Svårfångad ponny, har ni några knep?!

S

SofieSofie

Hej!
Min dotter har en welshponny på nio år. Ponnyn är jättetrevlig att rida och snäll att sköta, men det har uppstått problem med att hämta henne i hagen nu när hon har släppts på bete. Innan har det varit jättelätt att hämta henne i hagen, men nu kommer man inte närmare än ca 15 minuter innan hon springer iväg! Jag har själv känt att hon måste komma in och min dotter har blivit lite ledsen när hon sprungit iväg. Jag har då lockat in ponnyn med en hink med havre. Men jag tycker det känns fel att göra detta varenda gång vi vill ta in henne. Jag vill att det är oss hon ska komma fram till och inte till havren.
De knep jag har hört talas om är att vara i hagen och plocka blommor, men det resulterar i att de andra hästarna i hagen kommer fram, men inte hon. Man kanske måste ha mer tålamod än att sitta en timme två gånger på en dag?
Det senaste vi gjorde var att med tips från en vän i stallet göra en join-up. Jag hade hört talas om det förut och tyckte det lät bra. Så vi släppte ponnyn på ridbanan med min dotter. Hon gick efter ponnyn och drev henne framåt gåendes. När vi märkte att hon började lyssna på min dotters signaler genom att rikta öronen emot henne så lät min dotter ponnyn sakta ner. Då kunde hon gå fram till ponnyn och klappa. Sedan gick ponnyn efter henne. Var detta rätt? Funderar om vi gjorde något fel för ponnyn vill fortfarande inte bli hämtad!
Kan man även göra detta i hagen? Tycker att det känns lite läskigt och vad gör man när man har gått efter hästen och den inte kommer fram till en på någon timme? och hur visar man att den får komma fram efter att man drivit på den?
Tack alla som har läst, märkte nu att det blev väldigt långt.. :P
Snälla svara och ge mig andra tips! / Sofie

Sv: Svårfångad ponny, har ni några knep?!

Join up o så är bra men jag är lite trist o vill inte tvingas hålla på med "cirkuskonster" med mina hästar så jag gjorde såhär på russet som inte ville komma i början:

Jag "beväpnade" mig med nåt gott, ett äpple, ett par havrekorn, ett käckebråd ja, vad som helst, nåt gott. Gick in i hagen o lugnt o stillsamt följde henne tills hon stannade o funderade på vad jag egentligen pysslade med. Då gick jag fram, klappade lite o gav godiset o gick sen därifrån.

Mitt mål (jag brukar alltid vilja ha målbilder) för hagbesöket var alltså att ta i henne o ge henne nåt gott. Inte fånga henne, inte rida eller nåt bara gå fram på MITT initiativ, väcka hennes uppmärksamhet o belöna det genom både nåt att tugga på + att jag avlägsnar mig igen.

Vad hände då? Jo, idag är hon lättfångad. Stoppar självmant huvudet i grimman, ofta första hästen fram för kel osv:)

Det är ett problem med svårfångade hästar i hagen. Man blir fort irriterad och arg och det märker hästen. Sen är det ännu värre.
Min förra häst var svårfångad i början. Jag lät honom ha grimman på och sen gick jag ofta ofta in i hagen och hade knäckebröd eller något annat med.
Ibland ledde jag honom en bit och sen släppte honom igen. Ibland tog jag honom till stallet och bara borstade honom och släppte honom sedan i hagen.
Sedan tog jag av grimman men fortsatte att så ofta som möjligt gå in i hagen.
Till slut så behövde jag inte gå till honom, han kom till mej..
Det tog tid och tålamod, men det var det värt.

Utrusta sig med mycket tålamod och gå efter hästen. Dvs gå och gå och gå tills den tröttnar och stannar. Först när man satt på grimman kan den få en godisbit. Den ska inte få chansen att att äta gräs eller likn medan du "jagar" den.
Kan vara bra att upprepa samma procedur några timmar senare.

Utrusta sig med mycket tålamod och gå efter hästen. Dvs gå och gå och gå tills den tröttnar och stannar. Först när man satt på grimman kan den få en godisbit. Den ska inte få chansen att att äta gräs eller likn medan du "jagar" den.

Om man har, som jag, en häst om inte tröttnar, som går och går och aldrig kommer fram ens utan grimma på, hur gör man då? Jag får itne tag i henne alls utan grimma, hon struntar i godis, struntar i att hon drivs i väg, struntar i havre i en hink, struntar i att hon inte får vara hos polarna osv. Hon bryr sig inte.....
Hur ska jag få tag i henne?

Jag har provat lite olika metoder i mina dar...

En var att gå i serpentiner fram till hästen, funkade bra till känsliga hästar. Då liknar man inte ett rovdjur så mkt :).

En annan metod jag kört när hästen bara vill käka gräs är att gå, gå och gå tills den tröttnar :D. Man kan också driva den framåt lite så hästen inte får ngn chans att äta.

En metod provade jag bara ngr gånger, hade inte tid att vidareutveckla den... Jag fångade in hästen, klappade och släppte den sedan. Gick därifrån en stund och upprepade detta men gick fram till grinden denna gången och släppte där. Nästa gång tog jag bara in hästen i boxen och bjöd på godis i krubban.

Många går nog rakt fram för att hämta sin häst, om hästen då springer iväg har man ett litet problem som jag läste om i en hästbok häromdagen. Om man går rakt fram till sin häst i hagen kan den känna sig hotad och därav dra sig tillbaka, (det jag läste var mer riktat mot unghästar). Men om man hade en häst som sprang ifrån, skulle man spatsera runt i hagen, gå i stora bågar runt hästen och låta den bli nyfiken.

Join-up är bra, fortsätt med det.

Att tänka på:
* hästen känner av din sinnesstämning snabbt och är du då irriterad för att hästen inte kommer, tar det ännu längre tid.
* hästar tänker inte som människor, de tänker inte på följderna och när människan tror sig ha haft tillräckligt med tålamod behöver hästen ytterligare ungefär 4 minuter för lista ut vad man kräver.
* gå ut i hagen och bara hälsa på hästen ibland, utan att ta med den eller kräva arbete osv.

Många går nog rakt fram för att hämta sin häst, om hästen då springer iväg har man ett litet problem som jag läste om i en hästbok häromdagen. Om man går rakt fram till sin häst i hagen kan den känna sig hotad och därav dra sig tillbaka, (det jag läste var mer riktat mot unghästar). Men om man hade en häst som sprang ifrån, skulle man spatsera runt i hagen, gå i stora bågar runt hästen och låta den bli nyfiken.

Join-up är bra, fortsätt med det.

Att tänka på:
* hästen känner av din sinnesstämning snabbt och är du då irriterad för att hästen inte kommer, tar det ännu längre tid.
* hästar tänker inte som människor, de tänker inte på följderna och när människan tror sig ha haft tillräckligt med tålamod behöver hästen ytterligare ungefär 4 minuter för lista ut vad man kräver.
* gå ut i hagen och bara hälsa på hästen ibland, utan att ta med den eller kräva arbete osv.

Det tänkte jag också på. När man lyckats få tag i hästen, stå och klappa om den och mys en stund och gå sedan ut från hagen, då färväntar sig hästen inte att den måste göra något, arbeta eller liknande, bara för att man kommer in till hagen.

Ni är på helt rätt spår! Gör på samma sätt i hagen! Släpp ponnyn i en mindre hage & driv honom frammåt så länge han springer undan.

Att muta med äpple, godis kanske fungerar, men då är inte respekt till er som flockledare som får ponnyn att komma.

fast det funkar dock inte :( jag har en f.d. svårfångad häst och henne gick jag efter säkert en timme om inte ännu längre men hon tyckte bara att det var roligt att bli jagad så det gick inget vidare:p fixade problemet genom mutning idag är hon jätteduktig:)

Jag känner ingen som har provat detta så jag vet inte hur det fungerar. Men om man går efter hästen i timtal får ju hästen en viss dominans över "sin" människa. Det man vill uppnå är ju att hästen följer som ledare och inte tvärtom(?)

Försökte ni med att "ignorera" hästen när ni plockade blommor i hagen? Bara ignorera och gå runt, inte för nära, så brukar hästen bli lite nyfiken och ganska lugn för då känns det inte som om hästen är utsatt, många hästar gillar inte att vara i "centrum" på vissa sett, som ett bytesdjur. Jag tycker inte att du ska ha godis, det kan ge många ovanor. Hästar som är vana vid att inte alltid Få äpplet som matte äter på kan man ge godis ibland som belöning, men annars slutar det med onda fingrar ofta ;b
Hoppas du förstår ^^

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 316
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 271
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 904
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 605
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama