Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare
*KL*
Nu har jag läst många av era inlägg här och i andra trådar och jag tror att ni ofta är mer överrens än det verkar
Jag skall börja med att säga att jag inte är speciellt insatt.
Men vad har ni för åsikter om följande förslag till regelskärpning.
Det är tillåtet att slå i sulkyn eller i luften och att ropa i princip hur mycket som helt (jag vet att detta rimligen är en lättnad, men det skadar rimligen inte hästen alls och ger möjlighet till drivning) Det är tillåtet med piskkontakt på hästen en eller två gånger under upploppet, reglerat som tidigare, kontakt men inte för hårt.
Om det blir fler än två, eller om man väljer en gång, dras 50% av prissumman från både kusk och alla andra som eventuellt delar på den. Det skall svida för alla, och kuskar som inte kan hålla sig till reglerna skall man som hästägare akta sig för att anlita.
Man skulle även kunna ha en andra gräns om hästen exempelvis träffas av pisken mer än fyra gånger på upploppet. Då skulle man kunna ge en veckas avstängning av kusken, eventuellt också ta 75-100% av prissumman.
De pengar man får in på detta sätt skulle kunna gå till att stärka djurskyddet inom travet.
Självklart skulle man också kunna välja att diska ett ekipage helt vid exempelvis fyra träffar av spöet på upploppet, att jag är lite försiktig med att föreslå det är att jag är osäker på hur lätt det är att räkna hur många slag som träffar på kort tid. Då ett resultat måste fram fort till spelet. Risken är att det blir fort och kanske fel.
Prispengar och avstängning kan göras i efterhand efter noga granskning av film.
Om en kusk åker dit för för mycket drivning vid fler tillfällen inom exempelvis en 12-månadersperiod kan man lämpligen lägga till ytterligare veckor så att det vid andra förseelsen blir två veckors avstängning vid tredje tre veckor osv.
Andra brott mot reglerna kan läggas in i respektive system på lämpligt sätt, som sagt jag är inte fullt insatt.