Svankryggig häst !

Sv: Svankryggig häst !

64 TS räknas som hösilage :angel: Under 60 räknas som ensilage :)
Eller, det finns ju inga fasta gränser, men det är det vanligaste man går efter tydligen.

Allt silerat heter ensilage.
Hösilage har bara tillkommit för att korkade hästägare trott att ensilage bara är sånt (dyngsurt) man ger till kossor. :angel:

Hösilage är ju torrt ensilage som mer liknar hö än ensilage.
Enligt böckerna är det ju 65 ts som gäller. Eller 64.. Eller mellan 60-65. Eller........
:p

Det är väl inte märkligt att han får kolik när han var så maskangripen.
Varför ska han ha shy-feeder? Det hjälper inte mot smärta eller patella upphakning.

Vissa vetrinärer ger extra B vitamin vid typ patella besvär på unghästar ,dock ges det då i sprutform ?

Det ges inte för smärta .

Mia

Allt silerat heter ensilage.
Hösilage har bara tillkommit för att korkade hästägare trott att ensilage bara är sånt (dyngsurt) man ger till kossor. :angel:

Hösilage är ju torrt ensilage som mer liknar hö än ensilage.
Enligt böckerna är det ju 65 ts som gäller. Eller 64.. Eller mellan 60-65. Eller........
:p

Namnet hösilage har väl tillkommit för att det ska finnas ett namn på det som är mellanvått/torrt? Så trodde jag det var iallafall..

Sökte massor på det för ett tag sedan men kommer inte ihåg riktigt allt. :o

Detta står på Hippocampus:

"Det ursprungliga namnet på alla ensilerade vallfoder är egentligen ensilage. Hösilage är ett namn som har kommit till i efterhand för sådant ensilage som har höga torrsubstanshalter (ts-halter). Det finns inga absoluta gränser för vad som är ensilage och vad som är hösilage, men då ts-halten överstiger ca 50 % brukar fodret kallas för hösilage. Ju högre ts-halten är, desto mindre ensilerat blir fodret."

50 ?
Den har jag aldrig hört förrut. :D

Låter som om hippocampus är ute och cyklar lite där.
50-60 i ts är ju faktiskt rätt blött och hösilage ska ju vara TORRT ensilage :p

Liknande trådar

Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
662
Hästvård Jag gör ofta "buklyft" på mina hästar för att kolla av rörligheten i ryggen. Min ena häst har super rörlighet, lyfter jättefint men har...
Svar
18
· Visningar
1 278
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 579

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden

Hästrelaterat