Svår att få tag i...

Sv: Svår att få tag i...

haha din häst heter möjligtvis inte Mini Circus va? nä jag bara skojjar ;)

Låter du ha honom grimma i hagen? det är bäst.

hade en sköthäst som hette så och var exakt likadan. vi gick runt i haen och softade bara.. kollade inte på honom över huvudtaget, och sedan satte jag mig ner, och ibland kom han några meter närmare.
och när han kommit ända fram så klappar jag bara honom sedan går jag igen. efter mockningen går jag till hagen och gör likadant, men denna gången tar jag honom och klappar och berömmer och leder in honom i stallet.

Men om han står stilla, gå mot honom sakta.. och om han försöker fly åt vänster, så gå halvfort, men inte hastigt, åt vänster du också.. sedan om han flyr åt höger så går du snett åt höger osv. och om han står stilla så gå mot honom i rask takt, men ändå lugnt och avslappnat. det funkade i allafall för mini!

ta ett el rep och inhägna honom i en mindre hage I hans riktiga hage, så att han inte kan springa så långt.

När du lyckats få in honom så skippa ridningen och ägna dig åt NH.. det gjorde så att jag lyckades få in Mini sedan.

Lycka till!

MIn häst höll på så där när jag just hade köpt honom. Jag var så arg! Vi hade en jätte stor sommarhage och en till av hästarna var lika dan så de sprang bredvid varandra och hade jätte kul

Jag och andra hästägaren stog och svor.

Det bästa var att tänka att jag ska inte ta in honom. Jag tog inte med något grimskaft. När jag gick in i hagen hälsade jag på de andra hästarna. Min häst blev nyfiken och ville komma fram men jag brydde mig inte om honom. De andra njöt av att bli kliade och klappade. Tillslut var han så avundsjuk att han kom fram och då kliade jag honom och berömde sen gick jag därifrån.

Nästa gång tog jag honom i grimman och ledde honom 10 meter, klappade om honom och lät honom gå

tredje gången tog jag in honom, borstade pysslade och sen ut igen. Fjärde gången red jag. sen varierade jag mig lite så att han inte visste om det bara skulle gosas lite i hagen eller om han skulle ridas.

Red oxå en häst innan som gjorde så.
Jag red ungefär vid samma tider .
Varje gång jag kom ut med ridbyxor vid den tidpunkten sprang han iväg.... Ändrade sen tiderna lite och tog med mig nåt smaskigt ut så han fick se det positiva med det !!
Värt ett försök ?

I det där läget ser jag bara en utväg. Gör en mindre hage till honom och nästa gång du skall hämta honom så om du ser att han tänker springa, så låtsas som om det var din plan hela tiden. Mana på honom att springa, just en aning längre tid än han egentligen har lust med. Sedan slappnar du av slutar driva och bjuder honom till dig, går avslappnat mot och säger han varit duktig. Drar han igen får han springa lite till.

Jag har för vana att umgås med mina hästar i hagen en stund varje dag, för att jag trivs där. De kommer fram till mig, då de gärna vill bli kliade, ledarstoet ser det som en förmån att ha mig för sig själv en bra stund först, sedan får de andra komma. Efter ett tag tycker jag att det är dags för lite springa. Unghästen främst behöver röra lite extra på sig. Jag manar runt dem alla, eller bara lillen beroende på hur mycket motion de andra fått. Jag kan driva runt lillen med de andra stående stilla i närheten av mig. De vet precis vem det är jag kommunicerar med. Är intressant att se.

Genom detta umgänge anser mina hästar att det är jag som bestämmer när vi skall bara vara, bli tagna med grimma och grimskaft eller när de skall röra på benen. :D

Hälsning Maja

hej.
jag hade samma problem med min häst förut.
men hon travade bara lite lungt iväg. det kunde ta en timme att få tag på henne ibland, men jag följde bara efter tills att hon stannade. Gav aldrig upp! och det har blivit bättre nu.

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 234
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 318
Senast: mily
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
859
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama