Sv: Svår styrd
Hej,
Har läst alla inläggen och ditt dilemma med din häst.
Jag tycker du ska ta kontakt med en kotknackare som känner igenom din häst, eftersom den skjuter ut bogen och går allmänt ostadigt, tydligt visar att den har ont någonstans(grinig) samt även är halt - men har inte visat hälta hos veterinären låter det som om den kan ha någon låsning i ryggen,bogen,korset eller så och har då även problem i nacken - detta kan visa sig som en hälta. Smärtan och låsningarna sprider sig som en löpeld i hästen till flera ställen när den har ont på ett ställe. (Kolla även din sadel så den inte ligger dåligt) OBS se till att du hittar en BRA kotknackare , kontakta din veterinär som kan rekommendera någon.
Jag har själv en häst som varit "kärnfrisk enligt veterinären" inga böjprovsreaktioner men som jag blev remitterad till en kotknackare av en annan veterinär eftersom jag beskrev symtomen med surhet, ovillighet kast med huvudet,problem med formen, byten etc..
Hästen är nu i bra kondition efter 1,5 års jobb med massage,kotknackare,stretching etc etc.. och ett planerat gymnastikprogram.. Går stadigt i form, och bytena går bättre och bättre...och även klarar av Cutting träning nu..
Grundorsaken var nog en för trång sadel från början innan jag köpte hästen och hästen var snett musklad och gick ej i form...
Mycke jobb... det tar tid....men sen sitter det....
Tips:Börja med att skritta hästen på lång tygen i låg form, begär att när du tar i munnen "lite" med samtidigt lite tryck med skänkeln ska den sänka huvudet direkt, KOM ihåg EFTERGIFTEN inom samma sekund....
Ta promenader ute så här... börja sen trava likadant....du kan även kontraställa(ställa hästen utåt i det hållet den skjuter ut bogen i) då komme den snart på själv att det är bekvämare att gå korrekt.... Allt är rena psykologin att få hästen att dansa och du föra (Josh Armstrong Citat)
Ett annat tips är att tömköra hästen, men det kan vara svårt att få den att gå bra när den "kränger sig" om du inte har full koll på tömmarna ,placering etc...
Tänk på att hästen ALDRIG får hänga i tygeln och streta emot..
(If the horse has nothing to lean on he will never lean) Ett annat Josh Armstrong citat..
Lycka till med hästen, och HA INTE BRÅTTOM i din träning ta allt systematiskt steg för steg....