svår fråga:vilken färg?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare onlyappaloosas
  • Startdatum Startdatum
O

onlyappaloosas

hej
nu kommer en sådan färg fråga igen.
men jag har suttit här länge nu men kan inte komma fram till något bra, när jag såg dom först 2 bilderna från föl tiden så blev jag säker på brunblack med blanket sen såg jag ett kort till och då tycker jag hon är mörkgulbrun black med blanket, sen ser jag ett kort på henne vid 1års ålder och då blir jag säker på att hon är gulbrun med blanket och roan men ser inte någon ål eller tendens till ål sen ser jag bilder på hur hon såg ut som 1,5år då är hon vanligt brun blanket och roan?? :confused::confused:
jag är helt velig och undrar nu om det finns någon färg expert
hennes mamma är reggad brunblack roan men dom funderar på om hon inte är gulbrunblack(hon syns i bakgrunden på en bild).
pappa är brun med spotted blanket
1:a bilden:
http://www.pixbox.se/pic_show_id17687930.html
2:a bilden:
http://www.pixbox.se/pic_show_id17687931.html
3:dje bilden:
http://www.pixbox.se/pic_show_id17687932.html
4:e bilden:
http://www.pixbox.se/pic_show_id17687933.html
5:e bilden:
http://www.pixbox.se/pic_show_id17687934.html

Senast ändrad av en moderator:
Sv: svår fråga:vilken färg?

Jag tror i alla fall du kan avskriva gulbrun och black på både mamman och fölet.

Den ser ut att vara brun konstantskimmel.

Den ser ut att vara skimmel även i huvudet, frågan är om det ÄR en konstantskimmel ens.

*tycker för övrigt att man ska använda svenska färgbenämningar i sverige...* :angel:

Enig med ameo, den ser ut som en klassisk gråskimmel, spesielt på det fjerde bildet. Men Lp-genet gjør mange rare ting sammen med andre fargegener... Har du noen gode bilder av faren og moren?

Ja fast vad gäller de amerikanska raserna så benäms färgerna på amerikanska, så att börja använda svenska uttryck skulle bara förvirra de flesta inom det gebitet, så det är nog ingen bra idé.

Med hästar som registreras i Sverige är det väl en annan sak.

Å andra sidan så är det betydligt enklare att diskutera hästfärger i sverige, på svenska, enligt det system vi använder här - färgerna benämns efter de färganlag hästen har, inte efter hur det ser ut.

Dvs, jag - konservativ som jag är - tycker att ni borde använda de svenska färgbenämningarna till vardags.

snöflingetigrerad schabraktigrering. :P

troligast även homozygot.

tigreradehästar behöver inte alltid födasexempelvis tigrerade, tigreringen kan komma an senare i livet.
Så som på Dalmatinen.
Föds vita oc hår prickar.
Eller föds bruna får tigreringen senare så som snöflingetigrering då.
Eller som mitt sto här hemma, föddes endast med schabraktigrering är nu heltigrerad. dock snöflingetigrerad framför bogen och tigrerad bakom med vitt underparti.
:angel:

föresten är inte den hästen ute på annons??

Senast ändrad:

Håller med om att man förenklar för läsare som inte är så insatta i rasernas olika specialbetäckningar om man på ett sådant här ställe använder svenskans färgbeteckningar. Dessutom så tycke jag heller inte att man ska blanda svenska och engelska på det sättet som ex. nedan:
gulbrun med blanket och roan

gulbrun är svenskt resten engelskt och inte fattar jag vad innebörden är heller.
Så på ett forum med ionvigda: använd svenska, snälla tråden blir så mycket intressantare för mig då som inte håller på med amerikanska raser och färger.

Aha. aja där ser man.
Men tippar på att hon är homozygot. vissa av dess bleknar till att bli snöflingetigrerad och även till att blekas ner till vit med tigreringen som blir kvar eller i vissa fall även till vit utan tecken.
Tigrerade hästar kan byta färg flera gånger under sin livstid.
Men kan även behålla sin födelsefärg
....

Jag tycker hon ser super fin ut.
Och som jag säger homozygot. är endast possitivt lämnar tigrerade avkommer på något sätt..
Lycka till:banana:

Gulbrun med blanket och roan
gulbrun är svenskt resten engelskt och inte fattar jag vad innebörden är heller.
Så på ett forum med ionvigda: använd svenska, snälla tråden blir så mycket intressantare för mig då som inte håller på med amerikanska raser och färger.
Blanket förutsätter jag är benämningen på "schabraktigrerad"
Roan är utrikiska för det vi i sverige kallar för konstantskimmel

hej
nu kommer en sådan färg fråga igen.
men jag har suttit här länge nu men kan inte komma fram till något bra, när jag såg dom först 2 bilderna från föl tiden så blev jag säker på brunblack med blanket sen såg jag ett kort till och då tycker jag hon är mörkgulbrun black med blanket, sen ser jag ett kort på henne vid 1års ålder och då blir jag säker på att hon är gulbrun med blanket och roan men ser inte någon ål eller tendens till ål sen ser jag bilder på hur hon såg ut som 1,5år då är hon vanligt brun blanket och roan?? :confused::confused:
jag är helt velig och undrar nu om det finns någon färg expert
hennes mamma är reggad brunblack roan men dom funderar på om hon inte är gulbrunblack(hon syns i bakgrunden på en bild).
pappa är brun med spotted blanket

okey okey allihop jag ber om ursäkt att jag blandar hej vilt och annvänder engelska, men jag tänkte nog inte på det så mycket när jag skrev, brukar blanda när jag pratar om färgerna på dessa amerikanska hästarna- en dålig ovan ska bättra mig ;)

Är ny i det där med färger men hade hemma en id-kontrollant för att kolla min lilla ponny (knabstrupperföreningen) och hon sa att man absolut inte får säga att hästen skimlar av eftersom det är något som inte får förekomma bland dessa färger. Den bleks av.. Min pålle är geopardtigrerad fux. Jag hoppas att hon inte bleks av med för det är fint med de mörkare tonerna kvar på ben och hals tycker jag. Genom mina egna erfarenheter borde din häst ha grundfärgen brun kanske? När pass ska fixas och färg ska skrivas in så använd en id-kontrollant som är van vid sånna färger.

Den är definitivt inte roan (eller konstantskimmel som det tydligen heter på svenska) en roan är inte stickelhårig på huvud, ben (nedre delen av benen), man eller svans.

snöflingetigrerad schabraktigrering. :P

troligast även homozygot.

tigreradehästar behöver inte alltid födasexempelvis tigrerade, tigreringen kan komma an senare i livet.
Så som på Dalmatinen.
Föds vita oc hår prickar.

Eller föds bruna får tigreringen senare så som snöflingetigrering då.
Eller som mitt sto här hemma, föddes endast med schabraktigrering är nu heltigrerad. dock snöflingetigrerad framför bogen och tigrerad bakom med vitt underparti.
:angel:

föresten är inte den hästen ute på annons??

Dalmatinern har sina prickar redan vid födseln (syns när de är våta), men syns i torrt tillstånd först efter ett par veckor. ;)

Liknande trådar

Äldre Såg att PP3 på Twitter frågade vilken färg klänningen hade, och jag såg den direkt som vit med gulddetaljer. Sen gick jag in på...
7 8 9
Svar
168
· Visningar
22 137
Senast: Anna
·
Hästmänniskan Hej! Jag har en ponny med en lite speciell färg. Jag vet dock inte vad den heter.. I passet står det att han är bork. Men dom tog ju...
Svar
9
· Visningar
4 541
Senast: ameo
·
R
Kropp & Själ Jag har gått runt och känt mig extra gollumig och glåmig de senaste dagarna och kom då på tanken att jag faktiskt skulle kunna färga...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
10 910
Senast: Emtherlia
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 830
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka