Svansforing i piaff

Soppan

Trådstartare
Den har traden kanske eg ska ligga under Gnagg?

I vilket fall som helst, jag undrar varfor de flesta hastar viftar rejalt pa svansen i piaffen?

Sv: Svansforing i piaff

Tycker nog att frågan hör hemma här, eftersom den handlar om en av dressyrens högre moment; Piaff.

Piaffen rids genom en kombination av framåtdrivande hjälper, som ger hästen energi att orka bära vikt på bakbenen och samtidigt trampa, och förhållande hjälper som ber hästen vänta.

En häst som slår med svansen är oftast inte så bekväm med ryttarens hjälper, i piaffen kan det bero på att ryttaren driver kraftigt för att hålla igång trampet och hästen reagerar med mer eller mindre obehag och slår då med svansen. Den kan känna sig mer eller mindre instängd mellan framåtdrivande och förhållande hjälper. Ryttaren kanske vrider in sporren väl hårt för att hästen inte är riktigt framme för mer finstämda skänkelhjälper.

Att hästen öht inet vilar lugnt med svansen tyder nästan alltid på spänning. Om den piskar/viftar med svansen tror jag också det beror på drivningen (hästen gillar inte sporrarna?), om den har svansen lyft tyder det på att hästen är spänd i rygglinjen vilket inte är bra i piaff eftersom hästen då inte har någon ärlig samling.

Tack for era svar! Var pa dressyrtavling igar (Grand Prix, VM kval) och noterade att de flesta hastarna viftade pa svansen i piaffen. En annan sak jag lade marke till var att vissa av ryttarna sma-kickade hasten i sidan under passage o framf piaff, skankelhjalperna var alltsa extremt tydliga istallet for det vanliga "rollandet" med sporrarna, innebar detta betydande avdrag i poangen, eller bedoms hastens rorelser i forsta hand?

Jag är ingen domare, definitivt ingen GP-domare, men generellt sett så bedöms ju helheten och poängsätts. Dvs stilla, finstämda hjälper är en del i bedömningen, rörelsernas korrekta utförande en annan osv.

Om du skulle jämföra två hästar som utför t ex en piaff exakt likadant, och den ena hästen hade en ryttare med stilla skänkel och den andra en ryttare som satt och sporrade tydligt eller småbankade, ja då ska ju det förstnämnda ekipaget ha en högre poäng.

Svårigheten med dressyrbedömning är att det sällan är jämförbart rakt av på det sättet.

Jag är ingen domare, definitivt ingen GP-domare, men generellt sett så bedöms ju helheten och poängsätts. Dvs stilla, finstämda hjälper är en del i bedömningen, rörelsernas korrekta utförande en annan osv.

Om du skulle jämföra två hästar som utför t ex en piaff exakt likadant, och den ena hästen hade en ryttare med stilla skänkel och den andra en ryttare som satt och sporrade tydligt eller småbankade, ja då ska ju det förstnämnda ekipaget ha en högre poäng.

Svårigheten med dressyrbedömning är att det sällan är jämförbart rakt av på det sättet.

Tyvärr döms det väldigt sällan så....:(

Pepinopre, kan du utveckla lite, har lite svårt att förstå på vilket sätt du inte håller med.

TS hade frågat om bankande skänklar togs med i bedömningen eller om det var rörelserna som bedömdes i första hand. Mitt svar var en förenkling av verkligheten, dvs om det gick att jämföra två exakt likadant utförda piaffer så skulle helheten bedömas lägre pga stora/övertydliga hjälper.

Menar du att övertydliga hjälper i verkligheten premieras?

Försöker bara förstå vad du menar, så du kan väl skriva lite mer utförligt!

Att hästen lyfter svansen är också ett tecken på samling dvs bra bakbensaktivitet.

Nja en kappande svans är väl snarare bevis på motsatsen. En hög svans tyder på spänning. Det är väl därför det står skrivet i tr att svansen ska bäras avslappnat...

Nu vet jag inte vad du menar med kappande svans men en lätt buren svans är ett tecken på samling. Nu menar jag inte att svansen ska stå rakt upp som när man släpper ut en sprallig häst i hagen.

En lyft svans är ALDRIG ett tecken på samling. Det är ett tecken på att hästen spänner ryggen. En häst med spänd rygg kan vara samlad men inte "ärligt" samlad eftersom den låser sig på ett eller annat sätt = får inte loss framdelen eller sänker ryggen.

Nu vet jag inte vad du menar med kappande svans men en lätt buren svans är ett tecken på samling. Nu menar jag inte att svansen ska stå rakt upp som när man släpper ut en sprallig häst i hagen.
En lätt buren svans är väl snarare en förutsättning för samling och för lösgjordhet :). Om svansen är knipande, slår eller står upp så är ju något fel med samlingen.

En lätt buren svans är väl snarare en förutsättning för samling och för lösgjordhet :). Om svansen är knipande, slår eller står upp så är ju något fel med samlingen.

Om hästen bär svansen spänner den muskler för att hålla svansen uppe. Och dessa muskler sitter i rygglinjen (där man helst inte vill tt några muskler ska vara spända). Självklart är det inte bättre att den kniper men det ideala är att den bara "finns där".

En häst vars svans "som bara hänger", kan ha en nervskada. Hästar i rörelse kniper eller bär svansen. När den kniper är den spänd, när den bär den är det normalt. Precis lika normalt som att vi spänner armarna när vi springer.

Vad menar du då med "bär" svansen?
Att den är lätt välvd men inte lyft, det skulle jag se som naturligt och bra, men lyft? Du får jättegärna visa en bild som exempel!

Nu tycker jag det börjar bli hårklyveri.

:rofl: Passar ju bra när man diskuterar svansar...

Finns en sida nånstans på webben med bedömningar av riktiga ekipage och deras piaffer. Där framgår väldigt tydligt hur man tänker i bedömningen.

Först kollar man hur hästen utför rörelsen. Därefter kommer inverkan.
- Men sen tillkommer de icke officiella delarna som gör att det blir lite svårt att förstå. Det är så många variabler i en bedömning och de ska ske rasande fort. Om du skulle fråga samma domare när den sett rörelsen på film ett antal gånger kanske en piskande svans skulle straffas mer.
Eller också räcker det med att svansen straffas under allmänt intryck.

Liknande trådar

Övr. Hund Ena hunden 13,5 år krafsar sönder mina mattor när han bäddar. Jag börjar undra om han inte vill ha något mjukare att ligga på och att...
2
Svar
27
· Visningar
2 370
Senast: SiZo
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 226
Senast: malumbub
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
5
· Visningar
739
Senast: Soapbubble
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 268
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar