Svankryggig!!!

Maira

Trådstartare
Hur tål eg svankryggiga hästar ridning??? Och då menar jag rejält svankryggig!!! Den ser inte speciellt musklad ut. Tror den mest rids i skogen.

Det är så illa så jag allvarligt funderat över om jag skulle ridit på den. Tjejen som har den är ca 170 lång tror jag, inte tjock men ganska kraftigt byggd. Hästen är ca 160.

Sv: Svankryggig!!!

du får väl gå fram och prata med tjejen hur hon upplever det hela, sen kan du väl titta när hon rider.

om den är så svankryggig som du menar på, lär det ju vara bra svårt och hitta en vettig sadel, eller rider hon barbacka?

du får väl gå fram och prata med tjejen hur hon upplever det hela, sen kan du väl titta när hon rider.

om den är så svankryggig som du menar på, lär det ju vara bra svårt och hitta en vettig sadel, eller rider hon barbacka?

Precis vad jag funderat på. Är lite *känsligt läge* Har precis ställt min häst på bete hos dem och känner dem inte alls.

Hon verkar använda sadel i alla fall. Men har inte sett henne rida än.

jag har hört någonstans att en svankrygg inte påverkar ridbarheten...dock vet jag inte om jag tror riktigt på det, för en svankig häst brukar väl ha dåliga ryggmuskler, och det borde ju då påverka ridbarheten ganska mkt?

om hästen bara är skogsmulle och lunkar runt i skogen så tror inte jag att de är någon fara för hästen.

sålänge inte du känt på rygg osv eller på annat sätt märker att hästen inte mår bra så tycker inte ja du ska säga till eller bry dej så.

hästen kanske är väldigt gammal?

däremot om du ser att dom tränar mycket och de ser helt galet ut så visst kan man kommentera de lite försiktigt men annars tycker inte jag att man ska lägga sej i så.
men sålänge dom bara luffsar runt i skogen och hästen ser pigg o glad ut så tycker inte jag man ska lägga sej i.

Lägger in en länk till en sida med bilder på en häst som jag red ett tag, dock inte när hon stod på det stället hon gör på bilderna. Man får väl inte ta bilder från någon annans sida, men man får länka va?
http://hastbacken.zoomin.se/A4469

en svankryggad häst har oftast inga magmuskler eller ryggmuskler som kan bära upp magen. Men med lite jobb så brukar det oftast rätta till sig...min är rätt svankig på stallgången men blir ganska rak vid arbete

ja tror inte att det borde vara någon större fara, så länge hästen rids på rätt sätt kanske...
såg en häst för några år sen på en hopptävling, den var otroligt svankryggig, har aldrig sett en mer svankrygg på en häst i hela mitt liv, de såg hemskt ut. mem den vann alla klasser den var med i med lätthet.

Vet du hur gammal hästen är? Jag menar, tjejen kanske bara rider 2 -3 ggr i veckan en lugn tur i skogen för att hålla igång hästen lite. Har själv en ponny på 26 år med lite ryggmuskler mest pga av åldern. Hästarna blir ju svankigare ju äldre och mindre ridna de är.

På ridläger för ca 4-5år sedan, red jag en fjording med rejäl svankrygg, 27-28 år gammal. Då red jag inte i den avancerade gruppen (snarare tvärtom :angel:), så han fick väl inte jobba stenhårt, men det gick jättebra - ryggen påverkade inte honom. Det var mest att han var lite försiktig om frambenen i hoppningen. Han var ljuvlig att rida barbacka:love: hehe.. hade sadel (anpassad för honom) och en padd.
han gick ca 1-2 ridläger/sommar, och verkade trivas väldigt bra med det.

I närheten av ridskolan, där jag red fram tills efter jul 2007, står det en häst med grym svankrygg (värre än ovan nämda fjording). Ganska gammal, tror jag.. Vet dock inte hur mycket han rids.

Senast ändrad:

tror rygg och buk muskler har stor del i om hästen ser svankig ut eller inte, i mitt stall står det en 20 årig ponny (D ponny) som tävlar elit dressyr och han är inte svankig första gången jag såg han trodde jag han var typ 10 år ;) men han rida ju och får jobba i rätt form, finns en annan stor häst (runt 150) som är 21 år men rids mer skogridning och han är betydligt sämre musklad och mer svnkig än 20 åringen.
Har de inag ryggmuskler sitter man ju direkt på skellete oxå... :crazy:

hej jag har en 9 årig fullblod som är svankig. (medfödd)

han kan samla sig utan problem och hoppar med lätthet 110 hinder. jag har en sadel som han trivs i och jag rider 5-6 dagar i veckan både ute i skogen och på ridbana och har haft honom i ett år och har inte märkt "problem" med att han är svankig.:)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 115
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 427
Senast: mamman
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 353

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Dressyrsnack 17
  • Banta/slimma ner shettis?