Svårlastad häst - tips

BernT

Trådstartare
Har lite problem med lastningen på min häst. Haft henne i tre månader typ och det snabbaste vi lastat på är tio minuter och längsta är 2 timmar. Har ett crist cortez 2 (årsmodell 2013) så det är ett ljust fint släp iaf.

Hon är inte rädd, men reser sig. Jag har fått åka till akuten två gånger pga att jag skadat mig i samband med lastning när hon blivit våldsam. Jag lastar alltid själv kanske ska tilläggas. Hur som, hon reser sig, rejält! Häromdagen slog hon över och satte sig på rumpan :(

Försökt googla efter ngt proffs på lastning för det här är inte okej och måste ju lösas och jag tror inte jag kan göra det på egen hand. Min förra häst fick jag iofs att gå från svårlastad till 30 sekunder.

Finns det någon i värmlandsområdet som är bra på detta? Kör inte dåligt så borde inte va pga det, släpet är bra, har en stor suv som dragbil osv. Men hon vill bara inte in. Känns som ren sexårs-trots.

Tips mottages, det är världens snällaste unghäst annars så förstår inte varför all denna trots dyker upp i samband med lastningen.
 
Sv: Svårlastad häst - tips

Det finns andra som kommer ge dig bättre tips, jag är ingen expert på detta området.

Men min unghäst tar lite tid på sig in ibland. Jag brukar börja med att låta honom nosa på släpet, sedan sätter jag mig på kanten (har en step up och kan öppna med dörr istället för ramp) och pratar och ger massa godis. Sedan om han står stilla (backar han måste han gå fram dit vi stod innan och sen godis och beröm) så går jag in i släpet och sätter mig på huk (blir mer i hans nivå och han gillar det bättre, inget jag gör med rampen) med extra gott godis, i detta fallet en hink med müsli (inget han får till vardags så bara släpgodis) och sen tar det någon sekund innan han kliver på med frambenen, sen backar jag bara tills han är uppe och låter honom få all müsli.

Tålamod tålamod tålamod.
Låter honom ta den tid han behöver. Igår tog det 3-5 minuter efter två lastträningar senaste veckan då han var svår en gång innan dess pga jobbiga tandläkarbesök = inte roligt att åka mer.

Det funkar för min iaf :)

Första gången stod han en liten stund och jag borstade av honom lite och andra gången bara in och äta och sen ut igen direkt bara för en positiv inställning till släpet.

Så förknippa släpet med något positivt.
 
Senast ändrad:
Sv: Svårlastad häst - tips

Lastar brett i grimma och grimskaft. Följer inte med in i släpet utan stannar ju utanför eftersom jag ska kunna stänga bakom henne. Grejen är att hon reser sig så sjukt högt samt sparkar med frambenen när hon gör det. Har fått spricka i armen, klämskada och blödningar i hand/tumme som resultat efter två lastningar..
 
Sv: Svårlastad häst - tips

Jag hade aldrig tvingat in hästen utan först låtit den bli bekväm med att befinna sig utanför det helt avslappnat.
 
Sv: Svårlastad häst - tips

Det är hon helt lugn med. Pillar på det osv. Ingen rädsla eller stress. Hon tom
Frustar när hon reser sig och "dampar" runt. Så ingen rädsla finns.
 
Sv: Svårlastad häst - tips

Men något finner hon obehagligt med släpet, annars skulle hon inte göra så.

Har du testat att bara vara vid släpet utan målet att få in henne? Dumpa en hög hö utanför och stå och käka en timma bara och prata. Har du ramp kan du lägga höet på den, sedan kan du lägga det längre upp efter några gånger så kan hon stå på rampen och äta och se att släpet inte äter upp henne.
 
Sv: Svårlastad häst - tips

Vill bara komma med lite annan input, det är inte så att hon normal sett har lite myror i brallan? Du kanske ska ta och rida henne innan du tränar lastning och få kvällsskramlet i en krubba i släpet? Underlättar ju lite om de inte kommer och ska lastas på full mage (många hästar går ju idag på fritillgång till hö).
 
Sv: Svårlastad häst - tips

Aldrig någonsin lasta en svår häst i grimskaft. ALLTID longerlina, och på behörigt avstånd från viftande kroppsdelar. Att lasta i grimma när hästen uppför sig så är ju att understryka vad den kan komma undan med.

Har du tränat signaler innan ni kommer till släpet? Det är det första jag gör när jag kommer ut och lasttränar. Jag kräver att hästen alltid lyder, direkt. Framåt, bakåt, stopp. Följer och vänder. Innan det sitter, blir det ingen lastträning. Jag kräver full uppmärksamhet. Och lydnad. När det sitter, provar vi obehagligare situationer. Efter den inledande kvarten tar vi släpet.

Hästen får inte gå bakåt, den får stå still för att kolla läget, men när jag begär måste den lyda. Därför krävs det utvärdering från den som hanterar hästen - när är hästen mogen?

Står hästen still och börjar fundera på vad göra nu, är det tid att gå in. Konstrar den, lyder den inte tillräckligt väl. Att fokusera på att komma in i släpet ger gärna lite sned syn. Koncentrera dig på att hästen ska lyda det du begär. Ska den fram, ska den fram. Om det sedan är en pinne, ett släp eller en pressening spelar ingen roll.
 
Sv: Svårlastad häst - tips

Det är ju en unghäst så lite bus finns det väl alltid men hjälper inte att försöka rida bort det tyvärr. Ska testa ge käket i krubban några gånger.
 
Sv: Svårlastad häst - tips

Mina signaler lyssnar hon på annars. Men just i lastningen så är det som att hornen växer ut. Antar att jag måste bli hårdare mot henne. Men grejen är ju att då reser hon sig och jag är orolig att hon ska skada sig, tex slog hon ju över häromdan, gick bra denna gång men kanske inte nästa.

Förra ägaren hade step up transport. Där gick hon in. Jag har ramp. Vet inte om det spökar men byta transport är inte aktuellt. Bara haft denna ett år, för stor värdeminskning att sälja och byta.
 
Sv: Svårlastad häst - tips

På med lina för guds skull. Utan kedja vandrar min häst iväg med mig som en vante i andra änden.
Jag går in med min, går sen ut och lägger på bommen och stänger.
 
Sv: Svårlastad häst - tips

Ska testa det till helgen. Går jag före så är hon ute ur släpet innan jag hunnit bak för att stänga så därför går jag inte med in.
 
Sv: Svårlastad häst - tips

Jag har hört många, många säga att hästen inte är rädd utan bara dum. Väl där har hittills ingen häst INTE varit rädd. Däremot ser inte ägaren det.

Varför skulle hästen bli dum just vid lastning om den inte tyckte det var otäckt?
Det är ju inte ansträngande att skritta uppför en liten ramp in i en låda.

Varför skulle den ha så bråttom ut om den var trygg i trailern?

Jag frågar inte för att vara otrevlig. Utan för att väcka eftertanke. :)

Den kanske inte är panikslagen. Men jag gissar på att den inte känner sig heltrygg i lådan.
Och jag gissar på att du försöker hålla emot då hästen backar eller att du försöker dra in. De reser sig bara för att gå emot sas. Alltså måste du gett ngt att gå emot.

Jag stänger aldrig innan hästen är kvar av sig själv i trailern. De är inte redo för det då i min värld.
Man tycker att man rider in steg för steg och ger det tid.
Lastning är så fokuserat på målet för många. Så oavsett om man själv kan lastträna(precis som man bör ha kunskap nog att utbilda/rida in) så ska man klara målet jävlar i mig på en gång. Så fort hästen är i trailern ska man drämma igen. Det är som att dra på en sadel, hoppa upp och hålla i sig. Det KAN gå bra. Hästen kan också få panik eller gå i försvar etc..

Ska man lasta bör man ha lina. Jag har helst rep. Det ger skönare känsla och bättre grepp än longerlina. Sen orkar man inte hålla emot om en häst vräker sig upp eller bak.
Är man lite smart/rutinerad triggar man inte flykten mer än man kan möta upp.
Håller man emot då de kastar sig triggar man ännu mer flykt.

Det finns olika sätt att träna halvskarpt läge. Så hästen lär sig att följa och inte gå emot tryck. Så slipper man gå i battle i lastning.
Och så använder man sig av friktion och upprepning mer än helstopp en gång.
Det ger lugnare hästar och färre skador på dem, oss och andra.
 
Sv: Svårlastad häst - tips

Hon har aldrig bråttom ut. Har hon kommit in så går hon lugnt ut. Däremot skulle hon inte stå kvar om jag går före och sen ska gå bak och stänga, helt enkelt för att på de fem sekunder det tar för mig att hinna bak blir hon så uttråkad att hon traskar ut igen (återigen lugnt).

Jag håller aldrig emot om hon börjar backa. Reser sig gör hon ändå. Har ju inte direkt ngn chans att hålla emot så är ju meningslöst. Utan hon står på rampen, frustar till och reser sig. Så jag ger henne inget anledning att resa sig, hon bara gör det ändå.
 
Sv: Svårlastad häst - tips

Hästen lyder dig inte. När hästen gör bedömningen att du är oväsentlig, struntar den i dina instruktioner. När något annat är mer intressant (att INTE gå in) gör hon helt sonika som hon vill. Sätter du emot, hotar hon dig till hon får som hon vill. Eventuellt följer upp med en protest genom att resa sig. Trevligt. Inte.

Vill hon resa sig, kommer du inte att kunna hindra henne. Hon tacklar motgångar på det sättet, också i hagen - om det inte går som hon vill. Det är hennes sätt. Lina, stigbett och hjälm är en bra början. Lugn, konsekvent och med tydliga instruktioner berättar du vad du förväntar dig av hästen. Sedan följer du upp. Låt henne leva djävul, det blir alltid värre innan det blir bättre. Finns de hästar som slänger sig på marken för att slippa gå in, kastar sig in i väggar för att komma från släpet.

Det gäller att visa att det inte är något farligt, och att hästen inte har något val. Dina instruktioner gäller.
 
Sv: Svårlastad häst - tips

Som moderator måste jag ÄN EN GÅNG påpeka, att det här är diskussionsforum, inte annonssidan för efterlysningar. Efterlysningar på tränare, kurser och liknande, gör man här -> Radannonser, utbildning - hästtjänster

Men eftersom tråden har fått så många bra svar, får den ligga kvar i diskussionsforumet, den här gången. Men INGEN reklam är tillåten i svaren.

Mvh

Moderator
 
Sv: Svårlastad häst - tips

Lastar brett i grimma och grimskaft. Följer inte med in i släpet utan stannar ju utanför eftersom jag ska kunna stänga bakom henne. Grejen är att hon reser sig så sjukt högt samt sparkar med frambenen när hon gör det. Har fått spricka i armen, klämskada och blödningar i hand/tumme som resultat efter två lastningar..
Men varför i hela fridens namn börja med att hästen ska gå in ensam, med dig kvar utanför, om det nu är problem med lastningen? Varför inte följa med hästen in i släpet och se till att någon annan stänger bakom tills lastningen fungerar bra? I min värld är det att be om bekymmer om man börjar på detta vis. Sen är också min erfarenhet att det inte är alla hästar som fungerar med att släppa in själva i släpet, utan vissa vill att man går in före dem genom hela livet.
Jag vägrar vara så principfast att jag ska tvinga in alla hästar i samma tratt, att alla "ska" kunna göra likadant bara för att det är enklast för mig.
Förra ägaren hade step up transport. Där gick hon in. Jag har ramp. Vet inte om det spökar men byta transport är inte aktuellt. Bara haft denna ett år, för stor värdeminskning att sälja och byta.
Det är inte alls ovanligt att hästar tycker det är läskigt med ramp, oavsett om de har gått in med step-up innan eller inte. Min första som tyckte det var läskigt med rampen reagerade på att släpet gungade när han klev på rampen. Där hjälpte det att fälla ner stödbenen, så lärde han sig att gå in.

tillägg - du skrev att du alltid lastar själv. Kanske läge att se till att ha medhjälpare ett tag tills problemet löst sig. Jag vet att det inte alltid är så lätt att lösa, men ibland måste man göra på ett annat sätt än man skulle vilja för att knyta upp knutarna.
 
Senast ändrad:
Sv: Svårlastad häst - tips

Men varför i hela fridens namn börja med att hästen ska gå in ensam, med dig kvar utanför, om det nu är problem med lastningen? Varför inte följa med hästen in i släpet och se till att någon annan stänger bakom tills lastningen fungerar bra? I min värld är det att be om bekymmer om man börjar på detta vis. Sen är också min erfarenhet att det inte är alla hästar som fungerar med att släppa in själva i släpet, utan vissa vill att man går in före dem genom hela livet.
Jag vägrar vara så principfast att jag ska tvinga in alla hästar i samma tratt, att alla "ska" kunna göra likadant bara för att det är enklast för mig.

Det är inte alls ovanligt att hästar tycker det är läskigt med ramp, oavsett om de har gått in med step-up innan eller inte. Min första som tyckte det var läskigt med rampen reagerade på att släpet gungade när han klev på rampen. Där hjälpte det att fälla ner stödbenen, så lärde han sig att gå in.

tillägg - du skrev att du alltid lastar själv. Kanske läge att se till att ha medhjälpare ett tag tills problemet löst sig. Jag vet att det inte alltid är så lätt att lösa, men ibland måste man göra på ett annat sätt än man skulle vilja för att knyta upp knutarna.

Det klokaste inlägget på länge:bow::bow::bow::)
 

Liknande trådar

Hästhantering Som rubriken lyder, hur hade ni på bästa sätt förberett denna häst inför resa? Det är min islandshäst det handlar om, helt...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 977
Senast: Buck
·
Hästhantering Hej allihopa! Jag ska under våren flytta från stockholm till göteborg, både jag och min häst. Jag undrar hur jag bäst gör, är livrädd...
Svar
16
· Visningar
3 013
Senast: supersara
·
Hästvård Har ett äldre halvblod, 22 år. Under de fem åren jag haft honom ådragit sig kronisk lymfangit vä bak efter rasp för tre år sedan och...
2 3
Svar
57
· Visningar
6 405
Senast: Kalle_
·
Ridning Hej Behöver verkligen hjälp nu då det snart brister för mig. Har nog lagt tråden rätt då det är ridproblem jag har. Varning för mega...
Svar
15
· Visningar
3 203
Senast: Dressyren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Målbilder för trubbnosar.
  • Tångbett dåligt?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp