Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare
Och vad är då misshandel enligt dig som då skulle leda till att prispengen försvann?
Någonstans ska gränsen givetvis dras för vad som inte är tillåtet, sedan spelar det ingen roll hur många gånger du kopierar de regler som är nu, eller att du tycker att straffet kanske ibland borde bli lite hårdare, faktum kvarstår, du tycker att hästen kan, med otillåtna medel, piskas fram till seger eller placering och ägaren får behålla pengen och äran, kusken får behålla större delen av pengen, samt äran, plus då ett tacksamhetsdunk i ryggen för bra körning.
Då författaren, Stefan Hagberg, har godkänt att man citerar honom så gör jag det:
"Men nu över till dagens huvudtema; att piska häst!
Det är troligt att den betydande del av svenska folket som inte varit på en travbana efter att ha tittat på Kalla Fakta såg framför sig något som liknade en blandning av Victor Sjöströms ”Körkarlen”och Igor i Frankenstein, vilt piskande några löddriga, utmärglade hästkrakar som släpade sig fram i vatten och lervälling till knäna.
Det är så med den mänskliga hjärnan. Bilden har en betydande roll. Hör vi pisk så associerar vi och ser bilder framför oss. Då är det troligen en piska som den här ovanför vi ser om vi inte varit på en travbana och sett ett körspö tidigare.
Hästpiskor är förbjudna. Så var det sagt.
Nästan alla drivningar av häst i travlopp i Sverige bedöms som korrekta och regelmässiga. Då ska man komma ihåg att vartenda travlopp övervakas enligt reglerna för att se ifall det förekommer brott mot reglementet**. Ett par procent faller utanför ramen och bestraffas då. Det kan vara böter eller avstängning beroende på förseelsens art. Jag ska återkomma till det.
Men inte ens när en kusk fällts för felaktig drivning behöver det vara så att kusken driver hästen med körspöet på ett felaktigt sätt hur märkligt det än kan låta.
Därmed inte sagt att alla kuskar håller sig till reglerna. Men det gör man inte alltid inom journalistiken eller innebandyn heller. Men inom travsporten finns det regler och reglemente*, straff i form av böter och avstängningar och i sista hand vidtar polisanmälan en civil process.
Hade man haft samma intensiva övervakning inom journalistiken som man har inom travet så hade det helt säkert sett annorlunda ut i media utan att det fria ordet hade fått stryka på foten.
Pisk är alltså som redskap förbjudet att använda. Däremot används fortfarande ordet ”pisk” ibland om körspöet. I trav heter det alltså körspö och det är ett rakt spö som används i undantagsfall någon gång under loppet för att korrigera hästen**. Så det som debatten handlar om är vad som händer under de sista 400 meterna i loppet där det är tillåtet att driva hästen undantagsvis som anges i reglementet** i slutet av den här postningen. Före den gränsen är det alltså endast tillåtet för korrigering vilket är en väsentlig skillnad. Men det är inte alla som driver sina hästar eftersom hästar, liksom kuskar är olika. Det här är en komplicerad värld.
Om det finns en klar ledare i ett travlopp så skulle aldrig de andra kurskarna sätta igång att driva på sina hästar för att komma ifatt ledaren. Många hästar behöver dessutom inte drivas överhuvudtaget.
Tro mig jag har sett tiotusentals travlopp. Eller tro mig inte men då vill jag gärna se lite fakta som bevisat motsatsen.
I det beramade programmet som sändes i söndags och som vållat om inte en folkstorm så i varje fall en stor debatt inom travvärlden och resten av Sverige framställdes en rad anklagelser mot sporten och dess utövare som vid närmre påseende inte visade sig vara trovärdiga eller sanna.
De flesta hästar de kör tränar de samtidigt själva mellan travloppen och hästar står i deras stallar och hagar. Normalt betalar en ägare mellan tummen och pekfingret 10-15 000 kronor per månad till en travtränare. Sedan kan det tillkomma veterinärkostnader, utrustning mm.
Ägarna ska då enligt ”piskteoremet” sedan komma till en tävling med barnen och se hur den tränare de har betalat, piska livet ur hästen. Tror någon på allvar att den hästen blir kvar hos tränaren efter att de gråtande barnen tröstats. Speciellt som hästtränare i princip är den enda kvarvarande yrkesgrupp där man kan bli uppsagd på minuten. Gråter barnen så hämtar jag hästen och byter tränare. Som hästägare har man också tillträde till stallbacken och där träffar man alltid andra kuskar och andra tränare. Då skulle det enligt piskteoremet heta; Jaså, du har hästen hos ”Pisk-Olle”, då har han väl bankat skinnet av din häst kan jag tänka. Barnen...
Körspö.
Jag går till en större näthandel för hästtillbehör. Letar efter spö eftersom jag behöver kolla lite olika modeller. Haglunds säljer allt möjligt men inte spö. Det kan vara en tillfällighet. Men däremot har de en massa andra produkter som jag tycker visar vad som säljer till människor som äger eller tränar hästar lägger ner pengar på. De säljer visserligen både sadlar, betsel och andra tillbehör men deras storsäljare verkar vara skydd av olika slag. Ja, inte för kusken utan för hästen när den tränar, går i hagen eller är på väg till och från tävlingar. Inte sällan ser man hur det kommer ut hästar ur transporter som liknar Mumiens återkomst, dyrgripar som man lindats för att de inte ska skada sig under färden.
Man skulle kunna tänka sig att spö vore en storsäljare. Att proffskuskarna slet ut ett i varje lopp i princip.
Men istället verkar det vara helt andra artiklar som är storsäljare. Benskydd, transportskydd, flyg & myggtäcken, flughuvor, transporttäcken, regntäcken, vintertäcken, sommartäcken, stalltäcken och… mer täcken.
Ja, till sist; varför hör man ALDRIG NÅGONSIN på en travbana besökare eller travkommentatorer säga:
-Det är bra Örjan(Lutfi, Erik, Åke, Fredrik, Robert m fl), ge den med pisken!!!
Om det var det som avgjorde, menar jag."
(
http://stefanhagberg.blogspot.com/2008/12/kalla-fakta-utvecklar-sin-filosofi.html)