Svår att fånga i hagen

Guldaskig

Trådstartare
Min häst är perfekt på att sätt och vis FÖRUTOM att hon inte vill bli hämtad i hagen :p Detta gör mig helt galet frustrerad och jag vet inte vad jag ska ta mig till. Har försökt mig på någon form av join-up men kunskapen brister och jag skulle behöva lite tips och råd. Gärna förslag på andra sätt att närma mig henne också.

Idag t.ex. kom jag ut i hagen med grimma och grimskaft och var på väg till hästen. Då går hon ifrån mig. Jag driver på henne och hon börjar springa, sen stannar hon = jag stannar. Jag backar och bjuder in henne = noll respons. Jag går emot henne och hon börjar springa igen. Och sådär håller vi på. Något brister som sagt. Tillslut kunde jag gå fram till henne och då satte jag på grimman och körde lite flytta för tryck, backa, gå fram, osv och sen släppte jag lös henne igen.

Hon har inte ont, sadeln passar och jag rider inte varje gång jag tar in henne. Däremot har jag bara haft henne i två veckor så jag antar att det är en ledarskapsfråga.

Sv: Svår att fånga i hagen

Låter som om hon testar dig, så gör min nya medryttar häst också. Låt det gå ett tag och se vad som händer,
kanske börja med grimma i hagen så hon blir lite lättare att få tag på?

Jag har börjat med att försöka få "min" häst att inse att det blir trevligare att vara med mig än att inte komma. Så hon får inte sluta springa försen jag bestämmer det.
Så hon brukar springa 10-30 min sen slutar hon så att jag kan ta henne. :) har nyss börjat med detta, så vet inte om det fungerar helt 100 än. Men än så länge känns hon mer positiv när jag kommer och springer inte lika mycket.:)

Att ha grimma på eller ej spelar ingen roll då jag inte kommer så nära att jag i så fall kan ta tag i den.

Ja det är just det där, ska man driva på som sjutton och sen be henne sluta eller ska man driva och vänta på att hon signalerar att hon vill stanna och eventuellt komma in?

Hagen är inte gigantisk men ingen liten fyrkant heller, den är dessutom snöig så det är jobbigt att traska runt där efter henne vilket gör att jag tappar tålamodet rätt fort :p Jag har dock aldrig låtit henne vinna för då skulle det bara bli sju resor värre.

När min ponny hade en liknande period gjorde jag som så att jag drev runt honom i hagen, och lät honom inte stanna förrän jag tillät. Tog säkert en 10 min eller så och när jag lät honom stanna och han stod still när jag satte på grimman, fick han massor med beröm.
Som Tess sa måste det vara mer positivt att låta sig fångas, än att springa undan. Det låter som att hon testar dig och ser om det går att smita undan. Det viktiga är att inte låta henne vinna, någon gång. Låt det ta tid, men ge dig inte.
Du behöver inte driva runt henne som en tok, men se till att hon rör på sig. Efter ett tag kommer hon fatta att det är mysigare att vara nära dig, än att behöva springa runt.

Har ett sto som är periodare när man skall få in henne från hagen.

Har testat många olika knep så som att
Gå efter henne, har provat men efter en månad med dagliga promenader på 3-4h gav jag upp.

driva på henne, provade några gånger men hon skulle springa tills hon gåromkull innan jag skulle kunna få tag på henne på det sättet.

ha foder hinken med mej, nej men gå runt hinken och mej gjorde hon men på behörigt avstånd.

Det som funkar för det mesta när hon skall in under en sådan period är att gå som man var full (ingen rak linje mot henne, rovdjur på jakt går gör det) och inte titta på henne utan titta på gräset framför hennes hovar om man tittar på henne uppträder man för mycket som ett rovdjur och tittar men på bakom bogen eller bakom henne tar hon det som drivande och galopperar iväg.

Oj glömde inga kläder som låter eller som sitter löst på kroppen så det kan fladra minsta lilla i vinden.

Kram

Hon testar mig absolut! Hon vill väl se om hon eller jag är ledare, har ju som sagt bara haft henne i två veckor :) Ska testa att bara driva och driva tills JAG säger stopp. Men vad ska jag göra om jag stannar henne (hur gör jag det förresten?) och hon inte kommer emot mig eller jag inte får komma in till henne? Ska jag fortsätta driva på henne då? Hon har inte vunnit någon gång än sålänge och hon ska absolut inte få vinna i framtiden heller.

nullo-modo: Oj hjälp, haha! Låter som att din häst har lite egna idéer för sig :D

Min häst beter sig olika beroende på vilken tid på dygnet det är. Igår runt 17 kunde jag ta in henne utan problem men idag precis efter att hon hade ätit lunchhö ville hon alltså inte gå in.

Skulle inte se det som egna ider.
Tittar man på hennes stam så är hon e fullblod vilke gör henne känslig och u ett NF sto där många nära i stamen är infångade ponnyer så hon är mycket känslig under dessa perioder om man beter sig minsta lilla som ett rovdjur.

Kram

Hon testar mig absolut! Hon vill väl se om hon eller jag är ledare, har ju som sagt bara haft henne i två veckor :) Ska testa att bara driva och driva tills JAG säger stopp. Men vad ska jag göra om jag stannar henne (hur gör jag det förresten?) och hon inte kommer emot mig eller jag inte får komma in till henne? Ska jag fortsätta driva på henne då? Hon har inte vunnit någon gång än sålänge och hon ska absolut inte få vinna i framtiden heller.

nullo-modo: Oj hjälp, haha! Låter som att din häst har lite egna idéer för sig :D

Min häst beter sig olika beroende på vilken tid på dygnet det är. Igår runt 17 kunde jag ta in henne utan problem men idag precis efter att hon hade ätit lunchhö ville hon alltså inte gå in.

Du har ett sto som du haft endast en kort tid och som tydligen är mkt fullblod, dvs risken är att du har en ganska smart häst :p
Varför hålla på och driva bort henne??!
Det är ju nu du ska vinna förtroendet!
Jag skulle inte bli förvånad om du får en häst som dissar dig totalt om du inte bygger upp en relation som bygger på ömsesidigt förtoende, inte på dominans och konstiga övningar :devil:
Gör dig intressant istället :D

Enda anledningen till att hon kom till dig vid 17 var ju för att det vankades mat om hon gick in.

Hej!

Jag håller med Trix.

Min arabtjej kan också få för sej att inte komma in. Om jag jagar/driver henne får jag aldrig in henne (been there done that)- där gäller bara göra sej intressant och få henne att komma fram. När hon frivilligt kommit fram är det aldrig några problem att sätta grimma på och gå in. Fast så brukar hon bara vara svårfångad när hon vill berätta att nåt är fel (ont i hovar, tappade skor etc).

I min hästs fall tror jag det handlar om att hon konstant (ja ok, det är en överdrift) blir omkringdriven av de andra hästarna- eftersom hon är ranglägst och om jag jagar henne ser hon mej som en av dom hon ska flytta sej för och gör såklart precis det..

/Lavinia, loves her horse

Jag har ett sto som inte vill komma in i perioder, sättet som har gett bäst resultat för mig är följande.

Jag går in i hagen mot hästen snett mot bogen, när den börjar springa stannar jag. När hästen har stannat så närmar jag mig den på nytt med lite på sidan (ena axeln först) och siktar på bogen. Börjar hästen springa stannar jag och väntar till hästen stannat. Sen börjar jag om.
När jag väl kommer intill hästen börjar jag med att klappa den på halsen (och huvudet om hästen stoppar fram det och vill) och sen lägger jag grimskaftet över halsen för att slutligen sätta på grimman.

Jag tror det är väldigt viktigt att närma sig på ett fredligt sätt ur hästens perspektiv, jag är snäll för jag kommer med sidan mot den för "hästar sparkas fram och bits bak", jag jagar inte på den, jag klappar om den när den låter mig komma fram.
Jag brukar även tänka på att "fälla in klorna" dvs spreta inte med fingrarna och undvik yviga rörelser.

Och det är jätteviktigt att man inte ger sig, utan går man in i hagen för att få tag på hästen, ska man ha tag på den.

Var har jag skrivit att min häst har fullblod i sig? :crazy: Det har hon inte.

Jag har väl en tanke om att om hon springer ifrån mig när jag ska hämta henne i hagen vill inte jag ha henne hos mig. Om hon inte vill komma driver jag undan henne, jag springer inte omkring som en tok och håller på med "dominans och konstiga övningar".

Förstår inte varför du går på så hårt. Jag tar tacksamt emot tips och råd från alla och tänker igenom vad ni skriver men när någon skriver på det sättet du gjorde nu blir det inte värst roligt att läsa.

Jag tror att min häst, som har gått från ett sätt att bli hanterad till ett helt annat håller på att vänja sig vid sin nya situation och självklart sin nya ledare, dvs mig. Klart det tar tid att bygga upp en relation och det är jag väl medveten om och jag vill göra det på bästa sätt för mig och hästen :) Allt funkar kanon, hon lyssnar väl på mig vid all hantering utom just detta i hagen.

Lavinia: Hur gör du dig intressant?

moonstruck: Sådär har jag försökt göra :) Gå med axeln mot henne snett framifrån mot bogen. Ska försöka tänka mer på det!

Jag har varit med om detta en gång förut med en annan häst och då räckte det att jag drev den ifrån mig en gång så var det bra sen, efter det var det aldrig några problem att hämta den hästen i hagen utan den kom alltid fram till mig. Det var den tanken jag hade nu också :) Då fick jag tips här på Buke om hur jag skulle göra och det fungerade uppenbarligen. Detta var dock ett tag sen och därför behöver jag fräscha upp minnet lite!

Vägen till hästens hjärta går genom magen. Citat av Mulle

Jag skulle rekomendera att du efter att hästen är infångade ger en godbit. INTE börja flytta och "krångla"

Det ska jag absolut tänka på :)

Anledningen till att jag arbetade henne lite från marken var för att lära känna henne bättre och bygga upp ett förtroende just för att det förmodligen inte är helt bra än med tanke på att vi inte känt varandra så länge. Vi höll på i max fem minuter med mycket mys och kel så det var inget "krångel" eller jobbigt arbete.

Men vad vet jag, det kanske var vid fel tidpunkt.

Om jag kommer och hälsar på dig tror jag du skulle gå med på mer saker jag ville om jag bjöd på fika eller hur?:D

Som jag ser det ( kan ha missuppfattat) så steg du in hos hästen, tog fast den och började flytta runt den. Skulle jag kliva in hos dig och börja bossa runt vill du nog också helst gå åt andra hållet nästa gång jag kommer.

Men var bara konsekvent vid infångandet. Fånga in, knäpp på grimskaftet, ge en godbit, sedan kan ni börja...

Självklart skulle jag gilla dig då, älskar fika :D MEN jag skulle ju vilja att vår relation byggdes på förtroende och tillit. Men jag förstår din poäng :) Man kan ju börja i olika ändar.

Jag steg in i hagen, tog inte fast hästen (eftersom det inte gick :angel:) men när jag väl fått på henne grimman bad jag henne flytta två steg åt vänster och två steg åt höger. Sen gick jag framför henne med slakt grimskaft och hon följde efter. Sen stannade jag och hon stannade. Sen backade jag några steg och hon backade också. Efter detta tog jag av henne grimman och hon följde efter mig bakåt och framåt och hit och dit. Sen myste vi!

nu får du en halv roman!

min häst var smått omöjlig att få tag på i hagen när jag tog hem henne i oktober.
Ibland fick jag lura ut henne i slussen med hjälp av en annan höst, ibland fick jag släpa in alla 6 hästar för att få tag i min sen släppa ut alla andra igen. ja ni förstår, läget var ohållbart.

väl inne i stallet var allt lugnt, hon tyckte att det avr trevligt att bli riden, hon var aldrig helt ensam i stallet. det avr ju inte så att hon gick in i stalelt och fick stryk utan hon kom in i stalelt och gjorde nått trevligt.

hon hade då i princip inget socialt intresse av människor, därför gick det inte att sätta sig på en sten tills hon blev nyfiken, jag hade suttit där än idag.

det fans ett par faktorer att ta hänsyn till
1. det var 7 hästar i hagen och jag vill inte sätta full kareta på allihopa för att min far omkring som en skållad råtta
2. hagen var lerig
3. den är inte gigantisk men för stor för att jag ska kunna klafsa runt där och jaga häst.

lösning:
hon gick i hagen som vanligt, men vid insläpp istället för att gå in släpptes hon på ridbanan och där började vi jobba på problemet. jag försökte ta henne, stack hon iväg drev jag på ganska hårt, dessutom så vallade jag så att hon bytte varv, höll sig på en del av ridbanan, helt enkelt gjorde det väldigt jobbigt för henne när hon valde att springa ifrån mig. när hon stannade/la fokus på mig/började lyssna. gav jag henne andrum.

upptäckte ganska snabt att nej denna hästen kommer inte komma fram till mig, jag fick nöja mig med att jag ska kunna gå fram till henne/ vara i närheten. jag gick nära henne, runt henne ritade figurer i sande pysslade men allt möjligt medan hon stod still, UTAN att försöka ta henne. det skulle jag göra först när hon stod still när jag var aldeles bredvid, hande kunna klappat på henne gått därifrån sen gått fram igen och hon stod still. när jag var för nära enligt henne stack hon iväg = jag drev och vallade.

sådär höll vi på i nästan 3 timmar i regn och blåst kvällstid första gången innan jag ledsen, trött och blöt kunde leda in en trött och svettig häst in i stallet samtidigt som jag undrade vad sjutton jag gett mig in på.

vi höll på såhär i en veckas tid, ju mer vi öva ju mindre behövde jag driva utan det räckte med att jag vallade, gick hon till vänster gick jag också till vänster, vände hon vände jag (jag var ett par meter bort men närmade mig sakta) tillslut gav hon upp och stod still och då stannade även jag och släppte fokus på henne en stund, oysslade med annat samtidigt som jag närmade mig. osv så rullade det på. ibland fick jag gå hela vägen fram andra gånger gick hon sig väg. gick hon sin väg var det bara att börja om.

jag avr noga med att jag inte tof henne varje gång jag fick komma fram till henne, ibland gick jag fram och vände direkt, andra gånger fick hon en liten klapp sen gick jag, nån gång tog jag tag i grimman men släppte. när det gick bra, lämnade jag henne helt och gick in i stallet en stund innan jag gick ut och provade igen.

efterhand när det inte var några problem alls att få tag på henne på ridbanan, kunde alltså gå rakt fram och bara ta henne så kunde jag börja praktiser vallningen jag skriver om här aldeles ovan i stora hagen, kunde ta lång tid att få in henne ibland var jag själv, började hon springa i hagen hämtade jag hjälp så var vi 2 eller ibland 3 som vallade in henne så hon inte kunde ta sig nån stans då gav hon upp och det var bara att ta henne. vid det läget var det jussom slut tjaffsat för min del.

i hennes fall var det bara "dumheter" hon var aldrig rädd eller panikslagen bara "dum" ( i birst på bättre ord) kunde därför ta till denna ganska tuffa metod. i hela den här processen såg jag till att vistas i hagen, klia lite på övriga hästar, dela ut godis.

när jag så småningom om började kunna få tag i min häst så höll jag i henne i en halv minut sen släppte jag, ibland fick hon gå ut ur hagen och äta lite havre sen in i hagen igen. vissa gånger fick hon gå in och då fanns det alltid en annan häst i stallet, andra gånger så red vi en vända. efter varje ridtur var jag noga att hon fick gå ut i hagen igen även om klockan var halv 9 och vi skulle börja ta in hästarom 10 min, just för att det ska vara possitivt att gå in från hagen och hon vet att hon får komma ut igen

idag har jag en häst som allt som oftast kommer och möter mig i hagen, ett par gåpnger har hon kommit i galopp längst bortifrån när jag visslat eller som står kvar men ser glad ut när jag kommer. notera att jag aldrig har krävt att hon ska komma framtill mig, men det gör hon nu.

för vår del handlade det om att bryta en väl invand vana hos hästen, hon har nämligen alltid varit svår att fånga enligt ägaren såvida man inte tar in alla hästar i hagen samtidigt.

så löste vi det, kanske inte alls något som funkar för dig, och detantagligen ett sätt som folk höjer ögonbrynen inför men du får ett perspekt på det hela från en annan som vet hur du känner dig just nu!

Tack för ditt utförliga svar :bow: Verkar som att vi tänker lite lika.

Tyvärr finns ingen ridbana i stallet så om jag ska göra den övningen måste jag först fånga henne, haha :p Men hade jag haft en ridbanan eller bara en mindre hage hade det varit optimalt! De andra hästarna i hagen bryr sig inte så mycket när jag driver runt henne. En ponny kan bli lite fundersam och "störa" men ger sig rätt fort om jag säger till.

Hästen har stått på ridskola förut och då har de alltid fösts ut och in tillsammans i stor flock så även om hon självklart är van vid att ledas i grimskaft är ju detta beteende djupt rotat i henne. Hon tycker väl jag är dum som ska in och ta bara HENNE när de andra får gå kvar ;)

Jag ska testa att gå ut i hagen och prata med de andra hästarna, kanske ge dem något godis. Jag brukar dock alltid prata lite med de andra hästarna och då tittar alltid min häst på mig men när jag sen närmar mig henne blir hon mer fundersam och går iväg.

När jag väl kommer fram till henne ska jag ge henne godis eller en klapp och sen gå ut igen.

Men tanken är alltså att jag ska gå mot henne (helst med axeln mot hennes bog) och när hon springer iväg från mig ska jag fortsätta gå? När hon sedan stannar stannar jag också? Hur ska jag agera när jag står still? Kroppsspråk?

sålänge hästen står still försöker jag faktiskt igorera, spankulera omkring i närheten, gå iväg en bit, kom tillbaka. inte gå i en sak linje utan gå som om du vore full, hitta nått intressant på makren att kika lite på. sätt dig och vissla en stund.. och göra så och närma dig hästen på ett väldigt diskret sätt. förhoppningen är ju att hästen ska tycka att det är ok att du är i närheten.

Kroppen: inte direkt mot hästen, jag har axlarna något ihopsjunka, ser till att jag inte ser hotfull ut, utan avslappnad.

viktigt tror jag är att avbryta helt när det går bra, gå in i stallet och mocka sen göra samma sak igen.

efter en stund, (minuter, dagar veckor det beror på hästen) kommer du kunna vara så nära att du kan klappa, en godis, sen direkt vända dig om och gå. så hästen förstår att aha.. bara för att du kommer fram så betyder det inte "bli fångad". och sen fortsätta med proceduren, ge godis, klappa, gå ut ur hagen och ge godis osv osv.

Låter väldigt vettigt i mina öron!

En fråga bara, du skriver att jag ska avbryta när det går bra. Det innebär alltså att jag inte alltid kommer komma fram till hästen utan i vissa fall kan det vara att bara komma nära den? Blir det inte lite som att den "vinner" då eller är ser inte hästen det på det viset? Ska jag ha med mig grimman in i hagen?

Sorry, läste lite för slarvigt, det var nullo-modos häst som hade det.

För övrigt tycker jag inte alls att jag gick på för hårt.
Folk håller på och försöker bossa runt sina hästar i nån variant à NH, utan att egentligen ha koll på vad de gör och sedan står de där med en häst som är ohanterbar.

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 227
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 129
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 101
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar