*Svanskli HJÄLP!*

Sidekick

Trådstartare
Hej!

Min lilla kille har börjat klia svansen..
Jag har avmaskat och tvättar svansroten varannan dag med Lactacyd, men han kliar ändå.
Antar att det är insektsbett eller liknande, men vill inte spraya medel i svansen, det lär ju klia ännu mer..
Så, har ni något tips på något bra medel? :bump:

Sv: *Svanskli HJÄLP!*

Horsol:)! Hjälpte min jättemycket. Läste om det här och bestämde mig för att prova och det har hittills funkat väldigt bra. Hon kliar sig inte ens!

sån islandshästsalva.. tror den heter VSS14 eller nått.. den ska funka!

min kliar oxå så jag måååste iväg å köpa...

Horsol:)! Hjälpte min jättemycket. Läste om det här och bestämde mig för att prova och det har hittills funkat väldigt bra. Hon kliar sig inte ens!

Ååh! Vart kan man hitta detta?
Iof är hans svans inte en katastrof men jag drabbas av någon slags multipanik så fort den är lite tuffsig.. Bara för att den har så mkt betydelse (enligt mig och många andra) i mina tävlingsgrenar :angel: Lustigt hur man blir..

Tre Ess - Skillingaryd - Tjärsalva, tror jag att stallkompisen använder på sin gammelgubbe. Svart burk, vitt lock, luktar jättegot av tjära. Jag brukar använda det till mindre svullnader och insektsbett. Men hon hanvänder det till svansroten, då han är extrem periodvis när insetstrycket hårdnar och monstertäcket inte duger... Insekterna kryper under och i skarverna.:crazy:

har du tittat hur han ser ut i svansroten UNDER själva svansen? ibland är det där det är exem/skorvigt/sårigt och som är anledningen att de kliar. lätt att man antar att det sitter i svansroten...

min får sommarexem jättelätt och har som jag beskriver ovan, klådan sitter under svansen. jag schamponerar med hexocil då och då, samt smörjer med skillingaryd salva och det hjälper jättebra.

Lactacyd är lite uttorkande och ofta beror klådan på att huden under taglet blivit torr. Prova Vetriderm intensive fuktspray (Apotek) eller som Skuggabaldur skrev- Horsol.
Lycka till :)

Jag skulle testat smörja in med lite olivolja (vet faktiskt inte om det fungerar, men som sagt skulle testat i alla fall). Svansroten lär ju vara irriterad och fnasig...

Jag skulle testat smörja in med lite olivolja (vet faktiskt inte om det fungerar, men som sagt skulle testat i alla fall). Svansroten lär ju vara irriterad och fnasig...

Ja, oftast beror klådan på (vad nu den kommer av) att huden är väldigt torr och eksemig, så olivolja är bra eller annan mjukgörare.

Svansroten är inte torr eller fnasig någonstanns, inte under heller.
Jag har köpt en kanonbra nu,
Absorbine medicated spray tror jag den heter..
Han har inte kliat på hela dagen.. *Jag har minsann spionerat*:D

Jag hade en häst med ganska rejäl svansklåda, fast det kunde uppstå även mitt i vintern (svårare att märka det då bara eftersom den inte kliade sönder svansen lika mycket med täcke på). Provade alla möjliga sorters svanstinkturer, silverlotion, helosan, nylanders hästkräm osv (vet inte hur mycket pengar jag spenderade på det :crazy: ) det som fungerade bäst var helosan eftersom det höll skinnet mjukt, blev så torrt och skorvigt annars, och när skinnet var mjukt och likaså taglet så lossnade inte håret lika lätt.

Men troligen hade han något inifrån, eftersom ingen yttre behandling hjälpte helt. Lyckades tyvärr aldrig lista ut vad, det skulle kunna ha varit lindrig fång men det syntes inget på hovarna och blev inte bättre när han fått fri tillgång på hö länge vilket man tycker borde lindra oroliga magar, han avmaskades regelbundet osv.

Oavsett så Helosan kan jag rekommendera att du testar, gärna Helosan Sol om man misstänker att det kan vara solexem, men jag tror (observera "tror") att det oftast kommer inifrån när det enbart gäller svansen.

"Ååh! Vart kan man hitta detta?"

Köpte min flaska på Apoteket (fick beställa hem det, men det tog bara några dar). Det finns på Lillhästen i Stav också och säkert på fler ställen.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 643
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 887
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 847
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 930
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10