Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag är ingen domare, definitivt ingen GP-domare, men generellt sett så bedöms ju helheten och poängsätts. Dvs stilla, finstämda hjälper är en del i bedömningen, rörelsernas korrekta utförande en annan osv.
Om du skulle jämföra två hästar som utför t ex en piaff exakt likadant, och den ena hästen hade en ryttare med stilla skänkel och den andra en ryttare som satt och sporrade tydligt eller småbankade, ja då ska ju det förstnämnda ekipaget ha en högre poäng.
Svårigheten med dressyrbedömning är att det sällan är jämförbart rakt av på det sättet.
En lätt buren svans är väl snarare en förutsättning för samling och för lösgjordhet . Om svansen är knipande, slår eller står upp så är ju något fel med samlingen.Nu vet jag inte vad du menar med kappande svans men en lätt buren svans är ett tecken på samling. Nu menar jag inte att svansen ska stå rakt upp som när man släpper ut en sprallig häst i hagen.
En lätt buren svans är väl snarare en förutsättning för samling och för lösgjordhet . Om svansen är knipande, slår eller står upp så är ju något fel med samlingen.
Nu tycker jag det börjar bli hårklyveri.