Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Trav är en stor publiksport med mkt pengar inblandade, ful drivning påverkar trovärdigheten i sporten mer än mycket annat just därför att den syns så tydligt, jag tycker fortvarade att du underskattar/förtränger betydelsen av detta o bara ser allt som påhopp på travet.
PL
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Trav är en stor publiksport med mkt pengar inblandade, ful drivning påverkar trovärdigheten i sporten mer än mycket annat just därför att den syns så tydligt, jag tycker fortvarade att du underskattar/förtränger betydelsen av detta o bara ser allt som påhopp på travet.
PL

Jaha?

Ful drivning är väl närmast den yviga drivningen... där kuskens armar fladdrar, han gungar o lever "rövare" i vagnen, inte antalet träffar den får in på hästen..
Ungefär som en ryttare som lutar sig fram ger fria linor och viftar med kroppen o arbogarna för att driva hästen..

Det ser illa ut ja, men frågan är ju om hästen lider av det och det är misshandel?
Eftersom det sällan anmäls misshandlingar kan man ju anta att de antagligen inte bedöms som misshandel av dem som faktiskt är på travbanan just för att se till att regler följs?

Påhopp ser jag det som när folk kallar det för tvång o piska hela upploppet ner. Jag tror t o m du vet bättre än att det är sanningen, DET ser jag som ett påhopp.

Själv tycker jag det borde vara förbjudet att släppa handstropparna o de som vet lite om travkörning vet hur drivningarna skull se ut då... Snyggt, enkelt o regelrätt för allt annat vore omöjligt!

Jag blundar/underskattar/förtränger inte för något, oavsett vad du tycker. Jag förösker bara få folk förstå att det är svårt piska en häst med en rak pinne när man inte kan föra handen/armen bakåt, det blir inte så mycket kraft i slaget. :idea:
Men ja, det ser illa ut för en som inte är insatt.

Och jaaaaa det finns de som slår hästar oxå!
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Du tycker att man skall skärpa reglerna men samtidigt reagerar du med alla taggar utåt så fort någon som inte är travtränare menar att det är ett problem.
PL
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Du tycker att man skall skärpa reglerna men samtidigt reagerar du med alla taggar utåt så fort någon som inte är travtränare menar att det är ett problem.
PL

Gör jag det?? :confused:
Jag tycker fortfarande man ska döma utifrån fakta och inte de rykten man hört.

Om nån påstår att vi piskar våra hästar både hemma o hela upploppet ner, så borde väl någon få förklara reglerna?
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Jag har aldrig påstått något sådant, ändå vänder du taggarna utåt o inbegriper mig i gruppen med folk som inte har någon aning om vad trav är. När det gäller anklagelserna mot ÅS ger jag inte mycket för dem däremot anser jag att ful drivning är ett problem för sporten, är det vad du menar med lösa rykten?
PL
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Jag har aldrig påstått något sådant, ändå vänder du taggarna utåt o inbegriper mig i gruppen med folk som inte har någon aning om vad trav är. När det gäller anklagelserna mot ÅS ger jag inte mycket för dem däremot anser jag att ful drivning är ett problem för sporten, är det vad du menar med lösa rykten?
PL

Du är ju rätt agressiv själv o anklagar mig för att tycka både si o så.

Ja, jag håler fortfarande med om att fuldrivning är ett problem, för det ser illa ut framför allt.
Och det är väl vad jag sagt från början..
Men gång på gång får jag förklara samma sak på olika sätt för folk väljer (Medvetet?) att misstolka.

Precis som i början av denna? eller nån annan tråd tycker du att man ska bli diskad för (missbruk av)drivning precis som vid t ex trängning, man vinner fördel på otillåtna medel.
Jag respekterar din åsikt, men håller inte med, för jag tror inte det är rätt väg att gå, jag tror vi behöver andra regler, hårdare regler o hårdare straff.

Så, nu vet vi båda vad den andra tycker, vi är överens om att dagens regler inte är bra o sen oense om vad reglern istället borde vara.. Gissningsvis har vi båda hästens väl o ve i fokus!
Så, antingen slutar vi tjaffsa om vad den andra tycker o inte tycker o går vidare o ser om vi kan diskutera fram ett bra förslag (se tidigare länk till den tråden) eller så inser vi att det var hit vi kom o slutar skriva eftersom det enbart resulterar i att jag får upprepa mig o blir tillskriven åsikter jag inte varken har eller haft..
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Tycker straffet kanske ibland?? Herregud, du är ju sorglig! :mad:

Jag tänker inte ta det igen utan hänvisar till denna tråden där du finner alla svar:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=934353




Jag tycker det är mer sorgligt att du med näbbar och klor strider för att man ska få behålla prispengarna i ett lopp där hästen vunnit eller placerat sig med för kraftig spödrivning.

Och hur ser den misshandel ut, som du själv tagit upp, som enligt dig, ditt förslag, borde leda till diskning?
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Men ja, det ser illa ut för en som inte är insatt.

Och jaaaaa det finns de som slår hästar oxå!



Självklart finns det ridhästar som får prygel, dressyr, western, hopp, islänningar, promenadhästar osv, osv-tyvärr- skillnaden är den att jag inte, och jag har heller inte mött någon- försvarar det med att det bara ser illa ut för den oinsatte, ja, som du gör här.
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Jag tycker det är mer sorgligt att du med näbbar och klor strider för att man ska få behålla prispengarna i ett lopp där hästen vunnit eller placerat sig med för kraftig spödrivning.

Och hur ser den misshandel ut, som du själv tagit upp, som enligt dig, ditt förslag, borde leda till diskning?

Är du totalt oförmögen att trycka på en länk?? :confused:
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Självklart finns det ridhästar som får prygel, dressyr, western, hopp, islänningar, promenadhästar osv, osv-tyvärr- skillnaden är den att jag inte, och jag har heller inte mött någon- försvarar det med att det bara ser illa ut för den oinsatte, ja, som du gör här.

Helt ärligt, är de verkligen möjligt att vrida o vända på det jag skriver så till den milda grad som du gör, utan att bli uppfattad som korkad? :grin:

Jag har väl aldrig försvarat PRYGEL med att det ser illa ut?:confused:
Jag har sagt att drivningar i många fall ser värre ut än vad de känns.
Och det beror på att man får inte släppa tömmen för att slå o så länge man har töm i hand (sitter fast i hästens mun i i varandra) så kan man inte föra armen bakåt för att få kraft i slaget!
Men detta kan du verkligen inte ta till dig. :crazy:
Är det fantasin som saknas så har jag gett dig tips om hur du kan testa detta hemma.

Och bara för att du verkligen ska förstå. så är inte drivningar att orygla hästen!

Nu måste det vara omöjligt att missuppfatta!
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Du tycker att man skall skärpa reglerna men samtidigt reagerar du med alla taggar utåt så fort någon som inte är travtränare menar att det är ett problem.
PL

Japp exakt Humlan det är så man läser dig om man inte är "vigd" inom sporten.
som Ginnies, som faktiskt lyckas LÄSA det du säger mellan raderna samtidigt som du argumenterar att du minsann INTE säger det, faktiskt nyktert lyckas med - det är en bedrift.

Men Guiness- du rör dig uppenbart i en sfär du ej bör göra ansats att röra dig i. Oavsett vad du skriver här så är du på FEL forum för att framföra konstruktiv och någorlunda objektiv kritik, och det uppenbaras i varje svar du blir bemött av dessvärre.
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Japp exakt Humlan det är så man läser dig om man inte är "vigd" inom sporten.
som Ginnies, som faktiskt lyckas LÄSA det du säger mellan raderna samtidigt som du argumenterar att du minsann INTE säger det, faktiskt nyktert lyckas med - det är en bedrift.

Men Guiness- du rör dig uppenbart i en sfär du ej bör göra ansats att röra dig i. Oavsett vad du skriver här så är du på FEL forum för att framföra konstruktiv och någorlunda objektiv kritik, och det uppenbaras i varje svar du blir bemött av dessvärre.

Ok, så det Ginnies läser in mellan raderna är vad jag menar?
Är det inte bättre läsa radera jag skriver då?

Det verkar vara helt ok att ta ut citat ur sin helhet o sen peka o visa att HAHA; se du tycker de är ok att Piska hästar hela vägen över upploppet, sen kan man ju skita ett långt stycke allt det andra man oxå skrev, bara man får tolka dte som att jag minsann tycker det är okey att slå dem, så är allt bra o alla påhopp godkända.

Det är ju som att säg att barriering är det samma som att riva o det samma som misshandel av hästen o river man ska man bli diskad.

Sen kan du sitta här i timmar o förklara skillnande mellan regelrätt barriering o att slå ner en bom..
Jag läser mellan raderna att du faktiskt bygger hinder omöjliga att hoppa så river hästen o därmed har du barrierat den.

Ja det är löjligt och Nej, jag vill inte kasta skit på ridsporten eller ens diskutera det, jag ville bara försöka framföra vad jag försökt göra med ett ex..

Som inte gick fram eftersom jag tydligen försvarar misshandel för de kan man läsa mellan raderna.

Och är man inte vigd inom sporten, kanske man åtmindstonde ska lyssna på vad de som är det säger om saken o inte avfärda dem som hjärntvättade med skygglappar.

Guinnes får ha hur mycket åsikter h*n vill, jag gillar båpde åsikter o debatt men det skulle vara betydligt roligare o mer givande att diskutera lösningen på drivningsproblemet än att sitta o kasta skit o tillskriva varandra åsikter de inte har..
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Innan du säger ett ord till läs hela detta inslag. [QUOTE

Ojdå, här tar vi inte mycket hänsyn till yttrandefriheten...
Eftersom jag inte gått till några som helst personangrepp, eller överskridit några andra regler, så säger jag vad jag vill när jag vill.
Har dock läst blogginlägget och tyckte att det till stora delar var välskrivet, det hindrar mig dock inte från att fortsätta tycka att överdriven drivning är oförsvarbart - oavsett mjölksyra eller ej.
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Hästnyheter (DN) Trots att superligan i hoppning utökades till tio lag lyckades inte Sverige behålla sin plats i högsta ligan. De svenska...
Svar
0
· Visningar
826
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (DN) De flesta ägare älskar sina hästar. "Du kan tala illa om någons hustru, men aldrig om hans häst", heter det i trav- och...
Svar
1
· Visningar
955
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (DN) Hoppryttaren Rodrigo Pessoa vill starta vid finalen av Global Champion Tour i Sao Paolo, Brasilien. Trots att han är avstängd för...
Svar
0
· Visningar
741
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (DN) En av de största inom svensk travsport har avlidit. Sören Nordin fyllde 91 år på fredagen, natten till lördagen slutade hans...
Svar
0
· Visningar
841
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp