Svårhanterad häst

M

Magrinette

Nu har jag kommit till ett sånt skede att jag inte vet hur jag ska göra med min häst, mitt tålamod har sjunkit så långt ner i botten som det går tror jag.

Jag har en häst (16 år) som är helt underbar - så länge man har henne med alla andra hästar. Det går bra att rida själv men inget annat.

Jag har kämpat länge, tränat på alla möjliga sätt osv...

Nu står vi i ett underbart stall och vintertid fungerar det hyfsat bra eftersom jag kommer till stallet när de är intagna för natten.

Nu på sommaren när hon ska skos tar jag in en kompis som sällskap - det duger inte! Hon måste ha alla hästar samlade för att va lugn och det går inte att ta in alla hästar bara för hon ska skos.

Jag kan inte ta in henne från hagen, stalla henne i uppbindningarna utomhus för att göra vid henne för då blir hon galen och börjar dansa. Hon totalt ignonerar mig - ser mig inte alls...

Har nu bokat en ny tid till hovis då jag hoppas att de är installade för hösten, jag mår redan illa.

Sist slutade det med att jag fick gå ut och sambon bli kvar med hovis. Hon bara vandrade, spände sig, skrek osv. Trots det stod boxgrannen mittemot henne...

Har fått NH övningar att använda för att ta kommandot över henne och visst ger det lite framsteg. Men jag blir rädd för henne när hon beter sig så... Hon bara går över mig... Jag känner mig orädd om någon är med mig men är jag själv så blir jag osäker...

Behövde skriva av mig...

Sv: Svårhanterad häst

Har du provat att ge henne mat under tiden du vill att hon ska stå still? Om inte så prova ge henne grovfoder att mumsa på så kanske hon blir lugnare, sen minskar du maten efterhand i ett mkt lugnt tempo.

Ja ylva askerlund skrev faktiskt nåt bra. Om du hänger ett hönät framför henne när hon ska skos? Känns ju lite si och så och muta med mat, men vad ska man göra. Kan du itne börja ta in henne själv så ofta som möjligt, ta in och låt henne äta, lämna ifred. När hon är lugn och fin kan man ta ut henne igen.

Japp, har provat det, både med grovfoder och kraftfoder. Hon rör det inte... Möjligtvis tar hon en tugga kraftfoder men sen bara skriker hon igen så maten flyger överallt. :confused:

Maten är inte tillräckligt viktig för henne... tyvärr...

hade en häst som var heel galen att lämna ensam i stallet, jag köpte henne år 00 och efter ett halvår så var problemen borta! jag gjorde så att jag lämnade henne själv i stallet när jag red, hon fick stå inne på på förmiddagen när de andra var ute osv osv, till slut var hon lugn när hon stod inne, för det hjälpe inte att hao sprang och skrek, eller var orolig, lämnades alltid med grovfoder och mycket strö i boxen, detta funkade för mig iaf, men det är inte säker att det funkar för alla.. men det är iaf värt att testa! Lycka till

Ja ylva askerlund skrev faktiskt nåt bra. Om du hänger ett hönät framför henne när hon ska skos? Känns ju lite si och så och muta med mat, men vad ska man göra. Kan du itne börja ta in henne själv så ofta som möjligt, ta in och låt henne äta, lämna ifred. När hon är lugn och fin kan man ta ut henne igen.

Jag har provat allt det där... Har provat att ta in henne en stund om dagen, ge henne nåt att äta och sen ta ut henne. Men det är lönlöst... Hon bara springer runt och skriker och väver (som hon gör när hon är själv)

Jag börjar bli galen rent ut sagt, hon är så enormt tids- och tålamodskrävande och just att hon inte respekterar mig...

hade en häst som var heel galen att lämna ensam i stallet, jag köpte henne år 00 och efter ett halvår så var problemen borta! jag gjorde så att jag lämnade henne själv i stallet när jag red, hon fick stå inne på på förmiddagen när de andra var ute osv osv, till slut var hon lugn när hon stod inne, för det hjälpe inte att hao sprang och skrek, eller var orolig, lämnades alltid med grovfoder och mycket strö i boxen, detta funkade för mig iaf, men det är inte säker att det funkar för alla.. men det är iaf värt att testa! Lycka till

Stod tidigare i ett stall med bara en enda häst, de red ut en timme varje dag. Stod där i nästan 1,5 år men varje gång de kom tillbaka va hon löddrig av svett. Det enda det resulterade i var en häst som tappade alla muskler och allt fett på kroppen, trots ofantliga mängder mat, så vi fick flytta...

ja tror tyvärr inte det finns något att göra....
jag vet iallafall ingen som lyckats vänja sin häst vid att vara själv....

hoppas du blir den första!!!!:banana:

Igår tog jag in henne från betet och satte henne utanför paddocken med en matspann, där går det bra. Men skulle jag sätta henne i eller precis utanför stallet så blir hon crazy. Hon måste ha koll på de andra hästarna och absolut inte va i stallet... Hovis frågade sist om vi skulle prova att bremsa nästa gång men jag är tveksam till det...

Jag begär inte att hon ska klara att va helt själv i stallet vid skoning, men hon får in en kompis varje gång. Det är det jag hänger upp mig på... Hon har en kompis inne, men hon vill ha hela flocken...

en känslig individ!
antar att hon reagerar när en häst försvinner in i stallet utan henne åxå? staketvandrar?

Inte om det är fler hästar i hagen, men blir hon helt själv så staketvandrar hon. Men tar de bara in en eller två (av 6 i stohagen) så reagerar hon inte.

Spruta henne vill jag inte eftersom hon är spruträdd, hon stegrar bara veterinären ska känna på henne. Får bremsa vis sprutning... tyvärr...

hmm... svår situation. ser hon dom andra hästarna från boxen?
kanse lugnar sig om hon ser, alt. inte ser dom?

vi hade en sådan herre i vårat stall, det tär på psyket när allt måste planeras efter hästen! :crazy:
och man kan inte hjälpa att tycka synd om hästen heller..... jobbigt att aldrig kunna slappna av riktigt....

Nä det är ju det att mitt psyke håller på att krasha...

Ja hon ser dem från stallet, det hjälper inte ett dugg. Hade ute en tjej som va djurkommunikatör som sa att det beror på att hon alltid fått bete sig sådär (de som ägde henne innan använde henne inte till något) men det är inte lätt att få rätt på en 16 årig halvblodsdam med enormt mycker energi...

Är det elakt att bremsa vid skoning?

ja, ja skulle nog tycka det... men va ska man göra då? :( alternativet är ju att ta in alla, men det blir ju sånt krångel!

tycker att det verkar lite svårt att ha en häst bremsad så lång tid som skoing faktiskt tar.... :confused:

hur som helst.... jag lider med dig!
*styrkekram*

Tack!

Ja, jag vill inte heller bremsa.. Hon brukar vara gudansäll att sko om han kommer på kvällen när alla är inne. Så nu har vi flyttat fram tiden så hästarna förhoppningsvis är inne tills han kommer... suck...

usch det verkar vara en jobbig sits du sitter i, men som sagt du har ju testat att ha henne själv inne i stallet du var i innan, och det hjälpte inte, som sagt är det nog svårt att rätta till efter 16 år.. men hur är hon när du tar inne henne och ska rida? är hon nervös då med? eller är det bara när hon står i boxen?

Det blir ju inte bättre av att du håller på att krasha. Hon känner ju det myket bättre än du själv gör.

Vad skulle hända om dessa detaljer (bli intagen, skos ensam, vara ensam ett tag i stallet etc.) görs av någon annan ett tag? Jag tror att hon reagerar lika mycket på dina känslor, och sålänge hon har dina känslor med sig när hon ska vara ensam så kommer hon aldrig att komma ifrån det.

När jag stod i det förra stallet så skötte de i stallet allt sånt, tog in henne ensam, tog in henne för skoning etc. Jag var alltid i stallet sent. Men det var samma visa där och jag kan säga att hon som hanterade henne då är en människa som är svår att knäcka, hon är envisare än någon.

Men som sagt, allting fungerar någorlunda när det är under höst och vinter när de är installade. Jag kommer alltid till stallet efter intag pga jobbet.

Liknande trådar

• Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 453
Senast: Görel
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 356
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 568
Senast: mars
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 849
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Göra i Danmark
  • Adventskalendertråden 2024