Svår stam?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Bellini
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 427

Bellini

Trådstartare
Har kollat på en häst e. Robin Z ue. Landlord. Pratade med en som är mer insatt i avel än mig och han sa att det var en väldigt "svår" stam. Vågade inte fråga vad det var, betyder det att hästen kan vara svår i psyket?
Vet att Robin Z ofta lämnar lite "vassa huvuden", är det samma med landlord?
Jag vet att det inte alls behöver betyda att hästen är svår i verkligheten men stammen betyder ju en del så jag ville kolla vad det finns för mening och tycke från er härinne!

Mvh Lina

Sv: Svår stam?

Ja, h*n menade nog att den kan vara "vass". Landlord är väl rätt känd för att lämna skarpt. Men som du säger behöver inte denna individ vara det.

Vi har ett Robin Z-sto som ungarna rider två på, dom kan i princip göra vad som helst med henne. Alla hennes avkommor har ärvt hennes förträffliga temperament, så hon är absolut inte svår på ngt sätt. Tilläggas bör att hennes mamma var mkt knepig.

Landlord är känd för att lämna avkommor som "inte direkt" passar i ridskoleverksamhet.

Jag har ridit många avkommor till honom och en del har varit lite svårare, andra har varit hur snälla som helst. Gemensamt för alla är att de hoppat som satan. Med tanke på stammen på hästen du tittat på gissar jag att du vill ha en hopphäst?

Jag tycker du ska titta på individen och se vad du tycker om den. Det är lika mycket uppfostran och omgivning som formar hästen som stamen! Om inte mer...

/C

Jag kan tänka mig att han även menade att det är en ngt svår stam att avla vidare på...
Inte omöjlig eller dålig, men kanske inte så genomtänkt...

Jag har hört tvärtom att Robin Z lämnar stabila avkommor.

Har för mig att det finns en på ridskolan men kommer inte riktigt ihåg.

Aha, så kan det ju vara!

Det beror ju på vad målet med aveln är, och att man dessutom kanske får kolla upp blivande fäders temerament lite extra noga.

Jag hade velat veta vad det finns mer bakom hästen, och hur den ser ut exteriört. Är det en snygg och trevlig häst är det i mina ögon en lockande stam - och om man lägger en lättare hingst på den blir det säkert en lättsåld avkomma!

Jag kan tänka mig att han även menade att det är en ngt svår stam att avla vidare på...
Inte omöjlig eller dålig, men kanske inte så genomtänkt...

Rent typmässigt känns det som en stor och rejäl häst, kanske i största och rejälaste laget. Men det beror ju på vad som finns bakom också.

Har vatir och provridit henne idag. Hon blev på något sätt arg när man pressade henne lite, bad henne prestera. Men hon hoppade som en gud! Hon är 169 enligt ägarna, lätt och smäcker tjej enligt mig! Hon är välbyggd med aningen för kort hals. Men nu fick jag veta att hon hade haft spatt, men att det hade växt bort! Plåtarna var rena senast sa de, hon är 6 år. Vad ska man säga om det!? Vill ju inte få problem med henne direkt! Gillade henne annars...

Spatt brukar kunna växa bort, fråga lite fler å se vad dom säger.

Tycker du ska åka å provrida en gång till, alltid bra å provrida flera gånger. kan hon ha reagerat på att du bad henne göra saker för att hon kanske inte riktigt har muskler för det? Eller är det något annat?

Stoet på ridskolan här som är e. Robin Z är hur cool som helst. Snällare häst finns inte! Hon är lite seg i dressyren men hoppar väldigt bra förstås.

Angående spatten tycker jag att du ska fråga efter journalkopior där det framgår att röntgenplåtarna var fina. Hur länge sedan var det? Var hon halt och/eller behandlad för spatt? Om det inte går att verifiera att hon är spattfri nu tycker jag att du ska röntga henne. Lycka till med hästen!

Måste bara vara lite nyfiken och fråga varför du kallar dig Bellini?
Själv är jag ett stort Bellinifan!

Har vatir och provridit henne idag. Hon blev på något sätt arg när man pressade henne lite, bad henne prestera. Men hon hoppade som en gud! Hon är 169 enligt ägarna, lätt och smäcker tjej enligt mig! Hon är välbyggd med aningen för kort hals. Men nu fick jag veta att hon hade haft spatt, men att det hade växt bort! Plåtarna var rena senast sa de, hon är 6 år. Vad ska man säga om det!? Vill ju inte få problem med henne direkt! Gillade henne annars...

Provrid igen och om du gillar henne trots att hon verkar lite tuff och stoig så gör en grundlig vetbes. Röntga haserna, kotleder osv samtryggen för att kolla så att tuffheten inte kommer ur smärta. Var helst med på besiktningen så att du kan fråga veterinären om det är något du undrar över.

Jag gillar annars stammen rent hoppmässigt! Lite tuff kanske men det behövs många gånger om man ska upp i de stora klasserna.

Tack för svar!
Jag kan tänka mig att hon kanske blev lite sur just för att hon inte är jätteigång och inte orkade riktigt.

Ringde och frågade ang spatten, hon var inte halt av den men är ej behandlad, röntgades vid 3år då det upptäcktes, sista röntgen ska enligt uppgift från ägaren ha varit vid 5½ års ålder och då syntes inget. Ska kolla upp det där ordentligt med kliniken. Känner efter era svar så är det nog värt att röntga en gång till för säkerhetsskull.

En mkt fin häst annars, såg henne i F-bo förra året :)

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
6 858
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 133
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
5 984
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 938
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Budget samt tid för hund
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈