Svårhanterad häst vid fel person?

Indiv

Trådstartare
En häst som haft det mycket knepigt i sitt tidigare liv och reagerat med diverse icke acceptabla beteenden, men som tack vare mycket träning har försvunnit och gjort honom till en mycket trevlig häst, som ändå behöver en van och lugn ryttare.

Hästen ska säljas, det har varit tanken hela tiden, men att hitta rätt person är svårt.
Hästen är ung fortfarande, under 8år.

När anses en häst vara farlig?
Han är lätt att lasta, frisk och kry, hanterar man honom på rätt sätt är han helt underbar.

Frågan är bara vad som händer med honom om man inte hittar en lämplig ryttare?
Är en häst som kräver "speciell" hantering mer svårsålt än en sådan som kan hanteras hur som helst (även på "dåliga" sätt) utan att säga ifrån?
Det är svårt att förklara enkelt, men vissa hästar står ju tyvärr ut med mer än andra, man kan tillföra dem smärtor utan att dem säger ifrån, medans vissa visar tydligt obehag och då reagerar?

Personkemin verkar vara mycket viktig med denna häst...

Sv: Svårhanterad häst vid fel person?

Vilket sätt är fel sätt? Eller vad är det för speciellt, eller varför fungerar inte "vanlig" hantering? Det finns ju vissa hästar som är väldigt skarpa i psyket och lätt tar över om man inte är konsekvent, min häst är sån men han kräver ingen speciell hantering annat än att man är rättvis och bestämd mot honom. Men farlig på det sättet skulle han ju inte bli, mer jobbig och bufflig och svår.

Tror väldigt många hästar egentligen kan bli farliga med fel hantering och tror inte det är så hysteriskt många hästar som man kan behandla hur som helst utan att dom tillslut reagerar eller att dom tar över osv. En farlig häst tycker jag är en opålitlig häst som vet om sin styrka och kör över folk oproviserat, det tycker jag kan bli farligt i många situationer.

Just det, jag menar en häst som kräver en tydlig ledare som inte höjer rösten och gapar utan som med enkel kroppspråk visar "jag bestämmer, nu lugnar vi ner oss och gör såhär istället".
I början var det helt omöjligt att göra enkla grejer som ta på grimman, fånga in i hagen, leda hästen, och då hade den ändå blivit tränat sedan länge, bara på "fel" sätt för just honom tydligen.

Små saker som om du rör dig för fort mot honom, han antar att du ska gå på honom, och reagerar med flykt. Är han vadn vid personen i fråga och vet att personen aldrig hanterar honom på det viset så tar han det lugnt och avvaktar.

Det känns svårt att beskriva detta men inte många förstod sig på honom innan, inte jag heller, och när vi väl hade fattat var vi hade varandra var det hur lätt som helst. Tyvärr är det ett nytt spel med varje människa som ska hantera honom, han är inte elak men han avvaktar, han backar hellre undan och måste kunna lita på personer. Gör han det är det inga problem.

Jag anser inte honom som farlig däremot gjorde jag det när jag träffade honom första gången, då var han opålitlig för att man såg inte hur han tänkte reagera.
Idag känner jag honom och kan avläsa bättre de ytterst små signalerna, och man kan avleda allt med att få honom att sänka huvudet enbart på kommando. Han är inte samma häst längre men frågan är väl om det förblir så eller om han blir sitt förra jag igen med fel person?

Visst är det mycket enklare att sälja en okomplicerad häst än en som varit felhanterad. Min första var en sån som var väldigt felhanterad och skulle slaktas som 4-åring då hon var "tokig", fanns inget ont alls i henne utan hon hade åkt emellan en rädd ägare som lät henne göra som hon ville och uppfödaren som misshandlade henne för att ta ur henne det. Sådär höll det på i några år tills de till slut bestämde sig för att hon skulle slaktas istället. Jag kände henne sedan tidigare och visste att det inte var ngt fel på henne så det slutade med att min morfar köpte henne trots det dåliga ryktet hon hade.

Hon behövde konsekvent hantering utan hugg eller slag, men tog direkt lillfingret om ngn gav henne handen. Det tog lång tid att få henne att komma över sin misshandel och hon var spörädd i resten av sitt allt för korta liv, hon bröt benet i hagen en solig sommardag. :cry:

Jag såg en av gångerna när hon blev spöad, men som 14-åring vågade jag inte säga ifrån utan svalde gråten och tvättade hennes sår efteråt. :(

Fy! Vad hemskt det är att hästarna är dem som blir lidande... Hade jag haft möjlighet hade jag ju köpt ut killen själv, han är en redig underbar häst och jag har lärt mig mer av honom i hästhanteringen än av någon annan innan. Han visar direkt var hans gräns går, man kan inte tillrättavisa honom med att höja rösten eller snabba rörelser eller liknande, han behöver ett stopp, en paus, så han kan tänka till ordentligt, förstå situationen och anpassa sig.
Min unghingst däremot går ju över en om man inte ryter till honom ordentligt med en gång, han tar inte illa upp alls utan finner sig i tillrättavisningen och kommer ihåg det, dock inte negativt som den andra hästen gör.

Min häst var otroligt svår i början. Det gick inte att sätta fast henne nånstans, hon stegrade lika mycket när hon skulle in i stallet som när hon skulle in i transporten. Gick inte att rida, och då menar jag verkligen gick inte.. Var tvungen att longera henne tills hon blev dyngsur innan jag ens kunde hoppa upp och skritta på henne. Sparkade, gick inte att sko. Då kan man ju fråga sig varför jag ens tittade åt hennes håll.. men kemin fanns där och jag visste redan när jag såg henne och satt på henne första gången att hon kommer bli någonting alldeles speciellt. Nu ett halvår senare har jag världens goaste häst. Jag har lagt ner många timmar varje dag för att komma hit men det är helt klart värt besväret. Jag tror att kemin mellan häst och ryttare kan bli någon väldigt speciellt om man orkat ta sig hit. Hon bockar alltid när jag rider, men det gör mig ingenting och det är hennes sätt att vara.. Däremot gör hon alltid sitt bästa i alla lägen och vill mitt bästa. Jag får göra vad jag vill med henne utan protester. Däremot är hon inte så trevlig mot andra..men många hästar är enmanshästar och det är bara att acceptera. Alla är vi olika både hästar och människor. Såklart är det svårare att sälja en sån häst, än en häst som är rätt hanterad från början. Men när man väl hittar rätt, så kan det bli så rätt :)

Tyvärr är det i allafall i vissa prisklasser betydligt lättare att sälja "speciella" hästar. Det finns gott om folk som anser sig vara mycket lämpliga till att ta sig an projekthästar. Vilket tyvärr väldigt få verkligen är.
Men min erfarenhet av känsliga hästar är att bra ryttare är rätt ryttare. Det vill säga att bra ryttare uppför sig naturligt så som du beskriver att man ska göra med den här hästen Vilket gör att det inte är så svårt att hitta rätt helt naturligt som man kan tro från början.

Det är otroligt svårt att hitta rätt intressenter, många hör av sig när man beskriver problemen i annonsen och de låter som riktiga gurus, men deras kommentarer i telefonen gör att jag aldrig skulle låta dem provrida honom ens. Det vi byggt upp på ett drygt år kan förstöras på en kvart med denna häst och det känns ingen vidare.

Men visst känns det dumt att INTE nämna hans problem, då tror tyvärr de flesta att han är dum i huvudet (inte fallet alls!) och vill inte veta mer.
Svårt att hitta rätt mellanläge, jag vill absolut att ny ägare ska veta allt som går att veta om denna kille, och vill hellre hitta ett bra hem än att få mycket pengar. Problemet är att lägger man ut en sådan häst för sitt "värde" säg 15k, så hör oftast fel personer av sig, dessa som inte kan och bara vill ha en billig häst eller sådana som köper, utbildar o säljer vidare. Han ska få ett och samma hem när han blir såld nu, helst resten av livet då han tar så lång tid på sig att lära känna "sina" människor. Han väljer sina favoriter och kommer nog alltid att göra det!

Hade en 12åring som var och provred vilket inte alls kändes bra först, men hon hade precis rätt inställning och var snäll men bestämd och de passade perfekt till varandra! Tyvärr blev det inte av pga andra omständigheter för intressenten...

självklart är den mer svårsåld om du ställer höga krav på köparen

Ja DET utan tvekan men jag ställer alltid höga krav på köparen, alla mina hästar ska hamna rätt, inget o snacka om där :) Men just denna typ av häst är väl iofs en som man själv lär sig otroligt mycket av, trots att man hållt på i många år nu...

Om du känner dig osäker, ta ut honom på foder om du hittat en ryttare som du tror är bra. Då ser du nog om den "duger" eller inte.

Den tanken slog mig med problemet är bara att han är på ruta ett direkt vid två felsteg, säg att du flyger av eller att du ryter åt honom och han blir rädd och du inte får ner honom "på jorden" (psykiskt), då¨är det kört, även för oss ägare efteråt och vi får börja om. Det är lite känsligt just med honom eftersom ett års arbete är förstört på några minuter och vi hade två personer på prov som trodde sig förstå hans "problem" exakt, men bara skrek till honom och höjde näven och han förstår inte detta och blir skrämd och inte kontaktbar alls..

Riskabelt, hade jag kunnat hade jag behållt honom själv, men det måste ju finnas lämpliga människor till honom, jag är då inte lämplig egentligen men har äntligen fattat hur han är funtat och tack vare hans tydliga signal anpassat mig och därför fungerar det.

Förstår precis vad du går igenom, har också en valack som jag ägnat mycket tid åt och som är en underbar häst så länge man tar honom på rätt sätt. Men man får inte börja rya eller vifta då blir han dödsförskräckt och det går inte över sedan.

Vill också sälja för jag har inte plats eller tid för en som tar så mycket av den. Men hur gör man för att inte bli stående i en sits med en mer eller mindre "förstörd" häst och en köpare som kräver att köpet ska gå tillbaka för "hästen är inte klok i huvudet".

exakt! Har haft spekulanter men inga seriösa på senaste tiden tyvärr.. Försökte skriva annons också men det blir så motsägelsefullt. Han ÄR snäll i all hantering, vid RÄTT hantering. Men är han inte trygg i sin omgivning och med "sin" människa så ser han spöken och rymmer vid minsta lilla. Han kan ju bli farlig om det slår över åt det gamla hållet, men det var ett år sedan och idag är han snäll och han är så lätt att avläsa.

Exempel: han jobbar lös i rundkorallen. För att öka farten räcker det att lyfta pekfingret på den hängande högra handen, han ser det och pyser iväg som en kanonkula! Två av mina andra unghästar har då inte samma uppfatningsförmåga och är tryggare i sig själva. Han ser verkligen ALLT och det underlättar många träningssituationer men försvårar också om man inte vet om det. GAH vad gör man? :P

En sådan häst hade jag lämnat ut på foder först för ev senare köp.
Då är det lättare att se så det funkar och man kan påverka mer om det inte gör det. Det kräver ju dock att man har regelbunden kontakt med fodervärden och att man är ärlig om hur hästen är och vad den behöver.
Kanske även klokt att låta den blivande ägaren /fodervärden provrida hästen hos nuvarande ägaren flera gånger

Kan du inte skaffa en fodervärd/delägare/what-ever ;) som har kvar hästen hos dig några månader, typ enbart betala mat för hästen om du är noga med köparen så får du nog ge lite mer också...

Säljer man en häst så har man inga garantier ALLS. Även om det låter bra så kan hästen om en vecka vara såld igen... Det kan man aldrig få någon garanti för. Men man kan alltid försöka.

Vill man inte släppa kontrollen så är det väl fodervärd som är alternativet. Med uppsägning typ 1 månad hos båda parter

Du kanske kan kolla lite åp "önskas köpa" annonser och se om du kan hitta något där? Så för du liksom göra första urvalet själv?

Tack för alla svar! Har letat länge bland köpesannonser men folk blir avskräckta när man berättar om hans känsliga sida, och den vill jag absolut inte hålla tyst om! Nu har vi ändå en del jobb framför oss efter hans viloperiod och att få igång honom utan att ¨få fler bockinlägg.

Ras och utbildningsståndpunkt påverkar ju också lite urvalet av köpare.

De duktiga hästmänniskorna/ryttarna letar kanske inte efter "Brunte" och viceversa.

"krångliga" ponnyer är ju svårare tex då det oftast är barn som ska ha dem osv.

Det enda du kan göra är nog att kolla ev spekulanter noga vid provridning mm.

Finns det någon person som du kan "lära upp" ?

När jag hade gammelpållan började jag med en 12årig tjej som ridit litegrann. Hon fick lära sig hur hästen fungerade psykiskt och jag hade henne i lina första tiden, sedan cyklade jag med henne i lina och så småningom fick hon börja rida själv i hage och därefter själv.
Hon red/skötte henne i många år tills jag och hästarna flyttade. tjejen var mycket belåten med att mina kompisar som ibland fick rida hästen inte hade en chans trots att de var ganska duktiga på att rida.
Gammelpållan är fortfarande den hetaste häst jag ridit.

Nu var aldrig gammelpållan till salu, men kanske det finns någon i din närhet som kanske inte är så duktig men som han ambitionen att lära sig att "läsa" hästen.

Många fler borde verkligen försökta lära sig hästens språk. Jag har nu en kille som är mycket tydlig i sitt språk men som jag inte skulle släppa till någon oerfaren/som ej bryr sig om att läsa hästarna.
Han skulle ta över på 5 sekunder då.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 055
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 344
Ridning Hej! Min kompis i stallet har en häst med Kissing spines, hästen har haft 6olika ägare +den som äger hästen nu. Uppfödaren och ägare nr...
2
Svar
20
· Visningar
3 795
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 930
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar