Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

:confused::confused:

Väl talat?

Nu bugar du för en man som skriver samma som jag, diska ekipagen där det idag döms böter och eller avstängning, eller har jag missuppfattat något?


Sedan tyckte jag han, herr Rosa, verkade väl så smart i programmet, månade om hästarna, men du kanske missade delar av det, som när djurskyddsansvarige på STC stod och faktiskt sa att straffen för prygel i loppen var estetiska, den otillåtna drivningen var otillåten för den var för "yvig", det behövde inte alls vara illa för hästen och inte heller smärtsamt.:confused:

Jag tycker Dennis ger en helt annan bild i det han skriver här, än vad han gav på tv o jag inbillar mig att även han vart klippt o skuren för att låta så kritiserande som möjligt.

Jag är inte riktigt på samma linje som du där, jag är för hårdare och större staffskala.
Där du blir utesluten om din drivning strider mot djurskuddet, för mig är det dock skillnad på att driva och piska.
Antagligen för att jag aldrig piskat en häst men klarar bra av att driva ändå?

Jag tror jag sagt samma i dessa trådar 17 gånger nu.
Nej, det behöver inte vara så illa som det ser ut, för du får inte släppa tömmen för att driva och eftersom du inte får släppa töm, är det svårt att få kraft i slagen!
Med glimten i ögat;
Ta 2 linor max 2,5m långa, bind dem i spisen ca 4 dm isär. sätt dig på en stol 2 m ifrån, ta en lina i vardera hand, ställ din make på alla 4 imellan med rumpan ca 50cm från dig, ta en pisk i tillåten längd och försök slå han hårt medans du inte får släppa linorna du har i händerna!

Och ja, det är böter för yvig drivning, det är böter för att vara högljudd i sin drivning, det är böter för att slå på vagnen osv...
All felaktig drivning betyder alltså inte att hästen farit illa.

På er låter det som var och varannan häst kommer in efter lopp med märken efter spö rapp på rumpan?
Jag har bara sett 2 såna fall: En regäl misshandel av en häst i träning när jag var 16 år o nej, den tränaren är inte aktiv längre.:mad:
Mitt ena sto fick nån övekänslighets period en sommar o vart så känslig att det räckte med att klappa henne på rumpan med handen för att det skulle bli "korvar"
Och för tydlighetens skull så var det ingen som slog henne, märkena var efter tömmen o vi kollade såklart upp henne med veterinär efteråt, hon hade fått nån allergisk reaktion.
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Ginnies, håller med dig i stort allt. den lilla humlan prater emot sig själv, men är en oerhört duktig ordvrängare och självordtolkande person. JAG själv har INGEN erfarenhet av TRAV"sport", men slänger väl in en 50-lapp då o då på Harry! Hästägare är jag däremot + att jag kollade in programmet och tror inte att dom proffsen vinklar fel!!?? Det är ju som sagt SANSLÖSA PENGAR denna "sporten" handlar om och jag är övertygad om att ALLA som är involverad mörkar nåt! Det är min bestämda åsikt!:) Men till saken återigen, Handen på hjärtat ALLA Travisar, Används det grisfösare?? Har den STORE kusken använt en sådan el beordrat sin personal att använda den??
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Jag tycker att spö och sporrar ska förbjudas inom ridsporten! Där om nåt används spöet en hel del... Travet är inte fläckfritt och det gäller ridsporten också! Jag har sett mycket värre saker där än på travbanan...

Det gör inte mig något om man blir diskad för otillåten spödrivning, tror hästarna springer lika bra utan spö... Har nästan aldrig spö när jag tävlar monté, brukar rida en amatörtränares hästar och hans ena häst får man inte ens använda spöt på för den gör sitt bästa ändå och tillåter ingen drivning från ryttarens sida! Det är likadant med käk, har ridit ett antal hästar och kanske en av dem har haft käk och då väldigt lång. Vi som håller på med trav vet att det inte alls är så illa som ni vill få det till... Strängare reglar har jag inget emot... ALLS!
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Nej då inte alls, jag tycker ditt svar är konstruktivt och konkret och sånt uppskattar jag, dessutom förtydligade du det jag tydligen missförstått runt hur du menar, så det klargör en hel del saker som jag läst dig fel ang. tack! :bow:

Nej, jag har inte bestämt mig för att jag hatar travet och jag är ingen travextreminist. Men: Jag ÄR kritisk till travet. Jag är också kritisk till hopp och dressyr sporten när det gäller hantering och träning av hästar när det går till extremiteter och börjar buskas med metoder.

jag är gammal tävlingsryttare, bara ifall ngn undrar om jag är ngt barfota grönavågare nisse, för det är jag inte. Men jag har en hög moral rent allmänt och den inkluderar djurhantering och respekt för djuren oavsett vilken sport det gäller.
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

STOR eloge till dig. Jag är imponerad och jag önskar det fanns fler som du!

I övrigt håller jag med P.L och Ginnies som håller huvudena kalla i diskussionen trots de ivriga påstridigheterna för att bortförklara, motivera och mörka, vare sig det är medvetet eller ej, från flera användare som är "frälsta" inom sporten.
Hoppas jag aldrig kommer till den frälsnings nivån, oavsett vilken sport jag viger mig åt, dvs aldrig så tillvida att jag blir så blind och subjektiv i mina bedömningar att jag på fullt allvar spenderar spaltmeter i text till att motivera hur piskandet och drivningarna i sina olika nyanser är helt i sin ordning.
 
Senast ändrad:
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Mackan, båda inläggen här tycker jag talar för att du är en sund och trevlig o framförallt en bra hästmänniska! :banana:
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Ja,men absolut.
Sådana som Du är i minoritet här !
Var kommer Du ifrån ?
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Ginnies, håller med dig i stort allt. den lilla humlan prater emot sig själv, men är en oerhört duktig ordvrängare och självordtolkande person. JAG själv har INGEN erfarenhet av TRAV"sport", men slänger väl in en 50-lapp då o då på Harry! Hästägare är jag däremot + att jag kollade in programmet och tror inte att dom proffsen vinklar fel!!?? Det är ju som sagt SANSLÖSA PENGAR denna "sporten" handlar om och jag är övertygad om att ALLA som är involverad mörkar nåt! Det är min bestämda åsikt!:) Men till saken återigen, Handen på hjärtat ALLA Travisar, Används det grisfösare?? Har den STORE kusken använt en sådan el beordrat sin personal att använda den??

På vilket sätt talar lilla Humlan emot sig själv tro?

Om den stora kusken eller nån annan kusk använder sig av likande metoder så är travet enat i lívstidsavstängning!

Jag har varit aktiv inom travet i snart 20 år och har aldrig sett en grisfösare, hade jag sett en hade jag anmält den.

Jag vet inte om 20 000 som vi har som första pris i vardags lopp är sanslösa pengar?
Har du en häst som går v75 och högre så är det väl rädd om den att metoder som tvång, våld och annat är oerhört dumt, de stora pengarna vinns av dem som gjort allt rätt och har rätt häst för att komma dit.
Det finns helt enkelt inga genvägar.

Nej, den stora kusken har definitivt inte beordrat sin personal att använda grisfösare, det talar emot precis allt.
Hade han (den anonyme) istället sagt att han kom ut sent en kväll o fick se Å.S sitta o köra med grisfösare hade saken varit mer trovärdig.
Men att riskera allt han byggt upp?? Näää det är helt osannolikt med logiskt tänkade.

Jag vet inte vilka proffs som inte vinklat allt fel? Men kalla faktas program innehöll en massa fakta fel, som gör hela programmet icke trovärdigt.
Men självklart, Svensson i soffan sväljer allt med hull och hår o orkar inte bemöda sig att ta reda på om fakta stämmer eller inte.
Jätte trist, för programmet hade kunnat göra ett bra program, satt press på felaktigheter i travet, istället gör de ett skit programm med massa fakta fel.
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

STOR eloge till dig. Jag är imponerad och jag önskar det fanns fler som du!

I övrigt håller jag med P.L och Ginnies som håller huvudena kalla i diskussionen trots de ivriga påstridigheterna för att bortförklara, motivera och mörka, vare sig det är medvetet eller ej, från flera användare som är "frälsta" inom sporten.
Hoppas jag aldrig kommer till den frälsnings nivån, oavsett vilken sport jag viger mig åt, dvs aldrig så tillvida att jag blir så blind och subjektiv i mina bedömningar att jag på fullt allvar spenderar spaltmeter i text till att motivera hur piskandet och drivningarna i sina olika nyanser är helt i sin ordning.

Vem har sagt att det är helt i sin ordning o riktar du dig till mig, så vill jag gärna se vart jag skrev att jag tycker det är helt i sin ordning o blundar för fakta.

Jag är inte för spöförbud, för jag har sett baksidan av det i norge o där drivs med tömmarna, tömmarna sitter fast i hästens mun. Samt att de är en betydligt hårdare drivning i träning.
Norska hästar vet vad pisk är även om man inte får anväda dem i lopp.

Jag är inte för diskning om det inte handlar om det Herr Rosa skriver, för jag tror baksidan av det är att de blir som i Norge, hästarna vet bättre från träning vad drivning innebär o där kan jag tänka mig att en och annan dåre skulle komma på iden med grisfösare och andra mer hemska metoder för att lära hästen vad drivning är.
Dvs. Jag ser en baksida som blir betydligt svårare att kontrollera.

Så återigen så är jag för, hårdare straff för drivning i en större straffskala som är betydligt mer kännbar för kusk och även ägare.

Jag kanske är oklar i mina inlägg? För de jag försökt förklara är egentligen att det ser värre ut efter som man inte får slå enhandare (det får man t ex i USA:mad:) och det är inte lätt att få in hårda träffar med tömmen i handen.
Däremot borde det finnas regler att du t ex måste hålla i handstropparna hela loppet, vilket gör det i omöjligt att slå hästen med kraft, du kan endast peta på den med pisken i form av att med handleden vinkla pisk fram och tillbaka.
(Testa gärna tidigare "skämtsamma förslag")
Och det tycker jag är viktigt att belysa.


Jag tycker oxå det ska vara förbjudet att rycka hästen i munnen.
Jag tycker det ska vara förbjudet att tvärnita hästen vid galopp.
Jag tycker det är bra att travet granskas om det är en granskning ingen smutskastning och jag skulle gärna se hela hästsporten granskas.
Jag skulle oxå vilja se tuffare banveterinärer med mod att köra ut hästar som inte är i tävlingsmässigt skick.

/Humlan som har en snäll kusk på sina hästar.
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Där du blir utesluten om din drivning strider mot djurskuddet, för mig är det dock skillnad på att driva och piska.
Antagligen för att jag aldrig piskat en häst men klarar bra av att driva ändå?



Försöker du efter ett antal inlägg få det att se ut som jag tycker att all drivning ska diskas?

Så är det ju inte alls, utan fortfarande menar jag de tillfällen när kusken bryter mot de föreskrifter som finns mot alltför hårdför drivning, och nu verkar du ha ändrat dig och tycker samma?.
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Jag tycker att spö och sporrar ska förbjudas inom ridsporten! Där om nåt används spöet en hel del...



Men jag tycker inte att spön ska förbjudas, det är ett bra hjälpmedel och även en säkerhet i vissa situationer.

Att man måste ha sporrar på sig för att tävla dressyr är vansinnigt.
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Har läst de flesta inlägg här!! Vad jag menar att talar emot dig själv är att flera här på forumet har uppenbarligen trampat på en öm tå, för inte säga en jäkla hovböld! Du spaltar upp med METERVIS info. Som tyvärr bara bli jobbigt att ta till sig! Det når inte fram riktigt! Det är som ett enda långt försvarstal! Jag förstår att det är jobbigt att Kalla Fakta drog upp just ditt leverbröd denna gång, nästa gång är det kanske nån annan stackars sate som råkar illa ut.;) Om någon nån gång skulle påpeka för mig att jag behandlat mina djur felaktigt och ovärdigt, Skulle jag faktiskt ta mig en funderare o backat, tagit lärdom osv. Varför slå o misshandla våra vänner som vi nog alla här på buke faktiskt älskar, förhoppningsvis utan penningvärderingar i baktanke;)
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Försöker du efter ett antal inlägg få det att se ut som jag tycker att all drivning ska diskas?

Så är det ju inte alls, utan fortfarande menar jag de tillfällen när kusken bryter mot de föreskrifter som finns mot alltför hårdför drivning, och nu verkar du ha ändrat dig och tycker samma?.

Nej, det försöker jag inte.
Jag tycker bara att dagens regler blir för otydliga när det gäller diskning o efterlyser tydligare regler i en större skala.
Det är nog där vi är oense..

Jag har samma åsikt som tidigare och har haft lång innan kalla faktas program, har nog bara lungat ner mig tillräckligt för att få fram vad jag menar.;)
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Har läst de flesta inlägg här!! Vad jag menar att talar emot dig själv är att flera här på forumet har uppenbarligen trampat på en öm tå, för inte säga en jäkla hovböld! Du spaltar upp med METERVIS info. Som tyvärr bara bli jobbigt att ta till sig! Det når inte fram riktigt! Det är som ett enda långt försvarstal! Jag förstår att det är jobbigt att Kalla Fakta drog upp just ditt leverbröd denna gång, nästa gång är det kanske nån annan stackars sate som råkar illa ut.;) Om någon nån gång skulle påpeka för mig att jag behandlat mina djur felaktigt och ovärdigt, Skulle jag faktiskt ta mig en funderare o backat, tagit lärdom osv. Varför slå o misshandla våra vänner som vi nog alla här på buke faktiskt älskar, förhoppningsvis utan penningvärderingar i baktanke;)

Att du har svårt ta in och ta del av det jag skriver och får upprepa av just den orsaken är ju trist, jag försöker (frustrerat) få fram vad jag menar men blir anklagad för att ha skygglappar på, vilket gör mig ännu mer frustrerad för jag tycker difinitivt inte man ska få slå o misshandla hästar o har varit kritisk till flertalet drivningar jag sett.
Försvar elle rinte så är det fakta o jag hoppas nu alla sitter framför spisen med maken framför ;) Och får en inblick i en del av travets drivningar.
Och jag vidhåller- Man ska inte få släppa handstroppen.
Och är det så att jag fortfarande inte får fram vad jag menar så får jag väl bjuda in er alla att köra hos mig och testa själva vad jag menar :P

Och återigen så tycker jag inte alls det är jobbigt eller fel att travet är granskat, det som är trist och deprimerande är att det är fullt av fakta fel. Det hade räckt bra med sanningen för att skapa debatt.:idea:

Förhoppningsvis blir det bättre, tydligare och hårdare regler för drivning och det har jag önskat sen debattens början o långt innan det.
 
Senast ändrad:
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Hihi,jag menade inte bokstavligt ,utan mera på vilken arena har du gjort karriär ? Du verkar liksom lite annorlunda än övr. här på Buke.
Mot det pos. hållet !
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Angående: Kalla Fakta den 30 november.


Då det nu blivit ett evinnerligt plaskande och stänkande i travets egna lilla ankdamm så måste jag bara här få ta chansen att klargöra några detaljer.


1: Det påstås att jag skulle ha kontaktat Tv4 och inte tvärt om:

Det vore självklart helt fantastiskt om jag hade den makten att jag bara behövde slå en signal till en redaktion och vips så producerade de ett program där jag fick fram mina tankar och åsikter men så är tyvärr inte fallet. Naturligtvis så har jag INTE kontaktat tv4 ang. deras inslag i programmet, det var dom som hörde av sig till mig och frågade om jag kunde (vågade) medverka i ett program som skulle kretsa kring de missförhållanden som bevisligen råder inom travsporten.



2: Varför låter de en ?sketen? och enligt staketmaffian usel amatörtränare komma till tals och ingen ?seriös? och etablerad bland de aktiva:

Mina resultat som tränare har under flera år varit minst sagt dåliga vilket jag är den första att hålla med om. Detta hindrar väl ändå inte mig att få dela med mig av mina 30 års erfarenhet i sporten? Mig veterligt så har väl inte Mikael Nybrink eller Bengt Adielsson tränat fram så värst många stjärnor på banorna men de får väl ända uttrycka sig?! Jag VET att man hörde sig för med flera aktiva av betydligt högre ?rang? än undertecknad men ingen ville eller vågade ställa upp. Vi skall komma ihåg att travsporten till stor del består av ryggdunkande kollegor som inte gärna trampar någon på foten. Hur som helst, jag har lika bra insyn i travsporten som alla andra som varit med under lång tid, resultaten avgör inte berättigandet.


3: Rykten bland Harry Boy maffian har börjat antyda att det var jag som var den ?anonyme? som anklagade Åke Svanstedt för att använda sig av grisfösare i träning:

Detta är naturligtvis fullständigt nonsens! Som de flesta antagligen känner till så brukar jag stå för allt som jag säger och gör och hade jag haft något som helst bevis för de anklagelser som nu riktats mot Åke så hade ni inte sett en ?mörkad? Stallchef med förvrängd röst, var så säkra. Men som sagt, jag har inget som helst med detta göra och jag tycker som de flesta att påhoppet mot Svanstedt med en ?dold? källa var mycket illa.



4: Sakfrågan:

Min medverkan i programmet rörde sig om ungefär 15 sekunder. Det som jag uttalade mig om var att jag anser att regelverket för regelvidriga spödrivningar är alldeles för klent. Jag ansåg då, och gör fortfarande att det finns en grupp kuskar som regelbundet går över gränsen och således kalkylerar med böter och ev. avstängning då de driver sina hästar. Den åsikten fick jag ju även medhåll från Stig H Johansson i och står naturligtvis för den. När det sedan börjar storma runt mig efter detta program så gör det mig orolig att man missar hela poängen, nämligen att jag precis som alla andra inom travsporten vill att den skall vara bra, korrekt och schysst mot djuren. Därför hoppas jag nu på att pajkastningen från de staketkuskar som skramlar mest snart avtar och vi alla kan gå vidare.

Jag vill även ge ett tydligt exempel på vad jag menar.

Den 14 juni uppe på Bodentravet så spöade Fredrik B Larsson sin häst Giant Superman ett 15 tal gånger under slutdelen av loppet. I och med denna regelvidriga drivning så vann de med ett huvud. Fredrik bestraffades med 6 000: - i böter och tre dagars sovmorgon. Ett hårt straff? Med tanke på att han körde in 600 000 :- i loppet och således stoppar 60 000: - i fickan (jag vet inte om någon ?Larsson? dessutom är med som uppfödare eller ägare) så får nog bötesbelopp och avstängningstid anses som patetiskt lågt. Tilläggas skall, att Fredrik B 4 dagar senare inne på Solvalla hyvlar på Persos Shogie över upploppet på ett regelvidrigt sätt vilket resulterar i en andra plats och 35 000: - in till stallet. Böter, 2 000: -

Dessa exempel belyser enligt mig två saker. För det första, straffsatsen på dessa regelvidriga drivningar håller löjligt låg nivå i jämförelse med de pengar som körs in. För det andra, kuskarna visar inte på något sätt att bestraffningar får en avskräckande effekt. När man även ser grova överträdelser vid drivningar i p21 lopp med 3 000.- i förstapris så står det tämligen klart att detta är ett ?mentalitetsproblem? hos vissa utövare.

Om jag som kusk tränger mig ut på upploppet och vinner fördel så blir jag omedelbart diskad vilket resulterar i noll kronor till hästägaren. Om vi skulle införa samma regel för de som vinner fördel i en tät upploppsstrid genom regelvidrig drivning, dvs. inga pengar till ägaren så skulle problemet med ?hetlevrade? kuskar vara ett minne blott. Vem sätter upp en kusk som kör bort prispengarna genom att överträda reglerna?



Det var precis detta som jag ville peka på med min medverkan i Kalla Fakta, inget annat och vill man kasta skit på mig för det så varsågoda, jag är bara rädd att vi då tappar bort det viktigaste, hästarnas välmående och en schysst och rättvis travsport.


Mvh, Dennis Ek, inte usel men ?trött? B-tränare.

http://www.stallrosa.se

Dennis lilla Dennis Jag tror nog inte du vet vilken makt match du sätter dig in i men för all del förbjud driving och diska den som driver för hårt så får du nog snart köra lopp på solvalla själv för travet skulle dö då alla bra hästar skulle flytta utomlands. Kuskar som Örjan Kilström (som förövrigt "aldrig" driver) Goop, Svanstedt, Adielsson och alla dom andra kuskarna som inte driver som "vildar" utan får lite drivnings böter lite då och då varför skall en ägare straffas för att kusken viftar med spöet?

Nej ge dom som får mera än 3 drivnings böter på en vecka med en veckas avstängning och mer än 6 drivnings böter i månaden en månads avstängning låter inte det som en vettig lösning istället för att döda en av Sveriges största sysselsättnings "industrier".

Läste just igenom lite av din sida och hela sidan är kommersiell. Vilket säger mig en hel del om vilken typ av verksamhet du för.

Du liksom jag för en liten verksamhet inom travet och jag tycker inte att vi skall uttala oss i media om vad vi tycker om dom som faktiskt bevisligen är bättre än vad oss. Det är bara fegt att tala om för Bergh att han driver för mycket eller Fredrik B Larsson han vinner ju fler lopp än vad du och jag är med i varför skall man kritisera honom för det? Kör han inte regelrätt över en hästs ben så finns det inte mycket du kan säga som gör att han kommer ändra sig.

Vissa drivningar är såklart för mycket men aldrig att hästägarna skulle kunna bli lidande för det.

/Civil action
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Du har helt rätt! Är nog i minoritet på denna tråd! Har ingen som helst karriär inom ngn av hästsporterna. Är bara en "svensson"! som blir galen på djurplågeri i största allmänhet. Jag tycker det är roligt att gå på trav, titta på dressyr och hopptävlingar osv. Har nyligen köpt mig en nytt litet föl som jag har tänkt fostra utan spö, sporrar och diverse annat. Ska nog även köra in henne så småningom. Fram tills dess tänker jag bara leka med henne o lära henne att lita på mig!:love:
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

och alla dom andra kuskarna som inte driver som "vildar" utan får lite drivnings böter lite då och då varför skall en ägare straffas för att kusken viftar med spöet?

Vissa drivningar är såklart för mycket men aldrig att hästägarna skulle kunna bli lidande för det.

du tycker inte att det bör vara hästägarens ansvar vilken kusk de anlitar och hur dessa beter sig med hästägarens häst på banan? Intressant.
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Du menar inte på fullt allvar att 6 bötesförelägganden ENDASTskall rendera 1 MÅNADS AVSTÄNGNING!
Det är ju löjligt!
1 bötesföreläggande skall omedelbart leda till indragen licenc på livstid.
Sen får vi se hur många som anv. pisken .
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Hästnyheter (DN) Trots att superligan i hoppning utökades till tio lag lyckades inte Sverige behålla sin plats i högsta ligan. De svenska...
Svar
0
· Visningar
826
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (DN) De flesta ägare älskar sina hästar. "Du kan tala illa om någons hustru, men aldrig om hans häst", heter det i trav- och...
Svar
1
· Visningar
955
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (DN) Hoppryttaren Rodrigo Pessoa vill starta vid finalen av Global Champion Tour i Sao Paolo, Brasilien. Trots att han är avstängd för...
Svar
0
· Visningar
741
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (DN) En av de största inom svensk travsport har avlidit. Sören Nordin fyllde 91 år på fredagen, natten till lördagen slutade hans...
Svar
0
· Visningar
841
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp