Svårare att köra in äldre häst?

V

Vanillie

Hej alla buke-människor.
Jag har sedan innan kört in två unghästar, det var några år sedan men nu undrar jag om det är mycket svårare att köra in en 16 åring?

Ej bestämt om det ska göras ännu men tips är alltid välkomna.

Sv: Svårare att köra in äldre häst?

jag red in min häst när hon var 14 och körde in henne när hon var 16nu i våras.. allt gick som en dans, som om hon längtat efter att få något att göra.. inte bara vara avelsto..

HAr en bekant som körde in sitt 18års sto. Gick galant det med. Är hästen bara lugn o fin i psyket så brukar det inte vara ngr problem.

Jag körde in mitt dåvarande halvblod för typ 3-4 år sedan. Han var då 12 år och hade gått som ridhäst innan. Det svåraste han hade att acceptera var att han inte kunde gå undan får trycket från skacklarna i svängarna. Han fick lite panik i början men det övade vi mycket på så det gick bra efter ett tag. :)

Tack så mkt för era svar :)
Tycker att d vore ett kul proj då jag har tillgång till att låna selar o även sulky o dra brevid och hästen är underbar, inte rädd för något så jag tror att det kommer gå bra :)

Körde in mitt halvblod när hon var 15 år och det gick jättebra. Man får dock tänka på som någon sade att de som är ridna är vana att gå undan för tryck mot magen och att de då även vill gå undan för skaklarnas tryck när man svänger. Men tar man det bara försiktigt och gör riktigt stora svängar i början.

Liknande trådar

Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 286
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 103
Senast: lirco11
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 805
Senast: Askur2017
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 056
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar