Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

De har antagligen inte kört en travare, varken i ett jobb eller på tävling. Då är det inte så lätt att förstå... Jag har hållit på med trav i tio år, har faktiskt aldrig kört med något spö i handen och det har inte min pappa heller gjort. Den hästen som jag har haft i 2 år snart har aldrig blivit körd med spö... av någon... så länge jag har haft honom i alla fall.

Jag minns fortfarande när min bror körde ett jobb tillsammans med en annan travhäst som var i full tävlingskondion. De hade i princip tävlingsbalans på hästen, uppkäk, sulky och hela kittet. Min häst gick på bete,ridskor runt om, hade inte tävlat på 1½ år, hade ett vanligt öppet huvudlag, långvagn och inget spö. Ska jag säga vem som vann? Jo, min häst drog ifrån den andra som ingenting - utan spö! Minns också en gång när jag körde ett jobb mot en annan häst som var startklar; jag körde bakom den andra och halva varvet kvar vred jag ut och det tog inte många sekunder innan han var om och spurtade till seger - helt frivilligt och utan spö! Det går inte att få hästen att springa fortare bara för att man använder spö. Det behövs egentligen inte, de flesta travare älskar att springa och då är det i princip bara att sitta och hålla i tömmarna. En häst utan löpglädje hamnar sällan i vinnarcirkeln...

Kul med sånt tycker jag :D jag kör ofta med spö för jag är på en travcamp med ca 200 hästar och då har man inte utrymme för misstag om det skulle hända något. Brukar dock inte behöva använda den mycket :D. I lopp kör jag aldrig ut utan pisk. Det är en säkerhet med den om det händer något tycker jag jag har faktiskt fått "drivnings böter" en gång vet inte varför :confused:men det var nog för yvig drivning. Nu blir man nog sågad som djurplågare här men det får jag la leva med :angel::love::love:
Vart håller du hus föresten Mack Lobell?
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Är du totalt oförmögen att trycka på en länk?? :confused:



Det är ju din "egen" tråd du länkat till, man borde tycka att du där skulle ha lite mer koll, både på vad du själv skrivit och dessutom vilka andra som varit där, jag har nämligen gjort några inlägg där innan din länkning, ...så jag frågar igen-Hur ser den misshandel ut som enligt dig borde leda till diskning?
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Helt ärligt, är de verkligen möjligt att vrida o vända på det jag skriver så till den milda grad som du gör, utan att bli uppfattad som korkad? :grin:

Jag har väl aldrig försvarat PRYGEL med att det ser illa ut?:confused:
Jag har sagt att drivningar i många fall ser värre ut än vad de känns.

:grin:
För min del är det du som möjligen uppfattas som korkad eftersom jag aldrig diskuterat den drivning som idag är godkänt, jag har bara tagit upp det att när kuskar, för att komma fortare fram på upploppet, på hästar som faktiskt redan sliter hårt, använder sig av otillåten spödrivning på hästen självklart i syfte med att komma före de andra, de ska inte få sina pengar, vare sig häst eller kusk.

Jag kan inte få det till något annat än att du till viss del försvarar detta iom att du faktiskt tycker att hästen ska behålla sina prispengar, fast den kommit dit på fusk,så vad menar du med misshandel på banan som enligt dig är fog för en diskning?

Det är du som försöker röra till vad jag sagt om detta:cool:, och få andra som läser att tro att jag menar att ingen drivning ska ske alls, jag tar det en gång till, har inget emot spöet som sådant.
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Det är ju din "egen" tråd du länkat till, man borde tycka att du där skulle ha lite mer koll, både på vad du själv skrivit och dessutom vilka andra som varit där, jag har nämligen gjort några inlägg där innan din länkning, ...så jag frågar igen-Hur ser den misshandel ut som enligt dig borde leda till diskning?

Ja vet att du gjort inlägg!
Jag vet oxå att de inläggen inte kommenterar min syn på drivningsfrågan och det var väl vad vi pratade om här..

När drivningen går över till våld och hästen kan ta/tar skada, det är inte längre en sk. drivning, det är misshandel och ska självklart diskas och medföra hårda straff.
Tilltag (mest felaktiga drivning enligt mig) som att rycka i munnen ska omedelbart diskas oavsett vart ekipaget befinner sig.


Jag tycker oxå att drivningar inte ska få se så illa ut som de gör nu, och där har du då svaret på straff i min länkade tråd.
Där vill ja då påpeka att jag inte tycker kusken ska få släppa handstroppen (som sitter på tömmen) och det löser då automatiskt problemet med yvig drivning.
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

:grin:
För min del är det du som möjligen uppfattas som korkad eftersom jag aldrig diskuterat den drivning som idag är godkänt, jag har bara tagit upp det att när kuskar, för att komma fortare fram på upploppet, på hästar som faktiskt redan sliter hårt, använder sig av otillåten spödrivning på hästen självklart i syfte med att komma före de andra, de ska inte få sina pengar, vare sig häst eller kusk.

Jag kan inte få det till något annat än att du till viss del försvarar detta iom att du faktiskt tycker att hästen ska behålla sina prispengar, fast den kommit dit på fusk,så vad menar du med misshandel på banan som enligt dig är fog för en diskning?

Det är du som försöker röra till vad jag sagt om detta:cool:, och få andra som läser att tro att jag menar att ingen drivning ska ske alls, jag tar det en gång till, har inget emot spöet som sådant.
Nu är det ju viss skillnad på att jag inte tycker diskning i första hand är bästa lösning och att du skriver att jag tycker det är ok att prygla hästar på upploppet.

Som jag sagt hela tiden så tycker jag att dagens regler är för dåliga, jag tycker inte de kan utgöra en grund för att ekipaget ska diskas istället för böter.
Det är min utgångspunkt.

Drivning är drivning o Misshandel är misshandel. Övergår drivning till misshandel så ska ekipaget diskas, kusken anmälas osv...

Jag har aldrig sagt att du är emot spö??
Det jag tycker är att du väljer tolka fel, läsa mellan raderna o får att att låta som att jag är helt ok med att hästen får stryk, så är det inte!
Hästar ska inte få stryk, någonsin o därefter är de punkt!
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Men hur kan det vara sportsligt ok mot andra ekipage eller mot den spelande publiken att någon kan ta hem en seger trots otillåten drivning o att kravet för att detta inte skall kunna ske är att kusken fälls för djurplågeri. Kan det inte finnas något mellan vad du kallar yvig drivning o den typen av drivning som ger skador som räcker för en djurplågeridom?
PL
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Men hur kan det vara sportsligt ok mot andra ekipage eller mot den spelande publiken att någon kan ta hem en seger trots otillåten drivning o att kravet för att detta inte skall kunna ske är att kusken fälls för djurplågeri. Kan det inte finnas något mellan vad du kallar yvig drivning o den typen av drivning som ger skador som räcker för en djurplågeridom?
PL

Nej, det är inte sportsligt.
Det har väl varit massor av diskutioner om ekipage som skulle blivit diskade av olika anledningar i olika sammanhang som inte blivit det o jag vet inte att jag tyckt det varit ok någonstans?
Nu är ju inte drivning något du blir diskad för. förrens som du säger kusken bryter mot djurskydden, blir anmäld om dömd.
Jag tycker som sagt de regler som är nu, lämnar en hel del övrigt att önska.

Om man tar dagens regler som utgångspunkt o ändrar så att det blir diskning istället för böter vid felaktig drivning. Och vi då enas om att felaktig drivning inte är misshandel i sig.

Så tror jag en stor del av baksidan till det är att många de hästar som är exv. lata och behöver drivning för att hålla farten uppe kommer få lära sig vad driving betyder (el?) eller så kan man helt enkelt inte starta hästar som behöver drivning..
Då känns det som staten "tvingar" folk använda sig av värre metoder helt enkelt och det tycker jag skulle vara hemskt.
Ren spekulation dock.

Så jag tror alltså inte att dagens reglar kan ligga till grund för diskning, ändrar vi regler så Absolut!
Och det finns en tråd om, det som jag hänvisat till tidigare, men ingen verkar vara intresserade av en debatt om hur man ska ändra för att det ska bli bättre...

Jag är helt o fast för att man inte ska få släppa handstropparna och då blir drivningarna varken uppseende väckande, hårda eller något alls egentligen. Du kan helt enkelt bara lägga på pisk utan kraft.

Jag finner dte oerhört svårt att debattera med dagens regler som utgångspunkt, eftersom jag inte tycker det är bra regler.
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Men jag har väl aldrig propagerat för att man inte skulle få driva o jag anser att ett körspö rätt använt är enormt mkt bättre än att driva med tömmarna. Att drivning utöver det tillåtna skall ge diskning om det ens kan misstänkas bidra till en bättre placering utesluter väl inte drivning i sig. Hur tycker du att dagens regler skulle skrivas om för att kunna ligga till grund för diskning?
PL
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Men jag har väl aldrig propagerat för att man inte skulle få driva o jag anser att ett körspö rätt använt är enormt mkt bättre än att driva med tömmarna. Att drivning utöver det tillåtna skall ge diskning om det ens kan misstänkas bidra till en bättre placering utesluter väl inte drivning i sig. Hur tycker du att dagens regler skulle skrivas om för att kunna ligga till grund för diskning?
PL

Finns en tråd för det som jag hänvisat till där jag göra diskuterar den saken vidare :)
Och enligt det alternativ jag tar upp där, borde diskning aldrig behöva ske. :)
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Tråden där du klagar på att folk som inte är aktiva inom travet är fräcka nog att klaga på sporten eller den där det anses att pengar skall tas från ridsporten för att bekosta fler bnveterinärer?
PL
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Tråden där du klagar på att folk som inte är aktiva inom travet är fräcka nog att klaga på sporten eller den där det anses att pengar skall tas från ridsporten för att bekosta fler bnveterinärer?
PL

Åhh va mogen du är... :rofl:


O Jag tycker väl inte pengar ska tas från ridsporten, jag tycker travets pengar i första hand ska gå till travet!
Oj va hemskt av mig va! :devil:

Men här får du lite hjälpa att finna den tråd jag talar om, jag vet inet riktigt hur du kan misslyckas :eek:

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=934353
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

OK, tråden där det ansågs att mindre av svenska folkets spelpengar skulle gå till ridsporten!
Din modell har den stora bristen att den skulle drabba svansen väldigt hårt medans storfräsarna fortvarande skulle kunna tjäna på en ful drivning.
PL
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

OK, tråden där det ansågs att mindre av svenska folkets spelpengar skulle gå till ridsporten!
Din modell har den stora bristen att den skulle drabba svansen väldigt hårt medans storfräsarna fortvarande skulle kunna tjäna på en ful drivning.
PL

Precis.. den ja!
Annars kan ju ridsporten oxå satsa på spel genom staten o inte bara via expekt o liknande o kanske få tillbaka en krona eller 2..
Fast jag vet inte alls hur det där går till eller varför det idag inte går att spela på ridsport med än online via andra spelbolag.
Så jag får väl skäll igen nu :angel:

Tack för engagemang, ska vi ta debatten i tråden som är gjord för just den debatten?
Där kan du gärna utveckla hur du tänker :)
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Spel genom staten på hästar är idag begränsat till trav o galopp o därmed finns vissa skyldigheter när det gäller fördelning aqv pengarna vilket ATG är väl medvetna om samtidigt som många utövare felaktigt menar att detta är travets "egna" pengar.
Sen undrar jag vad Luddes beundrarskara säger om att släppa spelet fritt till internationella bolag som inte betalar ett öre tillbaka.
PL
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Spel genom staten på hästar är idag begränsat till trav o galopp o därmed finns vissa skyldigheter när det gäller fördelning aqv pengarna vilket ATG är väl medvetna om samtidigt som många utövare felaktigt menar att detta är travets "egna" pengar.
Sen undrar jag vad Luddes beundrarskara säger om att släppa spelet fritt till internationella bolag som inte betalar ett öre tillbaka.
PL

Jag vet inte, tillhör inte den beundrarskaran heller.
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

När drivningen går över till våld och hästen kan ta/tar skada, det är inte längre en sk. drivning, det är misshandel och ska självklart diskas och medföra hårda straff.



Och var ska den gränsdragningen ligga? Jag antar att du tycker det ska vara som idag, alltså väldigt svårt att få dit någon för misshandel, dessutom kommer beslutet i efterhand.
 
Senast ändrad:
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Annars kan ju ridsporten oxå satsa på spel genom staten o inte bara via expekt o liknande o kanske få tillbaka en krona eller 2..


Det finns antagligen lika mycket pengar att tjäna för travet genom att kontrollera de egna administrativa kostnaderna, som att dra in ridsportens pengar, allt kommer heller inte från travet,det finns andra finansiärer,även om huvuddelen är travpengar.

Era fina anläggningar, alla anställda osv,har faktiskt betalats av svenska folket, de som spelar, inte av er som håller på med trav. Var lite tacksam istället för att ni har sådana möjligheter att tjäna in pengar som går in i ert system, istället för att såfort någon klagar över något börja hojta om att ta depengarna ridsporten får.
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Och var ska den gränsdragningen ligga? Jag antar att du tycker det ska vara som idag, alltså väldigt svårt att få dit någon för misshandel, dessutom kommer beslutet i efterhand.

Trist att du verkligen inte läser mina inlägg utan kommer med antaganden o gissningar som jag nu förstått beror på att du läser mellan raderna o tolkar själv, istället för det jag skriver..
Se ge 17 i att anta o läös inläggen istället.

Jag vet inte riktigt varför målet ska vara att få dit nån för misshandel? Själv vill jag motverka innan något ens går så långt.. :crazy:


Sen kan man ju undra,är ni bara ute efter att tjaffsa?
Varför lyser era inlägg med sin frånvaro i tråden om just ändring av regler och framtiden?
Jag antar ni alla har lösningen på problemet vi alla belyser ur olika vinklar..

Ja, Ginnis jag veta att du varit där o pratat ekonomi.
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Det finns antagligen lika mycket pengar att tjäna för travet genom att kontrollera de egna administrativa kostnaderna, som att dra in ridsportens pengar, allt kommer heller inte från travet,det finns andra finansiärer,även om huvuddelen är travpengar.

Era fina anläggningar, alla anställda osv,har faktiskt betalats av svenska folket, de som spelar, inte av er som håller på med trav. Var lite tacksam istället för att ni har sådana möjligheter att tjäna in pengar som går in i ert system, istället för att såfort någon klagar över något börja hojta om att ta depengarna ridsporten får.

Fast hade vi inte haft våra hästar till förfogande, hade det inte funnits mycket travsport att spela på.
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Trist att du verkligen inte läser mina inlägg utan kommer med antaganden o gissningar som jag nu förstått beror på att du läser mellan raderna o tolkar själv, istället för det jag skriver..
Se ge 17 i att anta o läös inläggen istället.

Jag vet inte riktigt varför målet ska vara att få dit nån för misshandel? Själv vill jag motverka innan något ens går så långt.. :crazy:


Kan du inte svara?, säg som det är, du tycker all drivning om det inte är misshandel hör till de händelser som inte bör diskas.

Man kan ju undra varför du behårt försvarar sådan drivning som ligger utanför ramen av tillåtet och som leder till att hästen går lite extra fort, jo, det är försvar när man tycker kusken och hästägaren ska behålla pengarna och placeringsstatistiken som man har fått av en otillåten piskanledning.
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Hästnyheter (DN) Trots att superligan i hoppning utökades till tio lag lyckades inte Sverige behålla sin plats i högsta ligan. De svenska...
Svar
0
· Visningar
826
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (DN) De flesta ägare älskar sina hästar. "Du kan tala illa om någons hustru, men aldrig om hans häst", heter det i trav- och...
Svar
1
· Visningar
954
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (DN) Hoppryttaren Rodrigo Pessoa vill starta vid finalen av Global Champion Tour i Sao Paolo, Brasilien. Trots att han är avstängd för...
Svar
0
· Visningar
740
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (DN) En av de största inom svensk travsport har avlidit. Sören Nordin fyllde 91 år på fredagen, natten till lördagen slutade hans...
Svar
0
· Visningar
840
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp