Svår styrd

Sv: Svår styrd

Det är ju förstås omöjligt att veta utan att ha sett er, men jag får en stark känsla av att han bara är ouppfostrad och gör som han vill. I så fall så behöver du börja bygga upp ett ledarskap! Det gör man framför allt från marken och du en bra tränare till din hjälp.

En bra ledarskapsträning från ryggen är att rida på ex.vis. en ridbana eller ute på ett fält.

Skritta omkring på långa tyglar. Du kan "vimsa omkring lite hur som helst".

När du känner att hästen själv börjar dra sig åt t.ex. höger, så plockar du upp vänster tygel och svänger honom rejält åt vänster. Så snart han börjar svänga, ge omdelbart lång tygel igen.

Du svänger alltså åt motsatt håll som han själv vill gå.

Rider du på en ridbana kan du rida serpentiner över banan, varje gång du kommer fram till väggen/staket så inväntar du om hästen själv väljer att dra sig åt något håll. Då svänger du åt motsatt håll.

Börja med att göra det i skritt. När det känns okej, så kan du göra samma sak i trav.

En vacker dag kanske han stannar när han kommer till staketet. Dvs han fattar inga egna beslut. Han inväntar helt enkelt att du ska tala om vart ni ska gå. Då är ni en bra bit på väg!!!

Hoppas du förstår hur jag menar. Annars får du hojta till så försöker jag förklara bättre.

Jag tror oxå det handlar mycket om ouppfostran, och att han märker att jag inte har 100% koll hela tiden + kanske sitter lite fel eller något annat tokigt, då ser han sin chans..
Jag brukar göra så när jag rider att vill han svänga åt ett håll så vill jag åt andra... Men jag ska göra mer som du säger, vara mer tydlig när han gör något bra, ska träna på serpentinerna oxå..

Bra tips!

Idag har jag provat serpentin ridningen som ovan föreslog. De första gångerna så började han dra åt något håll så då svängde jag snabbt åt andra sidan. Efter en stund så stannade han vid staketet och väntade på att jag skulle göra något.:D Tränade oxå på att han inte skulle skjuta ut eller tappa bogarna. Var extra noga med yttertygel och ytterskänkel, behöver använda väldigt mycket ben/säte. Men det blev en lyckad rid tur idag!

Vad roligt att höra att det gick bra! Det är ett ganska enkelt sätt att tala om för hästen vem som bestämmer och de brukar förstå övningen rätt snabbt.

Ett tips är att du under en period framöver börja dina ridpass med en stund med den här övningen, så att du verkligen befäster det. Sen kan man ta till övningen "lite vid behov". Man kan få påminna ibland...

Du behöver heller inte bara göra serpentiner, utan variera gärna med vimsa runt på på ridbanan lite hur som helst och svänga "hit och dit". Så blir det mindre förutsägbart för hästen.

GOOFY:bow: kontrolleras hästens bakdel i alla steg kontrolleras hela hästen. Se på en ryttare vid galoppombytena ex var annat steg på rakspår, det fixas inte utan bakdelskontroll och bärighet, lösgjordhet. Rids hästen rätt och utan spänningar flyter den fram och jobbar lätt och enkelt även vid G byten, inga ledande ell höjda tygeltag och lutande ryttare i sadeln.

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 544
Senast: Liten
·
Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 868
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 339
Senast: lirco11
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 261
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V