svårfångad häst!

varmblodstravare

Trådstartare
hej! jag har en häst som går på sommarbete,den har tappat grimman, har försökt få hem hästen ett antal gånger. Men misslyckats. han går bort när man försöker få på han grimman, har prövat med kraftfoder. har ni några råd?
/hingsten:devil:

Sv: svårfångad häst!

Har också haft det problemet otaliga gånger när vi ska hämta in hästar i hagen :devil: Det finns inga "hrn" på hagen som ni kan mota in den i, med longerlinor mellan er ex?

Linor som föregående skribent föreslår. Försök lägga grimskaftet om halsen i stället för att trä på grimman direkt. Jag hade samma problem med min unge man en gång. Höll på i två timmar och fick slutligen grimskaftet om halsen. Sedan fick jag åka karusell ett tag medan han försökte få bort mig men jag höll fast och fick honom att lugna sig.

har du provat att närma dig honom genom att gå med sidan mot honom, som om du själv gör en skänkelvikning ;) vilket i hästens ögon verkar ofarligt och ibland lite spännande=nyfiket!
testa -skulle det funka så prova igen och bara klappa om honom och igen och igen ....

vi har försökt med att lägga grimskaft på halsen, mehn när han väl får den runt halsen å man höjer handen över halsen så blir han rädd å springer i väg.

Höj inte handen.
Klia hästen på bogen, smyg repet över manken. Fortsätt klia hästen fram på bogen, dra försiktigt i repet. Om ni misslyckas med att hålla i, avsluta med att bara klia på bogen, när hästen tycker att det är som skönast, vänd om och gå därifrån, så har hästen ett trevligt minne av dig till nästa gång!
Annars om du har möjlighet att vara där ofta, klia på bogen och fortsätt frammåt på halsen, men försök inte fånga. utan var bara trevlig och en hejare på att klia och vara trevlig! tillslut så kommer det gå att fånga den lille...
Är hästen grimvan? annars är det jätteläskigt att få grimman över öronen, öppna nackremmen istället.

Morötter.

Massor med morötter gick det åt för att få min fegisponny att acceptera att jag inte var farlig, det tog två dagar med många besök med morotsbitar eller annat gott, och sedan har han utan bekymmer stuckit nosen i grimman.

Muta med god mat, när han kommer till dej ge en smakbit o vänd ryggen till o gå. Nyfikenheten kommer att ta över o till slut litar han på dej. Lycka till

hej! jag har en häst som går på sommarbete,den har tappat grimman, har försökt få hem hästen ett antal gånger. Men misslyckats. han går bort när man försöker få på han grimman, har prövat med kraftfoder. har ni några råd?
/hingsten:devil:

testa med:
*godis (morötter/äpplen/annat hästgodis)
*lägga grimskaften om halsen på hästen

Om det är samma häst som du har ute på annons så får du väl göra ett tillägg; Säljes eller utlånas till den person som lyckas få tag på den i hagen :D!

Ni har försökt ett antal gånger säger du?
Då hade jag tagit in samtliga hästar från hagen.
Han vill säkert inte bli ensam utan kommer då så ni kan ta honom också.
Stängsla in en lagom liten fyrkant vid grindhålet så ni lättare kan ta honom där när ni fått honom så långt.
Känner igen problemet i övrigt.Har en häst som tycker det är totalt onödigt att gå in medan det är ljust ute (såvida det inte ösregnar+kallt alt blåser storm).
Har ibland funderat på att leja in nån westernryttare med lasso....:idea:
Lycka till!

har ni provat att ta in alla andra hästar så han blir ensam?
de är ju trotsallt flockdjur!:D

Mitt tips till dig är att låta hästen jobba. Genom att klappa eller mata hästen med kraftfoder/godis är att berömma ett dåligt betéende. Gå vänligt fram mot hästen i hagen, med grimman i handen, precis som du skulle gå mot vilken annan häst som helst. Går hästen ifrån dig smacka/driv iväg den, låt den springa/jobba, du ska inte jaga eller på något vis skrämma hästen, men låta den springa/jobba, trav eller galopp vilket som. Var lugn men bestämd, låtsas som att du longerar hästen på ridbanan, är hagen stor kan du ta med longer-piska, använd den inte hotfullt på hästen utan visa att du har den och låt hästen springa/jobba så länge den går ifrån dig när du kommer mot den med avsikt att fånga den. Tillslut kommer hästen att inse att det blir jobbigt att gå ifrån dig i hagen och kommer att stå stilla. Sätt på grimman som du skulle sätta på den på vilken häst som helst, kastar sig hästen undan grimman så driv iväg den utan att skrämma, varje gång den kastar sig. Då får hästen själv komma underfund med att grimman inte är farlig utan att det är så hästar blir hämtade i hagen, och hästen kommer även inse att väljer den att bli fångad behöver den heller inte arbeta i hagen. Var konsekvent om det så tar dig 1 timme första gången, upprepa de dagar då hästen går ifrån dig. Beröm hästen mycket när du fått på grimman, då berömmer du ett riktigt betéende ;)

Lycka till med din häst! Jag vet hur frustrerande
det är med svårfångade hästar.
Informera gärna om hur det går, vilken metod du än väljer :)

vi gjorde så aTT han fick spriga sej trött å sen fick vi på han grimman:) nu går han hemma i hagen och äter hö och kollar på stona:) tackar alla för förslagen:)

Hej!
Det Katy skriver om att driva iväg hästen är en mycket effektiv metod! Jag har själv praktiserat det på flera hästar och bara efter 5 min har de gått att fånga in.
Jag har gjort så att om hästen går undan när jag vill ta den, jagar jag iväg den, gärna så att den travar. Jag går efter den och fortsätter att jaga iväg den flera gånger innan jag provar att ta den på nytt. Varje gång den går iväg när jag testar på nytt att ta den upprepar jag proceduren. Jag jagar iväg en enbart genom att vifta lite med armar, grimma samt tjoar på den med rösten (inget våld eller något som skrämmer vettet ur hästen).

En vild häst vill ju tillhöra en flock och bli accepterad av de andra. När en ny häst vill ansluta till en flock blir det ju i allmänhet bortjagad till en början. Lite av detta utnyttjar man i denna metod. Du stöter bort hästen - den får inte tillhöra din flock. Tids nog kommer hästen på att det inte är så kul att vara bortstött, utan vill bli accepterad av dig...

Ni skriver att man kan testa mota iväg hästen om den går ifrån när man kommer med grimman i hagen och ta bort alla kompisar ur hagen så att hästen blir ensam för att hästar är flockdjur och den då skulle vilja komma in. Men det är inte så jättesäkert att det funkar. Hade hand om ett varmblodssto i somras som i perioder inte vill låta sig fångas. När hon kom till mig ville hon inte bli fångad. Jag gav hagkompisarna godis, jag provade att ta en annan häst och gå fram till henne för att få tag på henne, *vallade* henne i hagen, gjorde en typ av folla vid utgången som också har föreslagits och flyttade kompisarna. Men hästarna är ju inte dumma. Jag fick aldrig in henne i den där *follan* och det hjälpte inte heller att ta ut kompisarna från hagen eller valla omkring på henne. Tänkte då att jag skulle *trycka* in henne i ett hörn, bara det att hagen hon gick i var för stor så jag skulle aldrig lyckas få in henne i något hörn. Hade en mindre hage på ungefär 20x60 kvadrat i anslutning till hagen hon gick i så jag öppnade den så hon sprang in i den och sen fanns det ett hörn som jag lyckades få in henne i. Närmade mig henne sakta, hon stod och skakade, gick fram till rumpan och klappade en stund och smög mig sakta frammåt, fortsatte att klappa och när jag kom fram till manken la jag försiktigt grimskaftet och drog det sen fram på halsen så jag kunde få tag i det på andra sidan. När hästen väl var fångad fick hon godis och klapp. fick göra så där några gånger och sen hade jag alltid med mig godis till hästarna som dom fick när jag satt på dom grimmorna. Efter någon vecka var det alltid den hästen som kom först när jag ropade. troligtvis för att hon ville ha godis, men vad spelar det för roll egentligen, jag slapp ju gå och hämta dom och dom var ju glada och positva.

Största problemet med min Donna jag rider också är att hon är svårfångad.
Ibland helt omöjlig så man får ta en annan häst, men nu efter mycket träget ignorerande av henne, samt att jag tagit en annan på skogsturer kom hon igår snabbt galopperande fram till grinden så jag fick byta! Vilken lycka.
Hoppas nu detta inte bara var en tillfällighet men över huvudtaget känns det som om vi börjar få förtroende för varandra. Innan dess spelade det ingen roll om man hade morötter/äpplen, hinkar eller vad som helst - hann man inte fånga så var det kört. Oftast såg hon att man var på väg mot henne (även om man gick och gav alla andra en klapp och lite "godis" först) så smet hon undan. Inte för att hon är rädd utan mer för att "jäklas". Ibland står hon stilla eller går emot en för att sedan vända om och trava iväg med svansen som en fana.

Tåååålamod... Och hon är även den enda av hästarna som får ha grimma i hagen, det är ju lite enklare att hinna ta tag i den än få runt ett grimskaft! :D

Undrar om det här med NH är något för oss att testa på, allt är värt ett försök men imorgon åker jag allt ut tidigt så hon inte hunnit släppas ut... *S*

Har ibland funderat på att leja in nån westernryttare med lasso....:idea:
Lycka till!

HAHA! Efter att försökt få in min kära ponny från betet i cirka tre veckors tid, utan resultat så var vi faktiskt tvugna att just ta ut en som kunde kassta lasso och fånga henne med det :angel:

HAHA! Efter att försökt få in min kära ponny från betet i cirka tre veckors tid, utan resultat så var vi faktiskt tvugna att just ta ut en som kunde kassta lasso och fånga henne med det :angel:

:rofl::rofl::rofl:

Kan tillägga att jag hade en tävlings häst som var lika dan har rusade om kring i hagen om man inte tog in alla 25 hästar runt honom han var omöjlig att få trött hur man en bad sig åt :( tillslit gav vi upp och og in alla andra hästar först.

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 248
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
809
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 732
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
566

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Annonsera mera VII

Omröstningar