommunikationen på rampen.

Min visar heller inget speciellt uttryck för rädsla men jag tror absolut hon tyckte/tycker rampen är ganska obehaglig och det som fungerar absolut bäst är att lasta helt själv utan medhjälpare bakom, då blir hon bakskygg på ett sätt jag inte upplever henne som i normala sammanhang..
 
Sv: Svårlastad häst - tips

Men å andra sidan en häst som inte sitter fast fram och börjar backa när man fäller upp lämmen är inte heller kul, och de små bommar som sitter bak lär inte hålla om en lös häst slänger sig bakåt.



Jag anser att en lös häst som kastar sig bakåt är betydligt mycket bättre än en fastsatt häst som kastar sig bakåt. Blir oftast mer panik och mer kraft i en häst som känner att den sitter fast.

Och sen håller bommarna bak betydligt mycket mer än man tror. Dessutom så brukar dom flesta hästar sluta backa när dom känner att det tar stopp.
 
Sv: Svårlastad häst - tips

En lös häst i transporten kan få för sig att försöka komma ut fram eller vända sig och det är också ganska riskabelt. Jag tycker en riktigt bunden häst som är van vid att stå uppbunden borde vara det säkraste, men är den inte van är det såklart en annan sak.

Det gör de inte. Att försöka SURRA fast en häst i huvudet som död last är inget som man gör som hästmänniska.

jag har inte bara en gång utan två (olika hästar) glömt att knäppa loss:banghead: o fått ut en häst i raketfart utan grimma o 180 höga

Har som tur är alltid extragrimma o när hästen väl kommit ut så har de stannat o ruskat på huvudet iom att de 'är så känsliga i sina nackar- ONT!

de har varit vana att stå bundna, men i vissa situationer läs. skrämd häst så håller inget o är inte meningen heller.
De är mottrycksdjur.

BTW så har en av mina testat o satt på bommen o sprattlade med bakbenen. en gång o sen inte mer.
 
Senast ändrad:
Sv: Svårlastad häst - tips

Aldrig någonsin sätta fast hästen innan bommarna är på. Never.

Bommarna pallar för 750 kg panikslaget halvblod med full kraft, kan jag säga efter att ha testat Tranes. Inte ens en krökning i kroken.
 
Sv: Svårlastad häst - tips

Det gör de inte.

Hur vet du det? Jag har sett skadorna efter att hästen försökt ta sig ut genom skötardörren och det var ingen rolig syn. Hästar som går över bommen fram eller försöker vända sig inne i släpet är inte heller särskilt kul.
 
Sv: Svårlastad häst - tips

Du får ju inte vara så korkad att du inte stänger dörren där fram!
Min häst på 175 cm tror absolut att man kan ta sig ut där (eller trodde iaf det när han var yngre)
Därför lämnas inte skötardörren öppen om han är obevakad.

Skulle dom få för sig att dom ska vända (vilket är ganska ovanligt) så har man som sagt en longerlina som man håller i och kan sträcka upp vid behov.
 
Sv: Svårlastad häst - tips

De olyckor du pratar om n'är hästar har lämnats ensamma typ på tävling.

dessutom är jag ingen vän av att hästen ska ha hela bredden o kan därmed inte komma på tanken att vända sig.
Som en ngt bredare undersökningspilta.
de ska stå på max 1 m.

om man har en häst som tenderar att hoppa kan man ju inte lämna eller ha dörren fram öppen.
DÅ ska den tänka bakåt.

Mina stog lösa med öppen dörr, men begränsade av mellanväggen på sniskan mellan klasserna när de tävlade.
givetvis hade jag god koll o lånade helst en sjukhage/ box.
 
Senast ändrad:
Sv: Svårlastad häst - tips

Nu har jag iofs inte läst hela tråden, men trots att man ofta tror att hästen inte är rädd är det just vad den är. Hästar gör inte saker "i protest" eller "för att jäklas".

Har själv lastproblem med min häst och håller på att träna. Hon stegrar precis som din. Det har gått rätt bra en lång period, men helt plötsligt går det inte. Och jag har nu insett att hon varit rädd hela tiden.
Mitt tips som jag fått av tränare är att träna på andra saker. Just nu tränar jag min häst att gå på presenning, något som min häst också är mycket rädd för. Hur känner din häst för det?
När hon visar rädsla låter jag henne backa undan, ger slak lina (arbetstep) tills hennes nyfikenhet väcks. Tar det i små steg, hela tiden på en nivå där hon känner sig trygg, vilket utökas ju mer man tränar, liksom hennes självförtroende. :)

Vet hur frustrerande rädsla hos hästar kan vara. Något som fungerat jättebra, något som hästen alltid gått förbi utan problem, är plötsligt livsfarligt. Man inbillar sig då lätt att hästen jäklas, men den ÄR rädd/otrygg. Varför är inte självklart, men inte heller lika viktigt som att förstå och få den att känna sig trygg!
 
Sv: Svårlastad häst - tips

Delvis KL
Känner hästen förutom vissa hingstar att de är så pass under press att de reser sig o man struntar i det eller tar till än med våld är man fel ute.

Som du skriver blir hästar "dumma" när de inte kan fly. Det handlar inte om dumheter utan om rädsla som tar sig starkare uttryck.

först är de rädda för trailern o sen blir de även rädda för den/ de dumma människorna o då är förtroendet brutet o karusellen igång.
 

Liknande trådar

Hästhantering Som rubriken lyder, hur hade ni på bästa sätt förberett denna häst inför resa? Det är min islandshäst det handlar om, helt...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 977
Senast: Buck
·
Hästhantering Hej allihopa! Jag ska under våren flytta från stockholm till göteborg, både jag och min häst. Jag undrar hur jag bäst gör, är livrädd...
Svar
16
· Visningar
3 013
Senast: supersara
·
Hästvård Har ett äldre halvblod, 22 år. Under de fem åren jag haft honom ådragit sig kronisk lymfangit vä bak efter rasp för tre år sedan och...
2 3
Svar
57
· Visningar
6 405
Senast: Kalle_
·
Ridning Hej Behöver verkligen hjälp nu då det snart brister för mig. Har nog lagt tråden rätt då det är ridproblem jag har. Varning för mega...
Svar
15
· Visningar
3 203
Senast: Dressyren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Målbilder för trubbnosar.
  • Tångbett dåligt?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp