Svår att ta i hagen!

M

Mallan92

Hejsan.
Jag har en känsla av att det inte bara är jag som har råkat ut för en svår fångad häst! Min häst har sina olika test perioder på höst och vår men den här har varit extrem. Han vägrar låta mig ta på grimman!
Han visar tydligt att han inte vill vara med oss. Men inte ens när vi ar bort den andra hästen ur hagen vill han följa med. Han blir praktiskt taget hel lustig när han testar och jag har tappat fantasin för den här gången. Jag tror att det är bra om jag får igordning på honom ganska snart för ju längre det går destå med inser han att han kan bestämma över mig. :(

Så skulle vara tacksam om ni ville dela med er av era erfarenheter till mig så jag kan fiska upp lite idéer. :)

Sv: Svår att ta i hagen!

Hej!

Nej, det här är du knappast ensam om!:D

Lite intressant tanke du har att hästen skulle ha för avsikt att "testa dig" varje höst och vår. Det tror inte jag - det låter lite väl uttänkt och beräknande för att komma från en häst. Jag tror inte att hans ointresse för att följa med dig in beror på att han ska testa dig.

Nu vet inte jag vad du har för rutiner men många hobbyryttare tar det lugnt med ridningen på sommaren när det är varmt och mycket jobbiga flygfän ute och på vintern när det är kallt och kanske halt och slaskigt. Mest ambitiösa och krävande med ridningen är de på vår och höst när temperaturer och underlag är lite mer "lagom". Har man då en häst som inte är lika road av ridningen som man själv är så kanske det kan göra att vissa föredrar att stanna i hagen?

Tror också att just den här föreställningen att "hästen testar mig - nu måste jag bevisa något" bara gör saken värre. Tar du det personligt blir du sur och arg innerst inne (även om du försöker att inte visa det) och det där känner hästar väldigt väl. Ingen vill vara med en suris, eller hur? Är du dessutom rädd att förlora/inte ha tillräckligt med ledarskap så blir du spänd, stressad och lätt desperat, vilket är ytterligare några negativt laddade energier som inte är kända för att dra till sig hästar - utan tvärt om stöta bort dem.

När jag var yngre så fick jag ofta höra att man skulle närma sig hästen i hagen vänligt men bestämt. När hästen då vände rumpan åt och gick så drog jag slutsatsen att jag inte var tillräckligt bestämd. Tillsut gick jag med väldigt barska steg rakt mot hästen och argare och argare blev jag.:devil::rofl: Var hon inte intresserad av att komma till mig från början så blev hon förstås ännu mindre intresserad nu. På hästspråk sa jag ju egentligen åt henne att försvinna ur min åsyn men det fattade inte jag.

Min första rekommendation är att du ser till att känna dig lugn och positiv i hagen oavsett vad hästen gör. Ta inget personligt.

Sedan kan du kanske prova att vara lite mindre "rakt på". Ta dig tid att hälsa på den andra hästen först. Gå runt och titta på annat i hagen. Se om du kan hitta några myror på så pass långt avstånd från din häst att han inte sticker. Sedan kan du gå därifrån en stund och närma dig igen minuten senare. Visa inget större intresse för honom och var inte sur och otålig. När du fått komma lite närmare än du brukar så kanske du tappar en morotsbit och går tillbaka till stallet. Upprepa proceduren dan därpå. Nu tränar du på att lösa problemet! Gör det trevligt för hästen att vara tillsamman med dig, såväl i hagen som efteråt.

Har vi ett ridproblem så kanske vi tränar på att göra det bättre, men att ta hästen i hagen tränar vi aldrig på. Det förväntar vi oss bara ska fungera och gör det inte det blir vi sura och tar det personligt.

Tänk inte att du ska "fånga" hästen i hagen - det är ett ord vi förknippar med att jaga och hästen är ett bytes-/flyktdjur...

Lycka till!

Trevligt svar! :D tänkte på det du skrev sist med att "fånga i hagen" och det skrev jag mest eftersom jag inte visste hur jag skulle uttrycka mig. ^^ Jag brukar ropa på honom för att han ska komma och det brukar funka utmärkt. :P
Min häst har ganska så stora humörsvängningar så man kan ju kanske översätta "testar" till extra tjurig. Jag tror det på hösten beror på att han märker förändringar i vardagen som tex äta lite hö och få kvällsmat på kvällen, kallare i luften mm.

Men när du säger det så stämmer det nog att jag innerst inne blir sur när han går ifrån mig (Han ser så dryg ut då! xD).
Hästar är ju ofattbart bra på att se på kropps språket hur man känner sig. Man behöver rusta sig med en stor potion tålamod innan man ska hanskas med hästar. (Vilken man inte alltid orkar efter skola/jobb) :)

Favora har gett dig bra råd.

Fundera över hur hästen uppfattar hämtningen och varför han inte vill bli hämtad, jag tror inte heller att han testar dig, men uppenbarligen tycker han att det är negativt att bli hämtad.

Går du bara ut och tar in honom när du ska be honom om jobb eller har han någon trevlig association med att du kommer; godis eller en klapp och så får han fortsätta beta, något i krubban när han kommer in osv?

Har han fått vara ifred i hagen större delen av sommaren eller har du hanterat honom regelbundet?

Är det en skygg och känslig häst som behöver mycket mänsklig kontakt?

Vår ena pålle är väldigt matfixerad och från att ha struntat i att vi stod vid grinden kom han i galopp mot oss när han väl fattat att vi oftast hade något gott med oss. Nu när han kopplat ihop hämtning med godis behöver vi inte ge godis ute i hagen.

Min erfarenhet är att pållarna är mindre intresserade av att bli hämtade dagtid i hagen på sommaren när gräset är saftigt och gott, medan de gäärna kommer övriga tiden på året. Även på sommaren verkar de trots allt vilja in på kvällen, eftersom de vet att det alltid finns något gott (äpple och morot) i krubban när de kommer in.

Om jag ska hämta en häst som inte vill bli fångad går jag lite planlöst, nästan tvekande, fram till den, inte rakt på och närmar mig alltid från sidan, vid boghöjd, aldrig rakt fram- eller bakifrån.

Jag håller ett öga på hästen när jag går och visar den minsta tecken på att dra sig undan stannar jag en stund och vänder mig lite bort från den.

Sedan börjar jag alltid med att klappa och prata lite medan jag lirkar grimskaftet runt halsen, uppe vid strupen, och sedan brukar det gå att sätta på grimman. Eventuellt har jag en bit morot som jag kan distrahera med medan jag smyger på grimman. Sedan klappar och pratar jag lite innan jag ber den följa med.

Förresten, varför inte låta honom gå med grimma på en period, medan ni tränar på hämtningen? Man behöver ju inte göra det svårat för sig ;)

Oki, ska berätta lite här nu dåe. ^^
Min häst är väldigt dominant av sig, vilket jag tyvärr inte är själv. Detta kan skapa ett frö av osäkerhet i mig som han känner. Han är alltid glad och trevlig när han är infångad och det här problemet brukar komma och gå lite men oftast funkar det bra. Men det värsta va att första gången nu i höst som han vägrade komma gav jag upp och det har nog fått honom att förstå att han kan komma undan genom att bara gå ifrån mig.

Jag rider varannan dag ungefär och de dagar jag inte rider går jag alltid och klappar om dem en stund, ger dem några äpplen osv. Men sen så har vi slutat ge godis innan inhämtning eftersom våran lilla tokiga pålle kom på att man kan ta godiset och sen gå utan att jag hinner få på grimman. Däremot så händer det att jag bjuder honom på en godis då och då efter att grimman är på. Men..
Att muta hästen att umgås med en tycker jag är fel. Jag anser att det ska vara belöning nog för hästen med smekningar och att umgås med honom. Det är ju mig han ska vara med sen, han ska ju inte komma för att äta mat? Godsaker ska man bara blanda i leken om hästen gjort något mycket bra. Min åsikt om det asså...

Bombay är mycket beroende av att man hanterar honom annars så sätter han sig emot en, vilket är förståligt. Han blir mycket trevligare av när man kan hanskas mycket med honom. Och presis innan hans "period" nu i höst så blev det ett uppehåll på en vecka då jag började gymnasiet som jag inte hade lika mycket tid. Det var det som utlöste det hela. Men nu när har jag tid att pyssla om honom vill han inte bli infångad, så där har vi den onda cirkeln.

Jag "hämtar" aldrig min häst i hagen längre eftersom jag upptäckt att det fått hans stolta jag att övertyga mig om att han bestämde själv när han skulle in. Därför får han komma till oss som tidigare nämnt så jag "jagar" honom aldrig i hagen utan han får följa mig.

Angående det där med grimman så har jag tänkt på samma sak och satt på honom den. Men det funkade inte mycket bättre det eftersom man alltid tar med sig grimskaft ut ihagen så förstår han att det ska jag "fånga" honom med. Så han är minst sagt besvärlig just nu.

Tycker att du har fått bra tips, tänkte berätta om min metod också.

Jag går lugnt och sansat fram mot hästen, från sidan eller snett framifrån. Om den går iväg så går jag efter den, i lugn takt. Försöker den vända från mig så parerar jag med kroppsspråket, tex om jag går 20 m snett bakom hästen på vänster sida och den vill vända åt höger, då rör jag mig i sidled så att jag "stänger" högervändningen. Börjar den springa går jag bara lugn efter den, väldigt viktigt att inte bli arg. Jag brukar prata lite typ "söta knasiga pålle, du ska in om det så ska ta hela dagen, jag har inte bråttom alls"

Om hästen stannar stannar jag, och går sen sakta mot den igen, då kommer man några steg närmre varje gång. Om den går iväg går jag efter igen. Om den tänker börja äta när den stannar driver jag den framåt med mitt kroppsspråk, man får inte äta under "fasttagandet"
Tillslut stannar hästen, sänker huvudet och så kan man ta den. Då berömmer man, och inne i stallet kan den få en godis.
Detta har hittills funkat på alla hästar jag har testat på, det tar tid ibland men det är det värt. Tar det en timme idag kanske det bara tar 30 minuter imorgon för att vara helt bortblåst om två veckor.

Att locka med godis gör jag bara i nödfall, typ om hovslagaren är på väg eller liknande, annars ska hästen låta mig hämta den. Har heller aldrig haft någon häst som varit svår att hämta i hagen mer än ett par gånger, min lilla metod funkar. Att ta med havrehink skapar oroligheter i flocken och döljer det egentliga problemet. Jag vill helst inte gå in till en hästflock med mat i alla fall.

Om jag ska försöka att fånga in en svårfångad häst så brukar jag använda 3 olika metoder.

Antingen sneddar jag lite över hagen med blicken i marken och grimman bakom ryggen för att inte "skrämma hästen" och oftast brukar man kunna få tag i den på det sättet.

Ett annat sätt är att locka med mat och det tredje sättet är väl det mest aktiva om inget annat fungerar. (krävs dock att hagen inte är jäääättestor).

Börja att driv runt hästen så att den får springa av sig lite och när du märker att den börjar att tröttna så ber du den att sakta av och voila, oftast brukar hästen följa efter dig som en hund efter det.

Och tänk på att inte bara ta in hästen när den ska bli riden utan också annars, så att den inte förknippar grimman med arbete =)

Lycka till!

Jag brukar göra likadant som Cavello. Att jag började med det kom mäst som en slump då jag upptäckte att min häst av sig själv sprang på en fin volt runt mig i hagen. Först så låter man honom hålla på och fåna sig lite sen låtsas man som om man själv styr. Man ger kommandon som sakta av och trava och vipps så ber jag honom att komma in och han går på det sten hårt! xD Men den här gången så flög något annat i honom. Han vägrade helt enkelt komma in när jag bad honom och efter ett tag så sprang han inte på volten heller. Det var då jag blev tvungen att ge upp.

I kväll har jag gjort som Pansi och helatiden gått lungt efter honom och pratat vänligt. Var nära på att få in honom men något skrämde honom bakifrån så var cirkusen igång igen.
Tillslu så öppnade vi staketet som går mellan sommarhagen och vinterhagen för att få honom på ett mindre område. Då gav min kära häst upp och han lät mig lägga grimskaftet om halsen på honom.
Jag klappade honom vänligt ett tag men struntade i att trä grimman över huvudet på honom eftersom han så uppenbart inte vill ha den. Så jag lädde honom med ett grimskaft om halsen in i stallområdet där vårat mycket missnöjda kallblod blivit instängt för att inte vara ivägen för Bombay.
Där fick han stå lös medan jag pysslade om honom. Då var jag inte alls läskig medan han betedde sig som om jag skulle vilja äta upp honom ute i hagen.
Aja, bara att kämpa på. Kommer att ta in honom varige dag nu bara för sakens skulle och borsta. Sen kommer träningen fortsätta varannan dag. :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 748
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 257
Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 882
Senast: Dopy
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 401
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka