Svansforing i piaff

Sv: Svansforing i piaff

Nu känns det som att jag är ute på hal is, men enligt det jag "fått lära mig" skulle den svansen vara för högt lyft. Det är bara en petig detalj och det ÄR svårt att få alla pusselbitar perfekta, men om svansen är såpass lyft är ju inte hela överlinjen välvd och avslappnad. Svansen borde följa "bågen" på överlinjen, annars finns det spänning som gör att överlinjen inte är perfekt.

Nu tror jag knappast att ens dressyrdomare är petiga med detta, men man kan ju själv utnyttja såna petiga detaljer som måttstockar för hur långt man kommit i den biten, är det inte perfekt finns det alltid något att förbättra :p

Vi har nog gått i olika skolor du och jag. ;)
Vem som har lärt sig rätt och vem som har lärt sig fel får någon annan bestämma.

Immer

Immer: sant, svårt att "bevisa" något om det är något man fått lära sig helt enkelt.

Jag skulle säga att den näst sista är gränsfall. Tittar man på HELA formen på hästen är den ganska bra men inte helt avslappnad i överlinjen (syns bla på halsen, man ser att "fel" muskler är spända trots att den ser ut att jobba bra). Den 3:e nerifrån tycker jag svansen ser ok ut på, den längst ner ser överlinjen spänd ut på. Inte bara på svansen utan överlag ser den inte ut att ha en ärlig framåt/nedåtsökning utan som att det stoppar någonstans i ryggen.

Anledningen att jag är så petig är just för att jag haft en häst som varit riktigt risig i ryggen och då har man använt såna smådetaljer för att kolla om han blivit bättre eller inte. Och när den kändes bra ville man se om man blivit "lurad" för att hästen känts så balanserad och avslappnad i övrigt. Det är sällan BARA svansen som ger symptom, men svansen kan visa även små spänningar som kan vara svåra att se om hästen går i en för ögat bra form.
Behöver inte heller vara dåligt, en häst som bustravar i hagen t ex eller "showtravar" lyfter ju gärna svansen. Är man ute efter optimal form, riktigt bra samling däremot som i t ex piaff, vill man ju ha alla pusselbitar på plats för att få maximal effekt av rörelsen.

Liknande trådar

Övr. Hund Ena hunden 13,5 år krafsar sönder mina mattor när han bäddar. Jag börjar undra om han inte vill ha något mjukare att ligga på och att...
2
Svar
27
· Visningar
2 370
Senast: SiZo
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 224
Senast: malumbub
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
5
· Visningar
739
Senast: Soapbubble
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 268
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar