Svår att fånga i hagen

Sv: Svår att fånga i hagen

nja alltså jag ser det som steg för steg

1. kunna vistas i närheten utan att hästen går sin väg. båda ignorerar varnadra men tittar i smyg i princip
2. kunna komma ännu lite närmare - ignorerar fortfranade
3.kunna komma fram och klappa, utan att fånga
När dessa tre steg fungerar, brukar jag växla mellan dom ett tag för då kommer nästa steg i princip automatisk
4. kunna komma fram utan att åla sig fram som om man vore full, utan kunna gå hyfsat rakt och kunna fånga- i detta skede kunna hålla i och klappa ge godis sen släppa
5. kunna fånga ta ut ur hagen- ge godis. se in igen
6. kunna tu ut ur hagen- rida sen ut igen
7. kunna göra som man gör på alla andra "vanliga hästar" ta in och ut utan problem.

jag väljer att ha grimman på i hagen! blir så mycket enklare, det är ett så kritiskt skede när man höjer grimma för att sätta på den, då är det stor riskt att hästen sticker och man måste börja om, har man otur heeeela vägen från början. sen när problemet i princip är löst så kan man ta av grimman igen och låta hästen gå utan.

insläpp för kvällen löste jag så att alla andra hästar fick gå in före henne, för då är det inget tjaffs hon vill ju inte vara ute ensam.

Okej. Jag håller med dig om att folk tror att de heter Monty Roberts i andranamn lite väl ofta men eftersom du inte har sett min hästhantering tyckte jag bara att det var lite onödigt att tro att jag bossar runt på min häst. Jag medger att vi har ett problem när det gäller fångande i hagen och jag försöker lösa det på bästa sätt. Eftersom mitt sätt inte fungerade på denna hästen bad jag om andra lösningar :)

Hästen är inte på något sätt ohanterbar och jag hoppas innerligt att jag ser om det är påväg utför. För tillfället tror jag som sagt att hon testar mig och vem av oss som faktiskt är ledare.

Aha, små små steg alltså :)

Det där med grimman har jag funderat på. Nu när jag har kommit fram till henne så går hon inte ifrån mig. Alltså när jag väl är där framme så står hon still och väntar glatt på att jag ska sätta på grimman, det är därför jag tror att hon testar mig lite. Så just grimman verkar inte vara något stressmoment i detta fallet.

Senare under eftermiddagen/kvällen har det inte varit några problem att hämta henne, hon vet att det är dags för mat då. Det är tidigare under dagen hon krånglar.

Idag har jag testat lite :)

Först gick jag in i hagen och pratade med de andra hästarna samt gav dem varsin morotsbit, då var det inga problem att komma fram till mig häst. Gav henne en morot och en klapp och sen gick jag därifrån.

Gick tillbaka efter mockningen och pratade med de andra hästarna och sen närmade jag mig min häst. Då gick hon ifrån mig. Jag drev henne ifrån mig lugnt och samlat och hon sprang faktiskt i en cirkel runt mig. Jag kunde byta varv på henne med hjälp av min position så det kändes bra! När hon stannade slutade jag driva. Hon stannade och tittade på mig ett par gånger och då satte jag mig ner på huk ena gången men då kom en annan häst och störde min häst lite. Andra gången valde min häst att gå igen så då fortsatte jag att driva på.

När hon stannade den tredje gången kunde jag gå fram till henne, ge morot och klappa och sen gå ut.

Tredje gången jag gick in i hagen kunde jag gå fram till henne direkt. Satte då på henne grimman och pratade och klappade henne. Tog av grimman, gav henne en morot och sen gick jag därifrån.

Känns bra! Ska dit snart igen och ta in dem och tänker försöka ta min häst först för att se hur det går :)

Enda problemet är en häst i hagen som blir väldigt nyfiken på mig och som dessutom är högre i rang än min häst så den kommer och stör en del. Den är dessutom lite oberäknelig så man vet inte riktigt var man har den... Men jag hoppas att det inte ska bli ett problem.

Jag skulle inte se det som om hon vill göra upp om ledarskapet, det brukar ju oftast ske genom att en individ flyttar en annan, och här går hon ju ifrån dig istället. Känns mer som om hon är osäker på vad du ska göra, kanske har hon för vana att tidigare ägare gjort saker hon inte tyckt vart särskilt roligt när hon kommit ut ur hagen. Prova att bara vara i hagen, sätt dig någonstans och läs en bok eller något liknande. Hon behöver inte komma fram till dig, det räcker att du finns i hennes närhet men ändå låter henne vara. Lite hö i en hög bredvid platsen du sitter kan motivera henne att komma fram. Men låt henne då vara när hon äter i så fall. Då du känner att det fungerar å klappa henne och närma dig hennes område utan att hon sticker iväg kan du ta ut henne och gör något enkelt som att låt henne äta lite hö i boxen och släpp sedan ut henne igen. Då förknippar hon dig med trevliga saker och blir förhoppningsvis lättare att hämta. Börja med träningen successivt och i små steg. Att alltid låta henne äta en stund när du hämtat henne kan ge fortsatt motivation.

Detta kan ta tid, men såhär gjorde jag med min häst och det fick honom att vilja komma fram till mig på egen hand, jag trängde mig inte på honom. Tycker inte att det är en speciellt bra metod att driva runt hästen tills den går att fånga in, känns inte fair för mig. Men alla tycker vi olika ;) Hoppas ni hittar ett sätt som passar er. Lycka till!

Det där med att driva runt tror jag på, det har fungerat för mig förut med andra hästar och för kompisar som har haft samma problem. Det verkade ju även fungera på min häst idag så vi får väl se hur det utvecklar sig :)

Åkte till stallet en gång till under kvällen när jag skulle ta in och mata och då kunde jag gå fram till henne direkt och ta på grimman. När vi kommit ut ur hagen gav jag henne en morot och sen fick hon gå in i boxen och äta mat.

Ska bli spännande att se hur det går imorgon! Antar att vi kommer få börja om lite men förhoppningsvis har dagens övningar fått henne (och mig) att tänka lite :)

Alla dina inlägg är som om jag skulle ha skrivit dom själv! Jag håller med dig i varenda stavelse! Detta är en metod som verkligen fungerar! Förutsatt att det är en trygg häst som bara testar om den kan få slippa, ska jag kanske tillägga! Det finns ju alltid dom som märker ord här på forumet...

Jag tycker också att det är en väldigt bra metod och den har som sagt fungerat på andra hästar :)

Igår när jag skulle hämta henne i hagen kom jag nästan ändra fram när hon gick ifrån mig, drev runt på henne en stund och sen fick jag komma fram. Då tog jag ut henne ut hagen och gav henne en morot och sen fick hon gå in i boxen där det låg ännu en morot :) Känns bra att det går fortfare och fortfare att få tag i henne!

Jag har en häst som är "omöjlig" att hämta från hagen. För honom grundar det sig i rädsla efter att han har blivit dåligt behandlad, och därefter har han svårt att lita på folk. Dvs, de han inte vill ha kontakt med flyr han direkt ifrån, likaså med godis och mutor struntar han helt fullkomligt i!

Till mig kommer han däremot direkt när jag ropar!
Och det har jag löst som följer. Först och främst är det en bra kontakt både under ryttare och från marken som givetvis är viktig. Ha kul med hästen, få den att lita på dig genom att ex springa lite enklare hinderbanor eller liknande. Funkar sammarbetet från marken så finns det ju knep du kan lära in, ex att träna inkallning. Eller varför inte, så som förra ägaren gjorde med min häst, träna in ex kommandot "puss". Då går han aldrig iväg, utan blir nyfiken och givetvis vill utföra tricket och därmed få beröm.

Bryr sig hästen för mycket om grimman, lämna den i stallet och knöla bara ner ett grimskaft under jackan som inte syns. Tänk därefter ut precis hur du gör. Går du bestämt rakt fram till hästen, stanna istället till precis innanför grinden och bara stå och prata med den, sätt dig ner och pyssla med något eller gå runt och bara "var". Då blir hästen komfortabel med din närvaro och förvånad över att du faktiskt inte springer raka vägen fram och skall ha tag i den.

Gör sådär några gånger, gå runt, gå i närheten, gå bort, gå ut ur hagen osv. Oftast brukar hästarna bli lite nyfikna i smyg och se på dig med en mer positiv uppmärksamhet nu. Gå sedan fram emot hästen, gå snett fram emot bogen med huvudet tittandes lite neråt, axeln sänkt och kanske en liten godisbit i ena handen. Om hästen tittar rakt på dig och är uppmärksam, stanna till och låt den begrunda dig lite innan du sedan fortsätter lugnt att gå fram. Står hästen och äter, eller är ouppmärksam på annat sätt, fortsätt att gå fram ända tills du ser ett tecken på att den uppmärksammar dig. Det kan vara att den lyfter upp hela huvudet och kikar på dig, eller så lite som en liten vinkling av ena örat emot dig. När du ser ett sådant tecken, stanna till och backa bak lugnt något steg för att ge hästen lite utrymme några sekunder innan du går fram igen. Har du tur har du en så pass nyfiken häst att den redan här kanske följer efter dig när du backar och kommer fram till dig! Annars så fortsätter du proceduren tills du kommer nära hästen. Ge den då det godis du har i handen och sväng lugnt om så att du kan stå mer jämsides med hästen och mata den med ena handen och klappa den på halsen med andra.

Glöm inte bort din egen kroppshållning! Det är viktigt att du inbjuder hästen till att komma till dig, med kroppen lite snett mot hästen, axel och huvud sänkt och sist men inte minst ANDAS! Marscherar du raka vägen mot hästen med stark hållning och blicken fäst mot hästen är detta en "aggressiv" hållning för en känslig häst. Speciellt om du då börjar veva och skall försöka mota bort hästen när den inte kommer....Vare sig hästen är "dryg" eller rädd så tycker jag att en sån här lugn metod funkar bättre än att försöka mota bort och veva runt hästar, men man gör ju det man själv tycker funkar.

Hoppas det löser sig!

Senast ändrad:

Tack för svar :) Det låter som att du har hittat en bra metod som funkar för er :) Nu är ju inte min häst rädd öht utan hon går iväg för att hon helt enkelt inte vill gå in, därför anser jag att driva-bort-metoden passar bra. Jag kör den tillsammans med den metoden du pratar om!

Idag när jag gick in i hagen fick jag gå rakt fram till henne utan att hon gjorde något. Hon tittade nyfiket på mig hela tiden och när jag klappade henne var hon verkligen "med". Hon fick en morot och sen gick jag. När hästarna hade fått lunch utmanade jag ödet lite och gick emot henne när hon stod och åt, nemas problemas :D Jag fick klappa henne utan att hon gick därifrån eller undvek mig.

Känns bra!

Nej precis, men i grund och botten handlar det ju om att få din hästs uppmärksamhet, så den inte vill gå bort från dig. Men det kan man ju som du säger uppnå med olika sätt!

Kul att det går bra :)

Alla sätt är bra utom de dåliga :D

Men exakt, man ska ju göra sig intressant! Känns i alla fall bra att det går åt rätt håll :)

KL*

Om att göra sig intressant:

Min dam har också varit en periodare, väldigt känslig dam som inte tål att bossas runt med.

Jag gjorde en Tobbe Larsson, och se på f*n, det funkade!

har nu en periodare på en helt annan nivå: antingen kommer hon på en gång, eller så iakttar hon mig en stund, sedan kommer hon :D

släpp hästen i ridhus eller på ridbanan, träna på att använda kroppsspråket till att få hästen att komma till dig, ge massor med beröm och godis i rätt ögonblick, lek med hästen, och voila: Du har en hund :p

Jag har verkligen testat ALLT med min, allt utom att leka fram det av någon konstig anledning..:grin:

Aha, du menar så. Ja, det har jag tänkt prova någon gång när jag kommer till en ridbana :)

Hästen har de senaste dagarna varit superlätt att hämta i hagen! Jag tar det fortfarande försiktigt i den mån att jag hälsar lite på de andra hästarna och går mot min häst med axeln mot bogen men det går riktigt bra!

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 227
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 129
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 101
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar