Svår situation...

Fiddeli

Trådstartare
Hur sjutton framför man till sin stallskötarkompis (som är helt beroende av mig för att kunna ha sina hästar) att man tänker lägga av med hästeriet och att man tänker sälja sin häst? Jag har på senaste tiden kommit fram till att jag och familjen skulle må bäst av att hästen säljs. Tiden räcker inte till och familjen blir lidande av mitt hästägande eftersom jag är ensam i familjen om häsintresset. Känns som att sitta i en rävsax lite grann... Kloka ord och råd mottages tacksamt.
Haft häst i 10 år ska tilläggas, så familjens tålamod är det inget fel på ☺
 
Man säger som det är bara. Och att du vet att det kommer att ställa till det för henne men tyvärr måste du ta det här beslutet.

Tyvärr finns det nog inget enkelt sätt.
Jag håller med, och viktigaste är nog att säga det i tid om något så att personen har tid att ställa om sig och förbereda.

Om man vill vara extra snäll så kan man erbjuda sig hjälpa till med att hitta ett nytt stall, flytta osv. Men det är absolut inget som förväntas av en, imo.
 
Nej du har helt rätt. Det finns inget smidigt sätt att säga det på men det är nog en fördel att poängtera att jag vet att jag sätter henne i klistret... Tack för ett bra svar.
 
Det finns bara ett sätt och det är att vara rak och säga som det är och att ge henne rimlig tid att omdisponera.
 
Är det en krävande person som hänger upp hela sitt häst-liv på dig eller funkar hon med hästar till vardags, men behöver lite goda råd då och då? Är det rent praktiska problem, som att hon åker med dig till stallet för hon inte har körkort eller är du kör transporten till träningar? Då kan ju stallbyte vara enkelt. Annars kanske du kan tipsa henne om nån bra tränare eller annan hästkunnig person som kan vara lite av mentor, bollplank, rådgivare... om du kollar med dem först, vill säga. Hoppas ni hittar nån bra lösning för henne så du slipper känna att du sätter henne i klistret!
 
Vill börja med att säga att jag förstår din situation med familjen och att du fått bra svar ang din kompis..

Men vill du sluta med hästar? Vill du sälja hästen? Det skulle inte vara ett alternativ att skaffa delfodervärd? Och isf låta denne ta största ansvaret? Och om du känner att du måste sälja hästen, men inte vill sluta helt med hästar så kanske du kan hjälpa din kompis med hennes hästar någon dag/ar i veckan?
 
Vill börja med att säga att jag förstår din situation med familjen och att du fått bra svar ang din kompis..

Men vill du sluta med hästar? Vill du sälja hästen? Det skulle inte vara ett alternativ att skaffa delfodervärd? Och isf låta denne ta största ansvaret? Och om du känner att du måste sälja hästen, men inte vill sluta helt med hästar så kanske du kan hjälpa din kompis med hennes hästar någon dag/ar i veckan?
I en perfekt värld skulle jag absolut fortsätta med hästar alla dagar i veckan :) Jag älskar hästlivet och avundas dem som kan ha sitt intresse tillsammans med övriga familjen. Men det är just att det är en livsstil snarare än ett intresse, att ha egen pålle som gör att det blir svårt att kombinera med övriga familjen. Familjen vill resa utan att behöva ha framförhållning flera månader i förväg... Jag har funderat på att erbjuda mig att vara medryttare på hennes häst om jag säljer min.
 
Är det en krävande person som hänger upp hela sitt häst-liv på dig eller funkar hon med hästar till vardags, men behöver lite goda råd då och då? Är det rent praktiska problem, som att hon åker med dig till stallet för hon inte har körkort eller är du kör transporten till träningar? Då kan ju stallbyte vara enkelt. Annars kanske du kan tipsa henne om nån bra tränare eller annan hästkunnig person som kan vara lite av mentor, bollplank, rådgivare... om du kollar med dem först, vill säga. Hoppas ni hittar nån bra lösning för henne så du slipper känna att du sätter henne i klistret!
Hon är självständig vad gäller tänket runt hästarna men behöver mig när det gäller att hämta hö osv eftersom hon inte gillar att köra bil med släp. Det känns ändå inte som ett problem eftersom det finns andra hon kan vända sig till som kan köra med transport om det behövs.
 
Hon är självständig vad gäller tänket runt hästarna men behöver mig när det gäller att hämta hö osv eftersom hon inte gillar att köra bil med släp. Det känns ändå inte som ett problem eftersom det finns andra hon kan vända sig till som kan köra med transport om det behövs.
Beroendet sinsemellan gäller snarare att vi jobbar båda två och inte har möjlighet att alltid vara tillgänglig för in - och utsläpp alla dagar i veckan...
 
Finns det möjlighet att hon har hästen någon annan stans där det ingår in, utsläpp och fodring? Där kan de ju köpa in hö/spån mm gemensamt och få det levererat till stalldörr'n? Många behöver ju bara dela på pass under helgerna?
 
I en perfekt värld skulle jag absolut fortsätta med hästar alla dagar i veckan :) Jag älskar hästlivet och avundas dem som kan ha sitt intresse tillsammans med övriga familjen. Men det är just att det är en livsstil snarare än ett intresse, att ha egen pålle som gör att det blir svårt att kombinera med övriga familjen. Familjen vill resa utan att behöva ha framförhållning flera månader i förväg... Jag har funderat på att erbjuda mig att vara medryttare på hennes häst om jag säljer min.

Jag förstår precis hur du menar!
Jag hoppas att det löser sig för dig! :)
 
"Jag förstår att det är inte är välkomna nyheter för dig och jag vet att det ställer till det för dig men..."

Det är nog enda sättet.
 
Finns det möjlighet att hon har hästen någon annan stans där det ingår in, utsläpp och fodring? Där kan de ju köpa in hö/spån mm gemensamt och få det levererat till stalldörr'n? Många behöver ju bara dela på pass under helgerna?
Vi bor i en liten by så det finns inga större anläggningar i närheten. Annars hade ju det varit ett alternativ...
 
Jag tycker inte att det borde vara så svårt, faktiskt. Hon måste ju förstå att du inte kan ha häst för hennes skull. Hämta hö etc kanske du kan hjälpa henne med någon gång ändå, om det kniper. ;)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 255
Senast: lilstar
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 600
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 724
Senast: Nepenthe
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
13 820
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Tjockistråden 4
  • Knyppling

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp