Svår att ställa inåt i höger

L

luckykeyboard

Hejsan! jag har en underbar cponny, hon är en riktig pärla i alla grenar men dock får vi ett problem i höger varv. Hon vill inte ställa inåt! Och jag vet att om jag bara fortsätter rida med henne utåtställd så kommer hon att bli sne, och detta vill jag verkligen inte! Vet ni några bra övningar som gör henne lättare att ställa inåt, tacksam för all hjäp jag kan få!:bow:

Sv: Svår att ställa inåt i höger

Nästan alla hästar är starkare i en sida, jämför med att vi människor är höger och vänsterhänta! Många hästar kan vara supermjuka i hö varv för att sedan vara som pinnar i vä varv.

Så jag tror att din ponny är svagare i höger varv och vill inte riktigt ställa för att den tycker att det är jobbigt. Jag har fått lära mig att om man har en häst som skiljer mycket i sidorna så ska man rida dem väldigt jämnt, alltså inte ställa för mycket i det "bra" varvet om man vet att den har svårt i det andra. Om jag var du skulle jag alltså försöka ställa lika mycket, eller lite, i båda varven och styrketräna hästen. Hur man ska träna upp den ena sidan är jag dock osäker på så det kanske någon annan vet. :)

MEN... (Tony Irwing style), om hästen bara bråkar vid ställning (går klockrena skolor i det varvet eller vad man ska jämföa med, men inte ställer) kanske det handlar om att den sträckt sig eller liknande.

Sv: Svår att ställa inåt i höger

Jag tror snarare att det är tvärtom, den sidan som är svår att ställa och flytta är den starkare sidan, i det här fallet den högra. Jobba med rakriktning och stärk den vänstra sidan genom att exempelvis rida med tagen bakdel i höger varv och flytta sidvärts i vänster varv.

Liknande trådar

Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 675
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 845
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 068
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 326
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud