Sv: Svårlastad halt häst
En halt häst tränar man inte. Men en del lasttränare kan ju knep för att smidigt få på en halt häst. Därav rekommenderade jag en tjej i början av tråden. Henne ringer ATG vid själva ut regelbundet när folk inte kommer därifrån. Där blir inget bråk.
Däremot håller jag HELT med om att man lasttränar även gamlingar.
Jag vet inte hur mycket erfarenhet du har av problemhästar i lastning.
Men jag kan garantera att om en häst har misstänkt fraktur tex, och måste röntgas i en led/ben/område där de ambulerandes röntegenmaskiner inte når in är man inte glad om den inte vill på. Man vill då inte lyfta och ha sig om det är i framdelen den är skadad. Och man kan inte droga.
Vissa slåss något så in i helsikes i ren panik om de har övertäckta ögon och kommer på lämmen, om de inte ramlar.
En häst med kolik/tarmvred tex kan vara akut att få in. Har den dessutom en skada i ben/etc redan innan, stått på box och då dragit på sig tarmvred/kolik..
Är de då inte åkvana och panikar I trailern.. Uh, det är INTE kul!
Det är SÅ många som kommer och frågar om man kan "pytsa på" hästar när de akut måste iväg. "Du jobbar ju med det här". Nej, jag jobbar med att träna in saker i hästar tills de är lugna och utför det tryggt.
Jag tvingar inte in hästar om jag kan slippa. Och jo då - jag säger till även i såna lägen. För hästen hade kunnat slippa det. Säger man till kanske människan tänker lite längre och tränar INNAN de måste iväg nästa gång eller med nästa häst, om den klarar sig.
Jag kan dock erkänna att jag varit en sån som inte lasttränat. För jag visste inte hur eller att det fanns tränare utbildade inom just sånt. Det är vanligt och inte unikt för TS!
Jag tog råd av såna som sa "backa till stalldörren, lägg tröja över ögonen, linor, lyft etc". Det var utbildade hästmänniskor a la tränare. Dock RID-tränare.
Vilket är var jag antar du fått dina tips från?
En 22-åring kan ha många år kvar. Och många resor.
Det mesta går att lösa i stallet. Men inte allt. Varför chansa när hästen är den som får betala om chansningen skiter sig? Om jag bara fick punga ut 20 000 extra vore ett bättre straff.