Svansklåda

G

Goldi

Mitt sto kliar varje sommar av sig taglet längt upp på svansen, övre delen av svansroten. Har provat med solskydd nu när det blev så soligt men det är nog inte det som är problemet. Förmodligen insekter av ngt slag, knott ??
Vet ni vad som kan hjälpa mot detta? :confused:

Sv: Svansklåda

Prova att tvätta ren svansen, därefter kan man testa en blandning av äppelcidervinäger och vatten 50/50 för klådan. Finns sår i området bör blandningen spädas mer tex 30/70, i annat fall lär det svida rejält i såren när man sprutar på. Men det är en enkel lösning som brukar hjälpa i de flesta fall, till en relativt liten kostnad.
Sen får man upprepa behandlingen efter behov, vissa kräver dagliv behandling medan andra kan fixa det på några gånger i veckan.

Nu behöver inte en häst ha ren allergi för att den kliar sin svans, i många fall går det att reda ut med en enkel behandling utan att använda insekts täcken.

jopp men just i mitt fall är det så...sa inte att det behövde vara så för alla...eller gjorde jag?:o

Tack för tipsen. Jag börjar med den billigare äppelcidervinäger-varianten och om det inte funkar ska jag nog köpa vegeboms.:bow::bow:

Hej, mitt sto kliade också svansen. Då köpte jag PROB olja, kostar ca 200 kr. Men det funkade! Ganska drygt också, räcker länge. Sen så glömde jag och smörja på en dag, och då kliade hon igen! Men alla dagar jag smörjer på kliar hon inte.. Rekommenderas varmt! :D

Kolla också hur hon ser ut under magen och på juvret. Det kan vara klåda därifrån hon förtvivlat försöker komma åt.

OLJA e as bra att lindra.. Mitt sto kliar också svansen på sommaren men har inga sår eller fel någon stanns

En av våra B-ponnyer hde en kal fläck på svansroten när vi köpte honom för några år sedan.Vi började gno in svansroten med silverlotion vilket fungerar jättebra.Nu är hans svans tjock och fin och han kliar sej inte längre heller.

Kliar hon året runt eller endast nu när det är varmt?
Mitt sto kliar när det är extremt varmt eller om hon blivit väldigt svettig. Hon har tjock svans och det blir svettigt där under. Svalkar henne gnm svampning samt smörjer med Aloe Vera (världens bästa mot klådor och sårvård!) mot klådan. Fungerar kanonbra!:rofl:

när det är varmt oftast gör min med men alovera är dopingklassat... så de kan ja ej använda

all aloe vera är ej doping klassat.... här är ett axplock

Aloe First, 96 tim, Forever Living Prod. Scandinavia AB
Aloe Heat Lotion, 96 tim, Forever Living Prod. Scandinavia AB
Aloe MSM Gel, 96 tim, Forever Living Prod. Scandinavia AB
Aloe Propolis Creme, 96 tim, Forever Living Prod. Scandinavia AB
Aloevera creme med propolis, 0 tim, AC Hästprodukter
Aloevera gele, 96 tim, AC Hästprodukter
Aloe Vera Gelly, 96 tim, Forever Living Prod. Scandinavia AB
Aloevera Schampo, 0 tim, AC Hästprodukter
Aloevera spray för hud och sårvård, 96 tim, AC Hästprodukter
Aloe Veterinary Formula, 96 tim, Forever Living Prod. Scandinavia AB
Alosin Hovsalva, 0 tim, TH AB
AMC Isbalsam, 0 tim, Acute Medic Company of Sweden
Arnika, 0 tim, Eclipse Biofarmab
Arnika, 0 tim, Pharmacare Nova Oy
Arnika gel, 0 tim, AC Hästprodukter
Arnika gel, 0 tim, Eclipse Biofarmab
Arnika Tinktur, 0 tim, Emin Svenska AB
AVS 14, 0 tim, Eclipse Biofarmab

till TS

mitt tips är att tvätta med hexocil efter behov. nån gång i veckan brukar räcka....

Till alla;
Har testat prob-oljan förra sommaren men den hjälpte inte helt.
Hon har ingen tjock svans så jag tror inte hon blir svettig o varm. Men hon började igen nu när knotten kom. På vintern räcker det att tvätta svansen med jämna mellanrum
Hon är ganska OK under mage o juver. Smörjer med 4S-salvan där hon har "virvlar" och brukar bli biten, även på bringan, funkar ganska bra.
Har testat aloe vera, hjälpte inte heller.
Har iallafall köpt vegebomsalvan nu så jag får testa den och se om den funkar. Men som andra skrivit i olika trådar så blir det ju väldigt dyrt att prova alla olika preparat.
Tack för svaren.:banana:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 604
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 923
Senast: Anonymisten
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 831
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 792
Senast: Josofinito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka