Angående: Kalla Fakta den 30 november.
Då det nu blivit ett evinnerligt plaskande och stänkande i travets egna lilla ankdamm så måste jag bara här få ta chansen att klargöra några detaljer.
1: Det påstås att jag skulle ha kontaktat Tv4 och inte tvärt om:
Det vore självklart helt fantastiskt om jag hade den makten att jag bara behövde slå en signal till en redaktion och vips så producerade de ett program där jag fick fram mina tankar och åsikter men så är tyvärr inte fallet. Naturligtvis så har jag INTE kontaktat tv4 ang. deras inslag i programmet, det var dom som hörde av sig till mig och frågade om jag kunde (vågade) medverka i ett program som skulle kretsa kring de missförhållanden som bevisligen råder inom travsporten.
2: Varför låter de en ?sketen? och enligt staketmaffian usel amatörtränare komma till tals och ingen ?seriös? och etablerad bland de aktiva:
Mina resultat som tränare har under flera år varit minst sagt dåliga vilket jag är den första att hålla med om. Detta hindrar väl ändå inte mig att få dela med mig av mina 30 års erfarenhet i sporten? Mig veterligt så har väl inte Mikael Nybrink eller Bengt Adielsson tränat fram så värst många stjärnor på banorna men de får väl ända uttrycka sig?! Jag VET att man hörde sig för med flera aktiva av betydligt högre ?rang? än undertecknad men ingen ville eller vågade ställa upp. Vi skall komma ihåg att travsporten till stor del består av ryggdunkande kollegor som inte gärna trampar någon på foten. Hur som helst, jag har lika bra insyn i travsporten som alla andra som varit med under lång tid, resultaten avgör inte berättigandet.
3: Rykten bland Harry Boy maffian har börjat antyda att det var jag som var den ?anonyme? som anklagade Åke Svanstedt för att använda sig av grisfösare i träning:
Detta är naturligtvis fullständigt nonsens! Som de flesta antagligen känner till så brukar jag stå för allt som jag säger och gör och hade jag haft något som helst bevis för de anklagelser som nu riktats mot Åke så hade ni inte sett en ?mörkad? Stallchef med förvrängd röst, var så säkra. Men som sagt, jag har inget som helst med detta göra och jag tycker som de flesta att påhoppet mot Svanstedt med en ?dold? källa var mycket illa.
4: Sakfrågan:
Min medverkan i programmet rörde sig om ungefär 15 sekunder. Det som jag uttalade mig om var att jag anser att regelverket för regelvidriga spödrivningar är alldeles för klent. Jag ansåg då, och gör fortfarande att det finns en grupp kuskar som regelbundet går över gränsen och således kalkylerar med böter och ev. avstängning då de driver sina hästar. Den åsikten fick jag ju även medhåll från Stig H Johansson i och står naturligtvis för den. När det sedan börjar storma runt mig efter detta program så gör det mig orolig att man missar hela poängen, nämligen att jag precis som alla andra inom travsporten vill att den skall vara bra, korrekt och schysst mot djuren. Därför hoppas jag nu på att pajkastningen från de staketkuskar som skramlar mest snart avtar och vi alla kan gå vidare.
Jag vill även ge ett tydligt exempel på vad jag menar.
Den 14 juni uppe på Bodentravet så spöade Fredrik B Larsson sin häst Giant Superman ett 15 tal gånger under slutdelen av loppet. I och med denna regelvidriga drivning så vann de med ett huvud. Fredrik bestraffades med 6 000: - i böter och tre dagars sovmorgon. Ett hårt straff? Med tanke på att han körde in 600 000 :- i loppet och således stoppar 60 000: - i fickan (jag vet inte om någon ?Larsson? dessutom är med som uppfödare eller ägare) så får nog bötesbelopp och avstängningstid anses som patetiskt lågt. Tilläggas skall, att Fredrik B 4 dagar senare inne på Solvalla hyvlar på Persos Shogie över upploppet på ett regelvidrigt sätt vilket resulterar i en andra plats och 35 000: - in till stallet. Böter, 2 000: -
Dessa exempel belyser enligt mig två saker. För det första, straffsatsen på dessa regelvidriga drivningar håller löjligt låg nivå i jämförelse med de pengar som körs in. För det andra, kuskarna visar inte på något sätt att bestraffningar får en avskräckande effekt. När man även ser grova överträdelser vid drivningar i p21 lopp med 3 000.- i förstapris så står det tämligen klart att detta är ett ?mentalitetsproblem? hos vissa utövare.
Om jag som kusk tränger mig ut på upploppet och vinner fördel så blir jag omedelbart diskad vilket resulterar i noll kronor till hästägaren. Om vi skulle införa samma regel för de som vinner fördel i en tät upploppsstrid genom regelvidrig drivning, dvs. inga pengar till ägaren så skulle problemet med ?hetlevrade? kuskar vara ett minne blott. Vem sätter upp en kusk som kör bort prispengarna genom att överträda reglerna?
Det var precis detta som jag ville peka på med min medverkan i Kalla Fakta, inget annat och vill man kasta skit på mig för det så varsågoda, jag är bara rädd att vi då tappar bort det viktigaste, hästarnas välmående och en schysst och rättvis travsport.
Mvh, Dennis Ek, inte usel men ?trött? B-tränare.
http://www.stallrosa.se