Svårbetäckt sto...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare __sandra__
  • Startdatum Startdatum
S

__sandra__

Jag har ett sto som har varit i brunst men vägrar ställa sig. Hon slår både fram och bak då hingsten kommer nära. Veterinären har tittat på henne men allt är som det skall. Nu har de dock sprutat henne för att se om en normal brunst kommer. De sprutade henne i torsdags men hon vill fortfarande inte. Fast nu slår hon bara med bak så en liten förändring har skett. Allt pekar på att hon borde vara mottaglig men hon vill inte. Vad gör man?!
Hon är en väldigt speciell häst i övrigt. Väldigt smart och det märks att hon har mycket i huvudet. Kan det verkligen påverka så att hon inte har ro att släppa en annan häst inpå sig? Någon som råkat ut för detta förut?

/Sandra

Hon kanske är rädd för hingsten? Har de stått i box bredvid varann?

Är hon kollad så hon inte har cystor på äggstockarna. Har varit med om ston som är jätte brunstiga men inte ställt sig och sparkat mot hingste, när de blir kollade så har de haft cystor.
Lycka till.
M vH Mannis

Vårt ponnysto höll på att sparka ihjäl hingsten, men han var het på gröten och hon blev dräktig på första brunsten.
Detta var hennes första föl, iår är hon betäckt med en annan hingst och hon var hur foglig som helst, nu visste hon vad det handlade om och bebis ville hon tydligen ha. :love:

Veterinären sa att allt var okej. De misstänkte ju att nhågot kunde vara fel så de kollade henne ordentligt. Sedan bestämde de efter någon vecka att spruta henne för att försöka få en normal brunst.

De släppte henne i rasthagen bredvid, men fick flytta henne efter någon dag då hon bara vandrade fram och tillbaka.
Nu går hon i rast hagen snett emot. Då e hon lugnare. Hon har ju vistats i närheten av honom en hel månad snart.

Mitt sto är likadant, hon bara sparkar åt hingsten oavsett hur brunstig hon än är, det går heller inte att testa henne mot hingst över vägg eller så då ska hon bara ha ihjäl den stackars hingsten typ.

Är ditt sto väldigt ranghögt? Mitt är extremt ranghögt och är självklar drottning i hagen.
Har en liten teori om att hon helt enkelt anser att hon är så hög i rang att hon tycker att hon tappar makten om hon släpper upp hingsten.
Har dock inga som helst belägg för det med det är min teori då mitt sto är friskt.

Jag har gått över på semin, kanske passar ditt sto bättre?

*S* vad gör man om en shettis är sådan då *S* finns ju många semin hingstar i den gruppen ju :angel: men jag ger mig inte jag testar varje dag jag ska vara ännu :devil: än henne *S*

Verkar knepigt. Kanske semin är lugnare? Men det vore ju praktiskt för kommande betäckningar om hon tar emot hingst. Hoppas det löser sig!

Hon är extremt ranghög och viker inte för någon så jag tror på din teori.. Men om de inte har semin så blir det ju inget i år? Trist det här.

Jag har haft ett sån´t sto. Helt gynekologiskt frisk, men även hon lite speciell. Hon tog det helt enkelt som en personlig förolämpning att bli betäckt. Hingsten var vår egen (godkänd), ursnäll & en riktig gentleman men hon blev fly förbannad ändå trots att hon var jättebrunstig.

Eftersom hon också sparkade med alla fyra ben blev lösningen att bygga en palissad som den som höll i henne kunde stå på andra sidan om & på med språnglinor. Hon blev dräktig.

Vårt ridponnysto är sådan. Hon är fördjävlig mot hngsten. Jag betäcker henne genom att hålla henne i grimman och bremsa mulen då står hon stilla så hingsten hinner göra sitt. Utan brems så bockar hon, stegrar sig och gör tom när hingsten är inne i henne. Hon anser nog att det är mot hennes principer att en snuskhummer till hingst ska få sätta på henne. Hon går i hagen med hingsten dygnet runt och håller isär honom från de andra stona. När jag kommer ut i hagen och håller i henne så blir han överlycklig och passar på att betäcka ett annat sto. Fördelen är att jag vet att han betäcker de andra stona nackdelen är att jag måste vara i hgen flera ggr/dag vid vissa tidslag för att alla ska betäckas.

ska kanske testa och bremsa mitt lilla shettisto också då , hon gör precis likadant som ditt sto jagar väck han från stona , så nu går hon i hagen rakt över och trånar i stället , hon är för rolig för hon gnäggar efter hingsten och går fram och nosar och gör sig till sen när det är dags då klipper hon den lilla :devil: så snart vågar han inte gå närma henne , ett litet dilemma har jag att hon kan vara svår att se brunst på , men det löser sig alltid ... Tack för ett bra tips :banana:

Att ditt sto är lika ranghögt som mitt späder på min teori, har även diskuterat den med flera avelskunniga veterinärer som alla säger att möjligheten att det är så finns.

Kan du inte byta hingst då?

Liknande trådar

Avel Ska inseminera mitt 5-åriga sto, första gången. Tidigare har jag använt mig av naturlig betäckning och har ju då lämnat stona hos hingst...
Svar
6
· Visningar
1 554
Senast: Novalisa
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 647
Samhälle Från en skogsägare till en annan: en förändring i ditt skogsbruk kan bli en jättestor miljövinst. Baserat på vad du skriver verkar det...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
7 941
Senast: Mkb
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 369
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar