Svårigheter och funderingar

Golden_Heart

Trådstartare
Detta är vad som är:
Oregelbundna äggstockar, kraftiga mensblödningar. Vid ultraljud bara en äggstock som fungerar. En dotter redan.
Pergotime sedan maj, varannan månad. En tablett. För någon vecka sedan första kontrollen långt efter ägglossning. Kontrollen skedde för att personen är missnöjd med tidigare läkare. Nästa pergodax blir någon gång i januari, vid tolfte dagen ska på kontroll. Personen blir 39 till våren och har fått frågan vad gör man om pergotime tar efter ytterligare tre månader. De skulle testa pergo-sprutor då, men sedan vet de inte hur de ska göra.
Personen vill hellre öka dosen pergotime, men det vill inte läkaren pga risk för cystor. Personen känner att eftersom bara en äggstock verkar fungera att det skulle öka chansen. Denna person har inget emot ifall det skulle bli tvillingar. Medveten om att det skulle bli extra jobb, men känner eftersom det kommer att vara sista graviditeten så gör det inget. Sista graviditeten är just för sedan tycker hon att hon blir för gammal. Hon vill inte vara oerhört gammal när barnet tar studenten eller kanske vara död då pga hög ålder. Det vore inte rätt mot barnet. IVF känns svårt pga att det kommer att kosta så otroligt mkt.

Hur skulle ni göra? Hur resonerar ni gällande doktorns dos på pergotime?

Sv: Svårigheter och funderingar

Jag blir lite fundersam på den bristande kontrollen de har på den dos du redan ätit? När jag åt pergo var det både blodprov och vul för att undvika för många ägg. Tar de ens ett blodprov för att kolla om du har ägglossning? Ganska meningslöst att äta pergo om det inte ger effekt vilket det inte alltid gjorde för mig trots trippeldos...

Tycker personen/du? gjort rätt som bytt läkare.

Sv: Svårigheter och funderingar

Jag anser att den här personen har gjort rätt som bytt läkare. Synd bara att det har gått så mkt tid för den. Men förmodligen är det olika från landsting till landsting hur man gör gällande pergotime. Just i det som den här personen tillhör så kanske de skriver ut liten dos just för att skriva ut lite hjälp men aktar sig för att skriva ut höga doser och då pga risk för cystor.
Det känns ändå för mig som om båda läkarna gör fel både den tidigare och den nu. Alltså med bara en äggstock som knappt fungerar och annars när det inte är pergotime så skjuter tjejen lösskott. Hur sannolikt är det då att hon blir gravid samt hon får ju ingen hjälp heller mot hormonerna som gör att hon går upp i vikt. Hur stor chans är det att hon blir gravid igen? Visst de hade sett nu för ett par veckor sedan att det var ägglossning veckan innan eller liknande. Pratade med henne igår. Allt hon kan hoppas på att det verkligen tog den här gången och att hennes ömmande bröst är tecken på detta, men för tidigt att kolla.
IVF kostar ju massor. Många tankar som snurrar hos denna person.
Jag har liknande erfarenhet så därför känner jag verkligen för denna kompis. Stackarn!

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 200
Senast: Hazel
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 962
Senast: Nixehen
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 707
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 421
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar