Svårlastad häst - tips

Sv: Svårlastad häst - tips

kl

Jag tycker att det som lärs ut i ponnyakuten funkar alldeles förträffligt bra och använde det redan före serien visades :) ALLTID huvudet riktat in i transporten, när hästen vänder bort huvudet har du förlorat kommunikationen och hästen kommer välja ett annat håll än i transporten.

Alltid kort grimskaft, fokus in i transporten. Sen med tryck i sidan mata hästen framåt. Går den bakåt, vänd rund och fram in i transporten igen. Ge inga andra möjligheter. Enda vägen är fram, in i transporten. Reser den sig, låt den resa sig, när den landar, snurra och fram igen.
 
Sv: Svårlastad häst - tips

En lös häst i transporten kan få för sig att försöka komma ut fram eller vända sig och det är också ganska riskabelt. Jag tycker en riktigt bunden häst som är van vid att stå uppbunden borde vara det säkraste, men är den inte van är det såklart en annan sak.

Fast om en häst får för sig att försöka vända eller komma ut så spelar det inte så stor roll om den är fastbunden eller inte. Om man nu inte använder rejäl ardennergrimma, kraftigt grimskaft utan hake eller med rejält kraftig hake (inte ditt vanliga grimskaft eller transportgrimsakft) och/eller halsrem. Grimmor och grimskaft går i bitar snabbt, ofta går haken.

Om en häst är så snäll, lugn och sansad att den kan stå uppbunden helt säkert inne i transporten, då står den också kvar medan du stänger. Om inte, då handlar det bara om träning och uppfostran. Man får börja med att lära dem att stå där man ställer dem.

Jag tror det ger en falsk säkerhet att det lilla snöret sitter fast i huvudet. Kastar sig hästen mot luckan när du stänger så spelar det ingen roll.

Generell reflektion /KL: Det läggs ofta mycket energi på målet "hästen in i släpet" och diverse anordningar för att nå dit samt olika säkerhetsaspekter när de väl är inne. Som flera varit inne på redan så borde väl målet vara att få hästen helt trygg med transporten. Få det till "ett schysst ställe att vara på". Då kommer lastning, stängning av luckor etc. att komma gratis på köpet.
Men det är bara vad jag tror.
 
Jag upplever att hästar ofta ogillar både att gå på luckan och att gå in under taket som de tycker är för lågt. När mina har varit motsträvliga har jag helt enkelt lagt en handduk/tröja över huvudet på dem, då slipper de se det som de tycker är lite läskigt och då går de bara in.
En kunde jag sluta med tröjan efter att hon blivit åkvan, den andra åker lite för sällan än så länge så han får fortfarande ha något på huvudet, annars tycker han inte det är nödvändigt att gå in.
Inget våld och ingen stress på så vis, de går in på mindre än 1 minut. Det funkar visserligen inte på alla hästar, men man kan ju alltid prova.
Har fyra hästar och 3 släpper jag på luckan så de går in själv medan den fjärde vill ha handduk på huvudet :p
 

Liknande trådar

Hästhantering Som rubriken lyder, hur hade ni på bästa sätt förberett denna häst inför resa? Det är min islandshäst det handlar om, helt...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 977
Senast: Buck
·
Hästhantering Hej allihopa! Jag ska under våren flytta från stockholm till göteborg, både jag och min häst. Jag undrar hur jag bäst gör, är livrädd...
Svar
16
· Visningar
3 013
Senast: supersara
·
Hästvård Har ett äldre halvblod, 22 år. Under de fem åren jag haft honom ådragit sig kronisk lymfangit vä bak efter rasp för tre år sedan och...
2 3
Svar
57
· Visningar
6 405
Senast: Kalle_
·
Ridning Hej Behöver verkligen hjälp nu då det snart brister för mig. Har nog lagt tråden rätt då det är ridproblem jag har. Varning för mega...
Svar
15
· Visningar
3 203
Senast: Dressyren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Målbilder för trubbnosar.
  • Tångbett dåligt?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp