Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Du menar inte på fullt allvar att 6 bötesförelägganden ENDASTskall rendera 1 MÅNADS AVSTÄNGNING!
Det är ju löjligt!
1 bötesföreläggande skall omedelbart leda till indragen licenc på livstid.
Sen får vi se hur många som anv. pisken .

Ta upp den frågan med STC i stället för att sitta och skriva här:idea:
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Du liksom jag för en liten verksamhet inom travet och jag tycker inte att vi skall uttala oss i media om vad vi tycker om dom som faktiskt bevisligen är bättre än vad oss. Det är bara fegt att tala om för Bergh att han driver för mycket eller Fredrik B Larsson han vinner ju fler lopp än vad du och jag är med i varför skall man kritisera honom för det? Kör han inte regelrätt över en hästs ben så finns det inte mycket du kan säga som gör att han kommer ändra sig.

Nu var det visserligen inte mig du vände dig till, men...;)
Hur skulle det se ut om ingen fick kritisera en handling som bevisligen är otillåten, bara för att den utförs av någon som vinner fler lopp än vad man själv gör?
Jag tror att det kan bli farligt att resonera på det sättet. Då kan det verkligen bli så att segrar, prestige och prispengar tar över helt och hållet.
Att kritisera otillåten drivning innebär inte att man automatiskt anser att kusken är dålig på andra plan.
Däremot tycker jag iofs att fokus ska ligga på att rensa upp i travet (och andra hästsportgrenar) som helhet, det intressanta är inte att hänga ut enskilda individer. Det krävs hårdare regler och mer kännbara ekonomiska konsekvenser, då vet alla vad som gäller och det blir lika för alla.
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Dennis lilla Dennis Jag tror nog inte du vet vilken makt match du sätter dig in i men för all del förbjud driving och diska den som driver för hårt så får du nog snart köra lopp på solvalla själv för travet skulle dö då alla bra hästar skulle flytta utomlands. Kuskar som Örjan Kilström (som förövrigt "aldrig" driver) Goop, Svanstedt, Adielsson och alla dom andra kuskarna som inte driver som "vildar" utan får lite drivnings böter lite då och då varför skall en ägare straffas för att kusken viftar med spöet?

Nej ge dom som får mera än 3 drivnings böter på en vecka med en veckas avstängning och mer än 6 drivnings böter i månaden en månads avstängning låter inte det som en vettig lösning istället för att döda en av Sveriges största sysselsättnings "industrier".

Läste just igenom lite av din sida och hela sidan är kommersiell. Vilket säger mig en hel del om vilken typ av verksamhet du för.

Du liksom jag för en liten verksamhet inom travet och jag tycker inte att vi skall uttala oss i media om vad vi tycker om dom som faktiskt bevisligen är bättre än vad oss. Det är bara fegt att tala om för Bergh att han driver för mycket eller Fredrik B Larsson han vinner ju fler lopp än vad du och jag är med i varför skall man kritisera honom för det? Kör han inte regelrätt över en hästs ben så finns det inte mycket du kan säga som gör att han kommer ändra sig.

Vissa drivningar är såklart för mycket men aldrig att hästägarna skulle kunna bli lidande för det.

/Civil action

Men?
Jga tror inte Dennis menar att all drivning skall förbjudas och diskas?
Han talar ju om hårdare och mer kännbara straff.
Man ska inte vinna fördel på att piska hästen, lika lite som man ska vinna på att tränga sig.
Att piska och driva är ju inte samma sak.

Det är tillåtet driva 4 gånger på upploppet, det är ju en stor skillnad mot 15-20 gånger!
Tex;
4 gånger tillåtet
5-7 gånger böter 15 % förstaris i loppet
8-10 böter 50 % av första pris
10 + avstäng 1 vecka för varje pisk drivning.
Kusk som släpper handstropp för drivning blir diskad

Då är det ingen som tjänar på att driva överdrivet, för det kostar med för kusken driva än körprovision som normalt ligger på 10-15%.
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

*kl*

Så här står det i reglementet som gäller för kuskar på alla travbanor i hela Sverige:

Drivning skall alltid vara vårdad och inte utsätta hästen för onormal press.

Körspö får fram till 400 meterföre mål användas till korrigering och lätt maning. Därefter är det – förutom för korrigering – tillåtet att använda körspöet ett fåtal enstaka gånger för lätt drivning.

All maning, drivning eller korrigering skall ske med körspöet vänt framåt samt med en töm i vardera handen. Vid misstänkt fall av överdrivet bruk av körspö skall banveterinär under tävlingsdagen undersöka aktuell häst.

Vid drivning på annat sätt än med körspö för körsvennen inte sparka mot hästen, driva med bakvänt spö. Boxa eller driva hårt med tömmarna.

Körsven skall ha fötterna i sulkyns fotstöd utom vid manövrerande av sidostänger.

Tillämpningsanvisningar:

Den ena handen får ej användas för enbart drivning med körspöet. Körspö får ej föras i sidled och får ej användas för slag mot sulky eller hästens utrustning i övrigt. Det är förbjudet att utdela flera slag i snabb följd. Spö får inte heller användas utan att hästen fått tid att svara på tidigare drivning.

När måldomarnämnden bedömer att drivningen är anmärkningsvärd:

Kusken stängs med omedelbar verkan av tills vidare. STC:s disciplinnämnd beslutar om bestraffning.

Banveterinären/måldomarnämnden kan lämna en drivningsförseelse vidare till jordbruksverket, som i sin tur beslutar om polisutredning. Under utredningen och domstolsprocess hålls prispengar inne. Döms kusken dras prispengarna in.
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Ja jag tycker det var en ovanligt dum liknelse faktiskt :confused:

Varför är då inte elhalsband tillåtet i hundträning längre? Hundarna hugger ju varann bra mkt hårdare än vad ett "liten" stöt känns.

Bara för att det finns värre saker behöver väl inte det betyda att man andra ska ignoreras?

jag förstår men hundar bilr inte agresiva/bits om dom inte är rädda och om två hundar biter varandra så kan dom även leka. precis som två hästar kan stegra mot varandra när dom leker. sedan kan en av hästarna kanse ryta i lite mer i mott den andra hunden men då vissar den bara vem som bestämer. och om den andra hunden inte backar då då får den skylla sig själv sådn är nature. ochsånt här (alfa grejer) bör men ju inte lägga sig i mer än nödvändigt.
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Du menar inte på fullt allvar att 6 bötesförelägganden ENDASTskall rendera 1 MÅNADS AVSTÄNGNING!
Det är ju löjligt!
1 bötesföreläggande skall omedelbart leda till indragen licenc på livstid.
Sen får vi se hur många som anv. pisken .

Då skulle alla proffs kuska bara flytta till ett land där man INTE riskerar att bli av med licensen för något sådant.
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

du tycker inte att det bör vara hästägarens ansvar vilken kusk de anlitar och hur dessa beter sig med hästägarens häst på banan? Intressant.

NEJ det är dom INTE det är tränaren och enbart tränaren då det är han/hon som anmäler hästen i ett lopp.

Om hästägaren inte tycker om kuskarna som tränaren använder så byter dom tränare helt enkelt. Så dom ca 300 hästägare som har sine hästar hos Robert Bergh och Fredrik B Larsson tycker att det är okej. Likadant med Ludde han har flera av dom största hästägarna i Sverige bakom sig och driver "ofta" för mycket varför har han kvar 125 hästar i träning? Bara för en enda sak dom är några av Sveriges absolut bästa tränare!
Enkelt att inse att travet enbart kommer flytta härifrån till andra länder och fortsätta att "plåga" djuren där med förmodligen mer otillåtna medel än vad vi har i Sverige.

Lite fakta om BERGH LUDDE & FREDDAN
som kuskar
Ludde inkört 2008 14 712 622 kr
Bergh inkört 2008 9 713 086 kr
Fredrik inkört 2008 5 952 272 kr

Som tränare
Ludde intränat 2008 22 708 537 kr
Bergh intränat 2008 13 725 476 kr
Fredrik intränat 2008 4 811 622 kr

Vilket betyder att att det finns hästägare som vill ha hästar i träning hos dessa "djurplågare". Hoppas detta ger en inblick i att det inte handlar om drivning när det kommer till hästägare det handlar om PENGAR!
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

*knappfös*

Den tidigare medarbetaren på Kalla Fakta, Stefan Hagberg, har en läsvärd blogg som egentligen säger det mesta om hur Kalla Fakta skadade medierna mer än travsporten med sitt s.k. reportage: http://stefanhagberg.blogspot.com/klicka här!
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Tyvärr tror jag ingen av "motståndarna" är intresserad av att läsa och ta till sig..

(


Du kan inte någonstans se att jag överöst programmet med beröm, tvärtom, grisfösningen tyckte jag var en dålig ide att ta upp, som jag också nämnt, men faktum kvarstår, viss info går inte att bortse från i programmet, som djurskyddsansvariges uttalande om att böterna för otillåten drivning inte är för att hästen lider utan för att det är oestetiskt och yvigt, att ingen veterinärbesiktning, som inför FT, genomförs före start och att det är i högsta grad,om hästen tål det, lönsamt att med prygel få den att springa fortare sista biten.

Inte bara det, om en häst drivs otillåtet med spö och vinner- vad händer då?, jo, folkmassan applåderar och jublar över den där duktiga kusken som minsann har både det ena och andra knepet att ta till för att få en vinnare.

Jag undrar, hur mycket måste kusken ha tränat hästen innan till att tåla detta och reagera rätt?
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Du kan inte någonstans se att jag överöst programmet med beröm, tvärtom, grisfösningen tyckte jag var en dålig ide att ta upp, som jag också nämnt, men faktum kvarstår, viss info går inte att bortse från i programmet, som djurskyddsansvariges uttalande om att böterna för otillåten drivning inte är för att hästen lider utan för att det är oestetiskt och yvigt,
Jaaa och det är ju sanning i många fall som jag då försökt förklara tidigare. :idea:
Läs i tidigare inlägg travsportens regler ang. drivning.

Travsporten är ju inte en del tomtar som sitter och bestämmer utan en hel del folk runt omkring förutom banveterinären som håller koll och uppsikt och det känns ju konstigt att varenda veterinär och alla andra instanser inte reagerat mer kraftigt om var och varannan häst blev misshandlade på upploppet!


Låter det som man få slå o misshandla?
Tillämpningsanvisningar:

Den ena handen får ej användas för enbart drivning med körspöet. Körspö får ej föras i sidled och får ej användas för slag mot sulky eller hästens utrustning i övrigt. Det är förbjudet att utdela flera slag i snabb följd. Spö får inte heller användas utan att hästen fått tid att svara på tidigare drivning.

När måldomarnämnden bedömer att drivningen är anmärkningsvärd:

Kusken stängs med omedelbar verkan av tills vidare. STC:s disciplinnämnd beslutar om bestraffning.

Banveterinären/måldomarnämnden kan lämna en drivningsförseelse vidare till jordbruksverket, som i sin tur beslutar om polisutredning. Under utredningen och domstolsprocess hålls prispengar inne. Döms kusken dras prispengarna in.

att ingen veterinärbesiktning, som inför FT, genomförs före start och att det är i högsta grad,om hästen tål det, lönsamt att med prygel få den att springa fortare sista biten.
Med vet.besiktning menar du vad?
Varje ban veterinär har möjlighet att titta på alla hästars värmningar.
+ i defileringsvolt + provstart innan lopp.

I travet har vi något som heter Tränaransvar o det är tränarens ansvar att hästen är i tävlingsmässigt skick, du får böter so tränare om hästen ej är det.

4 stor lopp alla med över 1 miljon i första pris.
Elitloppet 08 sverige;
http://www.youtube.com/watch?v=_sMYiBYNBMU&feature=related
( Bestraffningar: Bazire Jean Michel, 30000 kr, avstängning 080608-080610, felaktig bruk av körspö.
Kolgjini Lutfi, 30000 kr, avstängning 080608-080610, för att ej ha hållit rakt spår på upploppet varav medtävlare haft fördel.)
Hamboletonian usa 08
http://www.youtube.com/watch?v=rzXFL7Y1e00
Oslo frandprix 08 körspö ej tillåtet
http://www.youtube.com/watch?v=vAkXGFfCnZE
Finlandia Ajo finland 08
http://www.youtube.com/watch?v=KBF_YZpH7eM&feature=related
Orkar du inte titta på hela loppen så kolla upploppen o drivningarna o skillnaden...
Här ser man ganska tydligt vad en yvig drivning är och vad som sker om man får slå enhandare (släppa tömmen) som man får göra i usa.

I sverige får du varken driva yvigt, slå med pisk eller driva hårt med töm.



Driva, gunga och hejja är inte samma sak som att piska!

Inte bara det, om en häst drivs otillåtet med spö och vinner- vad händer då?, jo, folkmassan applåderar och jublar över den där duktiga kusken som minsann har både det ena och andra knepet att ta till för att få en vinnare.
Jag vet tyvärr inte hur ofta det sker faktskt att det blir sån överdriven drivning att publiken borde var tysta och bua..
Man jag har själv suttit i fika rummet efter en del lopp o diskuterat drivningar som inte varit trevliga.

Jag undrar, hur mycket måste kusken ha tränat hästen innan till att tåla detta och reagera rätt?
Va?
Tror du en häst blir med löpvillig för att du slår den?? :eek:
Man lär den väl spö på samma sätt som man lär en häst skänkel?

Smacka, ge töm o peta med pisk o vips vet de att pisken va framåt? :confused:

Det som inte riktigt framgår tror jag är den yviga drivningen som är stor, ful och påhejjande.. Man hejjar mer på hästen än man slår den.

Har du testat spisen, linorna och stolen än?
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Låt dem då göra det.
Jag skulle inte sakna dem men jag tror inte heller att de flyttar utan de stannar nog och får finna sig i det nya regelverket !
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Jaaa och det är ju sanning i många fall som jag då försökt förklara tidigare. :idea:
Läs i tidigare inlägg travsportens regler ang. drivning.



Det du inte förstår är att jag inte menar som du tror eller som djurskyddsansvarig på STC hävdar, att hästen inte lider av rejäla spörapp, annat, vispande osv, har inte jag tagit upp som djurplågeri.
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Vilket betyder att att det finns hästägare som vill ha hästar i träning hos dessa "djurplågare". Hoppas detta ger en inblick i att det inte handlar om drivning när det kommer till hästägare det handlar om PENGAR!


du - självklart handlar det om pengar, det fattar nog alla, inklusive jag själv.
Med andra ord så är det precis det jag menar - alltför många hästägare bryr sig om pengarna och då spelar det mindre roll hur kusken uppför sig, så länge ägarna själva inte behöver ta ngra konsekvenser. en rätt enkel ekvation.
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Tror du en häst blir med löpvillig för att du slår den?? :eek:
Man lär den väl spö på samma sätt som man lär en häst skänkel?


Så du menar att de som åkt dit för för hårda tag med pisken på upploppet aldrig gjort samma på träning?, nåväl lev i din dröm du,:grin:, jag för min del hoppas på diskade ekipage.

Och varför, i de fallen, spöas hästen så kraftfull, om det inte är för den ska springa lite fortare?:grin:

Och lär dig en sak, det är skillnad på att lära en häst spöet, använda det korrekt, än de missbrukav spöet jag har diskuterat.
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Med andra ord så är det precis det jag menar - alltför många hästägare bryr sig om pengarna och då spelar det mindre roll hur kusken uppför sig, så länge ägarna själva inte behöver ta ngra konsekvenser. en rätt enkel ekvation.



Vi kan ju göra en liten jämförelse med dressyrvärden.

Om man går på travets linje att hästägaren inte har ansvar eller ska straffas om kusken uppför sig illa och slår en häst till målgång, så borde det vara lika OK att sätta upp en korrigeringsryttare på sin häst som med grova medel rider igenom hästen, stå och titta på och samtidigt vara helt fri från ansvar.?
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Det du inte förstår är att jag inte menar som du tror eller som djurskyddsansvarig på STC hävdar, att hästen inte lider av rejäla spörapp, annat, vispande osv, har inte jag tagit upp som djurplågeri.

Vad menar du då??
Fattar inget av ditt inlägg nu?? :o

Menar du att jag tror hästen inte lider av spörapp är mitt svar följaden;

Det du inte förstår är att det är fysiskt omöjligt att ge hästen regäla spörapp med båda tömmarna i händerna av den enkla avledning att du inte kan föra handen(armen) bakåt (för du håller i tömmen) och träffa hästen hårt. :idea:
Själv klart lider en häst av spörapp!:idea:

Menar du något annat ber jag dig förklara tydligare?
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Hästnyheter (DN) Trots att superligan i hoppning utökades till tio lag lyckades inte Sverige behålla sin plats i högsta ligan. De svenska...
Svar
0
· Visningar
826
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (DN) De flesta ägare älskar sina hästar. "Du kan tala illa om någons hustru, men aldrig om hans häst", heter det i trav- och...
Svar
1
· Visningar
955
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (DN) Hoppryttaren Rodrigo Pessoa vill starta vid finalen av Global Champion Tour i Sao Paolo, Brasilien. Trots att han är avstängd för...
Svar
0
· Visningar
741
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (DN) En av de största inom svensk travsport har avlidit. Sören Nordin fyllde 91 år på fredagen, natten till lördagen slutade hans...
Svar
0
· Visningar
841
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp