Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

KL

Bara lite allmänna reflektioner.

Jag fascineras över reaktioner som trådar om våld eller olagliga metoder mot hästar i träning oftast väcker rent generellt. Det spelar ingen roll vilken gren det handlar om, folk som tillhör den grenen får genast en reflex där de benhårt tvivlar och förnekar att såna metoder över huvud taget är möjliga. det kan inte vara sant, det är inte möjligt osv - och sen följer en rad argument varför det inte är möjligt.

det är ett faktum i dagens sverige i grenar trav, hoppning och dressyr att högst tveksamma metoder förekommer på många många platser och stallar. Sen att man inte vill tro det, är en HELT annan femma och har fortfarande ingen grund att det för den skull inte förekommer.

varför skulle det inte vara möjligt att ngn som helst misshandlande av djur förekommer inom travet?
eftersom det är fullt verkligt att en av sveriges mest kända hoppryttare helt öppet i sitt eget ridhus medans andra finns på anläggningen, både barrerar och jagar sin häst med långpisk över hinder när den stannat, tills den hoppar i skräck, och hästar som krubbbitit pga att de stått inne för mycket, hade eltråd på alla sidor om sig i boxen, osv osv, så förundrar jag mig att folk fortfarande vill blunda och hävda att nej, det är fullständigt omöjligt, det händer inte.
Fler borde göra som danskarna gjorde i det senaste misshandelsfallet av den numera ökända Christine W - dvs personalen reagerade och valde att sticka ut, och tog in reportrar som fångade henne på kamera LIVE. Om fler vågade göra det istället för att ducka och tiga, så skulle det kanske börja röra på sig i fråga om hantering av djur ute i stallarna.

Vem?? Känns som jag har missat något här...
Är det offentligt? Du får gärna PM:a annars...
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Nu är det avslöjat vem det maskerade mannen var, det är amatörtränaren DENNIS EK, som även uttalar sig i programmet. Detta är avslöjat av en bekant till kameramannen som var med i repotaget. ALLTSÅ DET ÄR DENNIS EK !!!!!!!


Om det visar sig att Kalla Faktas kameraman skvallrar om vilka han filmar anonymt, suddig figur och förvrängd röst,då tror jag benhårt på att Kalla Fakta gör sig av med denne person.
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Jag vet inte hur ofta folk piskar sina hästar i träning o inte, men som hästmänniska vet jag att pisk inte får hästen att må som bäst, jag vet oxå att man inte behöver slå hästen för att den ska lära sig att visa pisk är frammåt.
Jag börjar bli tveksam till de metoder som ligger till grund till din kunskap??



Men då undrar jag, varför piskas då hästarna ibland i mål alldeles för hårt, om man som du säger, inte egentligen behöver det? Det verkar faktiskt som de kan springa lite fortare, även om de för den skull inte mår bättre av stryket?:confused:

Hästar är flyktdjur, den som är mest rädd för en alldeles för kraftig spödrivning,och möjligtvis har lite ork kvar, den springer fortast för genetiskt sett är det den som överlever.:grin:

Och låt bli att när dina argument om att inga travhästar får spö tryter, istället insinuera att jag skulle ge mina hästar stryk.:mad:
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Men då undrar jag, varför piskas då hästarna ibland i mål alldeles för hårt, om man som du säger, inte egentligen behöver det? Det verkar faktiskt som de kan springa lite fortare, även om de för den skull inte mår bättre av stryket?:confused:

Hästar är flyktdjur, den som är mest rädd för en alldeles för kraftig spödrivning,och möjligtvis har lite ork kvar, den springer fortast för genetiskt sett är det den som överlever.:grin:

Och låt bli att när dina argument om att inga travhästar får spö tryter, istället insinuera att jag skulle ge mina hästar stryk.:mad:

Herregud, de är f*n inte möjligt att du kan ens skriva detta inlägg efter alla dessa spaltmeter jag skrivit?? :eek::eek:
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Herregud, de är f*n inte möjligt att du kan ens skriva detta inlägg efter alla dessa spaltmeter jag skrivit?? :eek::eek:

Inte svårt alls eftersom du försvarar en del av den otillåtna spödrivningen som förekommer, för all otillåten spödrivning är väl inte misshandel och ska straffas med diskning och avstängning enligt dig, eller?:eek:, på dig själv.
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Inte svårt alls eftersom du försvarar en del av den otillåtna spödrivningen som förekommer, för all otillåten spödrivning är väl inte misshandel och ska straffas med diskning och avstängning enligt dig, eller?:eek:, på dig själv.

4 drivningar enligt reglementet är ok, men den 5e gör ont o är misshandel? :idea:

4de gången jag koperar in detta till dig, REGLERNA:
Tillämpningsanvisningar:

Den ena handen får ej användas för enbart drivning med körspöet. Körspö får ej föras i sidled och får ej användas för slag mot sulky eller hästens utrustning i övrigt. Det är förbjudet att utdela flera slag i snabb följd. Spö får inte heller användas utan att hästen fått tid att svara på tidigare drivning.

När måldomarnämnden bedömer att drivningen är anmärkningsvärd:

Kusken stängs med omedelbar verkan av tills vidare. STC:s disciplinnämnd beslutar om bestraffning.

Banveterinären/måldomarnämnden kan lämna en drivningsförseelse vidare till jordbruksverket, som i sin tur beslutar om polisutredning. Under utredningen och domstolsprocess hålls prispengar inne. Döms kusken dras prispengarna in.

Jag tror jag upprepat det förr, men kan ta de igen för du verkar inte få in det!
Jag tycker regler ska bli hårdare, tydligare och straffskalan större med både högre böter o diskningar o avstängningar bör finnas med..
Ska ja ta det igen eller kan du läsa meningen gång på gång tills du förstår, noterar o slipper komma med samma fråga igen? :idea:

Finns en hel tråd på trav om vad jag tycker borde ändras inom travet.

*Håller tummarna*
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

*kl*

Är hästen trött spelar det ingen roll hur mycket man slår den, en del hästar kan svara en bit, men det är liksom inget trollspö man har i handen. Hästens mjölksyra försvinner inte oavsett hur mycket man än piskar den!
 
Senast ändrad:
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

*kl*

Är hästen trött spelar det ingen roll hur mycket man slår den, en del hästar kan svara en bit, men det är liksom inget trollspö man har i handen. Hästens mjölksyra försvinner inte oavsett hur mycket man än piskar den!

Precis Jag anser att drivning skall vara tillåten så länge som hästen svara på det och 99% av alla som kör driver inte en trött häst.:love::love:
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

4 drivningar enligt reglementet är ok, men den 5e gör ont o är misshandel? :idea:


Och vad är då misshandel enligt dig som då skulle leda till att prispengen försvann?

Någonstans ska gränsen givetvis dras för vad som inte är tillåtet, sedan spelar det ingen roll hur många gånger du kopierar de regler som är nu, eller att du tycker att straffet kanske ibland borde bli lite hårdare, faktum kvarstår, du tycker att hästen kan, med otillåtna medel, piskas fram till seger eller placering och ägaren får behålla pengen och äran, kusken får behålla större delen av pengen, samt äran, plus då ett tacksamhetsdunk i ryggen för bra körning.
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Precis Jag anser att drivning skall vara tillåten så länge som hästen svara på det och 99% av alla som kör driver inte en trött häst.:love::love:

Ja, det är ju inte precis så att en medioker häst som aldrig har vunnit på 40 starter helt plötsligt börjar göra det för att man lägger på pisken lite extra. Vi som är insatta i travet vet att det inte är så lätt;) Är hästen trött så är den!
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Och vad är då misshandel enligt dig som då skulle leda till att prispengen försvann?

Någonstans ska gränsen givetvis dras för vad som inte är tillåtet, sedan spelar det ingen roll hur många gånger du kopierar de regler som är nu, eller att du tycker att straffet kanske ibland borde bli lite hårdare, faktum kvarstår, du tycker att hästen kan, med otillåtna medel, piskas fram till seger eller placering och ägaren får behålla pengen och äran, kusken får behålla större delen av pengen, samt äran, plus då ett tacksamhetsdunk i ryggen för bra körning.

Då författaren, Stefan Hagberg, har godkänt att man citerar honom så gör jag det:

"Men nu över till dagens huvudtema; att piska häst!

Det är troligt att den betydande del av svenska folket som inte varit på en travbana efter att ha tittat på Kalla Fakta såg framför sig något som liknade en blandning av Victor Sjöströms ”Körkarlen”och Igor i Frankenstein, vilt piskande några löddriga, utmärglade hästkrakar som släpade sig fram i vatten och lervälling till knäna.


Det är så med den mänskliga hjärnan. Bilden har en betydande roll. Hör vi pisk så associerar vi och ser bilder framför oss. Då är det troligen en piska som den här ovanför vi ser om vi inte varit på en travbana och sett ett körspö tidigare.


Hästpiskor är förbjudna. Så var det sagt.


Nästan alla drivningar av häst i travlopp i Sverige bedöms som korrekta och regelmässiga. Då ska man komma ihåg att vartenda travlopp övervakas enligt reglerna för att se ifall det förekommer brott mot reglementet**. Ett par procent faller utanför ramen och bestraffas då. Det kan vara böter eller avstängning beroende på förseelsens art. Jag ska återkomma till det.


Men inte ens när en kusk fällts för felaktig drivning behöver det vara så att kusken driver hästen med körspöet på ett felaktigt sätt hur märkligt det än kan låta.


Därmed inte sagt att alla kuskar håller sig till reglerna. Men det gör man inte alltid inom journalistiken eller innebandyn heller. Men inom travsporten finns det regler och reglemente*, straff i form av böter och avstängningar och i sista hand vidtar polisanmälan en civil process.



Hade man haft samma intensiva övervakning inom journalistiken som man har inom travet så hade det helt säkert sett annorlunda ut i media utan att det fria ordet hade fått stryka på foten.


Pisk är alltså som redskap förbjudet att använda. Däremot används fortfarande ordet ”pisk” ibland om körspöet. I trav heter det alltså körspö och det är ett rakt spö som används i undantagsfall någon gång under loppet för att korrigera hästen**. Så det som debatten handlar om är vad som händer under de sista 400 meterna i loppet där det är tillåtet att driva hästen undantagsvis som anges i reglementet** i slutet av den här postningen. Före den gränsen är det alltså endast tillåtet för korrigering vilket är en väsentlig skillnad. Men det är inte alla som driver sina hästar eftersom hästar, liksom kuskar är olika. Det här är en komplicerad värld.
Om det finns en klar ledare i ett travlopp så skulle aldrig de andra kurskarna sätta igång att driva på sina hästar för att komma ifatt ledaren. Många hästar behöver dessutom inte drivas överhuvudtaget.


Tro mig jag har sett tiotusentals travlopp. Eller tro mig inte men då vill jag gärna se lite fakta som bevisat motsatsen.


I det beramade programmet som sändes i söndags och som vållat om inte en folkstorm så i varje fall en stor debatt inom travvärlden och resten av Sverige framställdes en rad anklagelser mot sporten och dess utövare som vid närmre påseende inte visade sig vara trovärdiga eller sanna.


De flesta hästar de kör tränar de samtidigt själva mellan travloppen och hästar står i deras stallar och hagar. Normalt betalar en ägare mellan tummen och pekfingret 10-15 000 kronor per månad till en travtränare. Sedan kan det tillkomma veterinärkostnader, utrustning mm.


Ägarna ska då enligt ”piskteoremet” sedan komma till en tävling med barnen och se hur den tränare de har betalat, piska livet ur hästen. Tror någon på allvar att den hästen blir kvar hos tränaren efter att de gråtande barnen tröstats. Speciellt som hästtränare i princip är den enda kvarvarande yrkesgrupp där man kan bli uppsagd på minuten. Gråter barnen så hämtar jag hästen och byter tränare. Som hästägare har man också tillträde till stallbacken och där träffar man alltid andra kuskar och andra tränare. Då skulle det enligt piskteoremet heta; Jaså, du har hästen hos ”Pisk-Olle”, då har han väl bankat skinnet av din häst kan jag tänka. Barnen...

Körspö.


Jag går till en större näthandel för hästtillbehör. Letar efter spö eftersom jag behöver kolla lite olika modeller. Haglunds säljer allt möjligt men inte spö. Det kan vara en tillfällighet. Men däremot har de en massa andra produkter som jag tycker visar vad som säljer till människor som äger eller tränar hästar lägger ner pengar på. De säljer visserligen både sadlar, betsel och andra tillbehör men deras storsäljare verkar vara skydd av olika slag. Ja, inte för kusken utan för hästen när den tränar, går i hagen eller är på väg till och från tävlingar. Inte sällan ser man hur det kommer ut hästar ur transporter som liknar Mumiens återkomst, dyrgripar som man lindats för att de inte ska skada sig under färden.


Man skulle kunna tänka sig att spö vore en storsäljare. Att proffskuskarna slet ut ett i varje lopp i princip.


Men istället verkar det vara helt andra artiklar som är storsäljare. Benskydd, transportskydd, flyg & myggtäcken, flughuvor, transporttäcken, regntäcken, vintertäcken, sommartäcken, stalltäcken och… mer täcken.


Ja, till sist; varför hör man ALDRIG NÅGONSIN på en travbana besökare eller travkommentatorer säga:


-Det är bra Örjan(Lutfi, Erik, Åke, Fredrik, Robert m fl), ge den med pisken!!!

Om det var det som avgjorde, menar jag."

(http://stefanhagberg.blogspot.com/2008/12/kalla-fakta-utvecklar-sin-filosofi.html)
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Nu är det avslöjat vem det maskerade mannen var, det är amatörtränaren DENNIS EK, som även uttalar sig i programmet. Detta är avslöjat av en bekant till kameramannen som var med i repotaget. ALLTSÅ DET ÄR DENNIS EK !!!!!!!

DETTA ÄR INTE FAKTA men jag läste det på aftonbladet så helt osanolikt kan det nog inte vara.

http://www.aftonbladet.se/trav365/article3894923.ab Står i komentarerna längst ner.

:confused: Har han inte varit med på buke och "trätt fram"??
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Ja, det är ju inte precis så att en medioker häst som aldrig har vunnit på 40 starter helt plötsligt börjar göra det för att man lägger på pisken lite extra. Vi som är insatta i travet vet att det inte är så lätt;) Är hästen trött så är den!

Tänk om alla kunde förstå det :confused::confused:
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Tänk om alla kunde förstå det :confused::confused:

De har antagligen inte kört en travare, varken i ett jobb eller på tävling. Då är det inte så lätt att förstå... Jag har hållit på med trav i tio år, har faktiskt aldrig kört med något spö i handen och det har inte min pappa heller gjort. Den hästen som jag har haft i 2 år snart har aldrig blivit körd med spö... av någon... så länge jag har haft honom i alla fall.

Jag minns fortfarande när min bror körde ett jobb tillsammans med en annan travhäst som var i full tävlingskondion. De hade i princip tävlingsbalans på hästen, uppkäk, sulky och hela kittet. Min häst gick på bete,ridskor runt om, hade inte tävlat på 1½ år, hade ett vanligt öppet huvudlag, långvagn och inget spö. Ska jag säga vem som vann? Jo, min häst drog ifrån den andra som ingenting - utan spö! Minns också en gång när jag körde ett jobb mot en annan häst som var startklar; jag körde bakom den andra och halva varvet kvar vred jag ut och det tog inte många sekunder innan han var om och spurtade till seger - helt frivilligt och utan spö! Det går inte att få hästen att springa fortare bara för att man använder spö. Det behövs egentligen inte, de flesta travare älskar att springa och då är det i princip bara att sitta och hålla i tömmarna. En häst utan löpglädje hamnar sällan i vinnarcirkeln...
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Banveterinären/måldomarnämnden kan lämna en drivningsförseelse vidare till jordbruksverket, som i sin tur beslutar om polisutredning. Under utredningen och domstolsprocess hålls prispengar inne. Döms kusken dras prispengarna in.
Dvs prispengarna dras in om kusken fälls för djurplågeri men inte när det "bara" gäller regelvidrig drivning.
PL
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Dvs prispengarna dras in om kusken fälls för djurplågeri men inte när det "bara" gäller regelvidrig drivning.
PL

Och vad är då travet för er?
Jag personligen, 7 andra travtränare och en Hulimupp?

Enligt er är ju felaktigdrivning detsamma som misshandel o det är ju konstigt att ban veterinärer, måldommare, måldommar nämnden, strart personal, bandommare, bandommar nämnd, ekipagekontrollanter, statenskontrollanter, indentifieringspersonal o de som serverar kaffet + alla sveriges travtränare, hästskötare, hästägare allihopa bludar för denna regelrätta piskning som pågår på våra travbanor o där hästar misshandlas å det grövsta.

Jag är ledsen, jag tycker fortfarande inte diskning i första hand är rätt väg att gå men det betyder ta mig tusan inte att jag tycker man ska få banka o slå hur som helst heller o det får man inte i dag, jag har bara ett annat förslag som jag tror känns mer, blir bättre och funkar bättre!!

Vill ni veta vad jag tycker så kan denna tråden hjälpa till:http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=934353 :angel:
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Och vad är då misshandel enligt dig som då skulle leda till att prispengen försvann?

Någonstans ska gränsen givetvis dras för vad som inte är tillåtet, sedan spelar det ingen roll hur många gånger du kopierar de regler som är nu, eller att du tycker att straffet kanske ibland borde bli lite hårdare, faktum kvarstår, du tycker att hästen kan, med otillåtna medel, piskas fram till seger eller placering och ägaren får behålla pengen och äran, kusken får behålla större delen av pengen, samt äran, plus då ett tacksamhetsdunk i ryggen för bra körning.

Tycker straffet kanske ibland?? Herregud, du är ju sorglig! :mad:

Jag tänker inte ta det igen utan hänvisar till denna tråden där du finner alla svar:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=934353
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Hästnyheter (DN) Trots att superligan i hoppning utökades till tio lag lyckades inte Sverige behålla sin plats i högsta ligan. De svenska...
Svar
0
· Visningar
826
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (DN) De flesta ägare älskar sina hästar. "Du kan tala illa om någons hustru, men aldrig om hans häst", heter det i trav- och...
Svar
1
· Visningar
955
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (DN) Hoppryttaren Rodrigo Pessoa vill starta vid finalen av Global Champion Tour i Sao Paolo, Brasilien. Trots att han är avstängd för...
Svar
0
· Visningar
741
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (DN) En av de största inom svensk travsport har avlidit. Sören Nordin fyllde 91 år på fredagen, natten till lördagen slutade hans...
Svar
0
· Visningar
841
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp