Svår styrd

U

ullis25

Jag har en häst som väldigt gärna vill skjuta ut bogarna när jag ska svänga. Håller på och tränar upp kondisen på honom och vill gärna kunna rida på stora volter i trav och galopp ute på fälten. Men han går inte och svänga! Han skjuter ut samtidigt som han böjer in huvudet. Jag jobbar som tusan med ytterskänkel, men det har inte mycket verkan. Han brukar alltid dra sig åt det hållet som hem är, så att svänga från det hållet är svårast.

Vad har ni för tips till oss?

Sv: Svår styrd

Sluta konditionsträna din häst! Jobba istället på att få kontroll på din hästs nacke annars bygger du ju upp en starkare och starkare häst som blir svårare och svårare att få kontroll på.

Ta kontakt med en bra tränare som kan hjälpa dig att få ordning på detta. Du behöver troligtvis också jobba med ledarskapet, eftersom din häst "längtar hem" när du rider/tränar så längtar han troligtvis också "bort" från dig.

Börja om från början och sluta konditionsträna, dom flesta hästar har tillräckligt god grundkondition för att klara detta.

YTTERTYGEL!!!!
Du måste fånga upp den med yttertygeln - då kan den inte köra ut bogen och på så sätt rinna iväg. Ju mer den böjer huvudet innåt dessto mer tar du i yttertygeln för att hindra den från att köra ut bogen. Det blir bara värre ju mer du tar i innertygeln dvs ju mer kan den köra ut bogen och ju mer kan den rinna iväg.
Så släpp innertygeln och gå på med ytterskänkeln för att få den att gå innåt. Går den inte undan för ytterskänkeln skulle jag börja om att träna grunder från marken, och då även lite ledarskap. Men för att hindra den från att rinna iväg utåt, så styr upp med yttertygel och ytterskänkel. Lycka till :)

Jag har en bra tränare som jag rider regelbundet för. Vi misstänkte att min häst hade problem med ett bakben, så jag åkte iväg till veterinären. Det var hon som sa att jag skulle konditions träna honom så att han orkar gå lektion. (veterinären hittade inget fel på honom). Jag tyckte själv att veterinären hade lite konstiga åsikter... Men tänkte som så att får han upp kondisen så kanske han tycker lektionerna är roligare.

Han skjuter ut även på lektionerna men det har blivit mycket bättre. Där är man ju oxå inne i ett ridhus. Och rider man ute blir det en helt annan sak.

Ska jobba mycket mer med yttertygel och skänkel, och få honom gå dit jag vill.

Vad har ni för ledarskaps tips? Och grundträning från marken?

Om det inte är något fel på din häst varför behöver den då konditionstränas för att orka med lektionerna? Hästar är "Atleter" och har en orehört god grundkondition i botten.

Vad jag tror är att du tränar på en alltför "svår" nivå med din häst, vilket gör den "mentalt" frustrerad och därför svår att styra (den längtar bort från allt jobbigt).

Du måste helt enkelt börja från början, med enkla övningar, helst från marken om du har hjälp av en duktig instruktör. Din häst måste lära sig att slappna av i nacken (one-rain-stop) först och främst, det innebär att du måste vara noga med eftergiften. Sedan måste den lära sig tygeltagens, sätets och benhjälpernas betydelse innan du ens börjar rida omkring på den i någon annan gångart än skritt.

Du måste helt enkelt få kontroll på hästens bakdel och det får du inte med YTTERTYGELN och YTTERSKÄNKELN. Börjar du härja med dessa så kommer ditt problem att bli ändå större, garanterat.

Ta hjälp av en duktig instruktör istället, det är mitt råd, om den du redan har inte kan hjälpa dig med detta så byt.

Det är alldeles för invecklat att hjälpa till med såna här problem via ett forum. Risken är att du får "dåliga" råd som bara förvärrar ditt problem.

Kom ihåg att din häst inte är din "motståndare" som ska "tvingas" till lydnad, utan din din allra trognaste "danspartner" som bara behöver "vägledas" på rätt spår. Ansvaret är ditt, du måste helt enkelt veta (eller lära dig) hur du ska "leda" din häst i balans och harmoni.

Ytterbogen fångar du upp med yttertygeln och styr gör du med ytter skänkel och ledande innertygel, men du får inte dra i innertygeln utan bara visa vägen med den...

Jag har ridit western i 17 år och alla bra tränare jag ridit för har alltid sagt att det är yttertygeln man ska använda när hästen kör ut bogen.

Jag har ridit western i 17 år och alla bra tränare jag ridit för har alltid sagt att det är yttertygeln man ska använda när hästen kör ut bogen.

Ja, stödet på yttertygeln får ju ALDRIG glappa om man rider engelsk dressyrlektion (däremot har jag märkt att inom western är det ju helt ok att slacka med både inner och ytter) :)

Vilket jag tycker är bra, för när hästen går där man vill ha den ska man ju inte behöva "hålla i den" alls enligt min mening!

Många sånna här skillnader som gjort att mitt tankesätt inom dressering och dressyr överens stämmer bättre med western än med den "vanliga" dressyren, därför jag vill börja med western ialf. :banana:

Men tråd startaren, rider du för engelsk dressyr instruktör?

Jag får bara en känsla av det?!? (Kan ha fel) ialf. så vill jag föreslå dig att prova en annan, kanske en med erfarenhet av N.H. träning och som några skrivit börja från marken grunden och bygg er sakta framåt...

Om det inte är något fel på din häst varför behöver den då konditionstränas för att orka med lektionerna? Hästar är "Atleter" och har en orehört god grundkondition i botten.

Vad jag tror är att du tränar på en alltför "svår" nivå med din häst, vilket gör den "mentalt" frustrerad och därför svår att styra (den längtar bort från allt jobbigt).

Du måste helt enkelt börja från början, med enkla övningar, helst från marken om du har hjälp av en duktig instruktör. Din häst måste lära sig att slappna av i nacken (one-rain-stop) först och främst, det innebär att du måste vara noga med eftergiften. Sedan måste den lära sig tygeltagens, sätets och benhjälpernas betydelse innan du ens börjar rida omkring på den i någon annan gångart än skritt.

Du måste helt enkelt få kontroll på hästens bakdel och det får du inte med YTTERTYGELN och YTTERSKÄNKELN. Börjar du härja med dessa så kommer ditt problem att bli ändå större, garanterat.

Ta hjälp av en duktig instruktör istället, det är mitt råd, om den du redan har inte kan hjälpa dig med detta så byt.

Det är alldeles för invecklat att hjälpa till med såna här problem via ett forum. Risken är att du får "dåliga" råd som bara förvärrar ditt problem.

Kom ihåg att din häst inte är din "motståndare" som ska "tvingas" till lydnad, utan din din allra trognaste "danspartner" som bara behöver "vägledas" på rätt spår. Ansvaret är ditt, du måste helt enkelt veta (eller lära dig) hur du ska "leda" din häst i balans och harmoni.

Senaste tiden har jag inte kunnat rida så mycket, men har tagit lektion varje eller varannan vecka. Han har då varit lite seg, ingen frammåtbjudning,lagt öronen bakåt och det har sett ut som att han hade ont i ett bakben. Plus att han har blivit svår lastad. Så då åkte jag och till vet för och kolla upp honom. Hon tyckte han var dåligt musklad och i dålig kondis och gav mig rådet att konditions träna honom så att han skulle orka med lektioner. Men på de lektioner jag har tagit så har vi övat på att flytta för skänkel, och att han inte ska skjuta ut bogarna. Formen har vi börjat lite smått med, och vi har bara skrittat och travat. Han kanske tycker att lektionerna är tråkiga och har därför reagerat såhär?

Har oxå funderat på det du säger om att han blir "mentalt" frustrerad, men svårighets graden på våran ridning tycker jag inte är så hög. Kanske är det det som är felet? han blir uttråkad?

Ja, stödet på yttertygeln får ju ALDRIG glappa om man rider engelsk dressyrlektion (däremot har jag märkt att inom western är det ju helt ok att slacka med både inner och ytter) :)

Vilket jag tycker är bra, för när hästen går där man vill ha den ska man ju inte behöva "hålla i den" alls enligt min mening!

Många sånna här skillnader som gjort att mitt tankesätt inom dressering och dressyr överens stämmer bättre med western än med den "vanliga" dressyren, därför jag vill börja med western ialf. :banana:

Men tråd startaren, rider du för engelsk dressyr instruktör?

Jag får bara en känsla av det?!? (Kan ha fel) ialf. så vill jag föreslå dig att prova en annan, kanske en med erfarenhet av N.H. träning och som några skrivit börja från marken grunden och bygg er sakta framåt...

Jag har bara tagit western lektioner med honom och med mig oxå:D

Jag får bra hjälp av min tränare och det funkar väldigt bra på lektionerna, (senaste gångerna han har surat).Men hemma försöker han med sina hyss igen. Och framförallt när man rider på fält. Finns ju inget stopp någonstans och mina svaga benmuskler är lätta att utnyttja;)

(men när jag tänker på hur han var när jag köpte honom, så har vi kommit långt!!)

Hej,
Har läst alla inläggen och ditt dilemma med din häst.
Jag tycker du ska ta kontakt med en kotknackare som känner igenom din häst, eftersom den skjuter ut bogen och går allmänt ostadigt, tydligt visar att den har ont någonstans(grinig) samt även är halt - men har inte visat hälta hos veterinären låter det som om den kan ha någon låsning i ryggen,bogen,korset eller så och har då även problem i nacken - detta kan visa sig som en hälta. Smärtan och låsningarna sprider sig som en löpeld i hästen till flera ställen när den har ont på ett ställe. (Kolla även din sadel så den inte ligger dåligt) OBS se till att du hittar en BRA kotknackare , kontakta din veterinär som kan rekommendera någon.

Jag har själv en häst som varit "kärnfrisk enligt veterinären" inga böjprovsreaktioner men som jag blev remitterad till en kotknackare av en annan veterinär eftersom jag beskrev symtomen med surhet, ovillighet kast med huvudet,problem med formen, byten etc..
Hästen är nu i bra kondition efter 1,5 års jobb med massage,kotknackare,stretching etc etc.. och ett planerat gymnastikprogram.. Går stadigt i form, och bytena går bättre och bättre...och även klarar av Cutting träning nu..
Grundorsaken var nog en för trång sadel från början innan jag köpte hästen och hästen var snett musklad och gick ej i form...
Mycke jobb... det tar tid....men sen sitter det....

Tips:Börja med att skritta hästen på lång tygen i låg form, begär att när du tar i munnen "lite" med samtidigt lite tryck med skänkeln ska den sänka huvudet direkt, KOM ihåg EFTERGIFTEN inom samma sekund....
Ta promenader ute så här... börja sen trava likadant....du kan även kontraställa(ställa hästen utåt i det hållet den skjuter ut bogen i) då komme den snart på själv att det är bekvämare att gå korrekt.... Allt är rena psykologin att få hästen att dansa och du föra (Josh Armstrong Citat)
Ett annat tips är att tömköra hästen, men det kan vara svårt att få den att gå bra när den "kränger sig" om du inte har full koll på tömmarna ,placering etc...
Tänk på att hästen ALDRIG får hänga i tygeln och streta emot..
(If the horse has nothing to lean on he will never lean) Ett annat Josh Armstrong citat..:idea:

Lycka till med hästen, och HA INTE BRÅTTOM i din träning ta allt systematiskt steg för steg....:rofl:

Det låter som hästen är sned och förmodligen inte jämnt musklad. Förutom konditionsträning är det omväxling och envishet som lönar sig. Tänk ut ett arbetsschema och försök hålla det. Jag skulle försöka konditionsträna på annat än fält (mjuk skogsstig?) eftersom han blir stark och svårstyrd där. Lägga till klättring.

Tror också att en equiterapeut kan göra mycket för er. Kolla med duktiga hästfolk i din omgivning vem som är bra. Ofta får man jättebra tips på massage och övningar från backen att komplettera övriga träningen med.

Jag har haft bra resultat med bett med parerstänger när det varit svårstyrt. Detta har gällt hästar som tagit fart framåt istället för att ta styrningen. Detta i kombination med en gångart lägre har hjälpt = svår att styra i galopp = gör övningen i trav. Svår att styra i trav = gör övningen i skritt.

Jobba med serpentinbågar där DU har en given väg. Ställ ut koner och märk att det går bättre och bättre.

Lycka till!

Jag hade själv problem med hö galopp hon ville inte ta den . Kämpade hela förra vintern.. tänkte d e nåt problem med hästen, hästar har väl en sämre sida men inte såå länge.
Så kiropraktor ,blev bättre redan 1a besöket .Första ritten efter vilan galopperade hon som hon inte skulle gjort annan (lite vingligt förstås) men hon tog den utan problem.
Jag kör med kiropraktor så länge d behövs på dom jag har. Lika bra o kolla igenom innan man bråkar ifall dom har nåt fel. Dom har lika mycke problem som vi har stelheter roterade kors mm mm

Senaste tiden har jag inte kunnat rida så mycket, men har tagit lektion varje eller varannan vecka. Han har då varit lite seg, ingen frammåtbjudning,lagt öronen bakåt och det har sett ut som att han hade ont i ett bakben. Plus att han har blivit svår lastad. Så då åkte jag och till vet för och kolla upp honom. Hon tyckte han var dåligt musklad och i dålig kondis och gav mig rådet att konditions träna honom så att han skulle orka med lektioner. Men på de lektioner jag har tagit så har vi övat på att flytta för skänkel, och att han inte ska skjuta ut bogarna. Formen har vi börjat lite smått med, och vi har bara skrittat och travat. Han kanske tycker att lektionerna är tråkiga och har därför reagerat såhär?

Har oxå funderat på det du säger om att han blir "mentalt" frustrerad, men svårighets graden på våran ridning tycker jag inte är så hög. Kanske är det det som är felet? han blir uttråkad?

Man måste variera sig och inte sitta och "nöta" samma sak hela tiden då tröttnar dom flesta hästar ur, speciellt om det inte går bra. Så fort du märker minsta antydan till förbättring så sluta med övningen och gör något annat. För övrigt bör du kanske kolla, som någon skrev här tidigare, med en kiropraktor också så att din häst inte går och har ont.

Byt tränare! Kontroll på hästens bogar får du först när du fått kontroll på hästens bakdel. Om hästen skjuter ut bogen när du försöker "styra" den, är det bakdelen som den inte får med sig, prova att flytta bakdelen istället nästa gång du tränar så ska du få se vilken skillnad det blir. På lite högre nivå är det sidoförlyttning och/eller övningen "öppna" som funkar för att få loss bogarna, då kan man ta hjälp av det "aktiva" (indirekta) tygeltaget på INSIDAN för att få till det, men målet är ju förstås att man inte behöver "använda" tygeln alls utan bara "sitter till" på det inre sittbenet så rättar hästen till bogen, men det förutsätter ju att ryttare och häst förstår dessa hjälper i grunden.

Jag tror dock att trådskaparens problem är mer grundläggande och både ryttare och häst behöver börja från början. Den tid man lägger ner på grunderna har man igen i all framtida träning, oavsett disciplin.

Jag har PM:at dig med en länk till en mycket duktig och välkänd tränare som kommer till sverige regelbundet och håller clinics. Där finns dessutom 2 DVD-filmer att beställa samt en bok, som tar upp grunderna både i markträning och ridteknik. Läs även "What´s a good foundation of a horse", där kan man få en "hint" om hur långt man har kommit.

Ska jag byta tränare får jag åka utanför sverige för att hitta bättre....
Det ena är en häst som är bra musklad och orkar bära sig men ändå händer det att bogen åker ut ibland då får man parera upp med yttersidan. Den andra är under uppbyggnad och lustigt nog faller ut åt olika håll med mig och med ägaren så vi vet var problemet ligger där... ;)

*Kolla hästen så den verkligen är frisk. Även genom equiterapeut/ortoped
*Kan hästen grunderna? Sidförande hjälper, flytta framdel/bakdel för sej? Stanna, backa med sitsen...osv?
*Förstår hästen? Är du tydlig?
*Gör du rätt? Det är helt bortkastat att tex korrigera med tyglar och ben om du tex sitter snett och med din vikt och kropp säger att den ska flytta sej åt motsatt håll.
*Är hästen tillräckligt uppbyggd/stark för det arbete den ska utföra? Att gå i form med bärighet på cirkeln i alla gångarter är tungt och inte en självklarhet för alla hästar. Kanske tappar den bogen för att det blir för jobbigt?

I övrigt kan även den mest erfarna tävlingshäst tappa bogen ibland så man får påminna den. Det gör man bäst genom uppresande (inte dragande) tygeltag på yttertygeln och ev användande av ytterskänkeln. Det gäller dock att ovanstående punkter uteslutits annars skadar det mer än hjälper.

Jag har planer på att ta ut en equiterapeut snart, så man ev kan utesluta sånna problem.
Jag kan tänka mig att jag inte har korrekt sits och därför påverkar honom i svängarna. (har inte ridit så länge).

Du måste fånga upp den med yttertygeln - då kan den inte köra ut bogen

Nja, så enkel är det inte. Är det ytter så är det så, men är det inner så gör man lite annorlunda. Det är svårt att sitta här och tala om exakt hur man ska göra med den hästen, när man inte sett den. I det ena varvet kanske man måste träna hästen utåtställd och i andra varvet inåtställd och då handlar det om att göra rätt med både sits, skänkel och hand. Det bästa är att ta hjälp av ett proffs. Vet man inte hur man ska göra, kan hästen inte göra rätt.

När jag hoppar min ena häst på volt i vänster varv, så skjuter hon gärna ut (inner)bogen, då gäller det att korrigera och hjälpa henne med att få in den med att ta ett ledande tygeltag när man är precis över hindret till vänster. På så sätt hjälper jag henne att skjuta in bogen när hon landar;)

Senast ändrad av en moderator:

Jag har en häst som väldigt gärna vill skjuta ut bogarna när jag ska svänga. Håller på och tränar upp kondisen på honom och vill gärna kunna rida på stora volter i trav och galopp ute på fälten. Men han går inte och svänga! Han skjuter ut samtidigt som han böjer in huvudet. Jag jobbar som tusan med ytterskänkel, men det har inte mycket verkan. Han brukar alltid dra sig åt det hållet som hem är, så att svänga från det hållet är svårast.

Vad har ni för tips till oss?

Det är ju förstås omöjligt att veta utan att ha sett er, men jag får en stark känsla av att han bara är ouppfostrad och gör som han vill. I så fall så behöver du börja bygga upp ett ledarskap! Det gör man framför allt från marken och du en bra tränare till din hjälp.

En bra ledarskapsträning från ryggen är att rida på ex.vis. en ridbana eller ute på ett fält.

Skritta omkring på långa tyglar. Du kan "vimsa omkring lite hur som helst".

När du känner att hästen själv börjar dra sig åt t.ex. höger, så plockar du upp vänster tygel och svänger honom rejält åt vänster. Så snart han börjar svänga, ge omdelbart lång tygel igen.

Du svänger alltså åt motsatt håll som han själv vill gå.

Rider du på en ridbana kan du rida serpentiner över banan, varje gång du kommer fram till väggen/staket så inväntar du om hästen själv väljer att dra sig åt något håll. Då svänger du åt motsatt håll.

Börja med att göra det i skritt. När det känns okej, så kan du göra samma sak i trav.

En vacker dag kanske han stannar när han kommer till staketet. Dvs han fattar inga egna beslut. Han inväntar helt enkelt att du ska tala om vart ni ska gå. Då är ni en bra bit på väg!!!

Hoppas du förstår hur jag menar. Annars får du hojta till så försöker jag förklara bättre.

Jag skulle vilja göra ett förtydligande till mitt förra inlägg ovan.

Vitsen med övningen är att
1. DU bestämmer vart ni ska gå
2. den omedelbara totala eftergiften efter att ni har svängt gör att du blir väldigt tydlig när han gör rätt. Eftergiften är ju belöningen.

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 544
Senast: Liten
·
Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 868
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 339
Senast: lirco11
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 261
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V